DECIZIE Nr. 388 din 30 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 si 7 din
Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1168 din 9 decembrie 2004
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si
spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Avicola" - S.A. din Iasi in Dosarul nr.
11.543/2003 al Tribunalului Iasi.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta
Curtii Constitutionale. Arata ca nu au intervenit elemente noi de natura sa
justifice schimbarea acestei jurisprudente.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 11.543/2003,
Tribunalul Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr. 85/1992 privind
vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile
statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Avicola" - S.A. din Iasi.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul arata ca
prevederile Constitutiei, in forma sa revizuita, consacra principiul garantarii
proprietatii private, si nu doar ocrotirea acesteia, deoarece legiuitorul
constituant "a vizat apararea dreptului de proprietate privata impotriva
oricaror imixtiuni politice sau intentii vremelnice de a realiza o protectie
sociala prin orice mijloace". Astfel, prin acordarea dreptului titularilor
contractelor de inchiriere de a cumpara locuinte construite din fondurile
statului, la un pret indexat in functie de cresterea salariului minim brut pe
tara la data cumpararii, fata de cel existent la data intrarii in vigoare a Legii
nr. 85/1995, deci mai mic decat cel ce s-ar obtine in baza cererii-ofertei de
pe piata imobiliara, se incalca dreptul de proprietate al regiilor autonome,
institutiilor si societatilor comerciale obligate sa respecte optiunea
chiriasilor de a cumpara apartamentele in care locuiesc.
Autorul exceptiei arata ca valoarea bunului vandut se diminueaza in mod
artificial, fara a exista o compensare justa a proprietarului vanzator, care ar
putea obtine o valoare mult mai mare prin vanzarea locuintelor la licitatie.
Mai mult, impunerea prin lege a vanzarii unui activ al societatii cu
nesocotirea mecanismului cerere-oferta incalca flagrant, pe langa dreptul de
proprietate al vanzatorului, principiile economiei de piata, consacrate de art.
135 din Constitutie, republicata.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 7 alin. 6 din Legea nr. 85/1992, care
prevad posibilitatea vanzarii apartamentelor chiriasilor care nu sunt angajatii
unitatilor proprietare, deci unor persoane care nu mai au raporturi de munca cu
acestea, autorul exceptiei apreciaza ca aduc atingere activitatii de productie
a societatii comerciale, deoarece salariatii, a caror prezenta este necesara la
locul de munca in situatii urgente, sunt impiedicati sa locuiasca in
apartamentele ce le-au fost destinate.
Tribunalul Iasi apreciaza ca dispozitiile art. 1 din Legea nr. 85/1992 nu
prevad o expropriere, ci o trecere in proprietatea detinatorilor de locuinte,
fosti chiriasi ai acestora, a locuintelor si a terenurilor aferente acestor
locuinte, dobandite prin cumparare de la unitatile economice sau bugetare de
stat.
Cu privire la dispozitiile art. 7 din aceeasi lege, se arata ca acestea
consacra o norma de justitie sociala, deoarece se da posibilitatea chiriasilor
sa cumpere locuintele la construirea carora au participat direct sau indirect
in vechiul sistem statal-juridic. Astfel, obligatia unitatilor economice sau
bugetare de stat de a vinde catre chiriasi apartamentele in care locuiesc este
o obligatie in considerarea obiectului, respectiv locuintele construite din
fondurile statului, iar nu in considerarea persoanei juridice tinute sa
respecte optiunea persoanei indrituite de a cumpara imobilul.
In concluzie, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr. 85/1992 este
neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
modificata si completata prin Legea nr. 232/2004, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca textele de lege criticate, care instituie
posibilitatea chiriasilor de a cumpara locuintele construite din fondurile
statului, aflate in prezent in proprietatea societatilor comerciale, constituie
o limitare legala a dreptului de proprietate al acestora, in concordanta cu
dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, republicata.
Intrucat in legatura cu constitutionalitatea dispozitiilor art. 7 din Legea
nr. 85/1992 Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, respingand criticile
ridicate, solutia adoptata in precedent se impune a fi mentinuta.
Avocatul Poporului apreciaza ca nu poate fi retinuta critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr. 85/1992 fata de
dispozitiile art. 44 din Constitutie, republicata, invocand in acest sens
jurisprudenta Curtii in materie, respectiv Decizia nr. 278/2003 si Decizia nr.
223/2004.
De asemenea, arata ca dispozitiile de lege criticate nu incalca nici
dispozitiile art. 53 din Constitutie, republicata, deoarece acestea instituie o
limitare legala a exercitarii dreptului de proprietate asupra locuintelor si
spatiilor cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, cu respectarea conditiilor prevazute
in norma constitutionala.
Nu poate fi retinuta nici critica de neconstitutionalitate fata de prevederile
art. 20 din Constitutie, republicata, raportat la art. 1 din primul Protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, deoarece dispozitiile constitutionale referitoare la drepturile
si libertatile cetatenilor vor fi interpretate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului si cu celelalte instrumente juridice
internationale la care Romania este parte, iar nu cu dispozitiile din legea
interna.
Fata de dispozitiile art. 45 din Constitutie, republicata, critica de
neconstitutionalitate nu poate fi primita, deoarece textul constitutional
invocat nu are incidenta in cauza.
In concluzie, Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 1 si 7 din
Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 1 si 7 din
Legea nr. 85/1992, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
264 din 15 iulie 1998. Textele legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 1: "Locuintele construite din fondurile statului pot fi
cumparate de titularii contractelor de inchiriere, cu plata integrala sau in
rate a pretului, in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de
locuinte construite din fondurile statului catre populatie si ale prezentei
legi.
Sunt exceptate de la prevederile alin. 1 locuintele care depasesc
suprafetele maxime prevazute in actele normative in baza carora s-au executat
locuintele din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice si
bugetare de stat, precum si cele care prezinta, la data vanzarii, finisaje
superioare, echivalente unor lucrari de arta sau ornamentale deosebite, sau
care beneficiaza de dotari speciale, cum ar fi: piscina, sauna, sera, crama,
bar-vinoteca, camera frigorifica sau altele asemenea.
De asemenea, sunt exceptate locuintele de protocol care au servit sau
servesc demnitarilor sau altor persoane alese sau numite in functii drept
locuinte pe durata exercitarii functiei, chiar daca acestea sunt scoase
ulterior din evidenta locuintelor de protocol.";
- Art. 7: "Locuintele construite din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, altele
decat locuintele de interventie, vor fi vandute titularilor contractelor de
inchiriere, la cererea acestora, cu plata integrala sau in rate a pretului, in
conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi.
De asemenea, vor fi vandute la cerere, in conditiile prevederilor alin. 1
si cu respectarea dispozitiilor art. 1 alin. 3, titularilor de contracte de
inchiriere si locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut regiilor
autonome, institutiilor si societatilor cu capital de stat, mixt sau privat,
care si-au incetat existenta dupa aceasta data sau, dupa caz, au devenit, prin
reorganizare, unitati economice sau bugetare de stat.
Locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut societatilor cu
capital privat sau mixt vor fi vandute in conditiile de evaluare, de achitare
integrala sau in rate a pretului si de exceptare de la vanzare, prevazute in
Legea nr. 112/1995.
Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1 si 2 si la art. 1
alin. 1, pentru care nu s-au incheiat contracte de vanzare-cumparare pana la
data intrarii in vigoare a prezentei legi, se vor face in conditiile
Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi, completate cu prevederile
referitoare la coeficientii de uzura din Decretul nr. 93/1977, la un pret
indexat in functie de cresterea salariului minim brut pe tara la data
cumpararii, fata de cel existent la data intrarii in vigoare a Legii nr.
85/1992.
Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
Beneficiaza de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii
unitatilor proprietare.
Locuintele de interventie, in sensul prezentei legi, sunt cele destinate
cazarii personalului unitatilor economice sau bugetare care, prin contractul de
munca, indeplineste activitati sau functii ce necesita prezenta, permanenta sau
in caz de urgenta, in cadrul unitatilor. Aceste locuinte nu se vand.
Unitatile economice sau bugetare pot sa detina si sa construiasca din
fonduri proprii locuinte de serviciu, destinate inchirierii salariatilor
acestora, cu contract de inchiriere accesoriu la contractul de munca. Modul de
administrare si eventuala instrainare a acestor locuinte se vor stabili de
consiliile de administratie, respectiv de conducerile unitatilor.
Locuintele de serviciu din mediul rural, destinate personalului medical,
didactic, altor specialisti sau personalului Ministerului de Interne, nu se
vand."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 20, art. 44 alin. (2) teza intai, art. 45, 53 si 135 din
Constitutie, republicata, care au urmatorul continut:
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 44 alin. (2) teza intai: "Proprietatea privata este garantata
si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular.";
- Art. 45: "Accesul liber al persoanei la o activitate economica,
libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sunt
garantate.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 135: "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe
libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;
c) stimularea cercetarii stiintifice si tehnologice nationale, a artei si
protectia dreptului de autor;
d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea
echilibrului ecologic;
f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii;
g) aplicarea politicilor de dezvoltare regionala in concordanta cu
obiectivele Uniunii Europene."
Autorul exceptiei apreciaza ca prevederile art. 1 si 7 din Legea nr.
85/1992 incalca si dispozitiile Conventiei pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale si ale art. 1 din primul Protocol aditional la
conventie.
Examinand exceptia, Curtea constata ca asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr. 85/1992, republicata, s-a pronuntat
prin numeroase decizii, precum Decizia nr. 40 din 14 martie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 1 iunie 2000, Decizia nr.
164 din 22 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
492 din 23 august 2001, precum si Decizia nr. 278 din 1 iulie 2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 565 din 6 august 2003, statuand
ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
Cu acele prilejuri Curtea a statuat ca art. 1 din Legea nr. 85/1992,
republicata, prevede o trecere in proprietatea detinatorilor de locuinte, fosti
chiriasi ai acestora, a locuintelor si terenurilor aferente acestor locuinte
dobandite prin cumparare de la unitatile economice sau bugetare de stat,
atribuirea terenurilor facandu-se integral sau proportional cu cota-parte din
dreptul de proprietate asupra constructiei respective.
Referitor la dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992, republicata, Curtea
a constatat ca acestea consacra o norma de justitie sociala, intrucat dau
posibilitatea chiriasilor sa cumpere locuintele la construirea carora au
contribuit direct sau indirect in vechiul sistem statal-juridic. Pe aceasta
baza s-a apreciat ca dispozitiile criticate sunt nu numai conforme literei si
spiritului art. 41 si 135 din Constitutie, republicata, ci si legitime din
punct de vedere economic, social si moral.
In cazul privatizarii unitatilor din ale caror fonduri a fost construita
locuinta ce a facut obiectul vanzarii, obligatia de vanzare catre chiriasi,
prevazuta de dispozitiile Legii nr. 85/1992, este - astfel cum a statuat Curtea
Constitutionala - o obligatie in rem, instituita in considerarea obiectului
(locuinta construita din fondurile unitatii economice sau bugetare), iar nu o
obligatie in personam, reglementata in considerarea subiectului, societatea
comerciala ce a luat nastere pe calea privatizarii.
Nici sustinerea autorului exceptiei in sensul ca textul de lege criticat ar
contraveni prevederilor constitutionale ale art. 53, referitoare la
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, nu poate fi
retinuta, intrucat, chiar daca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992,
republicata, instituie o limitare legala a exercitiului dreptului de proprietate
al unitatilor economice sau al societatilor comerciale asupra acestor locuinte,
o atare limitare este conforma prevederilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei, fiind justificata din punct de vedere juridic, social si moral,
intrucat chiriasii au contribuit la construirea acestor locuinte, fapt ce a
impus statului, pe cale de consecinta, consacrarea legala, in ceea ce ii
priveste, a dreptului de a le cumpara in conditii privilegiate, solutie
legislativa care da expresie obligatiei sale constitutionale de a asigura
conditiile necesare pentru cresterea calitatii vietii si pentru un trai decent.
Atat solutia, cat si considerentele cuprinse in aceste decizii isi
pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza, neintervenind elemente noi de
natura a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, art.
11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7 din
Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Avicola" - S.A. din Iasi in Dosarul nr. 11.543/2003 al Tribunalului
Iasi.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 septembrie 2004.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat asistent
Mihaela Senia Costinescu