Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 422 din 10 mai 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 384 din 7 iunie 2007



Ioan Vida                             -  preşedinte

Nicolae Cochinescu            -  judecător

Acsinte Gaspar                   -  judecător

Kozsokar Gabor                  -  judecător

Petre Ninosu                       -  judecător

Ion Predescu                       -  judecător

Şerban Viorel Stănoiu        -  judecător

Tudorel Toader                   -  judecător

Marinela Mincă                    -  procuror

Afrodita Laura Tutunaru     -   magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, excepţie ridicată de Alexandru Ghiţea în Dosarul nr. 866/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia penală.

La apelul nominal se prezintă personal autorul excepţiei, precum şi părţile Lucian Ştef, Dan Theodor Moza şi Teodor Octavian Tripon. Se constată lipsa celorlalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Autorul excepţiei solicită admiterea acesteia, deoarece dispoziţiile legale criticate se aplică retroactiv, ignorandu-se principiul aplicării legii mai favorabile.

Celelalte părţi prezente susţin concluziile depuse de autorul excepţiei.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

C U R T E A,

avand în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 30 octombrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 866/2006, Tribunalul Timiş - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, excepţie ridicată de Alexandru Ghiţea în dosarul de mai sus privind soluţionarea unei cauze penale.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că prevederile legale menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 15 alin. (2) referitoare la principiul neretroactivităţii legii, cu trimitere la art. 78 referitor la Intrarea în vigoare a legii, varianta nerevizuită.

Astfel, urmare art. 11 alin. (3) din Legea nr. 24/2000, care stabileşte că o hotărare de Guvern intră în vigoare în ziua publicării în Monitorul Oficial al Romaniei, s-a ajuns la situaţia paradoxală de a fi învinuit de o infracţiune deoarece nu a aplicat pentru ziua respectivă noile norme, deşi acestea au fost transmise către abonaţi în jurul orei 14,15 p.m. Or, avand în vedere acest aspect, noua hotărare retroactivează de vreme ce i-a fost imputată neaplicarea lor şi înainte de ora 14,15.

Tribunalul Timiş - Secţia penală opinează că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate vin în contradicţie cu art. 15 alin. (2) din Legea fundamentală. De altfel, şi jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului a statuat că dreptul la o bună administrare a justiţiei ocupă un loc atat de important încat o interpretare restrictivă a art. 6 paragraful 1 din Convenţie nu ar corespunde scopului şi obiectului său.

In ceea ce priveşte data intrării în vigoare a Hotărarii Guvernului nr. 775 din 7 septembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 451 din 13 septembrie 2000, abrogată prin Hotărarea Guvernului nr. 1.114/2001, instanţa de judecată arată că, potrivit dispoziţiilor legale criticate, această hotărare a intrat în vigoare la orele 0,00 ale zilei de 13 septembrie 2000, situaţie care precede momentul editării actului cu 15 ore şi care, prin urmare, retroactivează.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece în speţa dedusă judecăţii problema ridicată nu este una de neconstituţionalitate, ci una de aplicare a legii. Drept urmare, instanţa urmează a stabili, pe baza tuturor probelor administrate de către părţi, situaţia de fapt, în mod special momentul intrării în ţară a autovehiculelor şi, în funcţie de aceasta, regimul juridic aplicabil, cu luarea în considerare a dispoziţiilor art. 108 alin. (4) din Constituţie.

Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece formula redacţională a textului legal dedus controlului nu conţine în sine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv.

Mai mult, dispoziţiile legale criticate stabilesc că actele normative la care se face trimitere intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al     Romaniei, Partea I, dacă în cuprinsul lor nu este prevăzută o dată ulterioară. Atunci cand nu se impune ca intrarea în vigoare să se producă la data publicării, în cuprinsul acestor acte normative trebuie să se prevadă că ele intră în vigoare la o dată ulterioară stabilită de text.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

C U R T E A,

examinand încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională constată că a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 11 alin. (3) din Legea nr. 24/2000, republicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 777 din 25 august 2004, care au următorul conţinut: „Actele normative prevăzute la art. 10 alin. (1), cu excepţia legilor şi a ordonanţelor, intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dacă în cuprinsul lor nu este prevăzută o dată ulterioară. Atunci cand nu se impune ca intrarea în vigoare să se producă la data publicării, în cuprinsul acestor acte normative trebuie să se prevadă că ele intră în vigoare la o dată ulterioară stabilită prin text."

Examinand excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că, potrivit principiului tempus regit actum, îndeplinirea condiţiilor formale de valabilitate a unor acte normative trebuie raportată la reglementările constituţionale existente la momentul adoptării legii.

Pe de altă parte, potrivit art. 78 din Constituţie, varianta nerevizuită, legea intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al Romaniei sau la data prevăzută în textul ei. De altfel, acelaşi text constituţional revizuit stabileşte că legea „intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei"

Art. 15 alin. (2) din Legea fundamentală mai arată că legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile.

Din coroborarea acestor texte constituţionale se desprinde concluzia că, în pofida oricărei alte interpretări, data prevăzută în textul unei legi nu poate fi decat posterioară publicării sale în Monitorul Oficial al Romaniei, în afara excepţiei prevăzute de către art. 15 alin. (2) din Constituţie.

Aşa fiind, dispoziţiile art. 11 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 stabilesc fără echivoc că actele normative prevăzute la art. 10 alin. (1), între care şi hotărarile Guvernului, intră în vigoare cel mai devreme, la data publicării în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, şi în niciun caz nu stabilesc o dată anterioară publicării, aspect care ar contraveni prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2) din Constituţie.

Curtea mai arată că oricine trebuie să cunoască legea, care, în accepţiunea sa de act normativ primar, reglementează cu privire la drepturi şi obligaţii. In cazul actelor secundare este de remarcat că ele sunt emise pentru executarea legii şi sunt destinate cu precădere autorităţilor publice, care le execută avand în vedere atat criterii de legalitate, cat şi de oportunitate, aceasta cu atat mai mult cu cat administraţia, în sens larg, pentru a putea funcţiona, are nevoie deseori de posibilitatea de a uza de măsuri urgente.

In sfarşit, Curtea constată că în realitate, prin critica formulată, autorul excepţiei încearcă să convertească controlul instanţei de contencios constituţional într-un control de drept comun. Astfel, dacă dispoziţiile legale criticate stabilesc că o hotărare de Guvern intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial, ar trebui, ca urmare soluţionării excepţiei, Curtea să spună dreptul cu privire la aplicarea retroactivă a hotărarii. Or, stabilirea datei la care intră în vigoare un astfel de act dat pentru organizarea executării legii vizează, pe de o parte, o problemă de interpretare şi aplicare ce cade în sarcina instanţei de judecată chemate să dezlege pricina şi, pe de altă parte, excedează competenţei Curţii Constituţionale.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢION ALĂ

In numele legii

DECI DE:

Respinge ca inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, excepţie ridicată de Alexandru Ghiţea în Dosarul nr. 866/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia penală.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 mai 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Afrodita Laura Tutunaru


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 422/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 422 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 422/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu