DECIZIE Nr. 422 din 13 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 din
Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 872 din 28 septembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la
asociatii si fundatii, exceptie ridicata de Asociatia Chinologica a
Municipiului Bucuresti cu sediul in str. Popa Tatu nr. 61 in Dosarul nr.
1.942/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal raspund autorul exceptiei, prin consilier juridic, domnul
Lucian Bagia, precum si partea Asociatia Chinologica a Municipiului Bucuresti
cu sediul in str. Salajeni nr. 25, prin avocat, domnul Adrian Ibraim.
Cauza aflandu-se in stare de judecata, Curtea acorda cuvantul partilor.
Reprezentantul autorului exceptiei arata ca, fata de modificarea prin Legea nr.
219/2005 a art. 336 din Codul de procedura civila, exceptia de
neconstitutionalitate invocata a ramas fara obiect, intrucat a fost inlaturata
neconstitutionalitatea normei juridice criticate. De asemenea, reprezentantul
Asociatiei Chinologice a Municipiului Bucuresti cu sediul in str. Salajeni nr. 25
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
Precizeaza, insa, ca modificarea la care a facut referire autorul exceptiei nu
afecteaza obiectul acesteia, art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000
instituind o procedura speciala, referitoare la solutionarea recursurilor
declarate impotriva incheierilor de admitere sau de respingere a cererilor de
inscriere a asociatiilor in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca
neintemeiata a exceptiei de neconstitutionalitate. Considera ca textul criticat
nu restrange accesul liber la justitie, intrucat persoanele interesate au
posibilitatea de a sesiza instanta de judecata, in conditiile legii generale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.942/2004,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 din Ordonanta
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Asociatia Chinologica
a Municipiului Bucuresti cu sediul in str. Popa Tatu nr. 61 intr-o cauza civila
avand ca obiect solutionarea recursului declarat impotriva unei incheieri a
Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti, prin care s-a admis cererea de acordare a
personalitatii juridice si de inscriere in Registrul asociatiilor si
fundatiilor a Asociatiei Chinologice a Municipiului Bucuresti cu sediul in str.
Salajeni nr. 25.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia considera
ca prevederile art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 contravin
dispozitiilor art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, intrucat recursul,
calea unica de atac impotriva incheierii de admitere a cererii de inscriere a
unei asociatii sau fundatii, nu poate fi formulat de alte parti decat cele care
au fost citate la dezlegarea pricinii. Precizeaza ca in materia asociatiilor si
fundatiilor nu isi gaseste aplicare art. 336 din Codul de procedura civila,
care reprezinta legea generala. Conform acestui articol, calea de atac
impotriva hotararilor pronuntate in materii necontencioase este apelul, care
poate fi introdus de orice persoana interesata, chiar daca nu a fost citata la
solutionarea cererii. In continuare, apreciaza ca textul de lege criticat
incalca dreptul de liber acces la justitie al partilor pentru apararea
drepturilor si intereselor lor legitime, deoarece, spre deosebire de
dispozitiile de drept comun aplicabile apelului, cuprinse in art. 336 alin. (4)
din Codul de procedura civila sau de dispozitiile speciale din vechea
reglementare, respectiv art. 90 alin. (4) din Legea nr. 21/1924, art. 11 din
Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 nu precizeaza in mod expres posibilitatea
formularii recursului de catre orice persoana interesata, inclusiv de cele care
nu au fost citate la solutionarea cererii.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, textul de lege criticat ingradind
posibilitatea persoanei interesate de a ataca in justitie incheierile de
admitere sau de respingere a cererii de inscriere a unei asociatii sau
fundatii. In acest sens, arata ca, in conformitate cu prevederile art. 336 din
Codul de procedura civila, tertul interesat poate exercita calea de atac a
recursului, cu conditia declararii, in prealabil, a apelului. Or, art. 11 din
Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 "suprima calea de atac a apelului si nu
prevede in mod expres posibilitatea tertului de a declara recurs". De
aceea, apreciaza ca "tertul interesat nu mai are la indemana nici o cale
de atac" impotriva incheierilor de admitere sau de respingere a cererilor
de inscriere a asociatiilor sau fundatiilor.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Arata ca derogarea de la principiul dublului grad de jurisdictie, instituita
prin Ordonanta Guvernului nr. 26/2000, nu reprezinta o incalcare a art. 21 din
Constitutie, intrucat "este destinata sa asigure, in primul rand,
celeritatea solutionarii cauzei, scurtand durata si evitand, astfel,
tergiversarea cauzei prin reluarea ciclului procesual". De asemenea,
precizeaza ca "derogarea de la procedura de drept comun nu este unica in
legislatie". In acest sens, mentioneaza, cu titlu de exemplu, incheierea
prin care se decide, in procedura necontencioasa, asupra cererii de sechestru
asigurator, care este supusa numai recursului. In sustinerea
constitutionalitatii textului de lege criticat, Guvernul invoca jurisprudenta
Curtii Constitutionale, prin care s-a statuat ca accesul liber la justitie nu
presupune in toate cazurile accesul la toate structurile judecatoresti si la
toate caile de atac prevazute de lege, deoarece competenta si caile de atac
sunt stabilite exclusiv de legiuitor, care poate institui reguli deosebite, in
considerarea unor situatii diferite. In final, apreciaza ca orice persoana
fizica sau juridica are posibilitatea de a se adresa instantei de judecata,
potrivit dreptului comun, in cazul in care se considera vatamata in drepturile
sale recunoscute de lege.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens, afirma ca "accesul liber la justitie are ca
semnificatie faptul ca legiuitorul nu poate exclude de la exercitiul
drepturilor procesuale pe care le-a instituit nici o categorie sau grup
social". De asemenea, arata ca accesul liber la justitie presupune accesul
la mijloacele procedurale prin care se infaptuieste justitia. In continuare,
precizeaza ca "legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii
deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitati de exercitare a
drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand
posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in
formele si in modalitatile instituite de lege". Mai arata ca din
prevederile art. 126 alin. (2) si ale art. 129 din Constitutie rezulta ca este
de competenta exclusiva a legiuitorului stabilirea regulilor de desfasurare a
procesului in fata instantelor judecatoresti.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 11 din
Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 31 ianuarie 2000,
aprobata prin Legea nr. 246/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 656 din 25 iulie 2005. Acesta are urmatorul cuprins:
- Art. 11: "(1) Incheierile de admitere sau de respingere a cererii de
inscriere sunt supuse numai recursului.
(2) In cazul in care procurorul nu a participat la solutionarea cererii,
parchetului de pe langa instanta sesizata i se vor comunica si copii de pe
actul constitutiv si de pe statutul asociatiei, impreuna cu incheierea de
admitere ori de respingere a cererii de inscriere, dupa caz.
(3) Termenul de recurs este de 5 zile si curge de la data pronuntarii,
pentru cei care au fost prezenti, si de la data comunicarii, pentru cei care au
lipsit.
(4) Recursul se solutioneaza cu citarea partilor, in camera de consiliu, de
urgenta si cu precadere. Dispozitiile art. 10 alin. (3) cu privire la
pronuntarea si redactarea hotararii se aplica in mod corespunzator."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate textul de lege criticat
contravine dispozitiilor art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, al caror
continut este urmatorul:
- Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca autorul
exceptiei critica prevederile art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000,
intrucat nu ofera tertilor interesati posibilitatea de a ataca incheierile
pronuntate de instantele judecatoresti cu privire la cererile de inscriere a
asociatiilor in Registrul asociatiilor si fundatiilor. Sub acest aspect,
considera ca textul criticat ingradeste dreptul de liber acces la justitie,
statuat de art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Textul de lege ce formeaza obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
instituie o procedura speciala, derogatorie de la prevederile dreptului comun
in materie necontencioasa, procedura ce se justifica prin necesitatea
solutionarii cu celeritate a acestui tip de cereri. In Decizia Plenului nr. 1
din 8 februarie 1994, Curtea Constitutionala a statuat ca "nu este
contrara principiului liberului acces la justitie instituirea unor reguli speciale,
inclusiv in ce priveste caile de atac, cat timp ele asigura egalitatea juridica
a cetatenilor in utilizarea lor". Din aceasta perspectiva, nu poate fi
retinuta critica autorului exceptiei, intrucat tertii interesati, persoane
fizice sau juridice, isi pot valorifica pe deplin dreptul constitutional de
acces liber la justitie. Astfel, nimic nu impiedica persoana care considera ca
prin dobandirea personalitatii juridice de catre o asociatie i-au fost vatamate
drepturile sau interesele sale legitime sa sesizeze instantele judecatoresti in
conditiile prevazute de legea generala, si anume cele ale art. 336 din Codul de
procedura civila, astfel cum a fost modificat prin pct. 59 din Legea nr.
219/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2000
pentru modificarea si completarea Codului de procedura civila. Potrivit
textului modificat, incheierea prin care se incuviinteaza cererea este supusa
recursului, care "[...] poate fi facut de orice persoana interesata, chiar
daca nu a fost citata la dezlegarea pricinii". Modificarea este chiar in
sensul sustinerilor autorului exceptiei, astfel ca si sub acest aspect critica
de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 din
Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, exceptie
ridicata de Asociatia Chinologica a Municipiului Bucuresti cu sediul in str.
Popa Tatu nr. 61 in Dosarul nr. 1.942/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
IV-a civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Valentina Barbateanu