DECIZIE Nr.
411 din 13 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2, art. 10 si art. 20 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 406 din 18 iunie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2, art. 10 şi art. 20 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Manuela
Augusta Câmpean în Dosarul nr. 14.969/302/2006 al Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a III-a civilă şi pentru cauze cu minori şi de familie.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 19 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 14.969/302/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a III-a
civilă şi pentru cauze cu minori şi de familie a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2, art. 10 şi art. 20
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie
ridicată de Manuela Augusta Câmpean.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile de lege
criticate contravin dispoziţiilor art. 11 şi 21 din Constituţie, precum şi art.
6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, întrucât condiţionează apărarea pe cale judiciară a unui drept
subiectiv de plată a unei taxe de timbru împovărătoare.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a III-a civilă şi
pentru cauze cu minori şi de familie consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate,
raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei îl constituie prevederile art. 2, 10
şi 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificările şi
completările ulterioare.
Aceste prevederi de lege au în prezent următorul
conţinut:
-Art. 2: „(1) Acţiunile şi cererile evaluabile în
bani, introduse la instanţele judecătoreşti, se taxează astfel:
[...]
(11) Dispoziţiile alin. (1) se aplică în
mod corespunzător şi cererilor privind declararea nulităţii, anularea,
rezolutiunea sau rezilierea unui act juridic patrimonial, precum şi cererilor
privind contestarea existenţei sau inexistenţei unui drept patrimonial; cererea
privind repunerea părţilor în situaţia anterioară este scutită de taxa de
timbru dacă este accesorie cererii privind declararea nulităţii, anularea,
rezolutiunea sau rezilierea actului juridic patrimonial.
(2) In cazul contestaţiei la executarea silită, taxa
se calculează la valoarea bunurilor a căror urmărire se contestă sau la
valoarea debitului urmărit, când acest debit este mai mic decât valoarea
bunurilor urmărite. Taxa aferentă acestei contestaţii nu poate depăşi suma de
194 lei, indiferent de valoarea contestată.
(3) Valoarea la care se calculează taxa de timbru
este cea declarată în acţiune sau în cerere. Dacă această valoare este
contestată sau apreciată de instanţă ca derizorie, evaluarea se va face potrivit
normelor metodologice prevăzute la art. 28 alin. (2) din prezenta lege.";
-Art. 10: „Cererile reconvenţionale, cererile de
intervenţie şi de chemare în garanţie se taxează după regulile aplicabile
cererii sau acţiunii principale.";
-Art. 20: „(1) Taxele judiciare de timbru se plătesc
anticipat.
(2) Dacă taxa judiciară de timbru nu a fost plătită
în cuantumul legal, în momentul înregistrării acţiunii sau cererii, ori dacă,
în cursul procesului, apar elemente care determină o valoare mai mare, instanţa
va pune în vedere petentului să achite suma datorată până la primul termen de
judecată. In cazul când se micşorează valoarea pretenţiilor formulate în
acţiune sau în cerere, după ce a fost înregistrată, taxa judiciară de timbru se
percepe la valoarea iniţială, fără a se ţine seama de reducerea ulterioară.
(3) Neîndeplinirea obligaţiei de plată până la
termenul stabilit se sancţionează cu anularea acţiunii sau a cererii.
(4) Dacă în momentul înregistrării sale acţiunea sau
cererea a fost taxată corespunzător obiectului său iniţial, dar a fost
modificată ulterior, ea nu va putea fi anulată integral, ci va trebui
soluţionată, în limitele în care taxa judiciară de timbru s-a plătit în mod
legal.
(5) In situaţia în care instanţa judecătorească
învestită cu soluţionarea unei căi de atac ordinare sau extraordinare constată
că în fazele procesuale anterioare taxa judiciară de timbru nu a fost plătită
în cuantumul legal, va dispune obligarea părţii la plata taxelor judiciare de
timbru aferente, dispozitivul hotărârii constituind titlu executoriu.
Executarea silită a hotărârii se va efectua prin organele de executare ale
unităţilor teritoriale subordonate Ministerului Finanţelor Publice în a căror
rază teritorială îşi are domiciliul sau sediul debitorul, potrivit legislaţiei
privind executarea silită a creanţelor bugetare."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate
prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art.
11 privind dreptul internaţional şi dreptul intern şi ale art. 21 privind
accesul liber la justiţie. Este invocată şi încălcarea art. 6 din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele:
Prin numeroase decizii, Curtea s-a pronunţat în sensul
constituţionalităţii art. 2, 10 şi 20 din Legea nr. 146/1997, în raport cu
critici identice de neconstituţionalitate.
Astfel, prin Decizia nr. 1.389 din 29 octombrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 877 din 16 decembrie
2009, şi Decizia nr. 992 din 30 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 564 din 13 august 2009, Curtea a reţinut, în esenţă, că
nicio dispoziţie constituţională nu interzice stabilirea taxelor de timbru în
justiţie, fiind justificat ca persoanele care se adresează autorităţilor
judecătoreşti să contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de
realizarea actului de justiţie. Plata taxelor judiciare de timbru fiind o
condiţie legală pentru începerea proceselor civile, obligaţia la plata
anticipată a acestor taxe (în unele cazuri până la un termen ulterior, stabilit
de instanţa judecătorească) este justificată, ca şi sancţiunea anulării
acţiunii sau cererii, în caz de neplată a acestora. De asemenea, la finalul
procesului judiciar sarcina suportării cheltuielilor judiciare, inclusiv a
celor constând în plata taxelor de timbru, revine persoanei care a căzut în
pretenţii sau care, în cauzele nelitigioase, a beneficiat de prestaţiile efectuate,
în condiţiile legii, de organele de justiţie.
Considerentele şi soluţia acestor decizii sunt valabile
şi în cauza de faţă, întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură a
determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 2, art. 10 şi art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, excepţie ridicată de Manuela Augusta Câmpean în Dosarul
nr. 14.969/302/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a III-a civilă şi pentru
cauze cu minori şi de familie.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 aprilie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu