Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 394 din 17 aprilie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 116 din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, art. 11 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici si ale pct. I A) din anexa la Legea nr. 188/1999

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 305 din 8 mai 2007



Ion Predescu                                - preşedinte

Nicolae Cochinescu                     - judecător

Aspazia Cojocaru                         - judecător

Acsinte Gaspar                             - judecător

Kozsokar Gabor                           - judecător

Petre Ninosu                                 - judecător

Şerban Viorel Stănoiu                 - judecător

Tudorel Toader                             - judecător

Ion Tiucă                                      - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi   - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 120 alin. (8) din Legea nr. 286/2006 pentru modificarea şi completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, art. 11 pct. 16 din Legea nr. 251/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi ale pct. I A) din anexa la Legea nr. 251/2006, excepţie ridicată de Ivan Vasile Ivanoff în Dosarul nr. 8.753/120/2006 al Tribunalului Dâmboviţa -Secţia comercială şi de contencios administrativ.

Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 29 martie 2007 şi au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când, în urma deliberărilor, Curtea a dispus amânarea pronunţării pentru data de 17 aprilie 2007.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 7 decembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 8.753/120/2006, Tribunalul Dâmboviţa- Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 120 alin. (8) din Legea nr. 286/2006 pentru modificarea şi completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, art. 11 pct. 16 din Legea nr. 251/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi ale pct. I A) din anexa la Legea nr. 251/2006". Excepţia a fost ridicată de Ivan Vasile Ivanoff în cadrul unei cereri de chemare în judecată prin care solicită modificarea parţială a unei hotărâri a Consiliului Judeţean Dâmboviţa.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textele de lege menţionate încalcă dreptul la carieră şi la stabilitate în funcţie, astfel cum acestea sunt garantate de art. 1 alin. (3) din Constituţie. Menţionează, în acest sens, că prin apariţia celor două legi - respectiv legile nr. 286/2006 şi nr. 251/2006, în baza cărora Consiliul Judeţean Dâmboviţa a emis o hotărâre prin care autorul excepţiei este retrogradat din postul de înalt funcţionar public într-un post ca funcţie de conducere, a fost încălcat flagrant dreptul său la carieră.

Tribunalul Dâmboviţa - Secţia comercială şi de contencios administrativ, fără a-şi preciza clar opinia, arată că prin efectul textelor de lege criticate „funcţionarul public, al cărui drept la carieră este garantat, alături de celelalte drepturi, de Constituţie, şi care ajunsese la statutul de înalt funcţionar public, se poate găsi în faţa unei retrogradări, prin efectul legii, când, din înalt funcţionar public, devine funcţionar public de conducere".

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Guvernul apreciază că, în realitate, obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 1208 din Legea administraţiei publice nr. 215/2001, art. 11 şi ale pct. I A din anexa la Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, care au fost introduse prin Legea nr. 286/2006, respectiv Legea nr. 251/2006. Din cuprinsul textelor de lege criticate rezultă cu claritate că secretarul comunei, oraşului, municipiului, judeţului şi al subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiilor este funcţionar public care îndeplineşte o funcţie publică de conducere, nefiind inclus în categoria înalţilor funcţionari publici. De altfel, categoriile de înalţi funcţionari publici sunt expres şi limitativ prevăzute de lege, în funcţie de voinţa legiuitorului, dintre acestea făcând parte persoane încadrate în organe centrale ale administraţiei publice sau reprezentanţi ai Guvernului. Aceste dispoziţii nu contravin însă prevederilor art. 1 alin. (3) din Constituţie, deoarece dreptul la carieră şi dreptul la stabilitate în funcţie nu reprezintă drepturi fundamentale garantate de Constituţie, iar Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici cuprinde suficiente dispoziţii care să asigure stabilitatea în funcţie şi, în egală măsură, promovarea acestora în condiţii de transparenţă.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile pct. 100, referitor la art. 1208 din Legea nr. 286/2006 pentru modificarea şi completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, ale pct. 16, art. 11 şi pct.' I lit. a) din anexa la Legea nr. 251/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici sunt în acord cu prevederile art. 1 alin. (3) din Constituţie. Textele legale criticate instituie reguli cu privire la condiţiile pentru numirea în funcţie a secretarilor unităţilor administrativ-teritoriale şi stabilesc persoanele care fac parte din categoria înalţilor funcţionari publici, fără ca prin acesta să fie încălcat, sub niciun aspect, principiul supremaţiei Constituţiei, trăsăturile şi valorile supreme ale statului român.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. i alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile „art. 120 alin. (8) din Legea nr. 286/2006 pentru modificarea şi completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, art. 11 pct. 16 din Legea nr. 251/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi a pct. I A) din anexa la Legea nr. 251/2006". In realitate însă obiectul excepţiei îl formează prevederile art. 116 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, introduse, anterior republicării legii, prin art. I pct. 100 din Legea nr. 286/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 621 din 18 iulie 2006, ale art. 11 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 22 martie 2004, modificat prin art. I pct. 16 din Legea nr. 251/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 4 iulie 2006, precum şi ale pct. I A) din anexa la Legea nr. 188/1999, astfel cum a fost modificată prin anexa la Legea nr. 251/2006. Textele criticate au următorul conţinut:

-   Art. 116 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001: „(1) Fiecare unitate administrativ-teritorială şi subdiviziune administrativ-teritorială a municipiilor are un secretar salarizat din bugetul local. Secretarul comunei, oraşului, municipiului, judeţului şi al subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiilor este funcţionar public de conducere, cu studii superioare juridice sau administrative. Secretarul se bucură de stabilitate în funcţie.

(2)  Secretarul unităţii administrativ-teritoriale nu poate fi membru al unui partid politic, sub sancţiunea destituirii din funcţie.

(3) Secretarul unităţii administrativ-teritoriale nu poate fi soţ, soţie sau rudă de gradul întâi cu primarul sau cu viceprimarul, respectiv cu preşedintele sau vicepreşedintele consiliului judeţean, sub sancţiunea eliberării din funcţie.

(4)  Recrutarea, numirea, suspendarea, modificarea, încetarea raporturilor de serviciu şi regimul disciplinar ale secretarului unităţii administrativ-teritoriale se fac în conformitate cu prevederile legislaţiei privind funcţia publică şi funcţionarii publici.";

-   Art. 11 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici: „Categoria înalţilor funcţionari publici cuprinde persoanele care sunt numite în una dintre următoarele funcţii publice:

a) secretar general al Guvernului şi secretar general adjunct al Guvernului;

b)  secretar general din ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;

c) prefect;

d) secretar general adjunct din ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;

e) subprefect;

f) inspector guvernamental.";

-   Pct. I A) din anexa la Legea nr. 188/1999: „Funcţii publice generale

A) Funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici

1.  secretar general al Guvernului;

2.  secretar general adjunct al Guvernului;

3.   secretar general din ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;

4.  secretar general adjunct din ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;

5. prefect;

6.  subprefect;

7.  inspector guvernamental."

In motivarea excepţiei autorul acesteia susţine încălcarea dreptului la carieră şi la stabilitate în funcţie, astfel cum acestea sunt garantate de art. 1 alin. (3) din Constituţie, referitoare la valorile supreme ale statului român.

Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că autorul excepţiei consideră că modificările aduse Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici - prin Legea nr. 286/2006, respectiv Legea nr. 251/2006 - i-au afectat dreptul la carieră şi dreptul la stabilitate în funcţie, deoarece, în baza unui examen naţional, susţinut în anul 2003, a fost atestat pe post în funcţia de secretar al judeţului, funcţie prevăzută iniţial în categoria înalţilor funcţionari publici, iar prin dispoziţiile legale criticate a fost retrogradat în categoria funcţiilor publice de conducere, ceea ce, în opinia sa, contravine prevederilor art. 1 alin. (3) din Constituţie.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, astfel cum a fost motivată, Curtea constată următoarele:

Potrivit expunerii de motive la proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici „pentru punerea în aplicare a Programului de guvernare pentru perioada 2005-2008 şi în scopul îndeplinirii măsurilor cuprinse în Planul de măsuri prioritare pentru integrarea europeană se impun modificarea şi completarea cadrului normativ în domeniul funcţiei publice". In acest context, prin modificările aduse Legii nr. 188/1999 „se transpune în domeniul funcţiei publice principiul descentralizării. In acest sens, se face o distincţie clară între regimul general al raporturilor juridice dintre funcţionarii publici şi stat şi regimul general al raporturilor juridice între funcţionarii publici şi administraţia publică locală".

Astfel, potrivit art. 71 din Legea nr. 188/1999 - „(1) Funcţiile publice de stat sunt funcţiile publice stabilite şi avizate, potrivit legii, în cadrul ministerelor, organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi în cadrul autorităţilor administrative autonome.

(2) Funcţiile publice teritoriale sunt funcţiile publice stabilite şi avizate, potrivit legii, în cadrul instituţiei prefectului, serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale.

(3) Funcţiile publice locale sunt funcţiile publice stabilite şi avizate, potrivit legii, în cadrul aparatului propriu al autorităţilor administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice subordonate acestora."

In ceea ce priveşte categoria înalţilor funcţionari publici, se precizează că aceştia realizează managementul de nivel superior în administraţia publică centrală şi în autorităţile administrative autonome.

Pe această linie, „un aspect important îl reprezintă modificarea prevederilor legale privind categoria înalţilor funcţionari publici şi regandirea acesteia"; „stabilirea regulilor generale privind condiţiile de ocupare a unei funcţii publice din categoria înalţilor funcţionari, modul de organizare a concursului, de recrutare, evaluare, perfecţionare profesională şi mobilitate a funcţionarilor publici din această categorie".

Dispoziţiile legale criticate stabilesc, pe de o parte, statutul de funcţionar public de conducere al secretarului judeţului, iar, pe de altă parte, persoanele care pot ocupa funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici.

Stabilind funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, legiuitorul a inclus în cadrul acestora numai pe acelea aferente administraţiei publice centrale şi autorităţilor administrative autonome.

Prin modificările aduse celor două legi, legiuitorul, păstrând în cadrul funcţiilor publice generale funcţia de secretar al judeţului, a optat ca aceasta să fie încadrată în categoria funcţiilor publice de conducere, pentru considerentele menţionate mai sus.

Aceste dispoziţii legale nu pot fi considerate contrare prevederilor art. 1 alin. (3) din Constituţie, care statuează că „România este stat de drept", iar „drepturile şi libertăţile reprezintă valori supreme", care „sunt garantate", deoarece tocmai rolul preeminent al legii în guvernarea ţării este de esenţa statului de drept.

Totodată, Curtea reţine că noţiunea de drept la carieră evocă garantarea prin lege a vocaţiei funcţionarului public la avansare, promovare şi stabilitate. Faptul de a deţine o anumită funcţie, care ulterior, păstrată fiind, este încadrată într-o altă categorie nu poate afecta în substanţa sa dreptul la carieră, drept care totodată nu este un drept absolut.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 116 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, art. 11 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi ale pct. I A) din anexa la Legea nr. 188/1999, excepţie ridicată de Ivan Vasile Ivanoffîn Dosarul nr. 8.753/120/2006 al Tribunalului Dâmboviţa - Secţia comercială şi de contencios administrativ.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 aprilie 2007.

PREŞEDINTE,

ION PREDESCU

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 394/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 394 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 394/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu