DECIZIE Nr. 40 din 11 aprilie 1996
privind neconstitutionalitatea unor prevederi din Legea pentru modificarea si
completarea Legii administratiei publice locale nr. 69/1991
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 13 aprilie 1996
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 10 aprilie 1996, de 27
de senatori, si anume: Gabor Menyhert Hajdu, Denes Seres, Karoly Ferenc Szabo,
Lajos Magyari, Tiberiu Stefan Incze, Zoltan Hosszu, Gabor Kozsokar, Serban
Sandulescu, Vasile Vetisanu, Adrian Dumitru Popescu Necsesti, Ion Manea, Andrei
Potcoava, Ioan Paul Popescu, Ioan Lup, Mihail Buracu, Maria Matilda Tetu,
Dumitru Calueanu, Florin Buruiana, Tanase Tavala, Iosif Csapo, Ion Coja, Andrei
Tugulea, Dumitru Mugurel Ceraceanu, Vasile Strimbu, Gheorghe Raboaca, Gheorghe
Frunda si Marko Bela, in legatura cu neconstitutionalitatea prevederilor art. I
pct. 112 al Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 69/1991, precum si
a prevederilor alin. 3 al art. 54 al Legii nr. 69/1991, astfel cum au fost
modificate prin art. I pct. 65 al aceleiasi legi.
In sesizare se considera ca prevederile art. I pct. 112 al Legii pentru
modificarea si completarea Legii nr. 69/1991, referitoare la instituirea
Prefecturii, sunt neconstitutionale, pentru urmatoarele motive:
- crearea unei noi institutii, Prefectura, este contrara art. 122 din
Constitutie, ce a avut in vedere numai institutia "prefectului, ca
reprezentant al Guvernului pe plan local, cu atributia de a conduce serviciile
publice descentralizate", ale ministerelor si celorlalte organe centrale;
de asemenea, se arata ca prin dispozitia criticata, Prefectura "ar dobandi
acelasi rang cu cel al consiliului judetean", ceea ce este contrar
statutului legal al consiliului judetean;
- precizarea ca Palatul administrativ in care isi au sediul prefectura si
consiliul judetean constituie "proprietate publica de interes
national" este contrara art. 135 din Constitutie, potrivit caruia
proprietatea este publica sau privata, iar proprietatea publica poate sa
apartina numai statului sau unitatilor administrativ-teritoriale; se considera,
de aceea, ca scopul urmarit a fost "trecerea Palatului administrativ
judetean in puterea Guvernului, reprezentat de prefect", ceea ce este
contrar "principiului constitutional al autonomiei locale, consacrat prin
art. 119", precum si prevederilor art. 120 alin. (1) si art. 121 din
Constitutie;
- incalcarea prevederilor art. 135 alin. (3) si alin. (4) din Constitutie,
din cuprinsul carora rezulta ca "natura sau destinatia bunurilor
constituie criteriul pentru determinarea apartenentei la stat sau la unitatile
administrativ-teritoriale a bunurilor proprietate publica", ceea ce este
contrar trecerii palatului judetean in proprietatea publica a statului,
administrata de Guvern.
De asemenea, prin sesizare se considera ca prevederile alin. 3 al art. 54,
astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 65 din legea modificatoare,
constituie "o restrictie vadit neconstitutionala".
In temeiul art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 s-au cerut punctele de
vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si al Guvernului.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca obiectia
de neconstitutionalitate este nefondata, deoarece, cu referire la art. I pct.
112 din lege, scopul urmarit a fost de a se defini "sediul, in care
prefectul, subprefectul si aparatul propriu isi desfasoara activitatea",
iar mentiunea "consiliul judetean si aparatul propriu al acestuia isi au
sediul in Palatul administrativ" nu are sensul de a situa la acelasi nivel
prefectura si consiliul judetean, ci numai de a se preciza "ca acestea pot
salaslui, daca este cazul, sub acelasi acoperamant, in Palatul administrativ".
In ce priveste expresia "proprietate publica de interes national"
se arata ca aceasta nu constituie "un atentat la principiul autonomiei
locale", cum sustin autorii sesizarii, ci numai consacrarea proprietatii
publice a statului asupra cladirii Palatului administrativ, ceea ce este
conform prevederilor art. 135 din Constitutie, care permite legiuitorului
"sa stabileasca bunurile proprietate publica apartinatoare statului sau
unitatilor administrativ-teritoriale". In legatura cu critica adusa art. I
pct. 65 din lege, se invedereaza compatibilitatea acestor prevederi cu
"dispozitiile art. 13 din Constitutie, potrivit carora, in Romania, limba
oficiala este limba romana", in mod curent prin limba oficiala
intelegandu-se "limba folosita in raporturile dintre autoritatile publice
si cetateni", astfel incat insotirea cererii facute in limba materna de
traducerea in limba romana nu poate fi considerata ca fiind neconstitutionala.
In punctul de vedere al presedintelui Senatului se considera ca "sesizarea
este neintemeiata", intrucat "instituirea prefecturii ca institutie
nu este contrara Constitutiei", fiind traditionala in administratia
romaneasca, uzitata si in alte state si folosita in limbajul curent de catre
populatie; prefectura reprezinta "unitatea serviciilor si a intregului
aparat propriu al acestei institutii", terminologie folosita si pentru
Presedintia Romaniei; in acelasi sens, se considera ca "instituirea unei
institutii nu este problema de ordin constitutional, ci de dezvoltare a principiilor
Constitutiei, prin lege organica, conditie indeplinita". In ce priveste
regimul juridic al sediilor prefecturilor, se considera ca acesta este
constitutional, tinand seama de valoarea arhitectonica a cladirilor respective,
de necesitatea de a fi conservate si de a nu putea fi concesionate sau
inchiriate unor agenti economici, partide politice etc., ca in prezent, cu
scopul de a se prezerva astfel "autoritatea si prestigiul administratiei
publice judetene". Se considera, totodata, nejustificata concluzia
referitoare la egalizarea nivelurilor la care se afla prefectura si consiliul
judetean. In ce priveste critica legata de obligatia traducerii in limba romana
a cererilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, scrise in limba
materna, se precizeaza ca aceasta sustinere este neconstitutionala, fiind
contrara prevederilor art. 13, potrivit carora limba oficiala este limba
romana, si urmarind "ca, indirect, sa se instituie in administratie a doua
limba oficiala si chiar atatea limbi oficiale cate minoritati etnice
exista".
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca textele legale ce fac
obiectul sesizarii sunt constitutionale. In acest sens, se considera ca
folosirea la art. I pct. 112 din lege a "notiunii de prefectura nu are o
semnificatie institutionala, intrucat, prin lege, nu i se stabilesc competente
si nici nu i se atribuie personalitate juridica", ceea ce corespunde
traditiei din perioada interbelica pentru definirea locului in care
"aparatul propriu al prefectului" isi desfasoara activitatea,
"terminologie intrata deja in uzul public". O situatie asemanatoare
este si in cazul Presedintiei "care defineste, potrivit Legii nr. 1/1990,
aparatul de lucru al Presedintelui Romaniei". De aceea faptul ca
"Prefectura are, de regula, acelasi sediu cu consiliul judetean nu poate
insemna, in nici un caz, punerea semnului egalitatii intre acestea". De
asemenea, se precizeaza ca "notiunea de prefectura este folosita si in
alte tari europene (Franta, Italia etc.)".
In legatura cu critica facuta in sesizare, referitoare la notiunea de
proprietate publica de interes national in sensul ca astfel s-ar fi creat
"o noua forma de proprietate", se arata ca aceasta terminologie nu
este contrara art. 135 alin. (3) din Constitutie, distinctia dintre proprietatea
publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale putand fi
concretizata prin lege. Incadrarea palatelor administrative "in categoria
bunurilor publice de interes national se justifica prin importanta
arhitectonica (unele dintre acestea fiind introduse in patrimoniul
cultural-national) si destinatie, neconstituind o stirbire a autonomiei
locale", ci, dimpotriva, o garantie pentru buna functionare a consiliilor
locale, tinand seama "ca in unele cazuri in palatele administrative s-au
acordat spatii, in mod cu totul nejustificat, unor firme si institutii
particulare, in conditiile in care unele servicii descentralizate nu aveau
birourile strict necesare".
In ce priveste critica adusa prevederilor art. 54 alin. 3 din Legea nr.
69/1991, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 65 din lege, in sensul
ca cererile persoanelor apartinand minoritatilor nationale, formulate in limba
materna, trebuie insotite si de traducerea in limba romana, se arata ca
sustinerea din sesizare "nu are nici o justificare", tinand seama de
prevederile art. 13 din Constitutie, potrivit carora limba oficiala este limba
romana, si ca "Prevederea legala contestata este, in realitate, instituita
in favoarea minoritatilor nationale, intrucat permite autoritatilor publice
locale sa cunoasca imediat si concret continutul solicitarilor si sa le
solutioneze cu operativitate maxima".
Curtea constata ca, potrivit prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie,
ale art. 12, art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, este competenta sa se pronunte asupra
constitutionalitatii alin. 3 al art. 54 din Legea nr. 69/1991, astfel cum a
fost modificat prin art. I pct. 65 din legea de modificare si completare a
acestei legi, precum si a constitutionalitatii prevederilor art. I pct. 112 al
legii modificatoare.
Fata de cele aratate,
CURTEA,
tinand seama de sesizarea grupului de senatori, de punctele de vedere ale
presedintelui Camerei Deputatilor, presedintelui Senatului si al Guvernului, de
raportul judecatorului-raportor, precum si de prevederile din Legea pentru
modificarea si completarea Legii nr. 69/1991, ce fac obiectul sesizarii,
raportate la dispozitiile Constitutiei, retine urmatoarele:
In motivarea obiectiei de neconstitutionalitate privind prevederile alin. 3
al art. 54 din Legea nr. 69/1991, astfel cum au fost modificate prin art. I
pct. 65 al legii ce face obiectul sesizarii, se arata ca obligatia cetatenilor
apartinand minoritatilor nationale care formuleaza o cerere in limba materna,
de a o insoti de o traducere in limba romana, ar reprezenta "o restrictie
vadit neconstitutionala".
Posibilitatea acestor cetateni de a formula cereri in limba materna este
considerata, in sesizare, ca fiind in concordanta cu dreptul la identitate,
consacrat prin art. 6 alin. (1) din Constitutie. Atasarea la cerere a unei
traduceri in limba romana nu este, insa, contrara acestui drept, dimpotriva
previne o posibila discriminare, in defavoarea cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale, a caror cerere formulata in fata unei autoritati ce nu
cunoaste limba lor materna ar fi inevitabil solutionata intr-un termen mai lung
si in conditii dezavantajoase fata de ceilalti cetateni. Accesul egal al
cetatenilor, fara nici o discriminare, la toate autoritatile publice, este un
principiu constitutional consacrat de art. 16 alin. (1). In sesizare nu se
mentioneaza motivele de ordin constitutional pentru care solutia legala
criticata este considerata ca vadit neconstitutionala". Rezulta, insa, din
analiza prevederii respective, ca aceasta solutie este in concordanta cu
principiul egalitatii cetatenilor in fata autoritatii publice si cu prevederile
art. 13 din Constitutie, potrivit carora limba oficiala este limba romana obligatia
traducerii cererii in limba romana asigura autoritatilor publice posibilitatea
rezolvarii petitiilor ce le sunt adresate potrivit art. 47 din Constitutie si
corespunde imperativelor art. 48 alin. (1) din Constitutie, intrucat
nesolutionarea in termen legal a unei cereri constituie o vatamare adusa
persoanei intr-un drept al sau de catre o autoritate publica.
Prin art. I pct. 112 din legea modificatoare s-au introdus doua alineate la
art. 105 din Legea nr. 69/1991, in care se prevad urmatoarele: "Prefectul,
subprefectul si aparatul propriu isi desfasoara activitatea in prefectura.
Prefectura si, dupa caz, consiliul judetean si aparatul propriu al acestuia isi
au sediul in Palatul administrativ, proprietate publica de interes national,
care este situat in municipiul resedinta de judet.
Persoanele din aparatul propriu al prefecturii si, respectiv, al
consiliului judetean, se supun reglementarilor din statutul functionarilor
publici".
In sesizare se arata ca prin aceasta prevedere este institutionalizata
prefectura, ceea ce ar fi contrar art. 122 din Constitutie, ce are in vedere
numai prefectul, ca reprezentant al Guvernului pe plan local. Motivul invocat
este nefondat. Potrivit prevederii legale sus-mentionate, prefectura nu se
substituie prefectului, ca reprezentant al Guvernului pe plan local, ceea ce ar
fi neconstitutional. Aceasta prevedere asigura numai consacrarea unei structuri
administrative fara de care prefectul nu si-ar putea aduce la indeplinire
prerogativele ce ii revin potrivit Constitutiei si legii. De altfel, nici o
dispozitie constitutionala nu interzice posibilitatea infiintarii unei
autoritati autonome. De asemenea, nu rezulta din nici o dispozitie a legii
criticate ca prin infiintarea prefecturii aceasta ar dobandi un rang egal cu
cel al consiliului judetean. Motivul invocat in sesizare este acela ca amandoua
aceste institutii - prefectura si consiliul judetean - ocupa aceeasi cladire,
ceea ce nu poate, insa, in nici un fel, justifica concluzia ca ar avea un rang
egal, cat timp rolul, atributiile si competentele lor legale sunt diferite si
specifice.
In sesizare se mai sustine ca precizarea, in sensul ca "Palatul
administrativ este proprietate publica de interes national", ar fi
neconstitutionala, deoarece o asemenea caracterizare pentru proprietatea
publica nu se regaseste in prevederile art. 135 din Constitutie, potrivit
carora proprietatea este publica sau privata, iar proprietatea publica apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale. Nici acest motiv de neconstitutionalitate
nu este intemeiat. Caracterizarea proprietatii publice, cu referire la un
anumit bun, ca fiind de interes national, nu schimba natura acestei proprietati
si nici nu modifica caracteristicile sale constitutionale, astfel incat nu
poate fi contrara prevederilor constitutionale invocate in sesizare. Aceasta
caracterizare este concordanta insa cu prevederile art. 72 din Legea nr.
69/1991 - astfel cum a fost modificata prin legea ce face obiectul sesizarii -
care, referindu-se la domeniul public, arata ca acesta poate fi de interes
local, judetean ori de interes national.
In orice caz, nu se poate nega legiuitorului competenta de a caracteriza un
anumit bun proprietate publica ca fiind de interes national, cum este in cazul
de fata, cat timp astfel nu-i modifica regimul sau constitutional.
Se mai sustine, in sesizare, ca precizarea caracterului
"national" al proprietatii publice asupra Palatului administrativ ar
fi contrara autonomiei locale, consacrata prin art. 119, art. 120 si art. 121 din
Constitutie. Principiul autonomiei locale, inclusiv in ceea ce priveste
consiliul judetean, se reflecta in modul de constituire, prin alegere, a
autoritatilor locale, in atributiile, competentele si raspunderile lor fata de
cetateni si de stat, in administrarea, cu respectarea legii, a treburilor
publice pe plan local.
Se mai sustine in sesizare ca aceasta caracterizare a proprietatii publice
asupra Palatului administrativ, ca fiind de interes national, nu concorda cu
prevederile art. 72 din Legea nr. 69/1991 privind impartirea domeniului public
in domeniu de interes local, judetean sau national, in functie de criteriul
"naturii sau destinatiei bunurilor", care corespunde prevederilor
art. 135 alin. (3) si alin. (4) din Constitutie. Aceste doua criterii - natura
sau destinatia bunurilor - sunt intr-adevar consacrate de art. 72 din Legea nr.
69/1991, dar aceasta nu impiedica cu nimic ca legiuitorul sa se abata de la
propria sa reglementare. De asemenea, cele doua criterii mentionate nu sunt
contrare Constitutiei, ceea ce, insa, nu inseamna - asa cum se sustine in
sesizare - ca ar fi impuse de prevederile art. 135 alin. (3) si alin. (4), care
privesc exclusiv pe titularul proprietatii publice si bunurile ce fac obiectul
sau, nu si criteriile de departajare a bunurilor intre proprietatea publica a
statului si a unitatilor administrativ-teritoriale.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 6 alin. (1), art. 13, art. 16, alin.
(1), art. 47, art. 48 alin. (1), art. 119, art. 120, art. 121, art. 122, art.
135 alin. (3) si (4) si art. 144 lit. a) din Constitutie,
CURTEA,
In numele legii
DECIDE:
Constata ca prevederile art. I din Legea pentru modificarea si completarea
Legii administratiei publice locale nr. 69/1991, punctul 65, referitor la alin.
3 al art. 54 din Legea nr. 69/1991, si punctul 112 sunt constitutionale.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei.
Deliberarea a avut loc la data de 11 aprilie 1996 si la ea au participat
Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai
Constantinescu, Ioan Deleanu, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Victor
Dan Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Valer-Vasilie Bica