DECIZIE Nr. 418 din 11 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Hotararii
Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969 pentru aprobarea Regulamentului privind
executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 819 din 19 noiembrie 2003
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Hotararii Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969 pentru aprobarea
Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii
preventive, exceptie ridicata de Nicusor Lungu in Dosarul nr. 5.023/2003 al
Tribunalului Braila - Sectia penala.
La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 august 2003, pronuntata in Dosarul nr. 5.023/2003,
Tribunalul Braila - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Hotararii Consiliului de Ministri nr.
2.282/1969 pentru aprobarea Regulamentului privind executarea unor pedepse si a
masurii arestarii preventive.
Exceptia a fost ridicata de Nicusor Lungu intr-o cauza ce are ca obiect o
contestatie la executarea pedepsei. Din examinarea concluziilor scrise, depuse
de autor in motivarea exceptiei, rezulta ca aceasta priveste dispozitiile art.
44 din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, care prevad ca
"Modul de executare a pedepsei inchisorii, a pedepsei cu moartea si a
masurii arestarii preventive se stabileste prin regulament aprobat prin
hotarare a Consiliului de Ministri".
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969, prin care s-a aprobat
Regulamentul privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive,
este neconstitutionala in raport cu prevederile art. 107 alin. (4) din
Constitutie, deoarece nu a fost publicata in Buletinul Oficial al Republicii
Socialiste Romania.
Instanta de judecata retine eronat raportarea dispozitiilor criticate la
prevederile constitutionale ale art. 78, care se refera la publicarea si
intrarea in vigoare a legii, iar nu a hotararilor Guvernului. In opinia
instantei, "Regulamentul privind executarea unor pedepse si a masurii
arestarii preventive a fost adoptat printr-o hotarare a Consiliului de
Ministri, adica printr-un act avand o forta juridica asemanatoare actualei
ordonante a Guvernului, putand fi atacata cu exceptia de neconstitutionalitate,
potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992,
republicata". De asemenea, apreciaza ca ridicarea in cauza a exceptiei
este pur formala, "neputand conduce la contestarea executarii masurii,
deoarece, in caz de admitere a acestei exceptii, executarea s-ar considera
efectuata in baza prevederilor Legii nr. 23/1969".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca, in conformitate cu art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptia de neconstitutionalitate
a Hotararii Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969 este inadmisibila, intrucat,
in actualul sistem constitutional romanesc, acest act normativ are aceeasi
forta juridica cu aceea a hotararilor Guvernului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate a Hotararii
Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969 este inadmisibila, intrucat exercitarea
controlului de constitutionalitate asupra hotararilor Guvernului excede
competentei jurisdictionale a Curtii Constitutionale. Se precizeaza, totodata,
ca actul normativ criticat a fost expres abrogat prin art. 16 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale
persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate.
Avocatul Poporului propune in atentia Curtii Constitutionale aprecierea
daca actul normativ criticat a fost sau nu a fost abrogat, situatie in raport
cu care se va putea decide in privinta admisibilitatii exceptiei. In alta
ordine de idei, arata ca, potrivit si jurisprudentei Curtii Constitutionale,
"legea in inteles de act juridic este supusa regimului constitutional din
perioada in care a fost adoptata, inclusiv in ceea ce priveste posibilitatea
controlului constitutionalitatii sale", iar in regimul constitutional
anterior reglementarea unor relatii sociale se putea realiza si prin acte
normative de diferite categorii, care intrau in notiunea generica de lege.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei republicate, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost sesizata de instanta de judecata cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Hotararii Consiliului de Ministri nr.
2.282 din 15 decembrie 1969 pentru aprobarea Regulamentului privind executarea
unor pedepse si a masurii arestarii preventive. Desi sesizarea este nelegala,
Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii, autorul exceptiei
invoca incalcarea art. 108 alin. (4) din Constitutia republicata, potrivit
caruia "Hotararile si ordonantele adoptate de Guvern se semneaza de
primul-ministru, se contrasemneaza de ministrii care au obligatia punerii lor
in executare si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. Nepublicarea
atrage inexistenta hotararii sau a ordonantei. Hotararile care au caracter
militar se comunica numai institutiilor interesate".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca Hotararea
Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969 pentru aprobarea Regulamentului privind
executarea unor pedepse si a masurii arestarii preventive a fost emisa, in mod
evident, pentru organizarea executarii Legii nr. 23/1969 privind executarea
pedepselor, reprezentand un act normativ echivalent cu hotararile Guvernului,
emise in conformitate cu prevederile art. 108 alin. (2) din Constitutia
republicata.
Potrivit art. 146 lit. d) din Constitutia republicata si art. 23 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicata, hotararile Guvernului nu pot fi atacate in
cadrul contenciosului constitutional, ci numai in cadrul contenciosului
administrativ. In consecinta, exceptia de neconstitutionalitate invocata in
cauza de fata este inadmisibila.
De altfel, Curtea observa ca actul normativ criticat a fost expres abrogat
prin art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele
drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de
libertate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 27
iunie 2003.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutia republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Hotararii Consiliului de Ministri nr. 2.282/1969 pentru aprobarea
Regulamentului privind executarea unor pedepse si a masurii arestarii
preventive, exceptie ridicata de Nicusor Lungu in Dosarul nr. 5.023/2003 al
Tribunalului Braila - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman