DECIZIE Nr. 385 din 15 octombrie 2003
asupra sesizarii de neconstitutionalitate a Legii de revizuire a Constitutiei
Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 728 din 17 octombrie 2003
Curtea Constitutionala a fost sesizata, in temeiul dispozitiilor art. 144
lit. a) din Constitutie, de 27 de senatori apartinand Grupului parlamentar al
Partidului Romania Mare, in vederea exercitarii controlului de
constitutionalitate asupra Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei.
Potrivit tabelului cuprinzand semnaturile autorilor sesizarii de
neconstitutionalitate, cei 27 de senatori sunt urmatorii: Dumitru Badea, Angela
Mihaela Balan, Ioan Aurel Rus, Gheorghe Acatrinei, Ionel Alexandru, Corneliu
Bichinet, Constantin Biciu, Gheorghe Bunduc, Gheorghe Buzatu, Ion Carciumaru,
Eugen Marius Constantinescu, Carol Dina, Valentin Dinescu, Viorel Dumitrescu,
Eugeniu Constantin Florescu, Constantin Gaucan, Ilie Ilascu, Nicolae Iorga, Mihail
Lupoi, Ion Marcu, Stefan Gheorghe Margineanu, Mircea Mihordea, Ioan Pastiu,
Nicolae Patru, Ilie Petrescu, Mihai Ungheanu, Gheorghe Zlavog.
Sesizarea a fost trimisa Curtii Constitutionale prin Adresa nr. L297 din 9
octombrie 2003 a secretarului general al Senatului si a fost inregistrata la
Curtea Constitutionala sub nr. 4.657 din 9 octombrie 2003, formand obiectul
Dosarului nr. 449A/2003.
Sesizarea inaintata Curtii cuprinde critici de neconstitutionalitate cu
privire la adoptarea Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei prin incalcarea
procedurii prevazute la art. 147 alin. (1) din Constitutie si cu privire la
revizuirea dispozitiilor prevazute la: art. 1 alin. (4) si (5); art. 4 alin.
(1); art. 11 alin. (3); art. 16 alin. (4); art. 19 alin. (1^1); art. 21 alin.
(4); art. 23 alin. (4), (4^1), (4^2) si (4^3); art. 33^1; art. 35^1; art. 37
alin. (1); art. 38 alin. (1) si (2); art. 39 alin. (2) lit. a); art. 41 alin.
(2); art. 55 alin. (2); art. 62 lit. f); art. 69 alin. (2); art. 72 lit. p) si r);
art. 73^1 alin. (2); art. 91; art. 114 alin. (4^1); art. 117 alin. (1) si (2);
art. 118; art. 119 alin. (1) si (2); art. 122 alin. (1), (2) si (3^1); art. 124
alin. (1^1); art. 127 alin. (2), (3) si (4); art. 129; art. 130 alin. (3); art.
132 alin. (1) - (6); art. 135 alin. (3); art. 136 alin. (2); art. 138 alin.
(3); art. 145 alin. (1) si (4); art. 145^1 si 145^2.
CURTEA,
examinand sesizarea de neconstitutionalitate, dispozitiile art. 72 - 78, art.
144 lit. a) si g), art. 146, 147 si ale art. 148 din Constitutie, ale Legii nr.
3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, precum si ale Legii
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, retine:
Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei a fost adoptata de Camera
Deputatilor si de Senat la 18 septembrie 2003 si a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 669 din 22 septembrie 2003, urmand sa fie
supusa aprobarii prin referendumul ale carui organizare si desfasurare au fost
stabilite prin Legea nr. 375/2003, publicata in acelasi numar al Monitorului
Oficial al Romaniei.
Curtea Constitutionala a mai fost sesizata, la data de 22 septembrie 2003,
de un numar de 69 de deputati apartinand Grupului parlamentar al Partidului
Romania Mare, in vederea exercitarii controlului de constitutionalitate asupra
Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei. Prin Decizia nr. 356 din 23
septembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 686
din 30 septembrie 2003, Curtea Constitutionala a constatat ca solutionarea
acestei sesizari nu este de competenta sa.
Examinand prezenta sesizare, Curtea constata, de asemenea, ca nu intra in
atributiile sale controlul constitutionalitatii Legii de revizuire a
Constitutiei Romaniei, dupa adoptarea acesteia de catre Parlament si care
urmeaza sa fie supusa aprobarii prin referendum, cu motivarea cuprinsa in
decizia anterioara, pe care Curtea o reitereaza si in prezenta decizie.
In conformitate cu prevederile art. 146 si 147 din Constitutia Romaniei,
revizuirea acesteia are loc in cadrul unui proces legislativ care incepe prin
initierea revizuirii si se termina dupa aprobarea prin referendum a legii de
revizuire adoptate de cele doua Camere ale Parlamentului.
Atributiile Curtii Constitutionale in ceea ce priveste initiativele de
revizuire a Constitutiei sunt limitativ prevazute in art. 144 lit. a) teza
finala din Constitutia Romaniei, in Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 187 din 7 august 1997, si in Legea nr. 3/2000 privind
organizarea si desfasurarea referendumului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 84 din 24 februarie 2000.
Potrivit art. 144 lit. a) teza finala din Constitutia Romaniei, Curtea
Constitutionala se pronunta din oficiu asupra initiativelor de revizuire a
Constitutiei. La lit. g) a aceluiasi articol se prevede atributia Curtii
Constitutionale de a veghea la respectarea procedurii pentru organizarea si
desfasurarea referendumului si confirmarea rezultatelor acestuia.
Pentru exercitarea atributiei stabilite prin art. 144 lit. a) teza finala
din Constitutie, prevederile art. 36 alin. (1) si (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata, stabilesc ca, inainte de sesizarea Parlamentului cu o initiativa
de revizuire a Constitutiei, proiectul de lege sau propunerea legislativa se
depune la Curtea Constitutionala, care este obligata sa se pronunte in termen
de 10 zile asupra constitutionalitatii sale. Decizia Curtii Constitutionale se
pronunta in plen, cu votul a doua treimi din numarul judecatorilor Curtii, si
se comunica celor care au initiat proiectul de lege sau propunerea legislativa
ori, dupa caz, reprezentantului acestora. Decizia se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
In exercitarea atributiei prevazute de art. 144 lit. g) din Constitutie,
potrivit art. 45 din Legea nr. 3/2000, Curtea Constitutionala confirma
rezultatele referendumului national, pe care le publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I. Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei intra in vigoare
de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a hotararii
Curtii Constitutionale de confirmare a rezultatelor referendumului.
Curtea Constitutionala si-a exercitat atributiile privind controlul
constitutionalitatii initiativelor de revizuire a Constitutiei, prevazute de
art. 144 lit. a) teza finala din Constitutie, pronuntandu-se, din oficiu,
asupra constitutionalitatii sale prin Decizia nr. 148 din 16 aprilie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 317 din 12 mai 2003.
Nici Legea fundamentala, nici alte legi nu prevad atributia Curtii
Constitutionale de a se pronunta si la sesizare asupra constitutionalitatii
Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei, adoptata de Parlament in conditiile
prevazute de art. 147 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Nu s-ar putea retine atributia Curtii Constitutionale de a examina
sesizarea privind neconstitutionalitatea legii de revizuire, pe baza
dispozitiilor cuprinse in prima teza a art. 144 lit. a) din Constitutie, dat
fiind ca acest text se refera in mod explicit la legile supuse promulgarii dupa
adoptarea acestora de catre Parlament, adica la legile organice si la cele
ordinare, cu privire la care procesul legislativ este reglementat prin art. 73
- 78 din Legea fundamentala. Or, Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei
face parte din categoria legilor constitutionale, potrivit art. 72 alin. (2)
din Constitutie, iar procedura de adoptare si de intrare in vigoare a acesteia
este reglementata prin dispozitiile cu caracter special ale art. 146 si 147 din
Constitutie, care nu prevad procedura promulgarii legii de catre Presedintele
Romaniei. Aceasta lege devine definitiva ca urmare a referendumului si intra in
vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a
hotararii Curtii Constitutionale de confirmare a rezultatului referendumului.
De principiu, atunci cand poporul, detinatorul suveranitatii nationale, este
chemat sa se pronunte prin referendum asupra Legii de revizuire a Constitutiei
Romaniei si din momentul in care Parlamentul a adoptat legea respectiva, cu
respectarea procedurii si limitelor stabilite de Constituanta, nici o
autoritate publica nu se mai poate pronunta. Astfel se explica faptul ca
instanta de contencios constitutional, in cadrul unui control a priori,
potrivit art. 144 lit. a) teza finala din Constitutie, se pronunta, din oficiu,
numai asupra initiativelor de revizuire a Constitutiei.
Avand in vedere considerentele expuse in prezenta decizie, dispozitiile
art. 72 - 78, art. 144 lit. a) teza finala si lit. g), ale art. 146, 147 si 148
din Constitutie, ale Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea
referendumului, precum si ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca solutionarea sesizarii privind neconstitutionalitatea Legii de
revizuire a Constitutiei Romaniei, adoptata de Camera Deputatilor si de Senat
in sedintele din 18 septembrie 2003, nu intra in atributiile Curtii
Constitutionale.
Decizia se trimite presedintelui Camerei Deputatilor si presedintelui
Senatului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Definitiva.
Dezbaterea a avut loc la data de 15 octombrie 2003 si la ea au participat:
Nicolae Popa, presedinte, Costica Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur,
Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Serban Viorel Stanoiu, Lucian Stangu, Ioan Vida,
judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu