Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 426 din 13 noiembrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 alin. (1) - (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 76 din 29 ianuarie 2004


SmartCity3


    Costica Bulai             - presedinte
    Nicolae Cochinescu        - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Kozsokar Gabor            - judecator
    Lucian Stangu             - judecator
    Ioan Vida                 - judecator
    Paula C. Pantea           - procuror
    Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, exceptie ridicata de Stan Ion in Dosarul nr. 3.491/2003 al Tribunalului Prahova - Sectia civila.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, personal si asistat de avocat, lipsind partea Casa Judeteana de Pensii Prahova, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Aparatorul autorului exceptiei solicita admiterea exceptiei ridicate, aratand ca prevederile criticate incalca principiul constitutional conform caruia un drept social castigat nu poate fi retras, in conditiile statului de drept. In opinia sa, art. 168 din Legea nr. 19/2000 diminueaza, prin masura recorelarii, drepturile castigate anterior de pensionari.
    Avand cuvantul personal, autorul exceptiei arata ca Legea nr. 19/2000 ar fi trebuit sa prevada recalcularea, iar nu recorelarea pensiilor, care duce la diminuarea punctajului mediu anual pe baza caruia se calculeaza pensiile. In opinia sa, aceste puncte medii reprezinta un drept castigat, care nu poate fi diminuat prin recorelare.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca art. 168 din Legea nr. 19/2000 prevede numai masura recorelarii pensiilor, in mod echitabil, ceea ce nu poate avea ca efect diminuarea acestora, asa cum sustine autorul exceptiei. Invoca, in acest sens, si Deciziile Curtii Constitutionale nr. 103 din 26 martie 2002 si nr. 225 din 10 septembrie 2002.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 23 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 3.491/2003, Tribunalul Prahova - sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 din Legea nr. 19/2000, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, exceptie ridicata de Ion Stan intr-o cauza avand ca obiect un litigiu de asigurari sociale.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 168 din Legea nr. 19/2000, modificate si completate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, "incalca principiul constitutional conform caruia odata castigat, un drept social nu mai poate fi retras", intrucat diminuarea punctajului mediu anual si recorelarea pensiilor determina, de fapt, reducerea drepturilor de pensie stabilite pe baza legislatiei anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000.
    Tribunalul Prahova apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, intrucat prin dispozitiile tranzitorii ale Legii nr. 19/2000, astfel cum a fost modificata si completata, s-a urmarit de catre legiuitor realizarea, in cadrul disponibilitatilor financiare actuale, a obligatiilor statului in domeniul masurilor de protectie sociala pentru ca pensiile stabilite sa reflecte intreaga activitate salariala depusa de beneficiari, "iar masura diminuarii punctajului mediu anual pentru persoanele pensionate in baza Legii nr. 3/1977 nu conduce la micsorarea cuantumului acestora".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata este nefondata, iar textele de lege criticate "nu incalca nici o prevedere constitutionala, intrucat, pe de o parte, prin aceste dispozitii se concretizeaza obligatia statului, prevazuta de art. 43 alin. (1) din Constitutie, de a lua masuri de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent, iar pe de alta parte, aceste masuri de protectie sociala, constand in recorelarea pensiilor, sunt instituite, in mod nediscriminatoriu, in concordanta cu principiul egalitatii, potrivit art. 16 din Constitutie, pentru toti pensionarii aflati in aceeasi situatie, respectiv, cu pensii stabilite potrivit legislatiei anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000". De altfel, arata in continuare, intrucat autorul exceptiei nu indica dispozitiile constitutionale considerate a fi incalcate prin prevederile legale criticate, exceptia este inadmisibila.
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 168 din Legea nr. 19/2000 sunt constitutionale. Arata, in acest sens, ca dispozitiile tranzitorii ale legii prevad stabilirea punctajului mediu anual si in privinta pensiilor stabilite anterior, precum si recorelarea acestora, pentru a se ajunge la nivelul punctajului mediu stabilit in cazul persoanelor care se pensioneaza dupa intrarea in vigoare a legii. Apreciaza ca drepturile de pensie, "stabilite in baza legislatiei existente inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000, nu sufera modificari, dispozitiile legale noi aplicandu-se numai pentru viitor, pentru persoanele care se inscriu la pensie dupa intrarea lor in vigoare". Mentioneaza, de asemenea, ca principiul invocat de autorul exceptiei, conform caruia "odata castigat, un drept social nu mai poate fi retras", nu este reglementat in Constitutia Romaniei, motiv pentru care nu se poate examina conformitatea prevederilor art. 168 din Legea nr. 19/2000 cu dispozitiile constitutionale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 168 alin. (1), (2), (3) si (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 338/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Aceste dispozitii au urmatoarea redactare:
    - Art. 168: "(1) Guvernul va lua masuri de recorelare a tuturor categoriilor de pensii, avand in vedere schimbarile produse in baza de calcul a acestora incepand cu anul 1991, ca urmare a trecerii la salarii individuale brute, a luarii in considerare a sporurilor cu caracter permanent, precum si a majorarii salariilor in sectorul bugetar sau negocierii acestora la societati comerciale si regii autonome.
    (2) Metodologia la recorelare a pensiilor in conditiile prevazute la alin. (1) va fi stabilita prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (3) Dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, pe baza analizei rezultatelor recorelarii aplicate conform prevederilor alin. (1) si (2) Guvernul poate adopta masuri suplimentare de recorelare a pensiilor stabilite pe baza legislatiei anterioare.
    (4) Programul si metodologia de recorelare a pensiilor, potrivit prevederilor alin. (3), se stabilesc prin hotarari ale Guvernului."
    Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate incalca principiul constitutional potrivit caruia un drept social castigat nu mai poate fi retras. Acest principiu nu este formulat intr-o dispozitie expresa a Constitutiei, dar existenta sa rezulta si din prevederile art. 1 alin. (3) sau ale art. 47 alin. (1) din Constitutie. Potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, sunt neconstitutionale prevederile legale "care incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei".
    Examinand motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, prin raportare la dispozitiile legale criticate, Curtea retine ca a mai fost sesizata cu exceptii de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 din Legea nr. 19/2000, exceptii pe care le-a respins ca fiind neintemeiate, constatand ca dispozitiile legale criticate nu incalca nici o prevedere sau principiu constitutional. Astfel, in Deciziile nr. 103 din 26 martie 2002 si nr. 225 din 10 septembrie 2002, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 8 mai 2002, respectiv nr. 751 din 15 octombrie 2002, Curtea a retinut, in esenta, urmatoarele:
    In cadrul realizarii politicii in domeniul asigurarilor sociale de stat, legiuitorul are deplina autoritate, legitimitate si indreptatire sa stabileasca periodic noi modalitati si conditii de acordare si de calculare a pensiilor, cum a procedat si prin adoptarea Legii nr. 19/2000. Noile reglementari pot sa fie avantajoase sau chiar dezavantajoase beneficiarilor de pensii, dupa cum permit sau impun, dupa caz, situatia economico-financiara a tarii si fondurile de asigurari sociale de stat disponibile. In oricare dintre aceste ipoteze dispozitiile legale noi se aplica numai pentru viitor, pentru persoane care se vor inscrie la pensie dupa intrarea lor in vigoare, neputand atinge drepturile de pensie anterior stabilite.
    Potrivit dispozitiilor art. 180 alin. (3) si (7) din Legea nr. 19/2000, "(3) Pensionarilor de asigurari sociale de stat ale caror drepturi stabilite in perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt mai mari decat un punctaj mediu estimativ pentru persoanele ce se vor pensiona in conditiile prezentei legi, pe langa punctajul mediu anual determinat conform prevederilor alin. (2), li se atribuie si acest punctaj mediu estimat, care se are in vedere la operatiunile de indexare si recorelare", iar "(7) In situatia in care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decat cel stabilit in baza legislatiei anterioare, se pastreaza in plata cuantumul avantajos".
    De vreme ce drepturile de pensii anterior stabilite nu sunt atinse, nu sunt diminuate, iar pensiile stabilite reflecta, in cuantum, posibilitatile limitate in raport cu sursele existente intr-o perioada data, nu se poate sustine ca noile reglementari tranzitorii ar leza "demnitatea umana" sau ca ar contrazice "dreptatea" sociala.
    Legiuitorul, prin dispozitiile tranzitorii ale Legii nr. 19/2000 si prin modificarea si completarea acestora, a urmarit realizarea, in cadrul limitelor actualmente posibile, a obligatiilor statului in domeniul masurilor de protectie sociala. Pe linia acestor preocupari dispozitiile legale respective prevad, pentru o prima etapa, stabilirea punctajului anual si in privinta pensiilor anterior stabilite, precum si recorelarea acestora pentru a ajunge la nivelul punctajului mediu, stabilit pentru persoanele care se pensioneaza dupa intrarea in vigoare a legii. Sunt exceptati pensionarii ale caror drepturi anterior stabilite sunt mai mari decat punctajul mediu stabilit conform noilor reglementari.
    Legea reglementeaza, la modul general, si etapele urmatoare ale recorelarii, abilitand Guvernul ca, in limita posibilitatilor ulterioare, sa elaboreze un program de recorelare etapizat, astfel ca, la finalizarea acestuia, toti pensionarii sa beneficieze, pentru aceeasi activitate, perioada si cotizare, de drepturi egale, indiferent de data inscrierii la pensie.
    Solutiile adoptate si considerentele deciziilor anterioare sunt valabile si in prezenta cauza, intrucat nu au aparut elemente noi care sa justifice reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 alin. (1) - (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, exceptie ridicata de Stan Ion in Dosarul nr. 3.491/2003 al Tribunalului Prahova.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 13 noiembrie 2003.

                     PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat-asistent,
                              Madalina Stefania Diaconu

    Intrucat domnisoara Madalina Stefania Diaconu se afla in concediu fara plata, in locul sau semneaza, in temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de procedura civila,

                              Prim magistrat asistent,
                              Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 426/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 426 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 426/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu