DECIZIE Nr.
391 din 26 martie 2009
privind regulile de
desfasurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din
Romania în Parlamentul European
ACT EMIS DE:
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 228 din 7 aprilie 2009
Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului de garant al interesului public şi
de autoritate unică de reglementare în domeniul serviciilor de programe
audiovizuale,
conform dispoziţiilor art. 8, 16, 17, M\ 18, 181, art. 211 lit. y) şi art. 212 alin.. (1) şi alin. (2) lit. g) din Legea nr. 33/2007 privind
organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, cu
modificările şi completările ulterioare,
cu respectarea prevederilor art. 30 şi 31 din
Constituţia României, republicată,
în temeiul prevederilor art. 17
alin. (1) lit. d) pct. 11 şi ale art. 261 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi
completările ulterioare,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea decizie:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Campania
electorală pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, începe
în ziua de 8 mai 2009, ora 0,00, şi se încheie în ziua de 6 iunie 2009, ora
7,00.
(2) Campania electorală prin intermediul serviciilor de
programe audiovizuale se desfăşoară în condiţiile stabilite de Legea nr.
33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul
European, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea
prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Codului de reglementare a conţinutului
audiovizual, adoptat prin Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr.
187/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale prezentei
decizii.
Art. 2. - Partidele politice, alianţele politice şi alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri, precum şi
candidaţii independenţi, denumiţi în continuare competitori
electorali, au acces la serviciile de radio şi de
televiziune, publice şi private, numai în emisiunile prevăzute de prezenta
decizie.
Art. 3. - Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt
obligaţi să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie,
reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea următoarelor
principii:
a) echitate - competitorii electorali trebuie să aibă
posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului;
b) echilibru - prezentarea competitorilor electorali
proporţională cu importanţa evenimentelor electorale;
c) imparţialitate - obligaţia radiodifuzorilor de a
trata competitorii electorali obiectiv şi echidistant.
CAPITOLUL II
Proceduri preliminare
Art. 4. - Posturile de radio şi de televiziune private
care intenţionează să realizeze şi să difuzeze emisiuni electorale au obligaţia
să facă cunoscut public acest lucru prin presă şi/sau prin programele lor şi să
comunice Consiliului Naţional al Audiovizualului implicarea lor în campania
electorală, până cel mai târziu în ziua de 21 aprilie 2009, printr-o adresă,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din
prezenta decizie.
Art. 5. - (1) Competitorii electorali au la dispoziţie
intervalul 22-28 aprilie 2009 pentru a se adresa în scris posturilor private de
radio şi de televiziune care si-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor electorale,
solicitând şi timpii de antenă pe care intenţionează să îi utilizeze.
(2) După 29 aprilie 2009, data rămânerii definitive a
candidaturilor, şi până la data de 5 mai 2009, posturile private de radio şi de
televiziune, în funcţie de solicitările primite, vor stabili în grila de program
intervalele de timp de difuzare a emisiunilor prevăzute la art. 7 lit. a) şi
b), precum şi tarifele unice pe unitatea de timp şi/sau pe emisiune pe care
intenţionează să le practice.
(3) Tarifele unice precizate la alin. (2) vor fi
stabilite în urma negocierilor desfăşurate cu reprezentanţii tuturor
competitorilor electorali interesaţi şi vor fi făcute publice.
(4) Timpii de antenă oferiţi competitorilor electorali,
potrivit dispoziţiilor art. 7, trebuie să respecte ponderea stabilită prin
dispoziţiile art. 18 alin. (4) din Legea nr. 33/2007, cu modificările şi
completările ulterioare, după cum urmează:
a) 4/5 din timpii de antenă se repartizează în mod
egal partidelor politice, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor
naţionale care au membri în Parlamentul European şi care participă la alegeri,
precum şi alianţelor politice sau electorale dintre acestea;
b) 1/5 din timpii de antenă se repartizează în mod
egal partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale,
organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care nu au membri
în Parlamentul European care participă la alegeri, precum şi candidaţilor
independenţi.
Art. 6. - După parcurgerea procedurilor prevăzute la
art. 5, radiodifuzorii vor comunica în scris Consiliului Naţional al
Audiovizualului tipurile de emisiuni electorale pe care le vor realiza,
intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, precum şi tarifele
unice practicate, printr-o adresă, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2,
care face parte integrantă din prezenta decizie.
CAPITOLUL III
Emisiuni electorale
Art. 7. - (1) Radiodifuzorii publici şi privaţi pot
acorda acces competitorilor electorali numai prin:
a) emisiuni de promovare electorală - în care
candidaţii sau reprezentanţii competitorilor electorali, precum şi candidaţii
independenţi îşi promovează programele politice, activităţile de campanie
electorală ori propria candidatură;
b) emisiuni de dezbatere - în
care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes
public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor, reprezentanţilor competitorilor electorali, jurnaliştilor,
analiştilor şi a altor invitaţi;
c) spoturi electorale - în care competitorii electorali
sau candidaţii, după caz, îşi promovează programele politice, activităţile de
campanie electorală ori propria candidatură.
(2) Accesul competitorilor electorali la serviciile
publice de radio şi de televiziune, precum şi la
emisiunile electorale de dezbatere difuzate de posturile private de radio şi de
televiziune este gratuit.
Art. 8. - (1) In cadrul emisiunilor informative se pot
difuza ştiri privind activităţile de campanie ale competitorilor electorali, cu
respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi de informare
corectă a publicului.
(2) Radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor
informative şi intervenţii făcute în direct de către candidaţi cu prilejul
activităţilor de campanie, cu respectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (1).
(3) Emisiunile informative nu pot fi sponsorizate.
Art. 9. - (1) Materialele audiovizuale electorale,
altele decât spoturile electorale, puse la dispoziţia radiodifuzorilor de către
competitorii electorali pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de
promovare electorală.
(2) Difuzarea în direct ori înregistrată a mitingurilor
sau întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presă ori a altor activităţi de
campanie ale competitorilor electorali, fără intervenţia editorială a
radiodifuzorilor, este considerată emisiune de promovare electorală.
Art. 10. - Radiodifuzorii privaţi pot difuza contra
cost numai acele producţii audiovizuale de promovare electorală care sunt
realizate de către competitorii electorali şi la care radiodifuzorii nu au
niciun fel de contribuţie editorială.
Art. 11. - Emisiunile de promovare electorală vor fi
identificate ca atare, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, semnalate
prin marcajul „promovare electorală", afişat în mod vizibil pe toată
durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune.
Art. 12. - (1) In perioada campaniei electorale,
candidaţii şi reprezentanţii competitorilor electorali nu pot fi producători,
realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici
şi privaţi.
(2) Candidaţii care deţin funcţii publice pot avea
intervenţii în direct sau înregistrate şi în alte emisiuni decât cele prevăzute
la art. 7, strict în probleme legate de exercitarea funcţiei lor; în aceste
situaţii radiodifuzorii au obligaţia să ia măsuri pentru asigurarea echidistanţei
şi a pluralismului de opinii.
Art. 13. - Radiodifuzorii au obligaţia să se asigure că
în cadrul emisiunilor de promovare electorală, precum şi în conţinutul
spoturilor şi al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispoziţia acestora
de către competitorii electorali sunt respectate următoarele condiţii:
a) nu incită la ură pe considerente de rasă, religie,
naţionalitate, sex sau orientare sexuală;
b) nu conţin afirmaţii care pot aduce atingere
demnităţii umane, dreptului la propria imagine sau care sunt contrare bunelor
moravuri;
c) nu conţin acuzaţii cu incidenţă penală sau morală
la adresa altor candidaţi sau competitori electorali, fără a fi însoţite de
dovezi pertinente prezentate în mod explicit.
Art. 14. - Realizatorii şi moderatorii dezbaterilor
electorale au următoarele obligaţii:
a) să fie imparţiali;
b) să asigure echilibrul necesar desfăşurării
emisiunii, oferind fiecărui participant la discuţii posibilitatea să îşi
prezinte opiniile;
c) să asigure menţinerea dezbaterii în sfera
tematicii electorale;
d) să intervină atunci când invitaţii încalcă, prin
comportament sau exprimare, regulile prevăzute la art. 13; în cazul în care
invitaţii nu se conformează solicitărilor, moderatorul
poate decide întreruperea microfonului sau oprirea
emisiunii, după caz.
Art. 15. - (1) Radiodifuzorii publici şi privaţi pot
difuza spoturi electorale numai în cadrul emisiunilor electorale prevăzute la
art. 7 lit. a) şi b), cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 13.
(2) Spoturile electorale nu constituie publicitate
comercială, în sensul dispoziţiilor legale.
(3) Spoturile electorale nu pot avea o durată mai mare
de 60 de secunde şi trebuie să fie asumate în mod explicit, prin prezentare sau
prin conţinut, de către competitorii electorali.
(4) Durata totală a difuzării spoturilor electorale nu
poate depăşi 6 minute dintr-un interval de o oră.
(5) Pentru difuzarea spoturilor electorale
radiodifuzorii privaţi sunt obligaţi să asigure
competitorilor electorali condiţii egale de acces si de tarifare pe unitatea de
timp.
(6) In emisiunile de promovare electorală nu pot fi
inserate spoturi ale unor competitori electorali în intervalele alocate altor
competitori electorali.
(7) In cadrul dezbaterilor electorale, radiodifuzorii
pot insera spoturi electorale numai în calupuri separate şi marcate
corespunzător.
(8) In perioada campaniei electorale, cu excepţia
spoturilor electorale, este interzisă difuzarea oricăror forme de publicitate
ce conţin referiri la competitorii electorali.
Art. 16. - (1) Sondajele de opinie cu conţinut
electoral pot fi difuzate numai cu respectarea condiţiilor prevăzute de art. 171 din Legea nr. 33/2007, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) In cazul prezentării unor televoturi sau anchete
făcute în rândul electoratului, radiodifuzorii au obligaţia să precizeze în mod
expres că acestea nu sunt reprezentative pentru opinia publică ori pentru un
anumit grup social sau etnic.
(3) Incepând cu 48 de ore
înainte de ziua votării şi până la închiderea urnelor se interzice prezentarea
de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă.
Art. 17. - Cu 24 de ore înainte de începerea votării şi
până la închiderea urnelor este interzisă difuzarea emisiunilor şi a spoturilor
electorale prevăzute la art. 7.
Art. 18. - (1) Candidaţii şi competitorii electorali
ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în
cadrul unui program electoral a unor fapte neadevărate ori a unor informaţii
inexacte beneficiază de drept la replică; solicitarea se va conforma dispoziţiilor
art. 52 alin. (1), respectiv art. 60 alin. (1) din Codul de reglementare a
conţinutului audiovizual, aprobat prin Decizia Consiliului Naţional al
Audiovizualului nr. 187/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Radiodifuzorii au următoarele obligaţii privind
dreptul la replică:
a) să decidă acordarea sau neacordarea dreptului
solicitat, în cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitări formulate în
scris; în situaţia în care solicitarea se referă la o emisiune difuzată în
ultima zi de campanie electorală, decizia trebuie luată în cel mult 12 ore de
la primirea solicitării;
b) să comunice solicitantului, în termenele prevăzute
la lit. a), telefonic şi/sau în scris, decizia luată; în cazul neacordării
dreptului solicitat, motivele trebuie să fie comunicate solicitantului şi
Consiliului Naţional al Audiovizualului;
c) să difuzeze replica, în cazul în care decide
acordarea acesteia, în cel mult 48 de ore de la primirea solicitării; în
situaţia în care emisiunea care face obiectul sesizării a fost difuzată în
ultima zi de campanie electorală, replica se difuzează în preziua votării;
d) să difuzeze replica, în cazul în care Consiliul
Naţional al Audiovizualului dă câştig de cauză solicitantului, în termenul şi
în condiţiile comunicate radiodifuzorului.
(3) In preziua votării, radiodifuzorii vor avea în
vedere alocarea unui spaţiu de emisie, imediat după principala emisiune
informativă de seară, pentru difuzarea replicilor primite ca urmare a
sesizărilor care se referă la emisiunile difuzate în ultima zi de campanie.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 19. -In perioada dintre intrarea în vigoare a
prezentei decizii şi începerea campaniei electorale, radiodifuzorii nu vor
difuza emisiuni cu caracter de promovare electorală şi spoturi cu mesaj
electoral, astfel cum acestea sunt definite la art. 7, şi nici spoturi
publicitare comerciale sau alte producţii audiovizuale care transmit ori induc mesaje electorale.
Art. 20. - (1) Radiodifuzorii vor asigura înregistrarea
emisiunilor destinate campaniei electorale în condiţiile stabilite în Decizia
Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 412/2007 privind obligaţiile ce
revin radiodifuzorilor la înregistrarea programelor de radio şi de televiziune.
(2) Inregistrările emisiunilor destinate campaniei
electorale vor fi ţinute la dispoziţia Consiliului Naţional al Audiovizualului
pe toată durata campaniei electorale şi încă 30 de zile după comunicarea
oficială a rezultatelor.
Art. 21. - Nerespectarea prevederilor prezentei decizii
se sancţionează potrivit dispoziţiilor Legii nr. 504/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, sau, după caz, ale art. 211 lit. y) şi art. 212 alin. (1) şi
alin. (2) lit. g) din Legea nr. 33/2007, cu modificările si completările ulterioare.
Preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului,
Răsvan Popescu
ANEXA Nr. 1
RADIODIFUZOR...............................
Licenţa nr.............................................
Către
Consiliul Naţional al Audiovizualului
Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 14, sectorul 5, cod
050706
Fax: 021.305.53.54
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului
Naţional al Audiovizualului nr. 391/2009, vă comunicăm că postul de radio/televiziune/distribuţie prin cablu
cu numele ..................................................... din localitatea
..................................... intenţionează să difuzeze emisiuni destinate campaniei electorale
pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul
European din 7iunie2009.
Estimăm că difuzarea acestor emisiuni va începe la data
de....................2009.
Persoanele învestite cu responsabilităţi directe
privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale sunt:
-............................................................, având funcţia
de.........................;
-............................................................,
având funcţia de.........................,
şi pot fi contactate la
telefon/fax...................................................................
................................................................
(semnătura şi ştampila titularului de licenţă)
ANEXA Nr. 2
RADIODIFUZOR............................
Licenţa nr..........................................
Către
Consiliul Naţional al Audiovizualului
Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului
Naţional al Audiovizualului nr. 391/2009 şi ca urmare a Comunicării noastre nr............ din
...................... 2009 privind difuzarea de către postul de
radio/televiziune/distribuţie prin cablu cu
numele............................din localitatea.............................a
emisiunilor destinate campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European din 7 iunie 2009, vă transmitem
lista acestor emisiuni şi programarea lor, pe zile şi ore, pe întreaga durată a
campaniei.
Tarifele unice pe unitatea de timp şi/sau pe emisiune
practicate de postul nostru sunt
următoarele:..................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
.................................................................
(semnătura şi ştampila titularului de licenţă)