DECIZIE Nr. 395 din 21 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(1) si art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001 privind
punerea in valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate, aprobata si modificata prin Legea nr. 387/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 119 din 10 februarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) si art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 168/2001 privind punerea in valoare a constructiilor zootehnice
dezafectate, destinate cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum
si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, aprobata si modificata prin
Legea nr. 387/2002, exceptie ridicata de Stefanel Abdula, primarul comunei
Gaiceana, judetul Bacau, in Dosarul nr. 4.182/2002 al Curtii de Apel Bacau -
Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, aratand ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001 Curtea s-a pronuntat prin
Decizia nr. 181/2003, statuand ca dispozitiile acestei ordonante sunt
constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 ianuarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 4.182/2002,
Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) si art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 168/2001 privind punerea in valoare a constructiilor zootehnice
dezafectate, destinate cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum
si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, aprobata si modificata prin
Legea nr. 387/2002.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, se sustine ca dispozitiile
criticate contravin art. 120 din Constitutie, cu motivarea ca "Guvernul
Romaniei nu poate dispune asupra patrimoniului public si privat al unitatilor
administrativ-teritoriale prin incalcarea normei constitutionale si implicit
incalcarea atributiei primarului comunei privind inventarierea si administrarea
domeniului public si privat".
Instanta de judecata considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca masura atribuirii in
folosinta gratuita a constructiilor zootehnice si fabricilor de nutreturi
combinate dezafectate asociatiilor crescatorilor de animale, persoanelor fizice
in varsta de pana la 40 de ani sau persoanelor juridice care formuleaza cerere
scrisa si dovedesc capacitate tehnica si financiara de a desfasura activitati
de crestere a animalelor este menita sa asigure "crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie", care este
o obligatie a statului prevazuta la art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
De asemenea, se arata ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
168/2001 se incadreaza in prerogativa statului de "creare a conditiilor
necesare pentru cresterea calitatii vietii".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia are ca obiect dispozitiile art. 1 alin. (1) si art. 4 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea in valoare a
constructiilor zootehnice dezafectate, destinate cresterii, ingrasarii si
exploatarii animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate
dezafectate, aprobata prin Legea nr. 387/2002, a caror redactare este
urmatoarea:
- Art. 1 alin. (1): "Constructiile zootehnice si fabricile de
nutreturi combinate dezafectate se atribuie in folosinta gratuita asociatiilor
crescatorilor de animale, cu sau fara personalitate juridica, precum si
persoanelor fizice in varsta de pana la 40 de ani sau persoanelor juridice,
care formuleaza cerere scrisa si dovedesc capacitatea tehnica si financiara de
a desfasura activitati de crestere a animalelor.";
- Art. 4: "(1) Atribuirea in folosinta gratuita a constructiilor
zootehnice dezafectate, a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, a
terenurilor de sub constructii si a celor din incinta persoanelor prevazute la
art. 2 lit. c) se face in baza unui contract pe care acestea il incheie cu
consiliile locale, Agentia Domeniilor Statului si/sau cu Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, dupa caz, pentru o
perioada de 5 ani, cu obligatia de a desfasura activitatea de crestere a
animalelor si/sau de producere de nutreturi combinate.
(2) Constructiile zootehnice si fabricile de nutreturi combinate
dezafectate vor fi atribuite in folosinta gratuita persoanelor prevazute la
art. 2 lit. c), integral sau pe active componente.
(3) In cazul nerespectarii obligatiilor contractuale de catre persoanele
prevazute la art. 2 lit. c), rezilierea contractului se face unilateral de
unitatile cu care au fost incheiate contractele de atribuire in folosinta
gratuita a constructiilor zootehnice si fabricilor de nutreturi combinate
dezafectate."
Critica de neconstitutionalitate priveste incalcarea art. 120 din
Constitutie, text care are urmatorul cuprins:
- Art. 120: "(1) Autoritatile administratiei publice, prin care se
realizeaza autonomia locala in comune si orase, sunt consiliile locale alese si
primarii alesi, in conditiile legii.
(2) Consiliile locale si primarii functioneaza, in conditiile legii, ca
autoritati administrative autonome si rezolva treburile publice din comune si
din orase.
(3) Autoritatile prevazute la alineatul (1) se pot constitui si in
subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor."
Asupra constitutionalitatii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001
Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 181 din 8 mai 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 477 din 4 iulie 2003,
statuand ca dispozitiile acestei ordonante sunt constitutionale.
In considerentele acestei decizii s-a retinut ca, in jurisprudenta sa,
Curtea Constitutionala a mai examinat, in legatura cu alte acte normative (legi
si ordonante), critici care vizau incalcari ale principiului autonomiei locale
prin instituirea unor obligatii pentru consiliile locale. Astfel, de exemplu,
prin Decizia nr. 123 din 25 aprilie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 292 din 4 iunie 2001, Curtea a statuat ca
"principiul autonomiei locale nu include si absolvirea autoritatilor
administratiei publice locale de la obligatia respectarii legilor cu caracter
general si valabilitate pe intreg teritoriul tarii".
De asemenea, prin Decizia nr. 136 din 3 mai 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 647 din 16 octombrie 2001, Curtea a retinut
ca "dispozitiile constitutionale ale art. 119 si art. 120 alin. (2) se
refera la principiul autonomiei locale in cadrul organizarii administratiei
publice din unitatile administrativ-teritoriale, iar nu la existenta unei
autonomii de decizie in afara cadrului legal".
Pe de alta parte, masurile instituite prin ordonanta de urgenta vizeaza
repunerea in circuitul economic agricol a unor constructii dezafectate, deci
deturnate de la destinatia lor fireasca, in scopul incurajarii dezvoltarii
cresterii animalelor, cu consecinte evident pozitive asupra dezvoltarii
economice a unitatilor administrativ-teritoriale. Or, actionand astfel, statul
se situeaza in planul exercitarii concrete, prin activitatea normativa, a
atributiilor sale privind "protejarea intereselor nationale in activitatea
economica" si "crearea conditiilor necesare pentru cresterea
calitatii vietii", in conformitate cu dispozitiile art. 134 alin. (2) lit.
b) si f) din Constitutie.
Si, in fine, in aceeasi decizie Curtea a mai retinut ca insasi Carta
europeana a autonomiei locale, adoptata la Strasbourg la 15 octombrie 1985,
face referire, potrivit art. 3 pct. 1, la cadrul legal intern, prin
reglementarea conceptului de autonomie locala ca "dreptul si capacitatea
efectiva ale autoritatilor administratiei publice locale de a solutiona si de a
gestiona, in cadrul legii, in nume propriu si in interesul populatiei locale, o
parte importanta a treburilor publice".
Atat solutia, cat si considerentele acestor decizii sunt valabile si in
prezenta cauza, neexistand elemente noi de natura a determina o reconsiderare a
jurisprudentei Curtii.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1)
si art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea in
valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate cresterii,
ingrasarii si exploatarii animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi
combinate dezafectate, aprobata si modificata prin Legea nr. 387/2002, exceptie
ridicata de Stefanel Abdula, primarul comunei Gaiceana, judetul Bacau, in
Dosarul nr. 4.182/2002 al Curtii de Apel Bacau - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 octombrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu