DECIZIE Nr.
398 din 25 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 316 din 22 aprilie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
excepţie ridicată de Romeo Sorin Pop şi Ruxandra Ioana Variu în Dosarul nr.
2.968/84/2007 al Tribunalului Sălaj - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Preşedintele dispune să se facă apelul şi în dosarele
nr. 342D/2008, nr. 578D/2008 şi nr. 579D/2008, care au ca obiect aceeaşi
excepţie de neconstituţionalitate, ridicată de Patriţiu Daraban şi Claudiu
Nicolae Chiş în Dosarul nr. 2.505/84/2007 al aceleiaşi instanţe şi în dosarele
nr. 4.496/117/2007 şi nr. 4.760/117/2007 ale Tribunalului Cluj - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere că excepţiile de
neconstituţionalitate ridicate în dosarele menţionate au obiect identic, pune
în discuţie, din oficiu, conexarea lor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, dispune conexarea Dosarelor nr. 342D/2008, nr. 578D/2008 şi nr.
579D/2008 la Dosarul nr. 341 D/2008, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate,
ca neîntemeiată, considerând că prevederile legale criticate au fost abrogate,
iar soluţia legislativă a fost preluată de noua lege.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 11 februarie 2008 şi 28 februarie
2008, pronunţate în Dosarele nr. 2.968/84/2007, nr. 2.505/84/2007, nr.
4.496/117/2007 şi nr. 4.760/117/2007 Tribunalul Sălaj - Secţia civilă şi,
respectiv, Tribunalul Cluj - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, de
conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 23 alin. (3) din Legea
nr. 19/2000, excepţie ridicată de Romeo Sorin Pop şi alţii în cauzele care
au ca obiect judecarea cererilor de acordare a unor drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile art. 23 alin. (3) din Legea
nr. 19/2000 contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece
Legea nr. 250/2007, care a modificat textul legal criticat, cu efectul
diminuării indemnizaţiilor nete, trebuia să prevadă că noul mod de calcul al
contribuţiei individuale de asigurări sociale se aplică raporturilor juridice
născute începând de la data intrării ei în vigoare. Astfel, textul legal
criticat, care prevede o diminuare a indemnizaţiei în lipsa unei sancţiuni
disciplinare, încalcă şi dispoziţiile art. 53 din Constituţie, aceasta nefiind
o măsură necesară într-o societate democrată.
Tribunalul Sălaj - Secţia civilă şi Tribunalul Cluj
- Secţia de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi
asigurări sociale apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este întemeiată. Se arată că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, conform cărora
legea dispune numai pentru viitor.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 23 alin. (3) din
Legea nr. 19/2000 este inadmisibilă, deoarece textele criticate au fost
abrogate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2007.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 23
alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificate prin art. I pct. 3 din Legea nr. 250/2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din
19 iulie 2007, dispoziţii care au următorul cuprins:
- Art.23: „[...]
(3) Baza de calcul prevăzută la alin. (1) şi (2)
este venitul brut realizat lunar."
In opinia autorilor excepţiei, dispoziţiile legale
criticate contravin următoarelor prevederi constituţionale: art. 15 alin. (2) referitoare la
neretroactivitatea legii şi art. 53 referitoare la restrângerea exerciţiului
unor drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Dispoziţiile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 au
fost abrogate, anterior sesizării Curţii Constituţionale, prin art. I pct. 11 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 91/2007 pentru modificarea şi completarea unor acte normative
din domeniul protecţiei sociale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 1 octombrie
2007. Totodată, conform art. VI din ordonanţa de urgenţă, „cu excepţia art.
V, prevederile
prezentei ordonanţe de urgenţă intră în vigoare pe data de 1 ianuarie
2008".
Pe cale de consecinţă, Curtea reţine că dispoziţiile
art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 nu pot constitui obiectul controlului
de neconstituţionalitate, având în vedere că, potrivit dispoziţiilor art. 29
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, „Curtea Constituţională decide asupra
excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj
comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei
dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoaref...]". Ca
urmare, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
excepţie ridicată de Romeo Sorin Pop şi alţii în dosarele nr. 2.968/84/2007,
nr. 2.505/84/2007, nr. 4.496/117/2007 şi nr. 4.760/117/2007 ale Tribunalului
Sălaj - Secţia civilă şi, respectiv, Tribunalului Cluj - Secţia de contencios administrativ
şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 martie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta