Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 40 din 14 martie 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 242 din  1 iunie 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Maria Bratu            - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 76/1994 pentru modificarea si completarea Legii nr. 85/1992 si a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "ACI POROLISSUM" - S.A. din Zalau in Dosarul nr. 1.997/1999 al Curtii de Apel Cluj - Sectia civila.
    La apelul nominal au lipsit Societatea Comerciala "ACI POROLISSUM" - S.A. din Zalau si Nechita Diana, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, aratand ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 Curtea s-a pronuntat prin numeroase decizii, in cauza de fata neintervenind elemente noi care sa determine modificarea jurisprudentei Curtii.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 17 iunie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 1.997/1999, Curtea de Apel Cluj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 76/1994 si ale art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "ACI POROLISSUM" - S.A. din Zalau.
    Exceptia a fost ridicata intr-un proces civil in care o persoana fizica avand calitatea de chirias ceruse ca societatea care avea in patrimoniul sau locuinta sa fie obligata la incheierea contractului de vanzare-cumparare, in temeiul art. 7 din Legea nr. 85/1992.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 4 din Legea nr. 76/1994 si cele ale art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt neconstitutionale, intrucat reprezinta o limitare a dreptului de proprietate al actionarilor societatii comerciale, autoare a exceptiei, care, achizitionand pachetul majoritar de actiuni, au dobandit activul si pasivul societatii, inclusiv blocurile de garsoniere care fac obiectul litigiului de pe rolul Curtii de Apel Cluj.
    Curtea de Apel Cluj - Sectia civila, exprimandu-si opinia, apreciaza exceptia ca fiind nefondata.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin numeroase decizii, statuand in mod constant ca aceste dispozitii nu sunt contrare Constitutiei; aceasta, deoarece, potrivit art. 41 alin. (1) din Legea fundamentala, continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege, astfel incat legiuitorul poate sa considere oportune anumite restrangeri ale acestui drept fundamental, in situatii determinate. Sunt exemplificate, in acest sens, deciziile Curtii Constitutionale nr. 10/1994 si nr. 26/1994. Asa fiind, se considera ca exceptia este neintemeiata si ca nu au intervenit elemente noi care sa determine modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 76/1994 si a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 ca fiind neintemeiata, pentru urmatoarele motive:
    - potrivit art. 41 alin. (1) din Constitutie "Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege". Determinand continutul si limitele acestor drepturi, legiuitorul are in vedere ocrotirea unor valori politice, sociale sau juridice deosebite;
    - prin art. 7 din Legea nr. 85/1992 legiuitorul stabileste o norma de justitie sociala si economica, dand posibilitatea chiriasilor sa cumpere locuintele construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, altele decat locuintele de interventie, la construirea carora au contribuit direct sau indirect. O asemenea masura este in concordanta cu prevederile Constitutiei;
    - legislatia de dupa 22 decembrie 1989 a transformat un drept de administrare, pe care intreprinderile si institutiile bugetare il aveau asupra patrimoniului lor, intr-un drept de proprietate al unitatilor economice devenite societati comerciale; aceasta transformare neputand fi arbitrara si intrucat bunurile respective sunt rezultatul efortului tuturor, nu se poate admite ca unii cetateni sa fie defavorizati in beneficiul altora;
    - obligatia de vanzare catre chiriasi, prevazuta de dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992, este o obligatie in rem, deci in considerarea obiectului la care se refera, iar nu o obligatie in personam, in considerarea faptului ca societatea comerciala era cu capital de stat, iar ulterior s-a privatizat;
    - pentru astfel de ratiuni legiuitorul a stabilit si modul de calcul al pretului de vanzare al acestor locuinte, in scopul de a crea un echilibru economic, social si moral al drepturilor asupra acestor bunuri.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor si al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile constitutionale, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
    Exceptia ridicata are ca obiect dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, precum si dispozitiile art. 4 din Legea nr. 76/1994 pentru modificarea si completarea Legii nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat.
    Curtea constata ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992 au suferit mai multe modificari, si anume prin Legea nr. 76/1994 (Legea nr. 85/1992 fiind republicata ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 15 septembrie 1994) si, de asemenea, prin Legea nr. 79/1997, ulterior Legea nr. 85/1992 fiind republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998.
    In urma acestor modificari reglementarile art. 4 ale Legii nr. 76/1994, care formeaza obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, au fost preluate de art. 7 din Legea nr. 85/1992, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998.
    De aceea, Curtea urmeaza a se pronunta numai asupra dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992, republicata.
    Textul art. 7 din Legea nr. 85/1992, republicata, are, in redactarea modificata, urmatorul cuprins: "Locuintele construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, altele decat locuintele de interventie, vor fi vandute titularilor contractelor de inchiriere, la cererea acestora, cu plata integrala sau in rate a pretului, in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi.
    De asemenea, vor fi vandute la cerere, in conditiile prevederilor alin. 1 si cu respectarea dispozitiilor art. 1 alin. 3, titularilor de contracte de inchiriere si locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut regiilor autonome, institutiilor si societatilor cu capital de stat, mixt sau privat, care si-au incetat existenta dupa aceasta data sau, dupa caz, au devenit, prin reorganizare, unitati economice sau bugetare de stat.
    Locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut societatilor cu capital privat sau mixt vor fi vandute in conditiile de evaluare, de achitare integrala sau in rate a pretului si de exceptare de la vanzare, prevazute in Legea nr. 112/1995.
    Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1 si 2 si la art. 1 alin. 1, pentru care nu s-au incheiat contracte de vanzare-cumparare pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se vor face in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi, completate cu prevederile referitoare la coeficientii de uzura din Decretul nr. 93/1977, la un pret indexat in functie de cresterea salariului minim brut pe tara la data cumpararii, fata de cel existent la data intrarii in vigoare a Legii nr. 85/1992.
    Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
    Beneficiaza de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii unitatilor proprietare.
    Locuintele de interventie, in sensul prezentei legi, sunt cele destinate cazarii personalului unitatilor economice sau bugetare care, prin contractul de munca, indeplineste activitati sau functii ce necesita prezenta, permanenta sau in caz de urgenta, in cadrul unitatilor. Aceste locuinte nu se vand.
    Unitatile economice sau bugetare pot sa detina si sa construiasca din fonduri proprii locuinte de serviciu, destinate inchirierii salariatilor acestora, cu contract de inchiriere accesoriu la contractul de munca. Modul de administrare si eventuala instrainare a acestor locuinte se vor stabili de consiliile de administratie, respectiv de conducerile unitatilor.
    Locuintele de serviciu din mediul rural, destinate personalului medical, didactic, altor specialisti sau personalului Ministerului de Interne, nu se vand."
    Cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin mai multe decizii (de exemplu, prin Decizia nr. 10 din 8 martie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 114 din 5 mai 1994, si Decizia nr. 357 din 14 octombrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 21 din 22 ianuarie 1998), statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale, pentru urmatoarele considerente:
    - art. 41 din Constitutie prevede posibilitatea stabilirii prin lege a continutului si limitelor dreptului de proprietate. Astfel, desi in proprietatea societatilor comerciale sau a regiilor autonome au intrat si locuintele construite din fondurile proprii, legiferarea, ulterior adoptarii Constitutiei, a posibilitatii ca fiecare chirias al unei asemenea locuinte sa devina proprietar nu poate fi privita decat ca o limitare legala a dreptului de proprietate stabilit de lege;
    - se asigura astfel chiriasilor dreptul si prioritatea la cumpararea locuintelor, dandu-se astfel expresie dispozitiilor art. 43 alin. (1) si celor ale art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie cu privire la obligatia statului de a crea conditii necesare pentru cresterea calitatii vietii si, mai ales, de a lua masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent;
    - se consacra o norma de justitie sociala, intrucat da posibilitatea chiriasilor sa cumpere locuintele la construirea carora au contribuit direct sau indirect in vechiul sistem statal-juridic. Ca atare, aceste dispozitii sunt nu numai conforme literei si spiritului art. 41 si 135 din Constitutie, ci si legitimate din punct de vedere economic, social si moral.
    S-a mai retinut, de asemenea, ca art. 7 din Legea nr. 85/1992 este constitutional si in cazul privatizarii societatii comerciale din fondurile careia s-a construit locuinta ce a facut obiectul vanzarii, deoarece obligatia de vanzare catre chiriasi, prevazuta de dispozitiile Legii nr. 85/1992, este o obligatie in rem, deci in considerarea obiectului (locuinta construita din fondurile unitatii economice sau bugetare), pana la data intrarii in vigoare a legii, iar nu o obligatie in personam, deci in considerarea faptului ca societatea comerciala era cu capital de stat, iar ulterior s-a privatizat. Schimbarea detinatorilor capitalului social al societatii comerciale, ca urmare a privatizarii, prin vanzarea de actiuni, in proportie de 70%, nu determina stingerea obligatiilor anterioare existente in sarcina acesteia, intrucat ele privesc societatea comerciala ca debitor al obligatiilor respective, iar nu pe detinatorii capitalului social, in calitate de titulari ai actiunilor, ce configureaza, sub aspect juridic, acest capital.
    Deoarece aceleasi considerente sunt valabile si in cauza de fata, neintervenind elemente noi care sa determine modificarea jurisprudentei Curtii, urmeaza ca exceptia sa fie respinsa.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "ACI POROLISSUM" - S.A. din Zalau in Dosarul nr. 1.997/1999 al Curtii de Apel Cluj - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 martie 2000.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 40/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 40 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 40/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu