Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 407 din  7 octombrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7, 21 si 22 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1112 din 27 noiembrie 2004


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Valentina Barbateanu  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7, 21 si 22 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, exceptie ridicata de Serban Simedrea in Dosarul nr. 10.169/CA/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Magistratul-asistent informeaza Curtea ca la data de 4 noiembrie 2004 autorul exceptiei a depus o cerere prin care solicita judecarea in lipsa.
    Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului Ministerului Public, care sustine ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat textele de lege criticate nu incalca dreptul de acces liber la justitie, consacrat de art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 12 martie 2004, pronuntata in Dosarul 10.169/CA/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7, 21 si 22 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public. Exceptia a fost ridicata de Serban Simedrea intr-o cauza civila prin care solicita obligarea ministrului afacerilor externe la furnizarea unor informatii de interes public.
    In motivarea exceptiei, autorul acesteia sustine ca prin aplicarea prevederilor ce formeaza obiectul exceptiei se ingradeste liberul acces la justitie prevazut de art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata. In argumentarea sustinerilor sale, autorul exceptiei arata ca art. 22 alin. (1) din Legea nr. 544/2001 stabileste ca persoana care se considera vatamata in drepturile sale prevazute de legea in discutie poate face plangere la instanta de contencios administrativ competenta, in 30 de zile de la data expirarii termenului prevazut la art. 7 din aceeasi lege. Or, pentru obtinerea informatiilor solicitate este necesar, conform dispozitiilor art. 21 din Legea nr. 544/2001, un interval de timp mai lung decat acest termen impus pentru introducerea plangerii. Autorul concluzioneaza ca, "prin aplicarea prevederilor celor trei articole, plangerea la tribunal trebuie depusa cu 16 zile inainte de terminarea ciclului pentru obtinerea informatiei"; altfel spus, se ingradeste liberul acces la justitie, incalcandu-se prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (1) si (2).
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, textele de lege criticate fiind in concordanta cu dispozitiile art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata. In acest sens, se arata ca introducerea unei plangeri la instanta competenta nu este conditionata, potrivit art. 22 din Legea nr. 544/2001, de o procedura prealabila administrativa. In continuare, precizeaza ca persoana lezata nu este obligata sa dovedeasca nici ca a facut reclamatie administrativa conform art. 21 din lege, nici ca aceasta reclamatie a fost solutionata.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, modificata si completata prin Legea nr. 232/2004, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si institutiei Avocatul Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, comunicat cu Adresa nr. 5/6.687/A.N. din 2 august 2004, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat din continutul textelor de lege criticate "nu rezulta existenta unei interdictii pentru cei interesati de a se adresa instantelor de judecata". Precizeaza ca, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat ca instituirea prin lege a unei proceduri administrative ori administrativ-jurisdictionale prealabile sesizarii instantelor judecatoresti nu este de natura sa ingradeasca exercitiul dreptului de acces la justitie, ci, dimpotriva, constituie o masura de protectie care nu poate avea ca efect, in nici un mod, limitarea accesului la justitie, legiuitorul avand competenta exclusiva de a institui asemenea proceduri.
    Avocatul Poporului a comunicat punctul sau de vedere cu Adresa nr. 5.281 din 9 iulie 2004, prin care opineaza in sensul respingerii exceptiei de neconstitutionalitate. Arata ca, prin Decizia Plenului nr. 1/1994, Curtea Constitutionala a stabilit ca legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, precum si modalitatile de exercitare a drepturilor procedurale. Precizeaza ca principiul liberului acces la justitie presupune posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in formele si modalitatile instituite prin lege. Din aceasta perspectiva, considera ca stabilirea, prin textele de lege criticate, a anumitor termene in cadrul carora instanta de contencios administrativ poate fi sesizata cu cererea persoanei care se considera vatamata in drepturile sale prevazute prin Legea nr. 544/2001 "nu are semnificatia incalcarii principiului fundamental al accesului liber la justitie".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 7, 21 si 22 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001. Continutul textelor mentionate este urmatorul:
    - Art. 7: "(1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la solicitarea informatiilor de interes public in termen de 10 zile sau, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, in functie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrarilor documentare si de urgenta solicitarii. In cazul in care durata necesara pentru identificarea si difuzarea informatiei solicitate depaseste 10 zile, raspunsul va fi comunicat solicitantului in maximum 30 de zile, cu conditia instiintarii acestuia in scris despre acest fapt in termen de 10 zile.
    (2) Refuzul comunicarii informatiilor solicitate se motiveaza si se comunica in termen de 5 zile de la primirea petitiilor.
    (3) Solicitarea si obtinerea informatiilor de interes public se pot realiza, daca sunt intrunite conditiile tehnice necesare, si in format electronic.";
    - Art. 21: "(1) Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autoritati ori institutii publice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere si atrage raspunderea disciplinara a celui vinovat.
    (2) Impotriva refuzului prevazut la alin. (1) se poate depune reclamatie la conducatorul autoritatii sau al institutiei publice respective in termen de 30 de zile de la luarea la cunostinta de catre persoana lezata.
    (3) Daca dupa cercetarea administrativa reclamatia se dovedeste intemeiata, raspunsul se transmite persoanei lezate in termen de 15 zile de la depunerea reclamatiei si va contine atat informatiile de interes public solicitate initial, cat si mentionarea sanctiunilor disciplinare luate impotriva celui vinovat.";
    - Art. 22: "(1) In cazul in care o persoana se considera vatamata in drepturile sale, prevazute in prezenta lege, aceasta poate face plangere la sectia de contencios administrativ a tribunalului in a carei raza teritoriala domiciliaza sau in a carei raza teritoriala se afla sediul autoritatii ori al institutiei publice. Plangerea se face in termen de 30 de zile de la data expirarii termenului prevazut la art. 7.
    (2) Instanta poate obliga autoritatea sau institutia publica sa furnizeze informatiile de interes public solicitate si sa plateasca daune morale si/sau patrimoniale.
    (3) Hotararea tribunalului este supusa recursului.
    (4) Decizia Curtii de apel este definitiva si irevocabila.
    (5) Atat plangerea, cat si apelul se judeca in instanta in procedura de urgenta si sunt scutite de taxa de timbru."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile art. 7, 21 si 22 din Legea nr. 544/2001 contravin art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata, potrivit carora:
    - Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prevederile art. 7, 21 si 22 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public nu incalca dreptul fundamental de liber acces la justitie, asa cum este reglementat de art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata, cel interesat avand posibilitatea de a se adresa instantei de judecata pentru apararea sau recunoasterea drepturilor sale prevazute de Legea nr. 544/2001.
    Textele criticate de autorul exceptiei dau expresie dispozitiilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicata, potrivit carora "Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege". Cu privire la problema compatibilitatii unor proceduri speciale sau a particularitatilor procedurale pentru exercitarea drepturilor procesuale ale partilor cu principiul liberului acces la justitie, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, Curtea Constitutionala a statuat ca "este de competenta exclusiva a legiuitorului de a institui regulile de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti. (...) Pe cale de consecinta, legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in formele si in modalitatile instituite de lege".
    De altfel, instituirea unei proceduri administrative de solutionare a cererilor, prealabila sesizarii instantelor judecatoresti, nu este de natura a ingradi accesul liber la justitie, legea prevazand ca solicitantul nemultumit are posibilitatea sa se adreseze instantei de judecata.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7, 21 si 22 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, exceptie ridicata de Serban Simedrea in Dosarul nr. 10.169/CA/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 7 octombrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Valentina Barbateanu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 407/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 407 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 407/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu