DECIZIE Nr. 403 din 28 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin.
1, art. 15 alin. 1, 2 si 4 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind
protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, si a ordonantei in ansamblu
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 908 din 19 decembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 14 alin. 1, art. 15 alin. 1, 2 si 4 din Ordonanta Guvernului
nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si a ordonantei in ansamblu, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Nippon Group Product" - S.R.L. din Bucuresti
in Dosarul nr. 3.177/2003 al Tribunalului Iasi - Sectia comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata ca obligatia
comerciantului de a inlocui produsul cu deficiente ori de a restitui
contravaloarea acestuia este o obligatie generala si conditionata de existenta
unor defecte calitative si de functionare ale produsului, precum si de
formularea unei cereri in acest scop de catre consumator, ceea ce nu
prejudiciaza cu nimic dreptul de acces la justitie si dreptul la aparare ale
comerciantului respectiv.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 aprilie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 3.177/2003,
Tribunalul Iasi - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. 1, art. 15
alin. 1, 2 si 4 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si a
ordonantei in ansamblu, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Nippon
Group Product" - S.R.L. din Bucuresti in litigiul cu Oficiul pentru
Protectia Consumatorilor Iasi.
In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine urmatoarele: a)
dispozitiile art. 14 alin. 1 sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (2) si
art. 24 alin. (1) din Constitutie prin faptul ca "la simpla cerere a
consumatorului, se naste in sarcina comerciantului obligatia de a inlocui sau
de a restitui, fara ca acesta din urma sa aiba posibilitatea de a deduce acest
raport juridic in fata unei instante"; b) dispozitiile art. 15 alin. 1 si
2 contravin prevederilor art. 21 si art. 134 alin. (1) din Constitutie,
deoarece nu se prevede posibilitatea comerciantului de a dovedi contrariul
celor ce i se imputa, de a-si apara drepturile ce ar putea rezulta din
folosinta bunului de catre consumator, iar prin obligatia restituirii
contravalorii sau a inlocuirii produsului "sunt inlaturate, in mod
automat, orice alte variante de intelegere dintre parti, variante specifice
unei economii de piata"; c) dispozitiile art. 15 alin. 4 incalca principiul
consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, in sensul ca autoritatea
publica aplica un tratament discriminatoriu comerciantului, fiind contrare,
totodata, si prevederilor art. 21 din Constitutie, prin aceea ca
"procesul-verbal de contraventie facand proba adevarului pana la dovedirea
contrariului, il obliga pe comerciant la o adevarata probatio diabolica,
limitandu-i posibilitatea de aparare a intereselor sale"; d) Ordonanta
Guvernului nr. 21/1992 este, in ansamblu, contrara prevederilor art. 134 alin.
(2) lit. a) si b) din Constitutie, intrucat in loc de a apara, incalca
libertatea comertului, "ignorand calitatea consumatorului de parte activa
a raportului comercial si reducandu-l astfel la rolul de simplu spectator la
razboiul dintre stat si comerciant, iar in cuprinsul ordonantei nu se regaseste
nici un interes national, aparat prin dispozitiile acesteia".
Tribunalul Iasi - Sectia comerciala apreciaza ca exceptia ridicata nu este
intemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate "nu sunt de natura sa
incalce principiile constitutionale invocate, sunt menite doar sa asigure o
protectie a consumatorului, constand in dreptul acestuia de a solicita
comerciantului inlocuirea produsului defect sau restituirea contravalorii
acestuia, intr-un timp cat mai scurt, astfel incat consumatorul sa nu fie lezat
in drepturile sale. Aceasta nu exclude posibilitatea comerciantului de a refuza
inlocuirea bunului sau restituirea contravalorii acestuia, atunci cand
considera ca cererea consumatorului nu este indreptatita, urmand ca litigiul sa
fie solutionat pe cale judecatoreasca, unde comerciantul are liber acces si
unde isi poate face toate apararile pe care le considera necesare". Art.
15 alin. 4 din ordonanta nu contine dispozitii discriminatorii fata de comerciant,
ci se refera la limitele competentei agentilor constatatori.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul considera ca exceptia ridicata este neintemeiata. Arata in acest
sens ca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie nu sunt incidente in
cauza, intrucat acestea "garanteaza egalitatea in drepturi a cetatenilor,
iar nu egalitatea persoanelor juridice". Dispozitiile art. 15 din
ordonanta nu aduc atingere principiului liberului acces la justitie, avand in
vedere ca, "in cazul in care comerciantul considera ca se poate retine o
culpa in sarcina cumparatorului pentru nefunctionarea corespunzatoare a
produsului, el isi poate sustine apararile in fata instantei prin contestarea
procesului-verbal de contraventie, cale pe care contestatorul a
folosit-o". Avand dreptul de a se adresa instantei de judecata,
comerciantul sanctionat contraventional nu este lipsit de exercitiul dreptului
la aparare, garantat constitutional de art. 24. Protejarea intereselor
nationale in activitatea economica, prevazuta ca principiu constitutional al
economiei de piata in art. 134 alin. (2) lit. b), nu inseamna ca statul
protejeaza comerciantii de raspunderea pe care o au atunci cand introduc pe
piata produse necorespunzatoare calitativ, care pun in pericol viata, sanatatea
sau interesele economice ale consumatorilor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
14 alin. 1 si art. 15 alin. 1, 2 si 4 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 23 martie
1994, cu modificarile si completarile ulterioare, si ordonanta in ansamblul
sau. Dispozitiile criticate pentru neconstitutionalitate au urmatoarea
redactare:
- Art. 14 alin. 1: "In cazul produselor la care timpul de
nefunctionare din cauza deficientelor aparute in cadrul termenului de garantie
depaseste 10% din acest termen, precum si in cazul produselor alimentare,
farmaceutice sau cosmetice care prezinta abateri fata de caracteristicile
calitative prescrise, vanzatorul este obligat, la cererea consumatorului, sa le
inlocuiasca sau sa restituie contravaloarea acestora.";
- Art. 15: "Restituirea contravalorii sau inlocuirea produsului
achizitionat ori a serviciului prestat se face imediat dupa constatarea
imposibilitatii folosirii acestuia, daca aceasta situatie nu este imputabila
consumatorului.
Restituirea contravalorii produsului sau serviciului se face la valoarea
actualizata a acestuia, calculata in functie de indicele de inflatie comunicat
de Institutul National de Statistica. Valoarea actualizata astfel calculata nu
va putea fi mai mica decat contravaloarea produsului sau serviciului pe care
agentul economic obligat la restituire o percepe pentru produse sau servicii de
acelasi fel, in momentul restituirii.
...........................................................................
Persoanele imputernicite conform art. 49 sa constate contraventia si sa
aplice sanctiunea prevazuta de prezenta ordonanta vor stabili o data cu
sanctiunea si masuri de remediere, inlocuire a produsului ori a serviciului,
precum si restituirea contravalorii acestuia, dupa caz."
Conform sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate
sunt contrare urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 24 alin. (1): "(1) Dreptul la aparare este garantat.";
- Art. 134: "(1) Economia Romaniei este economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate, cu raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea retine
urmatoarele:
Obligatia comerciantului de a inlocui produsul ori de a restitui
contravaloarea acestuia este o obligatie generala si conditionata de existenta
unor deficiente calitative si de functionare ale produsului, precum si de
formularea cererii in acest scop de catre consumator. Formularea cererii
consumatorului nu da nastere la o obligatie executabila si in mod silit.
Comerciantul poate sa indeplineasca de buna voie cererea consumatorului, insa,
daca o considera nejustificata, poate refuza satisfacerea cererii. Intr-o asemenea
situatie numai consumatorul are interesul de a se adresa justitiei, dar in
cadrul procesului si comerciantul isi poate dovedi, prin orice mijloace legale
de proba, sustinerile sale, isi poate face apararile si poate exercita caile
legale de atac. Astfel, textele de lege criticate nu ingradesc dreptul nimanui
de acces liber la justitie, nu restrang in nici un fel exercitiul dreptului la
aparare si nu contin nici o dispozitie cu caracter discriminator.
In cazul in care nerespectarea normelor privind calitatea produselor si a
serviciilor este constatata de reprezentantii autoritatilor abilitate prin lege
cu drept de control in acest domeniu, care aplica si sanctiuni, comerciantul
are posibilitatea sa conteste in justitie temeinicia si realitatea faptelor
consemnate in actul de constatare, precum si legalitatea sanctiunilor aplicate
ori a masurilor dispuse. Nici in aceasta situatie nu este ingradit exercitiul
dreptului de acces liber la justitie si al dreptului la aparare. Dispozitiile
legale criticate de autorul exceptiei sunt deopotriva aplicabile tuturor
agentilor economici aflati in situatii identice, fara privilegii si fara
discriminari.
Procesul-verbal de constatare a contraventiei se intocmeste pe baza
constatarilor nemijlocite ale agentului constatator si, ca orice act oficial,
acest proces-verbal are forta probanta pana la proba contrara. Contravenientul
are posibilitatea sa-l conteste si sa uzeze de toate mijloacele legale de proba
pentru a dovedi ca cele consemnate nu corespund realitatii.
Dispozitiile legale criticate prevad si dreptul consumatorului de a cere
inlocuirea produsului viciat ori restituirea contravalorii acestuia, si
obligatia comerciantului de a inlocui produsul ori a restitui contravaloarea
actualizata a acestuia. Aceste dispozitii nu exclud insa posibilitatea unei
alte intelegeri intre parti in scopul rezolvarii pe cale amiabila a problemei
prin remedierea deficientelor, inlocuirea doar a anumitor componente ale
produsului, stabilirea de comun acord a pretului ce urmeaza a fi restituit sau
prin alte modalitati care nu sunt interzise de lege.
Obligatia statului de a asigura libertatea comertului, inscrisa in art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie, se refera, evident, la comertul licit,
exercitat cu respectarea dispozitiilor legale aplicabile in domeniu si in asa
fel incat sa nu fie lezate drepturile si interesele legitime ale altora.
Punerea in circulatie a unor produse ori prestarea unor servicii
necorespunzatoare calitativ nu reprezinta acte de comert corecte si lezeaza
interesele legitime ale consumatorilor, iar pentru combaterea lor este
justificata interventia statului chiar si prin masuri coercitive.
Toti cetatenii sunt potentiali consumatori de produse si de servicii si
beneficiari ai activitatilor economice. De aceea, apararea intereselor lor
legitime reprezinta un interes national, pe care statul este obligat sa il aiba
in vedere, potrivit dispozitiilor art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie,
inclusiv prin reglementarile cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 21/1992.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. 1,
art. 15 alin. 1, 2 si 4 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si a
ordonantei in ansamblu, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Nippon
Group Product" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 3.177/2003 al
Tribunalului Iasi - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 octombrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu