Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 419 din 14 octombrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (1), (2), (5) si (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1071 din 18 noiembrie 2004


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ion Tiuca             - procuror
    Valentina Barbateanu  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (1), (2), (5) si (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, modificata prin Legea nr. 357/2003, exceptie ridicata de Shuai Guifang in Dosarul nr. 992/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Magistratul-asistent invedereaza Curtii ca dosarul se afla la al doilea termen de judecata, la termenul din 16 septembrie 2004 cauza fiind amanata la cererea autorului exceptiei, in vederea pregatirii apararii. In continuare, acesta informeaza Curtea ca, la data de 13 octombrie 2004, autorul exceptiei a depus o cerere prin care solicita acordarea unui nou termen, intrucat, din motive medicale, se afla in imposibilitate de prezentare la termenul de fata.
    Reprezentantul Ministerului Public nu se opune acestei cereri.
    Deliberand, Curtea respinge cererea de acordare a unui nou termen. Cauza aflandu-se in stare de judecata, presedintele completului acorda cuvantul reprezentantului Ministerului Public.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, intrucat luarea in custodie publica a unui strain reprezinta o masura administrativa de restrangere a libertatii de miscare a strainului care nu a putut fi returnat in termenul prevazut de ordonanta criticata, ori a celui care a fost declarat indezirabil sau cu privire la care instanta a dispus expulzarea, iar nu o sanctiune penala, astfel incat nu sunt incalcate dispozitiile art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 13 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 992/2004, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (1), (2), (5) si (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, modificata prin Legea nr. 357/2003. Exceptia a fost ridicata de Shuai Guifang intr-o cauza civila avand ca obiect prelungirea duratei de luare in custodie publica a acesteia.
    In motivarea exceptiei se sustine ca textul de lege criticat contravine prevederilor art. 23 din Constitutie, republicata, care garanteaza dreptul la libertate individuala si, in mod special, alin. (13) al acestui articol, "care interzice expres si neechivoc orice sanctiune privativa de libertate, in afara de cele de natura penala". De asemenea, autorul exceptiei considera ca art. 93 alin. (1), (2), (5) si (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 incalca si dispozitiile art. 5 din Conventia europeana a drepturilor omului, referitoare la dreptul persoanei la libertate si la siguranta. In acest sens, autorul, cetatean chinez, explica situatia de fapt, precizand ca a fost nevoit sa ramana in Romania, intrucat se afla in curs de solutionare o a doua cerere de acordare a unei forme de protectie, anterior fiindu-i respinsa o cerere de acordare a statutului de refugiat. Autorul sustine ca este retinut "impotriva vointei sale, intr-un centru prevazut cu gratii la usi si la geamuri si sub supravegherea stricta a politiei, orice deplasare fiind facuta sub escorta si cu catuse la maini, in exact aceleasi conditii ca si infractorii", desi fapta acestuia nu are caracter infractional. In aceste circumstante, considera ca "nu este admisibil ca o fiinta umana sa fie inchisa in conditii de totala lipsire de libertate, pentru o perioada de pana la 6 luni, doar pentru ca isi apara in instanta un drept prevazut de lege si este nevoita sa ramana pe teritoriul tarii gazda pana la solutionarea cauzei sale".
    Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat textul de lege criticat, care reglementeaza regimul juridic al luarii in custodie publica a strainilor, nu contravine prevederilor constitutionale ale art. 23 alin. (13) si ale art. 25 teza a doua, ci, "dimpotriva, legea speciala ofera strainilor garantiile legale in ce priveste luarea acestei masuri". De asemenea, apreciaza ca "masura luarii in custodie este reglementata de art. 93 alin. (1) din ordonanta ca o masura administrativa si nu penala, iar restrangerea libertatii de miscare nu este identica cu privarea de libertate. Deplasarea sub escorta, in lipsa documentelor de legitimare, poate fi privita ca o garantie a sigurantei deplasarii strainului si nu ca o masura restrictiva".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca textul de lege ce formeaza obiectul exceptiei de neconstitutionalitate nu incalca prevederile art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicata, considerand ca autorul exceptiei face confuzie intre masura luarii in custodie si masura sanctiunii privative de libertate. Astfel, luarea in custodie este "o masura specifica de control al emigratiei, in conformitate cu obligatiile asumate de Romania prin tratatele si conventiile la care este parte". Aceasta nu reprezinta o sanctiune privativa de libertate, ci este o masura administrativa, dispusa de magistrat, de restrangere temporara a libertatii de circulatie a strainilor declarati indezirabili si care nu au putut fi returnati.
    Guvernul opineaza in sensul respingerii exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat masurile dispuse in temeiul art. 93 alin. (1), (2), (5) si (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 nu sunt de natura penala, iar luarea in custodie publica nu este o sanctiune privativa de libertate, care sa atraga aplicarea dispozitiilor art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicata.
    Avocatul Poporului considera ca art. 93 alin. (1), (2), (5) si (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 este constitutional, deoarece luarea in custodie publica este o masura administrativa de restrangere temporara a libertatii de circulatie a strainilor, or, art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicata, se refera la sanctiuni de natura penala. In continuare, apreciaza ca luarea in custodie publica a strainilor este o masura care se ia prin lege impotriva strainilor a caror sedere in Romania a devenit ilegala si care se impune pentru apararea securitatii nationale si a ordinii publice. In plus, aceasta este proportionala cu situatia care a creat-o si se aplica in mod nediscriminatoriu tuturor persoanelor aflate in situatii identice, fara a aduce atingere existentei vreunui drept sau libertati.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, al Guvernului si al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, republicata, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 93 alin. (1), (2), (5) si (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 357/2003 si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 201 din 8 martie 2004, prevederi al caror continut este urmatorul:
    - Art. 93: "(1) Luarea in custodie publica este o masura de restrangere a libertatii de miscare dispusa de magistrat impotriva strainului care nu a putut fi returnat in termenul prevazut de prezenta ordonanta de urgenta, precum si impotriva strainului care a fost declarat indezirabil sau cu privire la care instanta a dispus expulzarea.
    (2) In cazul strainilor impotriva carora s-a dispus masura returnarii, luarea in custodie publica se dispune de catre procurorul anume desemnat din cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Bucuresti, pe o perioada de 30 de zile, la solicitarea Autoritatii pentru straini sau a formatiunilor sale teritoriale. [...]
    (5) Prelungirea duratei de luare in custodie publica a strainilor prevazuti la alin. (2) si (4), care nu au putut fi indepartati de pe teritoriul Romaniei in termen de 30 de zile, se dispune de catre curtea de apel in a carei raza de competenta teritoriala se afla locul de cazare, la solicitarea motivata a Autoritatii pentru straini.
    (6) Perioada maxima de luare in custodie publica a strainilor impotriva carora s-a dispus masura returnarii nu poate depasi 6 luni."
    In opinia autorului exceptiei, aceste prevederi contravin art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicata, conform caruia "Sanctiunea privativa de libertate nu poate fi decat de natura penala."
    Autorul exceptiei considera, de asemenea, ca textul de lege criticat contravine si art. 5 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, al carui continut este urmatorul:
    - Art. 5: "1. Orice persoana are dreptul la libertate si la siguranta. Nimeni nu poate fi lipsit de libertatea sa, cu exceptia urmatoarelor cazuri si potrivit cailor legale:
    a) daca este detinut legal pe baza condamnarii pronuntate de catre un tribunal competent;
    b) daca a facut obiectul unei arestari sau al unei detineri legale pentru nesupunerea la o hotarare pronuntata, conform legii, de catre un tribunal ori in vederea garantarii executarii unei obligatii prevazute de lege;
    c) daca a fost arestat sau retinut in vederea aducerii sale in fata autoritatii judiciare competente, atunci cand exista motive verosimile de a banui ca a savarsit o infractiune sau cand exista motive temeinice de a crede in necesitatea de a-l impiedica sa savarseasca o infractiune sau sa fuga dupa savarsirea acesteia;
    d) daca este vorba de detentia legala a unui minor, hotarata pentru educatia sa sub supraveghere sau despre detentia sa legala, in scopul aducerii sale in fata autoritatii competente;
    e) daca este vorba despre detentia legala a unei persoane susceptibile sa transmita o boala contagioasa, a unui alienat, a unui alcoolic, a unui toxicoman sau a unui vagabond;
    f) daca este vorba despre arestarea sau detentia legala a unei persoane pentru a o impiedica sa patrunda in mod ilegal pe teritoriu sau impotriva careia se afla in curs o procedura de expulzare ori de extradare.
    2. Orice persoana arestata trebuie sa fie informata, in termenul cel mai scurt si intr-o limba pe care o intelege, asupra motivelor arestarii sale si asupra oricarei acuzatii aduse impotriva sa.
    3. Orice persoana arestata sau detinuta, in conditiile prevazute de paragraful 1 lit. c) din prezentul articol, trebuie adusa de indata inaintea unui judecator sau a altui magistrat imputernicit prin lege cu exercitarea atributiilor judiciare si are dreptul de a fi judecata intr-un termen rezonabil sau eliberata in cursul procedurii. Punerea in libertate poate fi subordonata unei garantii care sa asigure prezentarea persoanei in cauza la audiere.
    4. Orice persoana lipsita de libertatea sa prin arestare sau detinere are dreptul sa introduca un recurs in fata unui tribunal, pentru ca acesta sa statueze intr-un termen scurt asupra legalitatii detinerii sale si sa dispuna eliberarea sa daca detinerea este ilegala.
    5. Orice persoana care este victima unei arestari sau a unei detineri in conditii contrare dispozitiilor acestui articol are dreptul la reparatii."
    Din examinarea criticii de neconstitutionalitate rezulta ca prevederile de lege criticate au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi dispozitii din Constitutie si, in esenta, cu o motivare asemanatoare ca si in prezenta cauza. Astfel, prin Decizia nr. 182 din 22 aprilie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 din 20 mai 2004, Curtea Constitutionala a statuat ca prevederile art. 93 alin. (1), (2) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, sunt constitutionale, intrucat "luarea in custodie publica a unui strain reprezinta o masura administrativa, dispusa de magistrat, de restrangere temporara a libertatii de circulatie a strainilor declarati indezirabili si care nu au putut fi returnati, iar nu o masura preventiva luata in cursul urmaririi penale". Curtea a constatat ca textul din ordonanta de urgenta criticata nu incalca prevederile art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicata, "deoarece masurile dispuse prin acestea nu sunt de natura penala, iar luarea in custodie publica nu este o sanctiune privativa de libertate".
    In ceea ce priveste invocarea, in motivarea exceptiei, a art. 5 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea constata ca acest text nu poate servi ca argument in sustinerea exceptiei, intrucat se refera la lipsirea de libertate, or, in cauza nu este vorba de o masura privativa de libertate, ci doar de o masura temporara de restrangere a libertatii de circulatie.
    Motivarea solutiei deciziei mai sus amintite isi mentine valabilitatea si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea acestei jurisprudente.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (1), (2), (5) si (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, exceptie ridicata de Shuai Guifang in Dosarul nr. 992/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 5 octombrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Valentina Barbateanu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 419/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 419 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 419/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu