DECIZIE Nr. 395 din 5 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin.
3 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1199 din 15 decembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Marin Frunza in Dosarul nr. 7.206/C/2003 al Judecatoriei Galati.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Magistratul-asistent refera asupra cererii depuse la dosarul cauzei de
catre autorul exceptiei de neconstitutionalitate, prin care solicita asistenta
judiciara gratuita, deoarece nu realizeaza venituri.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a cererii
autorului exceptiei, pe care o considera inadmisibila.
Curtea, deliberand, respinge cererea autorului exceptiei, prin care acesta
solicita asistenta judiciara gratuita, intrucat solutionarea acestei cereri
este de competenta instantei de judecata.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public arata
ca dispozitiile art. 78 alin. 3 din Codul de procedura civila au mai fost
supuse controlului de constitutionalitate chiar de catre autorul exceptiei.
Intrucat nu se invoca elemente noi de natura a justifica schimbarea
jurisprudentei Curtii, pune concluzii de respingere a exceptiei ca
neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 7.206/C/2003,
Judecatoria Galati a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedura
civila, exceptie ridicata de Marin Frunza intr-o cauza civila avand ca obiect o
actiune in pretentii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
drepturile si principiile prevazute in Constitutia Romaniei, in Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si in
Declaratia Universala a Drepturilor Omului nu sunt garantate in situatia in
care, impotriva incheierii prin care se respinge cererea de asistenta
judiciara, justitiabilul nu se poate apara in nici un mod, deoarece nu poate
exercita nici o cale de atac. Sustine ca "prevederile art. 78 alin. 3 din
Codul de procedura civila sunt discriminatorii, totalitare, dictatoriale,
inchizitionale, deoarece incheierea prin care se respinge cererea de asistenta
judiciara nu poate fi atacata nici macar odata cu fondul". Apreciaza ca
"se incalca dreptul la aparare, dreptul accesului liber la justitie,
dreptul la doua grade de jurisdictie, dreptul la un proces echitabil, dreptul
la un recurs efectiv, principiul universalitatii si principiul statului de
drept".
Judecatoria Galati apreciaza ca dispozitiile art. 78 alin. 3 din Codul de
procedura civila nu contravin prevederilor art. 16 din Constitutie, deoarece
"incheierea are acelasi regim, indiferent de partea care a formulat
cererea". Arata ca nu se incalca nici principiul liberului acces la
justitie, intrucat cererea de asistenta judiciara este formulata chiar pe
parcursul unei judecati la care partea a avut acces, iar incheierea privind
cererea de asistenta nu solutioneaza fondul cauzei. Apreciaza ca dispozitiile
art. 74 - 81 din Codul de procedura civila precizeaza conditiile si
imprejurarile de aplicare a prevederilor art. 24 din Constitutie, necesare
pentru ca partea sa nu-si exercite in mod abuziv drepturile constitutionale. In
concluzie, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
a art. 78 alin. 3 din Codul de procedura civila este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In sustinerea acestui punct de vedere arata ca procedura reglementata de art.
78 din Codul de procedura civila este o procedura necontencioasa, intrucat nu
presupune dezbateri contradictorii, fiind in acelasi timp o procedura simpla,
operativa, de care pot beneficia toate partile interesate, in fata oricarei
instante judecatoresti. Arata ca dispozitiile de lege criticate nu contravin
prevederilor art. 16 din Constitutie, intrucat, atat in jurisprudenta Curtii Constitutionale,
cat si in cea a Curtii Europene a Drepturilor Omului, s-a retinut in mod
constant ca principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, numai similitudinea
de situatii impunand un tratament juridic similar. Apreciaza ca instituirea
unor reguli speciale privind caile de atac nu contravine principiului liberului
acces la justitie, intrucat, potrivit art. 75 alin. 2 din Codul de procedura
civila, partilor interesate le este asigurata posibilitatea de a reitera
cererea de asistenta judiciara in fata aceleiasi instante, in masura in care au
intervenit elemente noi de natura a impune si justifica admiterea unei asemenea
cereri. Invoca in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv
Decizia Plenului nr. 1 din 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994. Considera ca legiuitorul nu a conferit
autoritate de lucru judecat unei incheieri prin care se constata o anumita
situatie de fapt - lipsa de posibilitati materiale -, oferind astfel
solicitantului posibilitatea de a reitera cererea, proband aparitia, existenta
sau persistenta starii de nevoie. Lipsa posibilitatii atacarii unei asemenea
incheieri cu o cale de atac este impusa de exigenta solutionarii cu celeritate
a procesului care, in mod contrar, ar putea fi prelungit printr-un abuz de
drept procesual. Constata ca nu se pot retine neconcordante fata de textele si
principiile constitutionale, in raport de prevederile Conventiei pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si ale Declaratiei
Universale a Drepturilor Omului.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 78 alin. 3 din Codul de
procedura civila nu incalca principiul constitutional al egalitatii cetatenilor
in fata legii si a autoritatilor publice, nu creeaza discriminari sau
privilegii si nu face nici o diferentiere intre partile aflate in proces si
care folosesc procedura asistentei judiciare, regimul juridic diferit fiind
determinat de specificul domeniului reglementat. Constata ca dispozitiile de
lege criticate nu contravin prevederilor art. 21 din Constitutie, intrucat
incheierile premergatoare pot fi atacate cu apel si recurs o data cu fondul,
iar caile de atac impotriva hotararilor judecatoresti se exercita in conditiile
legii, optiunea legiuitorului fiind impusa de exigenta solutionarii cu
celeritate a procesului dedus judecatii. Arata ca incheierea prin care instanta
dispune cu privire la cererea de asistenta juridica nu are autoritate de lucru
judecat, deoarece, in conformitate cu art. 75 alin. 2 din Codul de procedura
civila, solicitantul are posibilitatea de a reitera aceasta cerere, proband
aparitia, existenta sau persistenta starii de nevoie. Aceasta procedura
anihileaza riscul aparitiei situatiilor in care respingerea cererii de
asistenta judiciara sau revenirea asupra incuviintarii acesteia sa determine o
incalcare a dreptului la aparare, chiar daca incheierea prin care s-a dispus o
asemenea masura nu este supusa nici unei cai de atac. In concluzie, considera
ca dispozitiile art. 78 alin. 3 din Codul de procedura civila sunt
constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
78 alin. 3 din Codul de procedura civila, care au urmatorul continut:
"Incheierea cu privire la cererea de asistenta sau prin care s-a revenit
asupra asistentei incuviintate nu este supusa nici unei cai de atac."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile de
lege criticate contravin art. 1, 4, 11, 15, 16, 20, 21, 24, 53, 124 si 126 din
Constitutie, privind statul roman, unitatea poporului si egalitatea intre
cetateni, dreptul international si dreptul intern, universalitatea, egalitatea
in drepturi, tratatele internationale privind drepturile omului, accesul liber
la justitie, dreptul la aparare, restrangerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertati, infaptuirea justitiei si instantele judecatoresti.
De asemenea, autorul exceptiei sustine ca se incalca si prevederile art. 6,
13 si 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale privind dreptul la un proces echitabil, dreptul la un recurs
efectiv si interzicerea discriminarii, precum si dispozitiile art. 1, 2, 6, 7,
8, 10 si 30 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, referitoare la
libertate, egalitatea in drepturi, fraternitate, nediscriminare, recunoasterea
personalitatii juridice, dreptul la satisfactia efectiva din partea instantelor
juridice nationale, audierea de catre un tribunal independent si impartial,
precum si la nedesfiintarea unor drepturi sau libertati.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul
de procedura civila s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 264 din 24 iunie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 542 din 29 iulie
2003, si prin Decizia nr. 258 din 17 iunie 2004, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 637 din 14 iulie 2004. Cu acele prilejuri Curtea a
solutionat doua exceptii de neconstitutionalitate a dispozitiilor de lege
sus-mentionate, raportate la prevederile art. 1 alin. (3), art. 4, 15, 16, 20,
21 si 24, exceptii ridicate de acelasi autor in doua dosare ale aceleiasi
instante, Judecatoria Galati. Curtea a retinut in considerentele Deciziei nr. 264/2003
ca asistenta judiciara - care cuprinde apararea si asistarea gratuita printr-un
avocat delegat de colegiul avocatilor - se asigura in cazul persoanelor care se
gasesc in imposibilitate vadita de a face fata cheltuielilor unei judecati,
fara a primejdui propria intretinere sau a familiilor lor.
Pentru ca acordarea de asistenta judiciara sa nu provoace un dezechilibru
intre partile aflate in litigiu, precum si pentru prevenirea abuzului de drept,
legea conditioneaza admiterea cererii partii care solicita asistenta judiciara
de prezentarea dovezilor scrise cu privire la veniturile si sarcinile acesteia.
Totodata se prevad posibilitatea ca partea potrivnica sa infatiseze dovezi cu
privire la starea adevarata a celui caruia i s-a incuviintat cererea, precum si
dreptul instantei de a reveni asupra asistentei incuviintate si de a dispune
condamnarea partii la o amenda egala cu sumele de plata carora a fost scutita.
In raport cu mobilul si cu continutul acestei reglementari, nu se poate
retine ca lipsa unei cai de atac impotriva incheierii prin care s-a incuviintat
cererea de asistenta sau prin care s-a revenit asupra asistentei incuviintate
constituie o incalcare a dreptului la aparare, a accesului la justitie ori a
celorlalte drepturi constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Curtea a constatat, in sensul aratat, ca prin incheierea privind acordarea
de asistenta nu se solutioneaza insusi fondul procesului - eventuala eroare de
judecata, inclusiv eroarea generata de nerespectarea dreptului la aparare,
putand fi remediata pe caile de atac prevazute de lege impotriva hotararii prin
care se va solutiona cauza -, iar pe de alta parte, potrivit art. 75 alin. 3
din Codul de procedura civila, asistenta judiciara poate fi incuviintata
oricand in cursul judecatii, deci si in situatia in care o cerere avand acelasi
obiect a fost respinsa anterior, precum si in situatia in care instanta a
revenit asupra asistentei incuviintate.
Avand in vedere aceste considerente, precum si faptul ca dispozitiile
legale criticate dau expresie exigentei solutionarii cu celeritate a procesului
si evitarii abuzului de drept procesual, Curtea a statuat ca nu sunt incalcate
prevederile art. 24 din Constitutie.
De asemenea, Curtea a retinut ca dispozitiile legale criticate, conform
carora incheierea prin care s-a solutionat cererea de asistenta judiciara nu
poate fi atacata cu nici o cale de atac, nu incalca principiul constitutional
al egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, intrucat
regimul juridic diferit este determinat de specificul domeniului reglementat.
Sub acest aspect, Curtea Constitutionala a retinut in mod constant, in
jurisprudenta sa, in concordanta cu practica jurisdictionala a Curtii Europene
a Drepturilor Omului, ca principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, numai
similitudinea de situatii impunand acelasi tratament juridic, situatiile
diferite facand necesar un tratament juridic diferit.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate referitoare la
incalcarea art. 21 din Constitutie, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie
1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16
martie 1994, Curtea a statuat ca, in intelesul art. 21 alin. (2) din
Constitutie, nu se poate exclude de la exercitiul drepturilor procesuale nici o
categorie sau grup social, dar, in virtutea prevederilor art. 125 alin. (3) din
Constitutie, legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii
deosebite, reguli speciale de procedura, precum si modalitati particulare de exercitare
a drepturilor procedurale, astfel incat accesul liber la justitie nu inseamna
accesul, in toate cazurile, la toate structurile judecatoresti si la toate
caile de atac.
In consecinta, Curtea a constatat ca instituirea unor reguli speciale privind
exercitarea cailor de atac nu contravine prevederilor art. 21 din Constitutie
privind accesul liber la justitie.
Intrucat nu exista elemente noi de natura a reconsidera jurisprudenta
Curtii in aceasta materie, considerentele si solutia acestei decizii raman
valabile si in prezenta cauza.
In ceea ce priveste pretinsa incalcare a dispozitiilor constitutionale ale
art. 1, 11, 15, 53, 124 si 126 din Constitutie, ale art. 6, 13 si 14 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
precum si ale art. 1, 2, 6, 7, 8, 10 si 30 din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, Curtea retine ca acestea nu au relevanta pentru
solutionarea acestei exceptii.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. 3
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Marin Frunza in Dosarul nr.
7.206/C/2003 al Judecatoriei Galati.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Toma