DECIZIE Nr. 40 din 14 martie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din
Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 242 din 1 iunie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 76/1994 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 85/1992 si a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de
locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din
fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "ACI POROLISSUM" - S.A. din Zalau
in Dosarul nr. 1.997/1999 al Curtii de Apel Cluj - Sectia civila.
La apelul nominal au lipsit Societatea Comerciala "ACI
POROLISSUM" - S.A. din Zalau si Nechita Diana, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, aratand
ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992
Curtea s-a pronuntat prin numeroase decizii, in cauza de fata neintervenind elemente
noi care sa determine modificarea jurisprudentei Curtii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 iunie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 1.997/1999,
Curtea de Apel Cluj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 76/1994
si ale art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu
alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "ACI POROLISSUM" - S.A. din Zalau.
Exceptia a fost ridicata intr-un proces civil in care o persoana fizica
avand calitatea de chirias ceruse ca societatea care avea in patrimoniul sau
locuinta sa fie obligata la incheierea contractului de vanzare-cumparare, in
temeiul art. 7 din Legea nr. 85/1992.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 4 din Legea nr. 76/1994 si cele ale art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt
neconstitutionale, intrucat reprezinta o limitare a dreptului de proprietate al
actionarilor societatii comerciale, autoare a exceptiei, care, achizitionand
pachetul majoritar de actiuni, au dobandit activul si pasivul societatii,
inclusiv blocurile de garsoniere care fac obiectul litigiului de pe rolul
Curtii de Apel Cluj.
Curtea de Apel Cluj - Sectia civila, exprimandu-si opinia, apreciaza
exceptia ca fiind nefondata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin numeroase decizii, statuand in mod constant
ca aceste dispozitii nu sunt contrare Constitutiei; aceasta, deoarece, potrivit
art. 41 alin. (1) din Legea fundamentala, continutul si limitele dreptului de
proprietate sunt stabilite prin lege, astfel incat legiuitorul poate sa
considere oportune anumite restrangeri ale acestui drept fundamental, in situatii
determinate. Sunt exemplificate, in acest sens, deciziile Curtii
Constitutionale nr. 10/1994 si nr. 26/1994. Asa fiind, se considera ca exceptia
este neintemeiata si ca nu au intervenit elemente noi care sa determine
modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 76/1994 si a
dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 ca fiind neintemeiata, pentru
urmatoarele motive:
- potrivit art. 41 alin. (1) din Constitutie "Dreptul de proprietate,
precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege". Determinand continutul si
limitele acestor drepturi, legiuitorul are in vedere ocrotirea unor valori
politice, sociale sau juridice deosebite;
- prin art. 7 din Legea nr. 85/1992 legiuitorul stabileste o norma de
justitie sociala si economica, dand posibilitatea chiriasilor sa cumpere
locuintele construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat,
altele decat locuintele de interventie, la construirea carora au contribuit
direct sau indirect. O asemenea masura este in concordanta cu prevederile
Constitutiei;
- legislatia de dupa 22 decembrie 1989 a transformat un drept de
administrare, pe care intreprinderile si institutiile bugetare il aveau asupra
patrimoniului lor, intr-un drept de proprietate al unitatilor economice
devenite societati comerciale; aceasta transformare neputand fi arbitrara si
intrucat bunurile respective sunt rezultatul efortului tuturor, nu se poate
admite ca unii cetateni sa fie defavorizati in beneficiul altora;
- obligatia de vanzare catre chiriasi, prevazuta de dispozitiile art. 7 din
Legea nr. 85/1992, este o obligatie in rem, deci in considerarea obiectului la
care se refera, iar nu o obligatie in personam, in considerarea faptului ca
societatea comerciala era cu capital de stat, iar ulterior s-a privatizat;
- pentru astfel de ratiuni legiuitorul a stabilit si modul de calcul al
pretului de vanzare al acestor locuinte, in scopul de a crea un echilibru
economic, social si moral al drepturilor asupra acestor bunuri.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile constitutionale, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
Exceptia ridicata are ca obiect dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992
privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din
fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat,
precum si dispozitiile art. 4 din Legea nr. 76/1994 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat.
Curtea constata ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992 au suferit mai
multe modificari, si anume prin Legea nr. 76/1994 (Legea nr. 85/1992 fiind
republicata ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 15
septembrie 1994) si, de asemenea, prin Legea nr. 79/1997, ulterior Legea nr.
85/1992 fiind republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264
din 15 iulie 1998.
In urma acestor modificari reglementarile art. 4 ale Legii nr. 76/1994,
care formeaza obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, au fost preluate de
art. 7 din Legea nr. 85/1992, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998.
De aceea, Curtea urmeaza a se pronunta numai asupra dispozitiilor art. 7
din Legea nr. 85/1992, republicata.
Textul art. 7 din Legea nr. 85/1992, republicata, are, in redactarea
modificata, urmatorul cuprins: "Locuintele construite din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, altele decat locuintele de interventie, vor fi vandute
titularilor contractelor de inchiriere, la cererea acestora, cu plata integrala
sau in rate a pretului, in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale
prezentei legi.
De asemenea, vor fi vandute la cerere, in conditiile prevederilor alin. 1
si cu respectarea dispozitiilor art. 1 alin. 3, titularilor de contracte de
inchiriere si locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut regiilor
autonome, institutiilor si societatilor cu capital de stat, mixt sau privat,
care si-au incetat existenta dupa aceasta data sau, dupa caz, au devenit, prin
reorganizare, unitati economice sau bugetare de stat.
Locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut societatilor cu
capital privat sau mixt vor fi vandute in conditiile de evaluare, de achitare
integrala sau in rate a pretului si de exceptare de la vanzare, prevazute in
Legea nr. 112/1995.
Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1 si 2 si la art. 1
alin. 1, pentru care nu s-au incheiat contracte de vanzare-cumparare pana la data
intrarii in vigoare a prezentei legi, se vor face in conditiile Decretului-lege
nr. 61/1990 si ale prezentei legi, completate cu prevederile referitoare la
coeficientii de uzura din Decretul nr. 93/1977, la un pret indexat in functie
de cresterea salariului minim brut pe tara la data cumpararii, fata de cel
existent la data intrarii in vigoare a Legii nr. 85/1992.
Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
Beneficiaza de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii
unitatilor proprietare.
Locuintele de interventie, in sensul prezentei legi, sunt cele destinate
cazarii personalului unitatilor economice sau bugetare care, prin contractul de
munca, indeplineste activitati sau functii ce necesita prezenta, permanenta sau
in caz de urgenta, in cadrul unitatilor. Aceste locuinte nu se vand.
Unitatile economice sau bugetare pot sa detina si sa construiasca din
fonduri proprii locuinte de serviciu, destinate inchirierii salariatilor
acestora, cu contract de inchiriere accesoriu la contractul de munca. Modul de
administrare si eventuala instrainare a acestor locuinte se vor stabili de
consiliile de administratie, respectiv de conducerile unitatilor.
Locuintele de serviciu din mediul rural, destinate personalului medical,
didactic, altor specialisti sau personalului Ministerului de Interne, nu se
vand."
Cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 7 din Legea nr.
85/1992 Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin mai multe decizii (de
exemplu, prin Decizia nr. 10 din 8 martie 1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 114 din 5 mai 1994, si Decizia nr. 357 din 14
octombrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 21
din 22 ianuarie 1998), statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale,
pentru urmatoarele considerente:
- art. 41 din Constitutie prevede posibilitatea stabilirii prin lege a
continutului si limitelor dreptului de proprietate. Astfel, desi in
proprietatea societatilor comerciale sau a regiilor autonome au intrat si
locuintele construite din fondurile proprii, legiferarea, ulterior adoptarii
Constitutiei, a posibilitatii ca fiecare chirias al unei asemenea locuinte sa
devina proprietar nu poate fi privita decat ca o limitare legala a dreptului de
proprietate stabilit de lege;
- se asigura astfel chiriasilor dreptul si prioritatea la cumpararea
locuintelor, dandu-se astfel expresie dispozitiilor art. 43 alin. (1) si celor
ale art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie cu privire la obligatia statului
de a crea conditii necesare pentru cresterea calitatii vietii si, mai ales, de
a lua masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa
asigure cetatenilor un nivel de trai decent;
- se consacra o norma de justitie sociala, intrucat da posibilitatea
chiriasilor sa cumpere locuintele la construirea carora au contribuit direct
sau indirect in vechiul sistem statal-juridic. Ca atare, aceste dispozitii sunt
nu numai conforme literei si spiritului art. 41 si 135 din Constitutie, ci si
legitimate din punct de vedere economic, social si moral.
S-a mai retinut, de asemenea, ca art. 7 din Legea nr. 85/1992 este
constitutional si in cazul privatizarii societatii comerciale din fondurile
careia s-a construit locuinta ce a facut obiectul vanzarii, deoarece obligatia
de vanzare catre chiriasi, prevazuta de dispozitiile Legii nr. 85/1992, este o
obligatie in rem, deci in considerarea obiectului (locuinta construita din
fondurile unitatii economice sau bugetare), pana la data intrarii in vigoare a
legii, iar nu o obligatie in personam, deci in considerarea faptului ca
societatea comerciala era cu capital de stat, iar ulterior s-a privatizat.
Schimbarea detinatorilor capitalului social al societatii comerciale, ca urmare
a privatizarii, prin vanzarea de actiuni, in proportie de 70%, nu determina
stingerea obligatiilor anterioare existente in sarcina acesteia, intrucat ele
privesc societatea comerciala ca debitor al obligatiilor respective, iar nu pe
detinatorii capitalului social, in calitate de titulari ai actiunilor, ce
configureaza, sub aspect juridic, acest capital.
Deoarece aceleasi considerente sunt valabile si in cauza de fata,
neintervenind elemente noi care sa determine modificarea jurisprudentei Curtii,
urmeaza ca exceptia sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea
nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"ACI POROLISSUM" - S.A. din Zalau in Dosarul nr. 1.997/1999 al Curtii
de Apel Cluj - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 martie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu