Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 416 din 12 octombrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 68 alin. 4 din Codul de procedura civila

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1217 din 17 decembrie 2004


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ion Tiuca             - procuror
    Cristina Toma         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 68 alin. 4 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Zoia Alexandrina Toma in Dosarul nr. 3.697/AS/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 5 octombrie 2004 si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand in vedere cererea mandatarului autorului exceptiei de amanare a pronuntarii in vederea depunerii unor concluzii scrise, a dispus amanarea pronuntarii la data de 12 octombrie 2004.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 8 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.697/AS/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 68 alin. 4 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Zoia Alexandrina Toma intr-o cauza civila avand ca obiect recalcularea pensiei.
    In motivarea exceptiei autorul acesteia arata ca dispozitiile art. 68 alin. 4 din Codul de procedura civila contravin prevederilor art. 1 alin. (5), art. 15, 20, 24, 30 si 53 din Constitutie, precum si dispozitiilor art. 1, 2, 7 si 8 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului. Considera ca, potrivit art. 1 din Legea nr. 29/1990, orice persoana vatamata in drepturile sale prevazute de lege are dreptul de a se adresa justitiei.
    Arata ca dispozitiile de lege criticate sunt neconstitutionale, intrucat, prin faptul ca mandatarului nu ii este permis sa puna concluzii, reclamantul pe care il reprezinta este pus "in imposibilitatea de a-si apara drepturile in justitie, ceea ce reprezinta o restrangere a dreptului acestuia la aparare si a libertatii de exprimare, cu nerespectarea dispozitiilor art. 53 din Constitutie".
    In notele scrise, depuse la dosarul Curtii Constitutionale, mandatarul autorului exceptiei extinde critica de neconstitutionalitate, in sensul ca dispozitiile art. 68 alin. 4 din Codul de procedura civila ar contraveni si prevederilor constitutionale ale art. 4 alin. (2), art. 11, art. 16 alin. (1), (2) si (3), art. 21, art. 29 alin. (1) si (2), art. 47 alin. (2), art. 51 alin. (1), (3) si (4) si ale art. 52 din Constitutie, precum si unor dispozitii din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare.
    Considera ca se impune modificarea dispozitiilor criticate, cu respectarea tuturor criteriilor in materie, sau abrogarea acestora in totalitate.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca apreciaza ca "partea insasi poate participa la dezbateri si poate pune concluzii inaintea instantei de judecata, iar mandatarul are posibilitatea sa formuleze cereri si sa propuna probe in tot cursul procesului, precum si dreptul de a depune concluzii scrise".
    Arata ca posibilitatea mandatarului de a pune sau nu concluzii in instanta in numele partii reprezinta optiunea legiuitorului, care stabileste regulile privind procedura de judecata.
    In concluzie, instanta de judecata apreciaza exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 68 alin. 4 din Codul de procedura civila ca fiind neintemeiata.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In sustinerea acestui punct de vedere arata ca "reprezentarea partilor in proces prin mandatar, care poate fi avocat sau alta persoana cu sau fara pregatire juridica, este una dintre modalitatile prin care Codul de procedura civila asigura realizarea unor drepturi fundamentale".
    Constata ca, in aceeasi cauza, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 31/2004, respingand exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 68 alin. 4 din Codul de procedura civila in raport cu cele ale art. 21 din Constitutie. Or, art. 8 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului include in sfera sa de reglementare si accesul liber la justitie.
    Apreciaza ca necesitatea unei reprezentari calificate a partilor in fata instantelor judecatoresti, instituita prin lege, nu contravine prevederilor art. 1 alin. (5) din Constitutia Romaniei, iar, in ceea ce priveste limitele de exercitare a mandatului, acestea constituie optiuni ale legiuitorului, in cadrul competentei sale constitutionale.
    Avocatul Poporului apreciaza ca reprezentarea partilor intr-un proces prin mandatar este una dintre modalitatile prin care Codul de procedura civila asigura accesul liber la justitie si exercitarea dreptului la aparare al partilor.
    Considera, ca si instanta de judecata, ca "partea insasi poate participa la dezbateri si poate pune concluzii inaintea instantei de judecata, iar mandatarul are posibilitatea de a formula cereri si de a propune probe in tot cursul procesului, precum si dreptul de a depune concluzii scrise".
    Norma dedusa controlului, stabilind conditiile de exercitare a acestui mandat si limitele in care poate fi exercitat, are caracter procedural si, ca atare, da expresie optiunii legiuitorului in cadrul competentei ce ii este rezervata prin Constitutie.
    Nu se poate retine nici ca textul de lege criticat ar crea premisele unui tratament inegal sau discriminatoriu intre partile procesului civil, acest text aplicandu-se tuturor celor aflati in situatia prevazuta de ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe considerente arbitrare.
    In sfarsit, dispozitiile de lege criticate nu restrang exercitiul dreptului la aparare sau al altor drepturi ori libertati, ci, dimpotriva, prin instituirea acestei proceduri, legiuitorul a urmarit realizarea lor plenara.
    Considera ca in cauza nu au incidenta dispozitiile art. 30 din Constitutie.
    In concluzie, Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 68 alin. 4 din Codul de procedura civila sunt constitutionale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, concluziile scrise, depuse de catre parti, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 68 alin. 4 din Codul de procedura civila, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 27 aprilie 2001, dispozitii care au urmatorul cuprins: "Daca mandatul este dat unei alte persoane decat unui avocat, mandatarul nu poate pune concluzii decat prin avocat, cu exceptia consilierului juridic care, potrivit legii, reprezinta partea."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii de lege contravin art. 1 alin. (5), art. 4 alin. (2), art. 11, art. 15, art. 16 alin. (1), (2) si (3), art. 20, 21, 24, art. 29 alin. (1) si (2), art. 30, art. 47 alin. (2), art. 51 alin. (1), (3) si (4), art. 52 si 53 din Constitutie, referitoare la respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor, unitatea poporului si egalitatea intre cetateni, dreptul international si dreptul intern, universalitatea, egalitatea in drepturi, tratatele internationale privind drepturile omului, accesul liber la justitie, dreptul la aparare, libertatea constiintei, libertatea de exprimare, nivelul de trai, dreptul de petitionare, dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica si restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
    De asemenea, autorul exceptiei considera ca se incalca si dispozitiile art. 1, 2, 7 si 8 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, privind egalitatea in demnitate si constiinta, fraternitatea, egalitatea in drepturi, precum si dreptul la satisfactia efectiva din partea instantelor juridice nationale competente impotriva actelor care violeaza drepturile fundamentale ce-i sunt recunoscute prin Constitutie si prin lege.
    Curtea constata ca autorul a mai ridicat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 68 alin. 4 din Codul de procedura civila, prin raportare la prevederile art. 21 din Constitutie, in acelasi dosar al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca. Prin Decizia nr. 31 din 29 ianuarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 199 din 5 martie 2004, Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In cuprinsul acestei decizii Curtea a retinut ca reprezentarea partilor intr-un proces prin mandatar, care poate fi avocat ori alta persoana cu sau fara pregatire juridica, este una dintre modalitatile prin care Codul de procedura civila asigura accesul liber la justitie, precum si exercitarea dreptului la aparare al partilor, drepturi fundamentale prevazute de art. 21, respectiv de art. 24 din Constitutie. Restrictia mandatarului care nu are calitatea de avocat de a pune concluzii orale in instanta nu constituie o impiedicare a accesului liber la justitie, intrucat partea insasi poate participa la dezbateri si poate pune concluzii inaintea instantei de judecata, iar mandatarul are posibilitatea sa formuleze cereri si sa propuna probe in tot cursul procesului, precum si dreptul de a depune concluzii scrise.
    De asemenea, Curtea a retinut ca posibilitatea reprezentarii partii prin mandatar este prevazuta doar de art. 67 si 68 din Codul de procedura civila, care stabilesc conditiile de exercitare a acestui mandat. Aceste conditii, precum si limitele in care poate fi exercitat mandatul, inclusiv posibilitatea mandatarului de a pune sau nu concluzii in instanta in numele partii, reprezinta optiuni ale legiuitorului, care, potrivit dispozitiilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, stabileste regulile privind procedura de judecata.
    Referitor la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 68 alin. 4 din Codul de procedura civila, prin raportare la prevederile art. 15 alin. (2) si ale art. 30 din Constitutie, precum si la dispozitiile invocate din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, acestea din urma au un alt domeniu de incidenta decat cel al reglementarii deduse controlului si, drept urmare, exclud de plano orice posibila coliziune intre ele.
    In ceea ce priveste pretinsa incalcare a art. 1 alin. (5), art. 15 alin. (1), art. 20, 24 si 53 din Constitutie, o asemenea sustinere nu poate fi retinuta, intrucat Legea fundamentala, prevazand, in alin. (1) al art. 24, garantarea dreptului la aparare, consacra, in alin. (2) al aceluiasi articol, dreptul partilor de a fi asistate de un avocat, in tot timpul procesului, nu si pe acela de a apela la serviciile unui mandatar. Tacerea legiuitorului constitutional, in aceasta privinta, nu poate fi complinita pe calea unei interpretari extensive, astfel incat prevederea constitutionala mentionata lipseste de temei critica de neconstitutionalitate.
    In sfarsit, includerea printre textele de referinta a art. 4 alin. (2), art. 11, art. 16 alin. (1), (2) si (3), art. 21, art. 29 alin. (1) si (2), art. 47 alin. (2), art. 51 alin. (1), (3) si (4) si a art. 52 din Constitutie nu se justifica, nici unul dintre acestea neavand relevanta pentru solutionarea exceptiei deduse judecatii.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA,
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 68 alin. 4 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Zoia Alexandrina Toma in Dosarul nr. 3.697/AS/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 octombrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Cristina Toma



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 416/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 416 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 416/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu