Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 396 din 24 aprilie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 330 din 16 mai 2007



Ion Predescu                                - preşedinte

Nicolae Cochinescu                     - judecător

Aspazia Cojocaru                         - judecător

Acsinte Gaspar                            - judecător

Kozsokar Gabor                           - judecător

Petre Ninosu                                - judecător

Tudorel Toader                            - judecător

Şerban Viorel Stănoiu                 - judecător

Antonia Constantin                       - procuror

Irina Loredana Gulie                    - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 29 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, excepţie invocată de Flavius Florea, Mircea Nicolae Florea, Teodor Liviu Florea, Stelian Titus Florea, Măria Arnăutu, Ioan Arnăutu, Nicolae Arnăutu, Petre Arnăutu, Iosif Salcovici, Dumitru Salchievici, Ştefan Salchievici, Adela Terzea, Constantin Gaciu, Viorica lordache, Ştefan Gaciu, Alexandru Gaciu, Traian Voinea, Ion Voinea, Elena Voinea, Florina Mărănduc, Ecaterina Ana Gaciu şi Bogdan Gaciu în Dosarul nr. 22.852/1/2005 (7.050/2005) al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia civilă şi de proprietate intelectuală.

La apelul nominal răspund autorii excepţiei, reprezentaţi de avocat, cu delegaţie la dosar, precum şi autorul excepţiei Florea Liviu Teodor, personal şi asistat de acelaşi avocat. Lipseşte partea Societatea de Construcţii CCCF - S.A. Bucureşti. Procedura de citare este legal îndeplinită.

Magistratul-asistent arată că partea Societatea de Construcţii CCCF - S.A. Bucureşti a depus la dosar note scrise prin care solicită respingerea excepţiei.

Având cuvântul, reprezentantul autorilor excepţiei solicită admiterea acesteia, arătând, în esenţă, că textul de lege criticat contravine dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (2), deoarece aduce o ingerinţă gravă asupra efectelor juridice deja consumate la intrarea în vigoare a Legii nr. 247/2005, iar, pe de altă parte, are un efect constitutiv asupra dreptului de proprietate al statului, în detrimentul adevăratului proprietar. De asemenea, se invocă şi   încălcarea  dispoziţiilor  art.   16  şi   ale   art.   44  din Constituţie, deoarece textul de lege criticat creează o discriminare între foştii proprietari ai imobilelor preluate în mod abuziv, a căror vocaţie la restituire este diferită, în funcţie de persoana juridică deţinătoare, ceea ce contravine şi protecţiei constituţionale a dreptului de proprietate privată. In ceea ce priveşte încălcarea principiului constituţional al accesului liber la justiţie, se arată că foştii proprietari nu au posibilitatea de a ataca în justiţie detenţia ilegală a imobilelor preluate în mod abuziv.

Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată, arătând că argumentele invocate în susţinerea încălcării dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (2) reprezintă aspecte ce ţin de aplicarea în timp a legii civile, iar nu de neconstituţionalitate. In ceea ce priveşte invocarea dispoziţiilor art. 16, art. 44 şi ale art. 21 din Legea fundamentală, arată că textul de lege criticat nu contravine acestor dispoziţii constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 17 noiembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 22.852/1/2005 (7.050/2005), Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia civilă şi de proprietate intelectuală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 29 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Excepţia a fost ridicată de Flavius Florea, Mircea Nicolae Florea, Teodor Liviu Florea, Stelian Titus Florea, Măria Arnăutu, Ioan Arnăutu, Nicolae Arnăutu, Petre Arnăutu, Iosif Salcovici, Dumitru Salchievici, Ştefan Salchievici, Adela Terzea, Constantin Gaciu, Viorica Iordache, Ştefan Gaciu, Alexandru Gaciu, Traian Voinea, Ion Voinea, Elena Voinea, Florina Mărănduc, Ecaterina Ana Gaciu şi Bogdan Gaciu într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei cereri de restituire a unui imobil, teren şi construcţie, aflate în faza procesuală a recursului.

In motivarea excepţiei autorii excepţiei susţin, în esenţă, că textul de lege criticat, în temeiul căruia foştii proprietari mai imobilelor preluate fără titlu valabil, evidenţiate în patrimoniul unor societăţi comerciale privatizate, nu pot beneficia de restituirea în natură a acestora, ci doar de despăgubiri, contravin protecţiei constituţionale a dreptului de proprietate privată, cu atât mai mult cu cât calitatea de proprietar asupra imobilelor preluate fără titlu valabil este recunoscută de art. 2 alin. (2) din acest act normativ. Se mai arată că textul de lege criticat instituie în mod discriminatoriu dreptul la despăgubiri pentru imobilele preluate în mod abuziv, evidenţiate în patrimoniul unor societăţi comerciale privatizate, spre deosebire de imobilele existente în patrimoniul societăţilor comerciale neprivatizate integral, în privinţa cărora foştii proprietari beneficiază de restituirea în natură. In opinia autorilor excepţiei, măsura instituită prin acest text de lege echivalează cu recunoaşterea, cu efect retroactiv, a unui drept de dispoziţie al statului asupra imobilelor preluate în mod abuziv. In ceea ce priveşte încălcarea principiului constituţional al accesului liber la justiţie, se susţine că transformarea unui drept de proprietate într-un drept de creanţă are drept consecinţă lipsirea foştilor proprietari ai imobilelor preluate în mod abuziv de temeiul legal al promovării unor cereri în justiţie pentru apărarea dreptului de proprietate.

Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia civilă şi de proprietate intelectuală apreciază că textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 15 alin. (2) şi ale art. 44 alin. (1) din Constituţie. In acest sens, instanţa de judecată arată că Legea nr. 10/2001, în forma anterioară modificării prin Legea nr. 247/2005, permitea restituirea în natură a imobilelor preluate fără titlu valabil şi evidenţiate în patrimoniul societăţilor comerciale integral privatizate. Modificarea textului de lege criticat în sensul acordării de despăgubiri pentru această categorie de imobile a avut drept efect, în speţă, negarea dreptului de a obţine restituirea în natură, în condiţiile în care unitatea deţinătoare, cu rea-credinţă, nu şi-a executat obligaţia de restituire a imobilului în termenul legal, deşi notificarea a fost depusă cu mult înainte de intrarea în vigoare a noii prevederi legale. In opinia instanţei, neexecutarea imediată de către unitatea deţinătoare a obligaţiei sale de restituire în natură a imobilului conferă textului de lege în vigoare un efect retroactiv, constituindu-se „într-o ingerinţă asupra unor efecte juridice deja consumate anterior legii modificatoare".

Referitor la încălcarea principiului art. 44 alin. (1) din Constituţie, instanţa de judecată arată că textul de lege criticat desfiinţează un drept de proprietate recunoscut ca existent încă de la data intrării în vigoare a Legii nr. 10/2001, transformându-l într-un drept de creanţă, măsură echivalentă unei privări de proprietate.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră că excepţia este neîntemeiată, arătând că textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece se aplică pentru viitor, de la data intrării în vigoare. In ceea ce priveşte pretinsa încălcare a dispoziţiilor art. 16, 21 şi 44 din Constituţie, consideră că aceasta este neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.

Avocatul Poporului apreciază că prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece comit o ingerinţă asupra unor efecte juridice deja consumate anterior intrării în vigoare a legii de modificare a textului de lege criticat.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2),ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul acesteia îl constituie prevederile art. 29 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor bunuri preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005, potrivit cărora: „(1) Pentru imobilele evidenţiate în patrimoniul unor societăţi comerciale privatizate, altele decât cele prevăzute la art. 21 alin. (1) şi (2), persoanele îndreptăţite au dreptul la despăgubiri în condiţiile legii speciale privind regimul de stabilire şi plată a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv, corespunzătoare valorii de piaţă a imobilelor solicitate.

(2) Dispoziţiile alin. (1) sunt aplicabile şi în cazul în care imobilele au fost înstrăinate.

(3)în situaţia imobilelor prevăzute la alin. (1) şi (2), măsurile reparatorii în echivalent se propun de către instituţia publică care efectuează sau, după caz, a efectuat privatizarea, dispoziţiile art. 26 alin. (1) fiind aplicabile în mod corespunzător.

(4) In situaţia bunurilor imobile preluate cu titlu valabil, înstrăinate sub orice formă din patrimoniul administraţiei publice centrale sau locale, persoana îndreptăţită va notifica organele de conducere ale acesteia. In acest caz, măsurile reparatorii în echivalent vor consta în compensare cu alte bunuri sau servicii oferite în echivalent de către entitatea învestită potrivit prezentei legi cu soluţionarea notificării, cu acordul persoanei îndreptăţite, sau despăgubiri acordate în condiţiile legii speciale privind regimul de stabilire şi plată a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv."

Autorii excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (2) referitoare la neretroactivitatea legii, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile, art. 16 „Egalitatea cetăţenilor în faţa legii", art. 21 „Accesul liber la justiţie" şi art. 44 „Dreptul de proprietate privată".

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că textul de lege criticat nu conţine în sine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv, urmând a-şi găsi aplicarea exclusiv de la data intrării în vigoare a legii de modificare.

In speţă, determinarea situaţiilor juridice care rămân supuse vechii reglementări, precum şi a celor care vor fi guvernate de noua reglementare, nu constituie o problemă de constituţionalitate, ci de aplicare a legii în timp, de competenţa exclusivă a instanţelor judecătoreşti.

De altfel, aşa cum a reţinut Curtea Constituţională prin Decizia nr. 253 din 9 martie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 324 din 11 aprilie 2006, opţiunea legiuitorului de a acorda despăgubiri corespunzătoare valorii de piaţă a imobilelor solicitate nu vine în contradicţie cu spiritul Legii nr. 10/2001, şi anume cu caracterul reparator consacrat de aceasta, fiind în deplină concordanţă cu art. 44 alin. (1) teza a doua din Constituţie, potrivit căreia conţinutul şi limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege.

Mai mult, cu privire la dreptul la despăgubiri, în jurisprudenţa sa (de exemplu, Decizia nr. 70 din 27  februarie   2001,   publicată  în   Monitorul   Oficial   al României, Partea I, nr. 236 din 10 mai 2001), Curtea Constituţională a statuat că un drept de creanţă se bucură de aceeaşi protecţie ca şi dreptul de proprietate. In sprijinul acestei teze a fost invocată practica Curţii Europene a Drepturilor Omului, care, în cazul „Pressos Compania Naviera - S.A. şi alţii împotriva Belgiei", 1995, a decis că „dreptul la despăgubiri se naşte odată cu producerea prejudiciului. Un drept de creanţă de această natură constituie un «bun» şi deci reprezintă un «drept de proprietate» în înţelesul avut în vedere de art. 1 paragraful 1 teza întâi din Protocolul nr. 1 la Convenţia europeană". Aşa fiind, prin plata despăgubirilor corespunzătoare valorii de piaţă a imobilelor se respectă dreptul de proprietate al persoanei îndreptăţite, drept garantat de art. 44 din Constituţie.

De asemenea, nu se poate reţine nicio încălcare a principiului constituţional al egalităţii cetăţenilor în faţa legii, deoarece legiuitorul poate institui măsuri reparatorii de natură diferită, în funcţie de situaţia juridică diferită a imobilelor supuse restituirii, respectiv imobilele evidenţiate în patrimoniul unor societăţi comerciale privatizate, spre deosebire de imobilele existente în patrimoniul societăţilor comerciale neprivatizate integral.

In ceea ce priveşte susţinerea potrivit căreia textul de lege criticat are drept consecinţă lipsirea foştilor proprietari ai imobilelor preluate în mod abuziv de temeiul legal al promovării unor cereri în justiţie pentru apărarea dreptului de proprietate, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată, atâta vreme cât prevederile art. 26 alin. (3) din actul normativ criticat oferă posibilitatea contestării în justiţie a deciziei sau, după caz, a dispoziţiei de respingere a notificării sau a cererii de restituire în natură.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 29 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, excepţie invocată de Flavius Florea, Mircea Nicolae Florea, Teodor Liviu Florea, Stelian Titus Florea, Măria Arnăutu, Ioan Arnăutu, Nicolae Arnăutu, Petre Arnăutu, Iosif Salcovici, Dumitru Salchievici, Ştefan Salchievici, Adela Terzea, Constantin Gaciu, Viorica lordache, Ştefan Gaciu, Alexandru Gaciu, Traian Voinea, Ion Voinea, Elena Voinea, Florina Mărănduc, Ecaterina Ana Gaciu şi Bogdan Gaciu în Dosarul nr. 22.852/1/2005 (7.050/2005) al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia civilă şi de proprietate intelectuală.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 aprilie 2007.

PREŞEDINTE,

ION PREDESCU

Magistrat-asistent

Irina Loredana Gulie


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 396/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 396 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 396/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu