Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 429 din 25 mai 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 22 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat si alte drepturi de asigurari sociale ale politistilor

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 558 din 28 iunie 2006



Ioan Vida                           - preşedinte

Nicolae Cochinescu           - judecător

Aspazia Cojocaru              - judecător

Kozsokar Gabor                - judecător

Acsinte Gaspar                  - judecător

Petre Ninosu                      - judecător

Ion Predescu                     - judecător

Şerban Viorel Stănoiu       - judecător

Mihaela Cîrstea                 - procuror

Patricia Marilena Ionea     - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat şi alte drepturi de asigurări sociale ale poliţiştilor, excepţie ridicată de Valeriu Ştefan în Dosarul nr. 214/2006 al Tribunalului Ialomiţa - Secţia civilă.

La apelul nominal se prezintă personal autorul excepţiei. Lipseşte partea Ministerul Administraţiei şi Internelor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza este în stare de judecată.

Autorul excepţiei solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care arată că în cuantumul pensiei ar trebui să se reflecte întreaga sa activitate, iar nu doar ultima lună de activitate, care poate fi defavorabilă. Astfel, consideră că legea ar trebui să-i dea posibilitatea să aleagă perioada din activitate în funcţie de care să se calculeze cuantumul pensiei. In susţinerea acestor argumente depune note scrise.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca inadmisibilă, considerând că cele solicitate de autorul excepţiei revin competenţei legiuitorului, iar nu instanţei de contencios constituţional.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 27 februarie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 214/2006, Tribunalul Ialomiţa - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat şi alte drepturi de asigurări sociale ale poliţiştilor. Excepţia a fost ridicată de Valeriu Ştefan cu prilejul soluţionării unei acţiuni civile având ca obiect stabilirea şi acordarea drepturilor la pensie.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale criticate sunt contrare principiilor constituţionale privind unitatea poporului român şi nediscriminarea, aplicabilitatea şi prioritatea reglementărilor din tratatele internaţionale la care România este parte, dreptul femeilor la salariu egal cu cel al bărbaţilor şi obligaţia statului de a asigura cetăţenilor săi un trai decent.

In motivarea acestei susţineri arată că art. 22 din Legea nr. 179/2004 prevede ca bază de calcul la stabilirea pensiei poliţiştilor salariul de bază brut avut în ultima lună de activitate. In aceste condiţii nu se au în vedere întreaga activitate desfăşurată de poliţist, funcţiile îndeplinite şi veniturile realizate de-a lungul carierei. Astfel, poliţiştii care în ultima lună de activitate vor avea o funcţie inferioară celor îndeplinite anterior şi un salariu mai redus vor fi dezavantajaţi faţă de ceilalţi care au desfăşurat o activitate identică, dar în ultima perioadă au obţinut o funcţie mai mare.

Tribunalul Ialomiţa - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este nefondată, textul de lege criticat nefiind contrar dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul acesteia. In acest sens arată că dispoziţiile art. 22 din Legea nr. 179/2004 se aplică în mod nediscriminatoriu tuturor subiecţilor de drept care se încadrează în ipoteza reglementată de acestea. De asemenea, arată că invocarea respectării obligaţiilor derivând din tratatele internaţionale, precum şi a principiului egalităţii între femei şi bărbaţi nu este incidenţă în cauză. In sfârşit, consideră că obligaţia ce revine statului de a asigura un nivel de trai decent impune analizarea textului de lege criticat în contextul întregii legislaţii privind pensiile.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 22 din Legea nr. 179/2004 sunt constituţionale. Astfel, textul de lege criticat nu conţine nicio dispoziţie discriminatorie, aplicându-se în mod nediferenţiat tuturor persoanelor care solicită recalcularea pensiei în baza acestor reglementări legale. De asemenea, arată că, potrivit art. 47 din Constituţie, exercitarea dreptului la pensie se poate face în condiţiile pe care le stabileşte legea. In ceea ce priveşte celelalte dispoziţii constituţionale invocate de autorul excepţiei, consideră că nu au incidenţă în cauză. In sfârşit, arată că din modul de redactare a excepţiei reiese că s-a avut în vedere o omisiune legislativă, aspect ce revine competenţei legiuitorului, iar nu Curţii Constituţionale.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. Astfel, legiuitorul are posibilitatea, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, să stabilească condiţiile de acordare a dreptului la pensie. De asemenea, textul criticat nu creează discriminări şi nu contravine dispoziţiilor actelor internaţionale invocate de autorul excepţiei. In sfârşit, arată că în cauză se ridică, de fapt, probleme de aplicare şi interpretare a dispoziţiilor legale criticate, iar nu aspecte de constituţionalitate.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului şi al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia României, ale art. 1 alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 22 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat şi alte drepturi de asigurări sociale ale poliţiştilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 31 mai 2004, dispoziţii potrivit cărora: „(1) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei poliţiştilor este salariul de bază brut avut în ultima lună de activitate, care include salariul pentru gradul profesional deţinut la data încetării raporturilor de serviciu.

(2)  In cazul în care au avut loc modificări ale salariului pentru funcţia îndeplinită, în ultimele 6 luni de activitate, baza de calcul o constituie media salariilor de bază lunare brute din această perioadă, cu excepţia salariului pentru gradul profesional. La media obţinută se adaugă salariul gradului profesional prevăzut la alin. (1).

(3)  Prevederile alin. (2) nu se aplică în cazul în care modificările au fost determinate de majorări sau indexări stabilite prin lege sau prin hotărâre a Guvernului.

(4) Când pensia se stabileşte ulterior încetării raporturilor de serviciu fără drept la pensie, asupra cuantumului acesteia se aplică măsurile de actualizare prevăzute la art. 48, dispuse în perioada cuprinsă între data încetării raporturilor de serviciu şi data solicitării pensiei."

In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate sunt contrare următoarelor prevederi constituţionale: art. 4 alin. (2) şi art. 16 alin. (1) referitoare la criteriile în raport cu care nu este permisă nicio discriminare şi la egalitatea în drepturi a cetăţenilor, art. 11 alin. (1) şi art. 20 referitoare la obligaţia statului de a îndeplini cu bună credinţă obligaţiile asumate prin tratatele internaţionale şi la prioritatea reglementărilor internaţionale privind drepturile omului, art. 41 alin. (4) privitoare la dreptul femeilor la salariu egal cu cel al bărbaţilor pentru muncă egală şi art. 47 alin. (1) privind obligaţia statului de a lua măsuri în vederea asigurării cetăţenilor săi un nivel de trai decent.

De asemenea, consideră că sunt încălcate şi dispoziţiile Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului, ale Pactului internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale şi ale Pactului internaţional cu privire la drepturile civile şi politice care consacră egalitatea tuturor oamenilor în faţa legii şi dreptul, fără nicio deosebire, la protecţia egală a legii, dreptul la securitate socială şi la un salariu egal pentru muncă egală şi dreptul la o remuneraţie pentru munca depusă care să asigure un nivel de trai corespunzător.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că, în conformitate cu prevederile art. 47 alin. (2) din Constituţie, dreptul la pensie, la alte măsuri de asigurări sociale şi la alte forme de asistenţă socială se exercită potrivit legii. Astfel, legiuitorul este în drept să stabilească condiţiile şi criteriile de acordare a acestor drepturi, inclusiv modalităţile de calculare a lor, putând institui şi reguli speciale în considerarea situaţiilor deosebite în care se află anumite categorii socio-profesionale. Principiul constituţional al egalităţii în drepturi a cetăţenilor impune tratament juridic identic numai pentru categoriile de cetăţeni care se află în situaţii egale. Acest principiu nu este încălcat de dispoziţiile art. 22 din Legea nr. 179/2004, acestea aplicându-se în mod nediferenţiat faţă de toţi cei care se află în aceeaşi situaţie.

De altfel, Curtea constată că nici autorul excepţiei nu demonstrează caracterul discriminatoriu al dispoziţiilor legale criticate şi nici modul în care textul de lege criticat ar încălca celelalte dispoziţii constituţionale şi din actele internaţionale invocate, ci consideră necesară altă reglementare, care să prevadă posibilitatea ca, la pensionare, poliţistul să aleagă o perioadă de timp delimitată din întreaga carieră, care să constituie baza de calcul în stabilirea cuantumului pensiei.

Această solicitare, potrivit prevederilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, excedează competenţei Curţii Constituţionale şi face ca excepţia ridicată să fie inadmisibilă, aspect ce trebuia observat şi de instanţa judecătorească, care, în temeiul dispoziţiilor art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, putea să respingă excepţia printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea Constituţională.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat şi alte drepturi de asigurări sociale ale poliţiştilor, excepţie ridicată de Valeriu Ştefan în Dosarul nr. 214/2006 al Tribunalului Ialomiţa - Secţia civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 mai 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Patricia Marilena Ionea


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 429/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 429 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 429/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu