DECIZIE Nr.
423 din 10 aprilie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) si art. 20 alin. (1) si
(3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 347 din 6 mai 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 2 alin. (1)şi ale art. 20 alin. (1)şi (3) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Alexandru
Crişan, senior, Alexandru Crişan, junior, şi Mărioara Crişan în Dosarul nr. 5.097/62/2007
al Tribunalului Braşov - Secţia civilă.
La apelul nominal se prezintă, pentru autorii
excepţiei, avocatul Constantin Ioan Gliga, cu delegaţie depusă la dosar.
Lipsesc celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Avocatul autorilor excepţiei solicită admiterea
acesteia pentru motivele invocate în faţa instanţei de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere
a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 8 februarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 5.097/62/2007, Tribunalul Braşov - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 2 alin. (1) şi ale art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru.
Excepţia a fost ridicată de Alexandru Crişan, senior,
Alexandru Crişan, junior, şi Mărioara Crişan într-o cauză civilă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia consideră că textele de
lege criticate sunt contrare prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1)
şi ale art. 21 alin. (1) şi (3), deoarece instituie un regim discriminatoriu
prin modul de calcul al taxelor de timbru în funcţie de valoarea obiectului
dedus judecăţii.
Instanţa de judecată apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorilor excepţiei,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit.d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3,' 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2 alin. (1) şi ale art. 20 alin. (1) şi (3) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, modificată şi completată prin Ordonanţa
Guvernului nr. 34/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 28 august 2001, aprobată
prin Legea nr. 742/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 17 decembrie 2001.
Aceste dispoziţii de lege au următorul conţinut:
-Art. 2 alin. (1) din Legea nr. 146/1997: „Acţiunile şi cererile evaluabile în bani, introduse la instanţele
judecătoreşti, se taxează astfel:
[...]";
- Art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997: „(1)
Taxele judiciare de timbru se plătesc anticipat.
[...]
(3) Neîndeplinirea obligaţiei de plată până la
termenul stabilit se sancţionează cu anularea acţiunii sau a cererii."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorii excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 16 alin. (1) şi ale art. 21 alin. (1) şi (3).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că art. 21 din Constituţie nu instituie nicio interdicţie cu privire la
taxele în justiţie. Echivalentul taxelor judiciare de timbru este integrat în
valoarea cheltuielilor stabilite de instanţa de judecată prin hotărârea pe care
o pronunţă în cauză, plata acestora revenind părţii care cade în pretenţii.
In acelaşi sens este, de altfel, şi jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului, în care s-a statuat că o caracteristică a
principiului liberului acces la justiţie este aceea că nu este un drept absolut
(Cauza Ashingdane împotriva Regatului Unit al Marii
Britanii, 1985). Astfel, acest drept care cere
prin însăşi natura sa o reglementare din partea statului poate fi subiectul
unor limitări atât timp cât nu este atinsă însăşi substanţa sa.
In ceea ce priveşte constituţionalitatea art. 2 alin.
(1) şi art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997, în raport cu principiul
constituţional al egalităţii în drepturi, Curtea constată că textul de lege
criticat nu aduce atingere acestui principiu, deoarece nu face niciun fel de
diferenţiere între contribuabili.
In acest sens s-a pronunţat Curtea Constituţională prin
numeroase decizii, spre exemplu, Decizia nr. 284 din 22 martie 2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 309 din
9 mai 2007.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţia,
cât şi considerentele cuprinse în această decizie îşi păstrează valabilitatea
şi în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 alin. (1)şi art. 20 alin. (1)şi (3) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Alexandru Crisan,
senior, Alexandru Crisan, junior, si Mărioara Crisan în Dosarul nr.
5.097/62/2007 al Tribunalului Braşov - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 aprilie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman