DECIZIE Nr. 401 din 14 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 274 alin.
3 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 848 din 20 septembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 274 alin. 3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Mihaela Gheorghiu in Dosarul nr. 2.054/2004 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a III-a civila.
La apelul nominal lipsesc partile.
Fata de partile Mihaela Gheorghiu si Dan Niculescu procedura de citare este
legal indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca pe confirmarea de
primire a telegramei expediate catre partea Vlad Gheorghe Ihora figureaza
mentiunea "destinatar mutat de la domiciliu". Citarea s-a facut la
domiciliul partii indicat in citativul existent la dosarul instantei care a
sesizat Curtea Constitutionala.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul asupra acestui aspect,
considera ca se impune aplicarea sanctiunii prevazute de art. 98 din Codul de
procedura civila.
Curtea dispune aplicarea art. 98 din Codul de procedura civila in ceea ce
priveste partea Vlad Gheorghe Ihora.
Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca partea Dan
Niculescu a depus o cerere de amanare a judecarii cauzei, motivata de faptul ca
nu i s-au comunicat inscrisurile existente in dosar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a cererii
de amanare.
Curtea respinge cererea de amanare, in temeiul art. 14 din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe
fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca textul de lege criticat nu aduce atingere
art. 24 din Constitutie privind dreptul la aparare, intrucat instanta are
posibilitatea de a dispune asupra cuantumului onorariului de avocat pe baza
criteriilor continute de dispozitiile legale criticate, si anume valoarea
pricinii sau munca indeplinita de avocat. Curtea Europeana a Drepturilor
Omului, in practica sa, de exemplu Cauza Almeida, Garrett si altii contra
Portugaliei (2000), apreciaza asupra cheltuielilor de judecata in sensul
micsorarii cuantumului solicitat de parti.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.054/2004,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 274 alin. 3 din Codul
de procedura civila, exceptie ridicata de Mihaela Gheorghiu intr-o cauza avand
ca obiect recursul impotriva unei sentinte civile prin care s-au acordat numai
o parte din cheltuielile de judecata solicitate, ca urmare a aplicarii art. 274
alin. 3 din Codul de procedura civila.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul apreciaza ca textul
de lege criticat incalca prevederile art. 11 alin. (2), art. 21, art. 24 alin.
(2), art. 31 alin. (3) si art. 52 alin. (1) din Constitutie. In acest sens
arata ca instanta de judecata nu este indreptatita sa dispuna asupra
cuantumului onorariului de avocat, stabilit in contractul de asistenta
juridica, exprimand rezultatul acordului dintre client si avocatul sau, in
raport de complexitatea cauzei, cu atat mai mult cu cat un tablou al
onorariilor minimale nu exista.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat instanta de judecata are
posibilitatea de a se pronunta asupra cuantumului onorariului de avocat prin
aprecierea muncii depuse de acesta in desfasurarea procesului. Micsorarea de
catre instanta de judecata a cuantumului onorariului de avocat nu reprezinta o
sanctiune aplicata activitatii acestuia.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
aratand ca posibilitatea instantei de judecata de a aprecia valoarea
onorariului stabilit prin conventia dintre avocat si clientul sau nu numai ca
nu incalca prevederile constitutionale referitoare la accesul la justitie si
dreptul la aparare, dar chiar vine in completarea prevederilor legale care dau
expresie acestor principii. Este un drept recunoscut instantei de judecata, in
exercitarea functiei sale generale, de a urmari buna desfasurare a procesului,
pentru a se evita exercitarea abuziva a unor drepturi, inclusiv in raporturile
dintre avocat si client. Acest drept este acordat judecatorului in considerarea
rolului pe care il are in desfasurarea procesului si care ii ofera
posibilitatea unei imagini de ansamblu asupra complexitatii cauzei si muncii
indeplinite de avocat.
Lipsa unui tablou al onorariilor minimale, la care face trimitere textul de
lege criticat, nu atrage neconstitutionalitatea acestuia, criteriile de
apreciere a valorii onorariului fiind expres mentionate si excluzand
arbitrariul.
Dispozitiile art. 11 alin. (2) din Constitutie nu sunt incidente in cauza.
Avocatul Poporului arata ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat dispozitia legala criticata privind dreptul
judecatorilor ca, motivat, sa mareasca sau sa micsoreze onorariile avocatilor,
potrivit tabloului onorariilor minimale, nu ingradeste sub nici un aspect
accesul liber la justitie, nu incalca dreptul partilor la un proces echitabil
si nici la solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil. De asemenea,
dispozitia legala criticata nu aduce atingere nici dreptului la aparare,
intrucat nu este de natura sa impiedice partile de a fi asistate in tot cursul
procesului de un avocat ales sau numit din oficiu. In plus, textul de lege
criticat obliga judecatorul ca in tot ceea ce intereseaza solutionarea
procesului sa asigure exercitarea drepturilor si indeplinirea obligatiilor
participantilor la proces, in spiritul si litera legii.
Textele art. 11 si 52 din Constitutie nu au incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
274 alin. 3 din Codul de procedura civila, care au urmatorul continut:
- Art. 274 alin. 3: "Judecatorii au insa dreptul sa mareasca sau sa
micsoreze onorariile avocatilor, potrivit cu cele prevazute in tabloul
onorariilor minimale, ori de cate ori vor constata motivat ca sunt nepotrivit
de mici sau de mari, fata de valoarea pricinii sau munca indeplinita de
avocat."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 11 alin. (2), art. 21, art. 24 alin. (2), art. 31 alin. (3) si
art. 52 alin. (1) din Constitutie, care au urmatorul continut:
- Art. 11 alin. (2): "Tratatele ratificate de Parlament, potrivit
legii, fac parte din dreptul intern.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 24 alin. (2): "In tot cursul procesului, partile au dreptul sa
fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 31 alin. (3): "Dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze
masurile de protectie a tinerilor sau securitatea nationala.";
- Art. 52 alin. (1): "Persoana vatamata intr-un drept al sau ori
intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ
sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa
obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea
actului si repararea pagubei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, dintre
textele de referinta mentionate, singurul care, prin domeniul de reglementare,
ar putea fi considerat relevant este numai art. 24 alin. (2) din Constitutie,
potrivit caruia "In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie
asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu", si aceasta doar prin
prisma rationamentului ca dreptul de a fi asistate de un avocat ales, ceea ce
constituie regula in materie, presupune in mod necesar angajarea acestuia pe
calea unei conventii, cu plata unui onorariu stabilit de comun acord. Acceptand
un asemenea rationament, nimic nu interzice, in absenta unei prevederi
constitutionale exprese, consacrarea prin lege a prerogativei instantei de a
cenzura, cu prilejul stabilirii cheltuielilor de judecata, cuantumul
onorariului avocatial convenit, prin prisma proportionalitatii sale cu
amplitudinea si complexitatea activitatii depuse.
O asemenea prerogativa este cu atat mai necesara cu cat respectivul
onorariu, convertit in cheltuieli de judecata, urmeaza a fi suportat de partea
potrivnica, daca a cazut in pretentii, ceea ce presupune in mod necesar ca
acesta sa-i fie opozabil. Or, opozabilitatea sa fata de partea potrivnica, care
este tert in raport cu conventia de prestare a serviciilor avocatiale, este
consecinta insusirii sale de instanta prin hotararea judecatoreasca prin al
carei efect creanta dobandeste caracter cert, lichid si exigibil.
In sensul celor aratate este si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor
Omului, care, investita fiind cu solutionarea pretentiilor la rambursarea
cheltuielilor de judecata, in care sunt cuprinse si onorariile avocatiale, a
statuat ca acestea urmeaza a fi recuperate numai in masura in care constituie
cheltuieli necesare care au fost in mod real facute in limita unui cuantum
rezonabil.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 274 alin. 3
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Mihaela Gheorghiu in
Dosarul nr. 2.054/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Catalina Turcu