DECIZIE Nr. 397 din 5 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1164 din 8 decembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 29 din Legea nr. 64/1995, republicata, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Metalstruct" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul
nr. 925/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VII-a comerciala.
La apelul nominal raspunde partea Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului, prin consilier juridic Cosmin Zabalovici. Lipsesc autorul
exceptiei, precum si partea Camera de Comert si Industrie a Romaniei, fata de
care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Autoritatii pentru
Valorificarea Activelor Statului solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile art. 29 din Legea nr. 64/1995 au
mai fost supuse controlului de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi
prevederi din Constitutie. Arata ca dispozitiile de lege criticate, astfel cum
au fost modificate prin Legea nr. 149/2004, nu incalca dreptul de proprietate,
ci doar il limiteaza. In acest sens, depune concluzii scrise.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca dispozitiile art. 29 din Legea
nr. 64/1995 au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Intrucat
motivele care au dus la respingerea exceptiei sunt aplicabile si in prezenta
cauza, solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 925/2003,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VII-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29
din Legea nr. 64/1995, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Metalstruct" - S.R.L. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei autorul acesteia considera ca dispozitiile art. 29
din Legea nr. 64/1995 contravin prevederilor art. 44 alin. (1) si (2), art. 134
si 135 din Constitutie, fara a arata in mod concret de ce anume considera ca
fiind neconstitutional textul de lege criticat.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VII-a comerciala apreciaza ca Legea nr.
64/1995 nu contravine principiilor economiei de piata si celor care guverneaza
ocrotirea si garantarea proprietatii, ci, dimpotriva, asigura respectarea acestora.
Considera ca, prin aplicarea procedurii falimentului fata de debitorii
faliti, este aparata proprietatea creditorilor, proprietate prejudiciata prin
neincasarea la termen a creantelor.
In concluzie, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a art. 29 din Legea nr. 64/1995 este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In sustinerea acestui punct de vedere, arata ca procedura reglementata de Legea
nr. 64/1995 reprezinta un mijloc de constrangere a debitorului care nu si-a
executat de bunavoie obligatiile de plata, procedura care inceteaza in cazul in
care creantele au fost acoperite in totalitate.
Arata ca dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 trebuie
coroborate cu prevederile art. 2 din aceeasi lege, care consfintesc conditiile
necesare privitoare la debitor, pentru a putea fi deschisa procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului. Apreciaza ca introducerea cererii de
deschidere a acestei proceduri nu determina in mod automat restrangerea
exercitiului unor drepturi ale debitorului sau executarea silita a debitorului,
ci este inceputul unei proceduri de reorganizare judiciara administrata de
judecatorul-sindic, prin care dreptul de proprietate al debitorului nu este
afectat in nici un fel.
Considera ca scopul Legii nr. 64/1995 este tocmai instituirea unei
proceduri pentru plata pasivului debitorului aflat in incetare de plati, precum
si pastrarea in cadrul mediului de afaceri doar a comerciantilor care dovedesc
adaptarea la economia de piata. Prin instituirea textului de lege criticat se
realizeaza respectarea obligatiei statului de a asigura libertatea comertului,
protectia concurentei loiale, precum si crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie.
Invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale privind constitutionalitatea
dispozitiilor art. 29 din Legea privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului.
Avocatul Poporului apreciaza ca procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, prevazuta de Legea nr. 64/1995, a fost instituita de legiuitor ca
un mijloc de constrangere a debitorului care nu si-a indeplinit obligatiile de
plata de bunavoie, iar dreptul de proprietate si prerogativele sale, in special
dreptul de dispozitie, trebuie exercitate in conditiile legii, cu respectarea
drepturilor creditorilor.
Arata ca, prin dispozitiile de lege criticate, se realizeaza tocmai
respectarea obligatiei statului de a asigura libertatea comertului, protectia
concurentei loiale, precum si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea
tuturor factorilor de productie. Invoca in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale,
respectiv Decizia nr. 73/2004 si Decizia nr. 97/2004.
In concluzie, Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 29 din
Legea nr. 64/1995 sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, notele scrise depuse de aceasta, concluziile procurorului si
dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
29 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608
din 13 decembrie 1999, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
38/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 2
februarie 2002. Textele de lege criticate au urmatorul continut:
- Art. 29: "(1) Orice creditor care are o creanta certa, lichida si
exigibila poate introduce la tribunal o cerere impotriva unui debitor care,
timp de cel putin 30 de zile, a incetat platile, in urmatoarele conditii:
a) daca creanta izvoraste din raporturi de munca sau raporturi
obligationale civile, creanta trebuie sa aiba un cuantum superior valorii
insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in conditiile legii si
calculate la data formularii cererii introductive;
b) in celelalte cazuri creanta trebuie sa aiba un cuantum superior
echivalentului in lei al sumei de 5.000 euro, calculat la data formularii
cererii introductive;
c) in cazul unui creditor care detine creante din ambele categorii
mentionate la lit. a) si b), cuantumul total al creantelor trebuie sa fie
superior valorii insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in conditiile
legii si calculate la data formularii cererii introductive.
(2) Simplul refuz al unor plati, in baza unor exceptii pe care debitorul le
socoteste, cu buna-credinta, intemeiate, nu constituie o dovada a starii de
insolventa.
(3) Camerele de comert si industrie teritoriale si asociatiile cooperatiste
teritoriale, respectiv nationala, vor putea introduce cerere impotriva
debitorului care, potrivit datelor de care acestea dispun, se afla intr-o
situatie notorie de insolventa."
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale cu exceptia de
neconstitutionalitate, aceste dispozitii de lege au fost modificate prin art. I
pct. 43 din Legea nr. 149 din 11 mai 2004 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
precum si a altor acte normative cu incidenta asupra acestei proceduri,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 424 din 12 mai 2004.
Ca urmare a acestei modificari textul criticat are urmatorul continut:
- Art. 29: "(1) Orice creditor care are una sau mai multe creante
certe, lichide si exigibile poate introduce la tribunal o cerere impotriva unui
debitor care este prezumat in insolventa din cauza incetarii platilor fata de
acesta timp de cel putin 30 de zile, in urmatoarele conditii:
a) daca creantele izvorasc din raporturi de munca sau raporturi
obligationale civile, acestea trebuie sa aiba un cuantum superior valorii
insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in conditiile legii si
calculate la data formularii cererii introductive;
b) in celelalte cazuri, creantele trebuie sa aiba un cuantum superior
echivalentului in lei al sumei de 3.000 euro, calculat la data formularii
cererii introductive;
c) in cazul unui creditor care detine creante din ambele categorii
mentionate la lit. a) si b), cuantumul total al creantelor trebuie sa fie
superior valorii insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in
conditiile legii si calculate la data formularii cererii introductive.
(2) Daca intre momentul formularii cererii de catre un creditor si cel al
judecarii acestei cereri de catre judecatorul-sindic sunt formulate cereri de
catre alti creditori, judecatorul-sindic va dispune conexarea acestora si va
stabili indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) referitoare la
cuantumul minim al creantelor in raport cu valoarea insumata a creantelor
tuturor creditorilor care au formulat cereri.
(3) Daca s-a deschis o procedura intr-un dosar, celelalte eventuale dosare
aflate pe rol, cu acelasi obiect, vor fi conexate la primul dosar."
Aceste dispozitii conserva solutia legislativa din reglementarea
anterioara, astfel incat exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie
supusa controlului.
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile de lege
criticate contravin art. 44 alin. (1) si (2), art. 135 si 136 din Constitutie,
care au urmatorul continut:
- Art. 44 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.";
- Art. 135: "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe
libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;
c) stimularea cercetarii stiintifice si tehnologice nationale, a artei si
protectia dreptului de autor;
d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea
echilibrului ecologic;
f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii;
g) aplicarea politicilor de dezvoltare regionala in concordanta cu
obiectivele Uniunii Europene.";
- Art. 136: "(1) Proprietatea este publica sau privata.
(2) Proprietatea publica este garantata si ocrotita prin lege si apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Bogatiile de interes public ale subsolului, spatiul aerian, apele cu
potential energetic valorificabil, de interes national, plajele, marea
teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale platoului
continental, precum si alte bunuri stabilite de legea organica, fac obiectul
exclusiv al proprietatii publice.
(4) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii
organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor
publice sau pot fi concesionate ori inchiriate; de asemenea, ele pot fi date in
folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica.
(5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii
organice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. 44
alin. (1) teza a doua si alin. (2) teza a doua, art. 135 alin. (2) lit. b) - g)
si art. 136 alin. (1) - (4) din Constitutie sunt lipsite de relevanta, ca texte
de referinta, intrucat nu au incidenta asupra domeniului de reglementare al
textului legal dedus controlului. Asa fiind, urmeaza a se avea in vedere la
exercitarea controlului de constitutionalitate numai art. 44 alin. (1) teza
intai si alin. (2) teza intai, art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si art.
136 alin. (5) din Constitutie, texte in raport de care Curtea a mai exercitat
controlul de constitutionalitate al dispozitiilor art. 29 din Legea nr.
64/1995. Astfel, prin Decizia nr. 73 din 26 februarie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 262 din 25 martie 2004, Curtea a
retinut ca dispozitiile de lege criticate prevad conditiile in care un creditor
poate introduce la tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul
debitorul o cerere de deschidere a procedurii reorganizarii judiciare sau a
falimentului unui debitor persoana juridica.
De asemenea, Curtea a retinut ca scopul Legii nr. 64/1995 este, potrivit
art. 2, instituirea unei proceduri pentru plata pasivului debitorului in
incetare de plati, fie prin reorganizarea intreprinderii si activitatii
acestuia sau prin lichidarea unor bunuri din averea lui pana la acoperirea
pasivului, fie prin faliment. Procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului reglementata de Legea nr. 64/1995 este una speciala, prin care nu
se urmareste, ca in dreptul comun, stabilirea existentei unui drept de creanta
si a obligatiei corelative de plata, ci executarea unor creante certe, lichide
si exigibile fata de un debitor care nu numai ca nu-si indeplineste de
buna-voie obligatia de plata, ci se afla, timp de cel putin 30 de zile, in
incapacitate vadita de plata, deci in stare de insolventa.
Astfel, Curtea a constatat ca dreptul formularii cererii introductive
pentru declansarea procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului este
conditionat de caracterul creantelor si de cuantumul minim al acestora, pentru
a impiedica abuzul de drept prin formularea unor cereri, in cadrul procedurii
speciale, pentru orice creanta si indiferent de valoare.
In fine, Curtea a retinut ca procedura prevazuta de Legea nr. 64/1995 a
fost instituita de legiuitor ca un mijloc de constrangere a debitorului care nu
si-a executat voluntar obligatiile de plata, modalitate prin care nu a fost
incalcat dreptul de proprietate al acestuia, in conditiile in care, in ceea
ce-l priveste, era tinut de existenta unor creante certe, lichide si exigibile,
ci s-a asigurat protectia dreptului de proprietate al titularilor unor asemenea
creante, incalcat prin refuzul de executare din partea debitorilor rau
platnici.
Asa fiind, Curtea considera ca dreptul de proprietate privata, prevazut de
art. 44 alin. (1) teza intai si alin. (2) teza intai si de art. 136 alin. (5)
din Constitutie, nu este incalcat prin dispozitiile legale criticate. Acestea
nu contravin nici prevederilor constitutionale ale art. 135 alin. (1) si alin.
(2) lit. a), ci, dimpotriva, asigura respectarea intocmai a obligatiei statului
de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale, precum si
crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie.
De altfel, dispozitiile legale criticate reprezinta norme de procedura. Or,
potrivit prevederilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, "Competenta
instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin
lege", legiuitorul este abilitat sa stabileasca o procedura speciala, derogatorie
de la dreptul comun, in considerarea unor situatii speciale, fara ca prin
aceasta sa contravina Legii fundamentale.
Intrucat nu exista elemente noi de natura a reconsidera jurisprudenta
Curtii in aceasta materie, considerentele si solutia deciziei mentionate raman
valabile si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Metalstruct" - S.R.L. din
Bucuresti in Dosarul nr. 925/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VII-a
comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Toma