DECIZIE Nr. 43 din 3 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 125 din 11 februarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, exceptie ridicata de Stefania Ilie in Dosarul nr. 191/2003 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a V-a civila.
La apelul nominal raspunde Simona Maria Astrida Klekner, prin avocatul Iris
Cristea. Lipsesc autorul exceptiei si celelalte parti, fata de care procedura
de citare este legal indeplinita.
Avocatul partii prezente solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public, apreciind ca textul de lege criticat nu
contravine prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de respingere
a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 191/2003,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 241/2001. Exceptia a fost ridicata de Stefania
Ilie, recurenta intr-o cauza civila.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca prevederile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 contravin prevederilor constitutionale ale art. 20 si ale art. 41 alin.
(6). Astfel, considera ca exista neconcordanta intre "evacuarea
neconditionata", prevazuta de textul de lege criticat, si exercitiul
dreptului de proprietate privata care obliga la respectarea sarcinilor ce revin
proprietarului, "in baza legii sau obiceiului". In acest sens, arata
ca protectia chiriasului, asa cum este reglementata prin actul normativ atacat,
nu este conforma "cu obiceiul in domeniul respectarii drepturilor locative
ale chiriasului, bazat pe traditii de moralitate si civilizatie". Autorul
exceptiei arata ca "principala omisiune de reglementare este aceea ca sunt
evacuati neconditionat chiriasi din locuintele unor proprietari care au proprietati
si locuiesc in strainatate ...". In ceea ce priveste
neconstitutionalitatea dispozitiilor legale criticate in raport cu art. 20 din
Constitutie, autorul exceptiei sustine ca "in legislatiile Uniunii
Europene nu exista solutii bazate pe ideea evacuarii neconditionate, ci
dimpotriva aceasta problema a fost institutionalizata la nivelul unor instante
speciale in cadrul carora, alaturi de judecatorul-magistrat, se afla cate un
reprezentant al proprietarilor si chiriasilor".
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este
intemeiata, deoarece masura evacuarii neconditionate dispusa de instanta de
judecata pe calea ordonantei presedintiale este conditionata de existenta unei
culpe a chiriasului constand in refuzul de a raspunde in scris sau de a incheia
un nou contract de inchiriere in termen de 60 de zile de la primirea
notificarii. Cat priveste critica de neconstitutionalitate a textului de lege
in raport cu art. 20 din Constitutie, instanta considera ca nu exista
"neconcordanta intre legea romana si pactele si tratatele la care Romania
este parte, cat timp Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999
conditioneaza evacuarea chiriasului de atitudinea culpabila a acestuia".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Astfel, arata ca textul legal criticat "permite, in egala masura, atat
proprietarului sa intervina in justitie pentru apararea dreptului sau, cat si
locatarului sa isi faca apararile corespunzatoare fata de cererile
proprietarului". De asemenea, considera ca "cererea proprietarului nu
poate sa surprinda pe locatar, din moment ce este precedata de o notificare si
de un termen de 60 de zile in care chiriasul sau fostul chirias poate
actiona". In opinia Guvernului, nu poate fi retinuta nici critica de
neconstitutionalitate care se refera la incalcarea art. 20 din Constitutie,
deoarece masura evacuarii poate fi dispusa, potrivit legii romane, numai in
situatiile cand ocuparea suprafetei locative imbraca o forma abuziva, asa cum
este cazul refuzului nejustificat al chiriasului sau al fostului chirias de a
incheia un nou contract de inchiriere cu proprietarul caruia i s-a restituit
imobilul.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu este
intemeiata. In acest sens, arata ca textul de lege criticat "reglementeaza
atat dreptul proprietarului de a cere evacuarea neconditionata a chiriasului,
cat si obligatia sa corelativa de a indeplini procedura stabilita de lege,
anume de a notifica chiriasului intentia incheierii unui nou contract de
inchiriere". De asemenea, observa ca legea pune la dispozitie chiriasului
un termen de 60 de zile in care acesta isi poate manifesta vointa. Si critica
de neconstitutionalitate in raport cu art. 20 din Constitutie este apreciata de
Avocatul Poporului ca fiind neintemeiata, deoarece autorul exceptiei face doar
o trimitere generala la legislatia Uniunii Europene, fara a preciza prevederile
internationale pe care le considera incalcate de dispozitiile legale criticate.
Or, prin Decizia nr. 272/2003, Curtea Constitutionala a statuat ca "nu se
poate substitui autorului exceptiei in ceea ce priveste invocarea unor motive
de neconstitutionalitate, intrucat astfel ar exercita din oficiu un control de
constitutionalitate, ceea ce este inadmisibil".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, sustinerile partii prezente, dispozitiile legale
criticate raportate la prevederile Constitutiei republicate, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia republicata, ale art. 1 alin.
(1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8
aprilie 1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 265 din 23 mai 2001.
Dispozitiile legale criticate au urmatoarea redactare: "Lipsa unui
raspuns scris sau refuzul nejustificat al chiriasului sau al fostului chirias
de a incheia un nou contract de inchiriere in termen de 60 de zile de la
primirea notificarii il indreptateste pe proprietar sa ceara in justitie
evacuarea neconditionata a locatarilor, cu plata daunelor-interese, pe calea
ordonantei presedintiale."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul acesteia
invoca incalcarea urmatoarelor prevederi din Constitutia republicata:
Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile
fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au
prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care
Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
Art. 44 alin. (7): "Dreptul de proprietate obliga la respectarea
sarcinilor privind protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si
la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin
proprietarului."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca textul legal
criticat recunoaste proprietarului dreptul de a cere in justitie evacuarea
neconditionata, pe calea ordonantei presedintiale, a locatarilor, cu plata de
daune-interese, daca acestia din urma nu raspund sau refuza nejustificat solicitarea
ce le este adresata de a incheia un nou contract de inchiriere. Intrucat este
vorba despre exercitarea de catre proprietar a dreptului sau de proprietate
asupra locuintei, dispozitiile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, reprezinta, neindoielnic, o forma de protectie a proprietatii
private, iar nu o violare a acestei proprietati, astfel cum pretinde autorul
exceptiei. In aceste conditii, Curtea constata ca invocarea art. 44 alin. (7)
din Constitutia republicata, ca temei al criticii avand ca obiect art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 241/2001, nu este concludenta.
Curtea mai retine ca masura evacuarii din spatiul detinut abuziv de
chiriasul care refuza sa incheie contractul de inchiriere in termen de 60 de
zile de la notificarea facuta de proprietar poate fi luata pe calea ordonantei
presedintiale, institutie reglementata de art. 581 din Codul de procedura
civila, aceasta facand parte din ansamblul procedurilor de judecata
reglementate prin lege, asa cum prevede art. 126 alin. (2) din Constitutia
republicata. Nici o prevedere constitutionala nu se impotriveste completarii
unor dispozitii de procedura civila cuprinse in lege cu o noua ipoteza,
referitoare la ordonanta presedintiala.
De altfel, Curtea Constitutionala a statuat in jurisprudenta sa, de exemplu
in Decizia nr. 6 din 11 noiembrie 1992, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 48 din 4 martie 1993, si in Decizia nr. 224 din 7
decembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76
din 21 februarie 2000, ca reglementarea contractului de inchiriere nu priveste
regimul proprietatii.
In sfarsit, Curtea nu poate retine nici critica de neconstitutionalitate
privind incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 20 referitoare la
raportul dintre reglementarile interne si cele internationale, dispozitiile
legale criticate fiind in deplin acord cu textul constitutional invocat. De
altfel, autorul exceptiei nu precizeaza reglementarile internationale pe care
le considera incalcate de textul de lege criticat, ci face doar o trimitere
generala la legislatia Uniunii Europene.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutia republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23
alin. (1) si (6), precum si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicata
de Stefania Ilie in Dosarul nr. 191/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
V-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 februarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman