DECIZIE Nr. 426 din 13 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 alin.
(1) - (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 49/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 29 ianuarie 2004
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 168 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
si alte drepturi de asigurari sociale, modificata si completata prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, exceptie ridicata de Stan Ion in Dosarul
nr. 3.491/2003 al Tribunalului Prahova - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, personal si asistat de
avocat, lipsind partea Casa Judeteana de Pensii Prahova, fata de care procedura
de citare este legal indeplinita.
Aparatorul autorului exceptiei solicita admiterea exceptiei ridicate,
aratand ca prevederile criticate incalca principiul constitutional conform
caruia un drept social castigat nu poate fi retras, in conditiile statului de
drept. In opinia sa, art. 168 din Legea nr. 19/2000 diminueaza, prin masura
recorelarii, drepturile castigate anterior de pensionari.
Avand cuvantul personal, autorul exceptiei arata ca Legea nr. 19/2000 ar fi
trebuit sa prevada recalcularea, iar nu recorelarea pensiilor, care duce la
diminuarea punctajului mediu anual pe baza caruia se calculeaza pensiile. In
opinia sa, aceste puncte medii reprezinta un drept castigat, care nu poate fi
diminuat prin recorelare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca art. 168 din Legea
nr. 19/2000 prevede numai masura recorelarii pensiilor, in mod echitabil, ceea
ce nu poate avea ca efect diminuarea acestora, asa cum sustine autorul
exceptiei. Invoca, in acest sens, si Deciziile Curtii Constitutionale nr. 103
din 26 martie 2002 si nr. 225 din 10 septembrie 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 3.491/2003,
Tribunalul Prahova - sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 din Legea nr. 19/2000,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001,
exceptie ridicata de Ion Stan intr-o cauza avand ca obiect un litigiu de
asigurari sociale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 168 din Legea nr. 19/2000, modificate si completate prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, "incalca principiul
constitutional conform caruia odata castigat, un drept social nu mai poate fi
retras", intrucat diminuarea punctajului mediu anual si recorelarea
pensiilor determina, de fapt, reducerea drepturilor de pensie stabilite pe baza
legislatiei anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000.
Tribunalul Prahova apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata,
intrucat prin dispozitiile tranzitorii ale Legii nr. 19/2000, astfel cum a fost
modificata si completata, s-a urmarit de catre legiuitor realizarea, in cadrul
disponibilitatilor financiare actuale, a obligatiilor statului in domeniul
masurilor de protectie sociala pentru ca pensiile stabilite sa reflecte
intreaga activitate salariala depusa de beneficiari, "iar masura
diminuarii punctajului mediu anual pentru persoanele pensionate in baza Legii
nr. 3/1977 nu conduce la micsorarea cuantumului acestora".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata este nefondata, iar textele de lege
criticate "nu incalca nici o prevedere constitutionala, intrucat, pe de o
parte, prin aceste dispozitii se concretizeaza obligatia statului, prevazuta de
art. 43 alin. (1) din Constitutie, de a lua masuri de protectie sociala, de
natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent, iar pe de alta parte,
aceste masuri de protectie sociala, constand in recorelarea pensiilor, sunt
instituite, in mod nediscriminatoriu, in concordanta cu principiul egalitatii,
potrivit art. 16 din Constitutie, pentru toti pensionarii aflati in aceeasi
situatie, respectiv, cu pensii stabilite potrivit legislatiei anterioare
intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000". De altfel, arata in continuare,
intrucat autorul exceptiei nu indica dispozitiile constitutionale considerate a
fi incalcate prin prevederile legale criticate, exceptia este inadmisibila.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 168 din Legea nr. 19/2000
sunt constitutionale. Arata, in acest sens, ca dispozitiile tranzitorii ale
legii prevad stabilirea punctajului mediu anual si in privinta pensiilor
stabilite anterior, precum si recorelarea acestora, pentru a se ajunge la
nivelul punctajului mediu stabilit in cazul persoanelor care se pensioneaza
dupa intrarea in vigoare a legii. Apreciaza ca drepturile de pensie, "stabilite
in baza legislatiei existente inainte de intrarea in vigoare a Legii nr.
19/2000, nu sufera modificari, dispozitiile legale noi aplicandu-se numai
pentru viitor, pentru persoanele care se inscriu la pensie dupa intrarea lor in
vigoare". Mentioneaza, de asemenea, ca principiul invocat de autorul
exceptiei, conform caruia "odata castigat, un drept social nu mai poate fi
retras", nu este reglementat in Constitutia Romaniei, motiv pentru care nu
se poate examina conformitatea prevederilor art. 168 din Legea nr. 19/2000 cu
dispozitiile constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
168 alin. (1), (2), (3) si (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificata si completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 338/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Aceste dispozitii au urmatoarea redactare:
- Art. 168: "(1) Guvernul va lua masuri de recorelare a tuturor
categoriilor de pensii, avand in vedere schimbarile produse in baza de calcul a
acestora incepand cu anul 1991, ca urmare a trecerii la salarii individuale
brute, a luarii in considerare a sporurilor cu caracter permanent, precum si a
majorarii salariilor in sectorul bugetar sau negocierii acestora la societati
comerciale si regii autonome.
(2) Metodologia la recorelare a pensiilor in conditiile prevazute la alin.
(1) va fi stabilita prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la
data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, pe baza analizei
rezultatelor recorelarii aplicate conform prevederilor alin. (1) si (2)
Guvernul poate adopta masuri suplimentare de recorelare a pensiilor stabilite
pe baza legislatiei anterioare.
(4) Programul si metodologia de recorelare a pensiilor, potrivit
prevederilor alin. (3), se stabilesc prin hotarari ale Guvernului."
Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate incalca
principiul constitutional potrivit caruia un drept social castigat nu mai poate
fi retras. Acest principiu nu este formulat intr-o dispozitie expresa a
Constitutiei, dar existenta sa rezulta si din prevederile art. 1 alin. (3) sau
ale art. 47 alin. (1) din Constitutie. Potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, republicata, sunt neconstitutionale prevederile legale "care
incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei".
Examinand motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, prin raportare la
dispozitiile legale criticate, Curtea retine ca a mai fost sesizata cu exceptii
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 din Legea nr. 19/2000,
exceptii pe care le-a respins ca fiind neintemeiate, constatand ca dispozitiile
legale criticate nu incalca nici o prevedere sau principiu constitutional.
Astfel, in Deciziile nr. 103 din 26 martie 2002 si nr. 225 din 10 septembrie
2002, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 8 mai
2002, respectiv nr. 751 din 15 octombrie 2002, Curtea a retinut, in esenta,
urmatoarele:
In cadrul realizarii politicii in domeniul asigurarilor sociale de stat,
legiuitorul are deplina autoritate, legitimitate si indreptatire sa stabileasca
periodic noi modalitati si conditii de acordare si de calculare a pensiilor,
cum a procedat si prin adoptarea Legii nr. 19/2000. Noile reglementari pot sa
fie avantajoase sau chiar dezavantajoase beneficiarilor de pensii, dupa cum
permit sau impun, dupa caz, situatia economico-financiara a tarii si fondurile de
asigurari sociale de stat disponibile. In oricare dintre aceste ipoteze
dispozitiile legale noi se aplica numai pentru viitor, pentru persoane care se
vor inscrie la pensie dupa intrarea lor in vigoare, neputand atinge drepturile
de pensie anterior stabilite.
Potrivit dispozitiilor art. 180 alin. (3) si (7) din Legea nr. 19/2000,
"(3) Pensionarilor de asigurari sociale de stat ale caror drepturi
stabilite in perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt mai mari decat un
punctaj mediu estimativ pentru persoanele ce se vor pensiona in conditiile
prezentei legi, pe langa punctajul mediu anual determinat conform prevederilor
alin. (2), li se atribuie si acest punctaj mediu estimat, care se are in vedere
la operatiunile de indexare si recorelare", iar "(7) In situatia in
care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decat cel
stabilit in baza legislatiei anterioare, se pastreaza in plata cuantumul
avantajos".
De vreme ce drepturile de pensii anterior stabilite nu sunt atinse, nu sunt
diminuate, iar pensiile stabilite reflecta, in cuantum, posibilitatile limitate
in raport cu sursele existente intr-o perioada data, nu se poate sustine ca
noile reglementari tranzitorii ar leza "demnitatea umana" sau ca ar
contrazice "dreptatea" sociala.
Legiuitorul, prin dispozitiile tranzitorii ale Legii nr. 19/2000 si prin
modificarea si completarea acestora, a urmarit realizarea, in cadrul limitelor
actualmente posibile, a obligatiilor statului in domeniul masurilor de
protectie sociala. Pe linia acestor preocupari dispozitiile legale respective
prevad, pentru o prima etapa, stabilirea punctajului anual si in privinta
pensiilor anterior stabilite, precum si recorelarea acestora pentru a ajunge la
nivelul punctajului mediu, stabilit pentru persoanele care se pensioneaza dupa
intrarea in vigoare a legii. Sunt exceptati pensionarii ale caror drepturi
anterior stabilite sunt mai mari decat punctajul mediu stabilit conform noilor
reglementari.
Legea reglementeaza, la modul general, si etapele urmatoare ale
recorelarii, abilitand Guvernul ca, in limita posibilitatilor ulterioare, sa
elaboreze un program de recorelare etapizat, astfel ca, la finalizarea
acestuia, toti pensionarii sa beneficieze, pentru aceeasi activitate, perioada
si cotizare, de drepturi egale, indiferent de data inscrierii la pensie.
Solutiile adoptate si considerentele deciziilor anterioare sunt valabile si
in prezenta cauza, intrucat nu au aparut elemente noi care sa justifice
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si
al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 alin.
(1) - (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 49/2001, exceptie ridicata de Stan Ion in Dosarul nr.
3.491/2003 al Tribunalului Prahova.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 noiembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat-asistent,
Madalina Stefania Diaconu
Intrucat domnisoara Madalina Stefania Diaconu se afla in concediu fara
plata, in locul sau semneaza, in temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de procedura
civila,
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu