DECIZIE Nr. 38 din 30 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia copilului aflat
in dificultate, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 93 din 14 februarie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind
protectia copilului aflat in dificultate, republicata, exceptie ridicata de
Directia Judeteana pentru Protectia Copilului Galati in Dosarul nr. 2.443/2002
al Judecatoriei Galati.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.443/2002,
Judecatoria Galati a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 26/1997 privind protectia copilului aflat in dificultate,
republicata. Exceptia a fost ridicata de Directia Judeteana pentru Protectia
Copilului Galati intr-o cauza civila ce are ca obiect cererea formulata de
Chifor Iordache pentru reintegrare in centrul de plasament.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 34 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997, republicata,
contravin art. 48 din Constitutie. In esenta, se arata ca textul de lege
criticat creeaza posibilitatea atacarii actelor emise de Comisia pentru
protectia copilului, potrivit normelor de drept comun, iar nu in conditiile si
limitele stabilite de Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, ca lege
organica. In acest sens se arata ca actele acestei comisii, ca autoritate a
administratiei publice, sunt acte administrative. Se mai sustine ca dispozitiile
de lege criticate contravin cerintei unei interventii "directe, precise si
desfasurate in regim de celeritate" din partea autoritatilor
administrative, atunci cand se pune in discutie ocrotirea drepturilor
copilului, intrucat "procedura in dreptul comun prevede trei faze de
judecata, pe cand procedura in contencios prevede doua faze de judecata".
In continuare, se arata ca instanta de drept comun, spre deosebire de instanta
de contencios administrativ, "se poate substitui Comisiei pentru protectia
copilului, avand posibilitatea sa modifice in tot sau in parte ori sa anuleze
actele administrative de autoritate pe care le emite aceasta", ceea ce
poate prejudicia situatia acestor copii.
Judecatoria Galati apreciaza ca exceptia este neintemeiata. In acest sens
se arata ca hotararea Comisiei pentru protectia copilului este un act
administrativ jurisdictional, deoarece este emisa de "un organ al
autoritatii publice cu competenta atribuita de lege pentru rezolvarea anumitor
litigii juridice, litigii care presupun o procedura speciala de emitere a
actului, cu participarea partilor si in urma unor dezbateri
contradictorii". Or, potrivit art. 2 lit. c) din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, "actele administrative pentru a caror desfiintare
se prevede prin lege speciala o alta procedura judiciara sunt exceptate de la
controlul pe calea actiunii directe reglementate de Legea nr. 29/1990". Se
mai arata ca, desi in reglementarea initiala a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 26/1997, hotararile Comisiei pentru protectia copilului puteau
fi atacate pe calea contenciosului administrativ, Legea nr. 108/1998 a
modificat ordonanta, astfel ca cel vatamat intr-un drept al sau prin acest act
administrativ sa se poata apara mai bine, parcurgand trei grade de jurisdictie,
in loc de doua, potrivit Legii nr. 29/1990.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, Curtea a solicitat si
punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca neintemeiata exceptia de
neconstitutionalitate. In acest sens se arata ca, potrivit art. 2 lit. c) din
Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, "in afara conditiei ca
actul ce formeaza obiectul actiunii in contencios administrativ sa fie unul
administrativ, mai trebuie indeplinita si conditia ca legea sa nu prevada o
alta procedura judiciara, pentru a fi incidenta Legea nr. 29/1990". De
asemenea, se considera ca in speta nu sunt aplicabile dispozitiile Legii nr.
29/1990, astfel ca "nu se poate vorbi de o incalcare a dispozitiilor
constitutionale cu privire la stabilirea prin lege organica a conditiilor si
limitelor exercitarii dreptului persoanei vatamate de o autoritate
publica". Se mai arata ca, deoarece cel vatamat intr-un drept al sau prin
hotararea Comisiei pentru protectia copilului se poate apara mai bine prin
parcurgerea celor trei grade de jurisdictie, potrivit normelor de drept comun,
nu este incalcat art. 48 din Constitutie.
Guvernul, apreciind exceptia de neconstitutionalitate ca neintemeiata,
arata ca, "prin posibilitatea atacarii actelor administrative emise de
Comisie, la instanta judecatoreasca de drept comun, nu se poate vorbi despre
limitarea dreptului persoanei vatamate de o autoritate administrativa de a se adresa
justitiei" atata vreme cat "acest drept este continut de insusi
textul legal a carui neconstitutionalitate se invoca". De asemenea, se
considera ca scopul controlului judiciar exercitat de instanta de drept comun
"este tocmai acela al anularii unui act administrativ care prejudiciaza
interesele unei persoane", astfel ca apar ca eronate sustinerile autorului
exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata ca, "pentru a forma obiectul unei actiuni in
contenciosul administrativ, un act trebuie sa indeplineasca doua conditii: sa
aiba caracter administrativ si legea sa nu prevada o alta cale judiciara de
atac, [...] or, potrivit Legii nr. 108/1998 pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 26/1997, hotararea Comisiei poate fi atacata potrivit
normelor de drept comun". De asemenea, se arata ca, prin modificarile pe
care Legea nr. 108/1998 le aduce Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
26/1997, cel vatamat intr-un drept al sau prin aceste acte administrative
jurisdictionale este avantajat, deoarece se poate apara mai bine daca are la
dispozitie trei grade de jurisdictie si nu doar doua, potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, raportul intocmit in
cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
34 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia
copilului aflat in dificultate, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 276 din 24 iulie 1998, dispozitii care au urmatoarea redactare:
Art. 34: "Hotararea comisiei poate fi atacata la judecatoria
teritoriala competenta, potrivit normelor de drept comun."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege se invoca
incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale ale art. 48, potrivit carora:
"(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica,
printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei
cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins, anularea
actului si repararea pagubei.
(2) Conditiile si limitele exercitarii acestui drept se stabilesc prin lege
organica.
(3) Statul raspunde patrimonial, potrivit legii, pentru prejudiciile
cauzate prin erorile judiciare savarsite in procesele penale."
Examinand exceptia, Curtea constata ca textul de lege criticat a mai fost
supus controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 282 din 29
octombrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 902
din 12 decembrie 2002, Curtea Constitutionala a statuat ca dispozitiile legale
criticate nu aduc atingere dreptului consfintit in art. 48 din Constitutie. In
acest sens instanta constitutionala a retinut ca, spre deosebire de art. 29 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 (in redactarea initiala), care
prevedea ca "Hotararea Comisiei pentru protectia copilului poate fi
atacata in conditiile Legii contenciosului administrativ", in art. 34 din
aceeasi ordonanta (in redactarea data prin Legea nr. 108/1998), s-a prevazut ca
"Hotararea comisiei poate fi atacata la judecatoria teritoriala
competenta, potrivit normelor de drept comun". Acest fapt insa nu poate fi
considerat contrar prevederilor art. 48 din Constitutie, deoarece noua optiune
a legiuitorului asigura accesul partii interesate la caile de atac impotriva
hotararilor Comisiei pentru protectia copilului. Afirmatia autorului exceptiei,
in sensul ca folosirea cailor de atac in procedura de drept comun ar asigura o
aparare mai putin eficienta a intereselor copilului aflat in dificultate decat
procedura contenciosului administrativ, nu mai are suport in realitate.
Legiuitorul a urmarit tocmai o mai lesnicioasa cale de realizare a intereselor
copilului.
Intrucat in cauza nu au fost evocate imprejurari noi, de natura sa determine
schimbarea jurisprudentei Curtii, atat considerentele, cat si solutia din
aceasta decizie isi pastreaza valabilitatea si in prezentul dosar.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia copilului aflat in
dificultate, republicata, exceptie ridicata de Directia Judeteana pentru
Protectia Copilului Galati in Dosarul nr. 2.443/2002 al Judecatoriei Galati.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman