DECIZIE Nr. 381 din 28 iunie 2005
privind organizarea si functionarea Departamentului pentru lupta antifrauda
ACT EMIS DE: PRIMUL-MINISTRU
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 557 din 29 iunie 2005
In temeiul prevederilor art. 19 si ale art. 21 alin. (3) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
primul-ministru emite prezenta decizie.
Art. 1
Departamentul pentru lupta antifrauda se organizeaza si functioneaza ca
structura fara personalitate juridica in cadrul Cancelariei Primului-Ministru,
in subordinea ministrului delegat pentru controlul implementarii programelor cu
finantare internationala si urmarirea aplicarii acquis-ului comunitar, prin
reorganizarea Departamentului de inspectie al primului-ministru si urmarire a
utilizarii transparente a fondurilor comunitare, care se desfiinteaza, noul
departament preluand posturile corespunzatoare celui desfiintat.
Art. 2
In realizarea functiilor sale, Departamentul pentru lupta antifrauda
indeplineste urmatoarele atributii:
a) asigura coordonarea luptei antifrauda si protejarea efectiva si
echivalenta a intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania;
b) efectueaza controlul obtinerii, derularii sau utilizarii fondurilor
provenite din programele de asistenta ale Uniunii Europene, avand calitatea de
organ de constatare, in sensul art. 214 din Codul de procedura penala, in
privinta posibilelor nereguli si/sau fraude ce afecteaza interesele financiare
ale Uniunii Europene in Romania, astfel cum sunt definite in Ordonanta
Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare,
precum si a fondurilor de cofinantare aferente, utilizate necorespunzator,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 529/2003, cu modificarile si completarile
ulterioare;
c) asigura si faciliteaza cooperarea dintre institutiile nationale
implicate in protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania,
precum si intre acestea si Oficiul European de Lupta Antifrauda si statele
membre ale Uniunii Europene;
d) initiaza si avizeaza proiecte de acte normative privind protectia
intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania, in vederea armonizarii
legislative in domeniu;
e) culege, analizeaza si prelucreaza datele in scopul realizarii analizelor
relevante in domeniul protectiei intereselor financiare ale Uniunii Europene in
Romania;
f) elaboreaza si coordoneaza programe de perfectionare, stagii de pregatire
si instruire in domeniul luptei antifrauda;
g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative sau prin
decizii ale primului-ministru.
Art. 3
(1) In vederea indeplinirii atributiilor de control, Departamentul pentru
lupta antifrauda:
a) primeste sesizarile Oficiului European de Lupta Antifrauda sau din alte
surse ori se sesizeaza din oficiu cu privire la posibilele nereguli ce
afecteaza interesele financiare ale Uniunii Europene;
b) efectueaza controale la fata locului;
c) solicita tuturor institutiilor si autoritatilor publice implicate,
precum si operatorilor economici, indiferent daca sunt cu capital de stat sau
privat, documentele si informatiile necesare, acestea avand obligatia de a le
pune la dispozitie;
d) procedeaza la luarea de declaratii de la beneficiar sau de la
reprezentantul acestuia, precum si de la martorii care pot furniza date cu
privire la savarsirea unor nereguli ori fraude;
e) pune la dispozitie Oficiului European de Lupta Antifrauda actul de
control cuprinzand aspectele constatate, precum si toate datele si informatiile
cerute.
(2) In urma controalelor efectuate Departamentul pentru lupta antifrauda
intocmeste acte de control (puncte de vedere, note de control, note de sinteza,
si procese-verbale).
(3) Actele de control sunt aprobate de catre secretarul de stat, seful
Departamentului pentru lupta antifrauda.
(4) In cazul constatarii unor elemente de natura infractionala in
gestionarea fondurilor comunitare, dupa efectuarea tuturor operatiunilor
necesare, Departamentul pentru lupta antifrauda transmite actul de control
parchetului competent din punct de vedere material sa efectueze urmarirea
penala, in vederea luarii de indata a masurilor legale pentru
indisponibilizarea fondurilor, recuperarea prejudiciului si restituirea
acestuia, precum si pentru tragerea la raspundere penala a persoanelor
vinovate.
Art. 4
Structura organizatorica si numarul maxim de posturi ale Departamentului pentru
lupta antifrauda sunt prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta decizie.
Art. 5
(1) Departamentul pentru lupta antifrauda este condus de un demnitar cu
rang de secretar de stat, seful departamentului, care reprezinta Departamentul
pentru lupta antifrauda in relatiile acestuia cu celelalte ministere,
autoritati si institutii publice, precum si cu tertii, persoane fizice si
juridice din tara sau din strainatate.
(2) Seful Departamentului pentru lupta antifrauda indeplineste urmatoarele
atributii:
a) conduce departamentul;
b) propune sefului Cancelariei Primului-Ministru, cu avizul ministrului
delegat pentru controlul implementarii programelor cu finantare internationala
si urmarirea aplicarii acquis-ului comunitar, numirea, sanctionarea si
eliberarea din functie a personalului departamentului, precum si statul de
functii al acestuia, in limita numarului de posturi aprobat prin prezenta
decizie;
c) propune sefului Cancelariei Primului-Ministru, cu avizul ministrului
delegat pentru controlul implementarii programelor cu finantare internationala
si urmarirea aplicarii acquis-ului comunitar, angajarea de cheltuieli bugetare
in vederea desfasurarii activitatii departamentului;
d) in exercitarea atributiilor ce ii revin emite ordine cu caracter
normativ sau individual;
e) alte atributii stabilite prin decizie a primului-ministru sau delegate
de catre ministrul delegat.
Art. 6
(1) In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei decizii,
secretarul de stat va aproba prin ordin Regulamentul de organizare si
functionare al Departamentului pentru lupta antifrauda, precizandu-se
competentele fiecarei directii din cadrul acestui departament.
(2) Personalul din cadrul Departamentului pentru lupta antifrauda se
numeste si se elibereaza din functie prin decizie a primului-ministru, in
conformitate cu dispozitiile art. 15 lit. c) din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(3) Personalului din cadrul Departamentului pentru lupta antifrauda nu i se
aplica prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Salarizarea personalului din cadrul Departamentului pentru lupta
antifrauda se face in conformitate cu prevederile legale aflate in vigoare,
aplicabile personalului din aparatul de lucru al Guvernului.
(5) Personalul din cadrul Departamentului pentru lupta antifrauda
beneficiaza de prevederile Hotararii Guvernului nr. 170/2005 pentru aplicarea
Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiara a personalului care
gestioneaza fonduri comunitare, dupa obtinerea acordului Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 7
Pentru exercitarea atributiilor sale, Departamentul pentru lupta antifrauda
va fi dotat cu un numar de 7 autoturisme de interventie, cu un consum lunar de
400 litri/vehicul, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul delegat pentru
controlul implementarii programelor
cu finantare internationala si urmarirea
aplicarii acquis-ului comunitar,
Cristian David
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Francu
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Departamentului pentru lupta antifrauda
Nr. de posturi, exclusiv demnitarul = 45
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
|
_________________________|_______________
| |
| _________|_________
| | Directia generala |
| | operatiuni |
| |___________________|
| | (1 DG)*) |
| |___________________|
| |
| _____________|______________
| | |
________|_____________ __________|____________ ____________|__________
| Directia A | | Directia B | | Directia C |
| Legislatie, | | Control | | Culegere si analiza |
| politici, training | | | | date |
|______________________| |_______________________| |_______________________|
| 10 posturi | | 25 posturi | | 9 posturi |
|______________________| |_______________________| | (1 D + 8 C)*) |
| (1 D + 9 C)*) | | (1 D + 1 DA + | | |
| | | 22 C + 1 R)*) | | |
|______________________| |_______________________| |_______________________|
------------
*) Numar de posturi si functii:
DG - director general
D - director
DA - director adjunct
C consilier
R referent (studii medii)