DECIZIE Nr. 394 din 21 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. 1
din Decretul-lege nr. 42/1990 privind unele masuri pentru stimularea taranimii
si a dispozitiilor art. 23 alin. (1) si art. 24 din Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 106 din 4 februarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. 1 din Decretul-lege nr. 42/1990 privind unele masuri
pentru stimularea taranimii si a dispozitiilor art. 23 alin. (1) si art. 24 din
Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, exceptie ridicata de Tase
Preda, Rada Preda, Gherghina Preda, Ionica Preda si Maria Preda in Dosarul nr.
2.451/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal sunt prezenti autorii exceptiei prin avocat Gheorghe
Sandor, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Avocatul autorilor solicita admiterea exceptiei, aratand ca in raport cu
noile reglementari privind aderarea Romaniei la structurile europene trebuie
modificata jurisprudenta Curtii Constitutionale privind dreptul de proprietate,
in acord cu prevederile din conventiile internationale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, aratand ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 8
din Decretul-lege nr. 42/1990 Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 5/1993,
statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale. In ceea ce priveste
dispozitiile art. 23 alin. (1) si art. 24 din Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicata, arata ca acestea nu contravin prevederilor
constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 noiembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
2.451/2002, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8
alin. 1 din Decretul-lege nr. 42/1990 privind unele masuri pentru stimularea
taranimii si a dispozitiilor art. 23 alin. (1) si art. 24 din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, republicata, exceptie ridicata de Tase Preda, Rada Preda,
Gherghina Preda, Ionica Preda si Maria Preda.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, se sustine ca dispozitiile
legale criticate incalca prevederile art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Autorii exceptiei nu motiveaza in ce fel aceste dispozitii sunt
neconstitutionale.
Instanta de judecata considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca dispozitiile art. 23 alin.
(1) din Legea nr. 18/1991, republicata, nu incalca prevederile constitutionale
invocate, dimpotriva constituie o aplicare a principiului constitutional
privind protectia proprietatii private. Referitor la art. 24 din aceeasi lege,
arata ca si aceste dispozitii sunt in concordanta cu principiul constitutional
al garantarii dreptului de proprietate, deoarece fostilor proprietari
deposedati in orice mod de terenuri li se atribuie teren echivalent, ca
reparatie integrala a prejudiciului suferit.
In concluzie, se considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Avocatul Poporului, in punctul sau de vedere, apreciaza ca dispozitiile
legale criticate au drept scop constituirea sau reconstituirea dreptului de
proprietate, iar art. 41 din Legea fundamentala se aplica acelor situatii in
care problema proprietatii a fost clarificata, adica situatiilor in care
titularii unui titlu de proprietate considera ca le este incalcat dreptul de
proprietate, astfel ca dispozitiile art. 41 din Constitutie nu pot fi invocate
cata vreme autorii exceptiei nu sunt titulari ai acestor drepturi.
In consecinta considera ca textele criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia are ca obiect dispozitiile art. 8 alin. 1 din Decretul-lege nr.
42/1990 privind unele masuri pentru stimularea taranimii si a dispozitiilor
art. 23 alin. (1) si ale art. 24 din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, al caror continut este urmatorul:
- Art. 8 alin. 1 din Decretul-lege nr. 42/1990: "Terenul aferent casei
de locuit si anexelor gospodaresti, precum si curtea si gradina din jurul
acestora, in zonele cooperativizate, constituie proprietatea particulara a
detinatorilor; acestea pot fi instrainate si lasate mostenire.";
- Art. 23 alin. (1) din Legea nr. 18/1991, republicata: "Sunt si raman
in proprietatea privata a cooperatorilor sau, dupa caz, a mostenitorilor
acestora, indiferent de ocupatia sau domiciliul lor, terenurile aferente casei
de locuit si anexelor gospodaresti, precum si curtea si gradina din jurul
acestora, determinate potrivit art. 8 din Decretul-lege nr. 42/1990 privind
unele masuri pentru stimularea taranimii.";
- Art. 24 din Legea nr. 18/1991, republicata: "(1) Terenurile situate
in intravilanul localitatilor, care au fost atribuite de cooperativele agricole
de productie, potrivit legii, cooperatorilor sau altor persoane indreptatite,
pentru constructia de locuinte si anexe gospodaresti, pe care le-au edificat,
raman si se inscriu in proprietatea actualilor detinatori, chiar daca
atribuirea s-a facut din terenurile preluate in orice mod de la fostii
proprietari.
(2) Fostii proprietari vor fi compensati cu o suprafata de teren
echivalenta in intravilan sau, in lipsa, cu teren situat in extravilan, in imediata
vecinatate."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, fiind
vorba de dispozitii legale anterioare Constitutiei, se pune problema
solutionarii conflictului de legi in timp si deci trebuie deosebit dupa cum
constituirea dreptului subiectiv s-a facut potrivit legii anterioare ori in
conformitate cu legea posterioara.
Prin dispozitiile legale mai sus citate, anterioare Constitutiei, s-a
constituit un drept de proprietate asupra terenurilor la care se refera textele
respective, in favoarea proprietarilor terenurilor. Asa fiind, legea
posterioara nu poate stinge dreptul de proprietate nascut sub imperiul legii
anterioare, deoarece ar insemna ca legea noua sa fie aplicata retroactiv, ceea
ce contravine principiului neretroactivitatii legii, inscris in art. 15 alin.
(2) din Constitutie si care se aplica si Legii fundamentale.
Faptul ca dreptul de proprietate constituit potrivit legii anterioare
produce efecte si in prezent, sub imperiul legii posterioare, nu infirma
solutia de mai sus, deoarece nu mai suntem in domeniul neretroactivitatii, ci
in acela al aplicarii imediate a legii noi, astfel incat dreptului de
proprietate constituit anterior Constitutiei ii sunt aplicabile prevederile
regimului constitutional actual.
In acest sens s-a pronuntat Curtea prin Decizia nr. 3/1993, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 17 mai 1993, stabilind ca
prevederile constitutionale actuale nu pot avea drept urmare desfiintarea unui
drept de proprietate constituit anterior intrarii in vigoare a Constitutiei,
dispozitiile acesteia aplicandu-se numai in ceea ce priveste regimul dreptului
respectiv.
De asemenea, prin Decizia nr. 73/1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 177 din 8 august 1995, Curtea a statuat in sensul ca,
in ceea ce priveste solutionarea conflictului legilor in timp, legea
posterioara nu poate, fara a avea caracter retroactiv, sa aduca atingere
modalitatii in care legea anterioara a constituit dreptul respectiv, modalitate
guvernata de principiul tempus regit actum.
Asupra dispozitiilor art. 8 din Decretul-lege nr. 42/1990 Curtea s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 5 din 23 februarie 1993, definitiva prin Decizia nr.
24 din 4 mai 1993, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
129 din 17 iunie 1993, statuand ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale.
Atat solutia, cat si considerentele din aceasta decizie isi pastreaza
valabilitatea si in cauza de fata, neintervenind elemente noi de natura sa
determine modificarea jurisprudentei Curtii.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. 1
din Decretul-lege nr. 42/1990 privind unele masuri pentru stimularea taranimii
si a dispozitiilor art. 23 alin. (1) si ale art. 24 din Legea fondului funciar
nr. 18/1991, republicata, exceptie ridicata de Tase Preda, Rada Preda,
Gherghina Preda, Ionica Preda si Maria Preda in Dosarul nr. 2.451/2002 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 octombrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu