Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 373 din  2 octombrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 160 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata, precum si a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 801 din 13 noiembrie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 160 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata, precum si a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Alexandru Misca in Dosarul nr. 2.035/2003 al Tribunalului Sibiu.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Se apreciaza ca prevederile criticate sunt constitutionale in conditiile in care accesul la justitie nu presupune gratuitatea acestuia. In acest sens este invocata si jurisprudenta Curtii Constitutionale cu privire la plata taxei de timbru.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 16 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.035/2003, Tribunalul Sibiu a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 105 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare si a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Alexandru Misca.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata, in esenta, ca textele criticate, prin care organele financiare care l-au actionat in justitie sunt scutite de plata taxei de timbru, incalca dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1), ale art. 21, precum si prevederile art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, intrucat instituie un regim inegal intre cetateni si administratia financiara in ceea ce priveste plata taxei de timbru pentru introducerea unei actiuni in justitie, impiedicand accesul liber la justitie.
    Tribunalul Sibiu considera ca "se poate aprecia o incalcare a prevederilor constitutionale a art. 105 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 si art. 17 din Legea nr. 146/1997 prin aceasta creandu-se <<privilegii>> organelor fiscale in detrimentul restului cetatenilor, incalcandu-se si principiul impartialitatii administratiei fiscale ce impune o limitare a puterii discretionare ce este acordata prin lege administratiei fiscale".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata. Referindu-se la art. 17 din Legea nr. 146/1997, Guvernul sustine, in esenta, ca "plata unor taxe sau impozite nu reprezinta un drept, ci o obligatie constitutionala a cetatenilor, prevazuta de art. 53 alin. (1) din Constitutie". Pe de alta parte, se arata ca "ratiunea pentru care anumite autoritati publice sunt scutite de plata taxei de timbru este aceea ca actiunile si cererile introduse de ele reprezinta o stransa legatura cu veniturile bugetului de stat, fiind vorba de realizarea unui interes public". In legatura cu invocarea incalcarii dreptului privind liberul acces la justitie prevazut de art. 21 din Constitutie, Guvernul precizeaza ca acest principiu constitutional "nu presupune gratuitatea actului de justitie si, implicit, realizarea unor drepturi pe cale judecatoreasca in mod gratuit". In acest sens Guvernul face referire si la jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale. Cu privire la invocarea incalcarii prevederilor art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Guvernul arata ca acest text "reglementeaza dreptul oricarei persoane de a beneficia de un proces echitabil, insa nu contine nici o interdictie referitoare la scutirea de plata taxei judiciare de timbru".
    In ceea ce priveste invocarea neconstitutionalitatii art. 105 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, Guvernul precizeaza ca "acest act normativ a fost abrogat prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, aprobata prin Legea nr. 79 din 12 martie 2003. Continutul textului art. 105 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 a fost preluat, insa, de art. 158 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002". Fata de continutul acestui text, justificat de aceleasi ratiuni care au stat la baza scutirii acordate prin art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, Guvernul apreciaza "ca argumentele prezentate pentru respingerea criticii de neconstitutionalitate a articolului mentionat din Legea nr. 146/1997 sunt valabile, in mod corespunzator, si pentru demonstrarea caracterului constitutional al art. 158 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare".
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 17 din Legea nr. 146/1997 sunt constitutionale. In argumentarea acestui punct de vedere se sustine, in esenta, ca "scutirea de la plata taxei de timbru a institutiilor publice prevazute la art. 17 din Legea nr. 146/1997 nu este nejustificata, deoarece aceasta scutire se refera numai la actiunile prin care se urmareste intregirea veniturilor statului, venituri care, prin plata taxelor de timbru, ar fi inutil si temporar diminuate". Pe de alta parte, "accesul la justitie nu presupune gratuitatea actului de justitie si, implicit, realizarea unor drepturi pe cale judecatoreasca, in mod gratuit". Potrivit acestui punct de vedere, nici art. 21 din Constitutie si nici art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale nu contin prevederi de natura sa interzica stabilirea taxelor de timbru in justitie.
    Referitor la dispozitiile art. 105 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, Avocatul Poporului sustine ca acestea au fost abrogate prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, ca si intreaga Ordonanta a Guvernului nr. 11/1996, fara a fi preluate in actul normativ abrogator. In consecinta, se considera ca, referitor la textul respectiv, exceptia este inadmisibila.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum aceasta a fost formulata, il constituie dispozitiile art. 105 din Ordonanta Guvernului nr. 11 din 23 ianuarie 1996 privind executarea creantelor bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, aprobata cu modificari prin Legea nr. 108 din 10 octombrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie 1996, cu modificarile ulterioare, precum si dispozitiile art. 17 din Legea nr. 146 din 24 iulie 1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997.
    Textele criticate pentru neconstitutionalitate au urmatorul cuprins:
    - Art. 105 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, cu modificarile ulterioare: "Ministerul Finantelor si organele sale teritoriale, organele administratiei publice centrale, autoritatile administratiei publice locale, precum si institutiile publice sunt scutite de taxe pentru cererile, actiunile si orice alte masuri pe care le indeplinesc in vederea realizarii creantelor bugetare."
    Acest text a fost abrogat, ca de altfel intreaga Ordonanta a Guvernului nr. 11/1996, prin Ordonanta Guvernului nr. 61 din 29 august 2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 14 august 2003. Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 a preluat in art. 160, in principiu, dispozitiile criticate pentru neconstitutionalitate, in urmatoarea redactare: "Creditorii bugetari sunt scutiti de taxe, tarife, comisioane sau cautiuni pentru cererile, actiunile si orice alte masuri pe care le indeplinesc in vederea realizarii creantelor bugetare."
    In consecinta, in temeiul jurisprudentei sale, Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 160 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, dispozitii in vigoare care au preluat, in principiu, prevederile criticate pentru neconstitutionalitate.
    - Art. 17 din Legea nr. 146/1997, cu modificarile ulterioare: "Sunt scutite de taxa judiciara de timbru cererile si actiunile, inclusiv caile de atac formulate, potrivit legii, de Senat, Camera Deputatilor, Presedintia Romaniei, Guvernul Romaniei, Curtea Constitutionala, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, de Ministerul Public si de Ministerul Finantelor, indiferent de obiectul acestora, precum si cele formulate de alte institutii publice, indiferent de calitatea procesuala a acestora, cand au ca obiect venituri publice."
    Critica de neconstitutionalitate cu privire la cele doua texte se bazeaza, in esenta, pe sustinerea ca prin dispozitiile legale respective autoritatile publice vizate, care beneficiaza de scutire de plata taxei de timbru, sunt privilegiate fata de cetatenii care au obligatia achitarii lor, iar pe de alta parte, se incalca dreptul cetatenilor de acces liber la justitie prin prevederea obligatiei de a plati aceste taxe. In acest sens sunt invocate prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea in drepturi si ale art. 21 privind accesul liber la justitie. Totodata, autorul exceptiei invoca si incalcarea dispozitiilor art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, text care prevede dreptul oricarei persoane la un proces echitabil solutionat de un tribunal independent si impartial, intr-un termen rezonabil.
    Analizand textele de lege criticate comparativ cu prevederile constitutionale si conventionale invocate, Curtea nu retine existenta vreunei incompatibilitati.
    Sustinerea autorului exceptiei privind instituirea unei inegalitati in drepturi intre cetateni si autoritatile publice este neintemeiata. Principiul egalitatii prevazut de Constitutie pentru cetateni nu poate ca, prin extensie, sa primeasca semnificatia unei egalitati intre cetateni si autoritatile publice. Asa cum rezulta din dispozitiile constitutionale ale art. 16, cetatenii se bucura de drepturile prevazute in Constitutie si in legi, fiind egali in fata acestora si a autoritatilor publice, in timp ce autoritatile publice exercita atributiile ce le sunt stabilite de lege, potrivit competentei lor, in realizarea functiilor pentru care sunt create.
    In ceea ce priveste scutirea autoritatilor publice vizate de textele criticate, de taxe, tarife, comisioane sau cautiuni pentru cererile, actiunile si orice alte masuri pe care le indeplinesc in vederea realizarii creantelor bugetare, aceasta are o justificare obiectiva si rationala, autoritatile respective - creditori bugetari - fiind finantate de la bugetul de stat pentru a putea functiona, iar taxele respective se fac venit tot la bugetul de stat, astfel ca ar fi absurd ca autoritatile in cauza sa fie obligate (formal) sa plateasca din buget o taxa care revine aceluiasi buget.
    In legatura cu critica de neconstitutionalitate bazata pe sustinerea ca se incalca dreptul de liber acces la justitie, respectiv dreptul la un proces echitabil, Curtea retine ca aceasta este neintemeiata, intrucat nici dispozitiile constitutionale ale art. 21 si nici cele ale art. 6 din conventie nu exclud stabilirea unor conditii in legatura cu introducerea actiunilor in justitie, intre care si aceea a platii unor taxe, asa cum nici una dintre aceste prevederi nu stabileste gratuitatea serviciului public al justitiei.
    Referitor la plata taxelor pentru cererile si actiunile adresate instantelor de judecata, Curtea Constitutionala a mai solutionat exceptii cu obiect asemanator, stabilind ca textele de lege prin care se prevad scutiri de taxe de timbru si taxe judiciare de timbru pentru autoritatile publice vizate sunt constitutionale (a se vedea, de exemplu, deciziile: nr. 121 din 25 martie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 250 din 11 aprilie 2003; nr. 179 din 8 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 356 din 26 mai 2003; nr. 177 din 8 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 27 mai 2003). Solutiile si considerentele cuprinse in deciziile Curtii isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 160 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata, precum si a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Alexandru Misca in Dosarul nr. 2.035/2003 al Tribunalului Sibiu.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 2 octombrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 373/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 373 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 373/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu