DECIZIE Nr. 406 din 7 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86, 89 si
ale art. 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1026 din 5 noiembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 86, 89 si ale art. 187 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata, prin avocat, de
Valerica Deparateanu in Dosarul nr. 233/Cv/2004 al Tribunalului Arges - Sectia
civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, apreciind ca dispozitiile de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 iulie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 233/Cv/2004,
Tribunalul Arges - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86, 89 si ale art. 187 din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Valerica Deparateanu intr-un litigiu de asigurari sociale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate, vizand reactualizarea sau indexarea
pensiilor, stabilite pe baza legislatiei anterior in vigoare, retroactiveaza,
restrangand exercitiul unor drepturi, si diminueaza drepturi de pensie anterior
stabilite, fiind contrare prevederilor art. 15, art. 16 alin. (1) si (2), art.
47 alin. (1), art. 53 si ale art. 139 alin. (1) din Constitutie, republicata.
Tribunalul Arges apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, intrucat
dispozitiile legale criticate nu au caracter retroactiv si nu vin in
contradictie cu nici una dintre prevederile constitutionale invocate.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul considera ca exceptia ridicata este neintemeiata, intrucat nici
una dintre dispozitiile legale criticate nu incalca prevederile constitutionale
invocate. Autorul exceptiei, in fond, contesta decizia casei de pensii prin
care i s-a revizuit pensia ca urmare a constatarii unor erori de calcul si i
s-a stabilit un debit provenit din drepturi incasate necuvenit. La revizuire
erorile s-au raportat, in mod evident, la reglementarile legale in vigoare la
data inscrierii la pensie.
Avocatul Poporului considera ca exceptia ridicata nu este intemeiata,
deoarece textul art. 86 dispune numai pentru viitor, iar dispozitiile art. 89
si ale art. 187 reglementeaza modalitatea de indreptare a erorilor intervenite
in procesul de stabilire si plata a pensiilor si procedura de recuperare a sumelor
incasate necuvenit, prin intermediul caselor teritoriale de pensii, stabilind
in acelasi timp si termenul de prescriptie extinctiva pentru recuperarea
acestor sume.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29
din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
86, 89 si ale art. 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificata si completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, ordonanta aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 338/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
Dispozitiile legale criticate au urmatorul cuprins:
- Art. 86: "(1) Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se
face prin decizie emisa de casa teritoriala de pensii in termen de 30 de zile
de la data depunerii cererii.
(2) Decizia casei teritoriale de pensii va cuprinde temeiurile de fapt si
de drept pe baza carora se admite sau se respinge cererea de pensionare.
(3) Decizia de pensionare se comunica in scris persoanei care a solicitat
pensionarea, in termen de 5 zile de la data emiterii.";
- Art. 89: "In situatia in care se constata erori in stabilirea si in
plata drepturilor de pensie, se vor opera revizuirile si modificarile legale,
atragand, dupa caz, raspunderea celor vinovati.";
- Art. 187: "(1) Sumele incasate necuvenit cu titlu de prestatii de
asigurari sociale se recupereaza de la beneficiari in termenul de prescriptie
de 3 ani.
(2) In cazul prestatiilor de asigurari sociale, altele decat pensiile,
recuperarea sumelor prevazute la alin. (1) se efectueaza de catre angajator
sau, dupa caz, de institutia care efectueaza plata drepturilor de asigurari
sociale.
(3) Casele teritoriale de pensii recupereaza sumele platite necuvenit de la
platitorii prevazuti la alin. (2).
(4) Sumele platite necuvenit prin intermediul caselor teritoriale de pensii
se recupereaza de la beneficiari in baza deciziei casei respective, care
constituie titlu executoriu. Sumele ramase nerecuperate de pe urma
beneficiarilor decedati nu se mai urmaresc."
Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate
incalca urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 15: "(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de
acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 47 alin. (1): "(1) Statul este obligat sa ia masuri de
dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor
un nivel de trai decent.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 139 alin. (1): "(1) Impozitele, taxele si orice alte venituri
ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se
stabilesc numai prin lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile de lege criticate nu au caracter retroactiv, ci se aplica numai
pentru viitor, incepand cu data intrarii lor in vigoare. Astfel, drepturile la
pensie stabilite pe baza legislatiei anterioare nu pot fi atinse. Chiar si ca
urmare a recorelarii pensiilor, acestea pot fi majorate, dar in nici un caz
diminuate. Acest fapt este garantat de dispozitiile art. 180 alin. (7) din
Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora,
"In situatia in care cuantumul pensiilor stabilit conform alin. (6) este
mai mic decat cel stabilit in baza legislatiei anterioare, se pastreaza in
plata cuantumul avantajos".
Obiectul litigiului in care a fost ridicata exceptia de
neconstitutionalitate il constituie contestatia autorului exceptiei la decizia
Casei Judetene de Pensii Arges, prin care i s-a revizuit pensia si s-a stabilit
un debit provenit din sume incasate necuvenit, pe care este obligat sa le
restituie in temeiul prevederilor art. 187 din Legea nr. 19/2000 cu modificarile
si completarile ulterioare. Acest debit nu s-a putut stabili ca urmare a
recalcularii pensiei pe baza criteriilor prevazute in noua reglementare legala,
ci ca urmare a calculului gresit, facut cu nerespectarea legislatiei in vigoare
la data inscrierii la pensie.
Dispozitiile art. 187 al legii prevad recuperarea sumelor incasate
necuvenit intr-o perioada de maximum 3 ani, anterioara datei constatarii
greselilor in calcularea cuantumului sau in plata pensiei. Aceste greseli se
raporteaza la dispozitiile legale in vigoare la data calcularii cuantumului sau
in perioada platii pensiei. Aceste dispozitii legale nu au caracter retroactiv,
chiar daca vizeaza sume incasate necuvenit in perioada anterioara intrarii lor
in vigoare, deoarece obligatia recuperarii acestor sume izvoraste din
caracterul ilicit al dobandirii acestora.
Existenta sau inexistenta unor greseli la calcularea sau la plata pensiei,
precum si marimea debitului creat ca urmare a acestora constituie probleme de
fapt a caror stabilire intra in competenta exclusiva a instantei judecatoresti
si asupra carora, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta.
Prevederile art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata, nu sunt
incalcate, deoarece dispozitiile legale criticate se aplica in mod egal tuturor
persoanelor aflate in situatii identice, iar art. 47, 53 si 139 din Legea
fundamentala nu sunt incidente in cauza.
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. 89 si 187 din Legea nr. 19/2000 prin Decizia nr. 162 din 1
aprilie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 441 din
18 mai 2004, constatand ca acestea nu contravin prevederilor art. 15 alin. (2)
din Constitutie, republicata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 1 - 3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86, 89 si
ale art. 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Valerica Deparateanu in Dosarul nr. 233/Cv/2004 al
Tribunalului Arges - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman