DECIZIE Nr.
425 din 25 mai 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004
privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a
persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea
fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 531 din 20 iunie 2006
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Predescu - judecător
Mihaela Cîrstea - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004
privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a
persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice,
înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării
persoanelor juridice, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Bilciureşti" - S.R.L. în Dosarul nr. 113/2006 al Curţii de Apel Ploieşti
- Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, invocând în
acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 9 februarie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 113/2006, Curtea de Apel Ploieşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004
privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a
persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice,
înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării
persoanelor juridice, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Bilciureşti" - S.R.L. în dosarul menţionat.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textul de lege criticat, care instituie
obligativitatea preschimbării certificatului de înmatriculare şi a celui de
înregistrare fiscală ale unei societăţi comerciale, pe cheltuiala acesteia, sub
sancţiunea dizolvării de drept, determină îngrădirea accesului liber al
persoanei la o activitate economică şi, în consecinţă, încalcă dispoziţiile art. 45 privind libertatea economică din
Legea fundamentală.
Curtea de Apel Ploieşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul, referindu-se şi la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2)' şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
reprezintă prevederile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind
simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a
persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice,
înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării
persoanelor juridice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 13 septembrie 2004, cu
următorul cuprins:
Art. 30. - „(1 )
Neefectuarea preschimbării certificatului de înmatriculare şi a celui de
înregistrare fiscală cu noul certificat de înregistrare conţinând codul unic de
înregistrare, până la termenul prevăzut la art. 26, atrage dizolvarea de drept
a persoanelor juridice prevăzute la art. 2."
In opinia autoarei excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine dispoziţiilor constituţionale cuprinse în
art. 45 „Libertatea economică".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că prevederile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 au mai format
obiectul controlului de constituţionalitate, prin raportare, între alte texte
constituţionale, şi la dispoziţiile art. 45 din Legea fundamentală, şi cu o
motivare similară.
Astfel, prin Decizia nr. 83 din 7 februarie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 14 martie 2006, Curtea Constituţională, respingând
excepţia de neconstituţionalitate, a statuat că dispoziţia legală criticată
concretizează voinţa legiuitorului, care a înţeles să introducă noul certificat
de înregistrare conţinând codul unic de înregistrare, în scopul simplificării
procedurilor şi asigurării transparenţei în mediul de afaceri. S-a mai arătat,
în decizia menţionată, că dizolvarea de drept a unor persoane juridice care nu
se supun noilor dispoziţii legale nu constituie o încălcare a libertăţii
economice a persoanelor, nici nu reprezintă o restrângere nejustificată a
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, ci este consecinţa firească a
nerespectării legii.
Cele statuate în decizia menţionată îşi menţin
valabilitatea şi în prezenta cauză, neintervenind elemente noi de natură a
determina schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
De altfel, şi în prezenta cauză, Curtea constată că
reglementarea procedurii preschimbării certificatului de înmatriculare a unei
societăţi comerciale, precum şi a celui de înregistrare fiscală cu noul
certificat de înregistrare conţinând codul unic de înregistrare conturează
însuşi cadrul legal pentru exercitarea unei activităţi economice, fiind astfel
în deplină conformitate cu dispoziţiile constituţionale pretins a fi încălcate,
potrivit cărora activitatea economică şi libera iniţiativă se desfăşoară în
condiţiile legii.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea
formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice,
asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a
acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Bilciureşti" - S.R.L. în Dosarul nr.
113/2006 al Curţii de Apel Ploieşti - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 mai 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta