DECIZIE Nr. 371 din 28 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 949 din 18 octombrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Moise
Cuzman in Dosarul nr. 10.609/2003 al Judecatoriei Timisoara.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public, invocand jurisprudenta Curtii
Constitutionale, si anume deciziile nr. 175/2000 si nr. 422/2003, pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata,
sustinand ca textele de lege criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei.
In acest sens, arata ca instituirea diferentiata a platii taxelor judiciare
de timbru, dupa cum obiectul acestora este sau nu evaluabil in bani, cu
exceptiile prevazute de lege, nu constituie o discriminare sau o atingere adusa
principiului constitutional al egalitatii in drepturi.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 10.609/2003,
Judecatoria Timisoara a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare.
Exceptia a fost ridicata de Moise Cuzman intr-o cauza civila ce are ca obiect o
actiune in pretentii in contradictoriu cu statul roman.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale
art. 16 alin. (1) si (2), precum si ale art. 44 alin. (2) teza intai si alin.
(4), deoarece "in speta de fata este vorba de o reparatiune justificata
tocmai prin abuzul statului totalitar".
Judecatoria Timisoara apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata. In acest sens, arata ca "invocarea infrangerii normelor
constitutionale referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor si
protectia dreptului de proprietate privata, prin interzicerea nationalizarii pe
baze discriminatorii", nu este relevanta pentru solutionarea exceptiei, neavand
incidenta cu obiectul acesteia.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, invocand jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale in
materie, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata. In acest sens, arata ca dispozitiile legale criticate stabilesc
taxele judiciare de timbru, diferentiate dupa cum obiectul actiunii sau cererii
de sesizare a instantei judecatoresti este sau nu evaluabil in bani. Criteriile
de determinare a cuantumului acestor taxe reprezinta insa optiunea
legiuitorului, potrivit politicii legislative fiscale. De asemenea, apreciaza
ca "reglementarea acestor taxe nu aduce nici o atingere principiului
egalitatii in drepturi, intrucat nu face nici o diferentiere intre
contribuabili". Guvernul arata ca "plata taxei judiciare de timbru
constituie o indatorire constitutionala determinata de lege, in aceleasi
conditii, pentru cei care formuleaza actiuni si cereri adresate instantelor
judecatoresti". In final, observa ca autorul exceptiei, de fapt, isi
exprima nemultumirea fata de dispozitiile fostei Legi nr. 18/1968 privind
controlul provenientei unor bunuri ale persoanelor fizice, care nu au fost
dobandite in mod licit, prin care a fost lipsit de proprietatea unui
autoturism.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
neconstitutionale. In acest sens, arata ca, "prin modul in care sunt reglementate
taxele judiciare de timbru in Legea nr. 146/1997, se creeaza premisele
aplicarii unui tratament nediferentiat, pe baza unei discriminari pe criteriul
averii, iar in aceste conditii taxa judiciara de timbru apare ca fiind excesiva
si contrara art. 4 alin. (2) din Constitutie". In ceea ce priveste
contrarietatea textelor de lege criticate fata de prevederile art. 44 din
Constitutie, republicata, considera ca "lipsa posibilitatii materiale de
plata, precum si plata anticipata a taxelor judiciare de timbru au drept efect
restrangerea exercitiului dreptului de proprietate".
Aceasta restrangere nu indeplineste insa conditiile prevazute de art. 53
din Constitutie, republicata, iar prin modul discriminatoriu in care se aplica
aduce atingere insesi existentei dreptului in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei republicate, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Dispozitiile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 1: "Actiunile si cererile introduse la instantele
judecatoresti, precum si cererile adresate Ministerului Justitiei si
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie sunt supuse taxelor
judiciare de timbru, prevazute in prezenta lege, si se taxeaza in mod
diferentiat, dupa cum obiectul acestora este sau nu evaluabil in bani, cu
exceptiile prevazute de lege.";
- Art. 2: "(1) Actiunile si cererile evaluabile in bani, introduse la
instantele judecatoresti, se taxeaza astfel:
______________________________________________________________________________
| a) pana la valoarea de 378.000 lei - plafon 17.000 lei
|
| valoric pentru anul 2004
|
|______________________________________________________________________________|
| b) intre 378.001 lei si 3.782.000 lei - plafon 17.000 lei + 10% pentru ce
|
| valoric pentru anul 2004 depaseste 342.000 lei
|
|______________________________________________________________________________|
| c) intre 3.782.001 lei si 37.825.000 lei - 325.000 lei + 8% pentru ce
|
| plafon valoric pentru anul 2004 depaseste 3.420.000 lei
|
|______________________________________________________________________________|
| d) intre 37.825.001 lei si 189.126.000 lei - 2.787.000 lei + 6% pentru ce
|
| plafon valoric pentru anul 2004 depaseste 34.200.000 lei
|
|______________________________________________________________________________|
| e) intre 189.126.001 lei si 378.252.000 lei - 10.995.000 lei + 4% pentru
ce|
| plafon valoric pentru anul 2004 depaseste 171.000.000 lei |
|______________________________________________________________________________|
| f) intre 378.252.001 lei si 1.891.260.000 lei - 17.835.000 lei + 2% pentru
ce|
| plafon valoric pentru anul 2004 depaseste 342.000.000 lei
|
|______________________________________________________________________________|
| g) peste 1.891.260.001 lei - plafon valoric 45.195.000 lei + 1% pentru
ce|
| pentru anul 2004 depaseste 1.710.000.000 lei
|
|______________________________________________________________________________|
(2) In cazul contestatiei la executarea silita, taxa se calculeaza la
valoarea bunurilor a caror urmarire se contesta sau la valoarea debitului
urmarit, cand acest debit este mai mic decat valoarea bunurilor urmarite. Taxa
aferenta acestei contestatii nu poate depasi suma de 1.710.000 lei, indiferent
de valoarea contestata.
(3) Valoarea la care se calculeaza taxa de timbru este cea declarata in
actiune sau in cerere. Daca aceasta valoare este contestata sau apreciata de
instanta ca derizorie, evaluarea se va face potrivit normelor metodologice
prevazute la art. 28 alin. (2) din prezenta lege."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia
apreciaza ca textele legale criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1)
si (2) si celor ale art. 44 alin. (2) teza intai si alin. (4) din Constitutie,
republicata, prevederi care au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 44 alin. (2) teza intai si alin. (4): "(2) Proprietatea privata
este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. [...]
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997, care reglementeaza cuantumul
taxelor judiciare de timbru pentru actiunile si cererile evaluabile in bani,
introduse la instantele judecatoresti, au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate. Astfel, raportat la prevederile constitutionale ale art.
16, Curtea a stabilit ca instituirea unor exceptii de la regula generala a
platii taxelor judiciare de timbru nu constituie o discriminare sau o atingere
adusa principiului constitutional al egalitatii in drepturi. Plata unor taxe
sau impozite nu reprezinta un drept, ci o obligatie constitutionala a
cetatenilor, in conformitate cu prevederile constitutionale, potrivit carora
"Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la
cheltuielile publice". In acest sens este Decizia nr. 175 din 26
septembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702
din 28 decembrie 2000, si Decizia nr. 16 din 22 ianuarie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 din 18 februarie 2002.
De asemenea, prin Decizia nr. 422 din 13 noiembrie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 908 din 19 decembrie 2003, Curtea
a statuat ca stabilirea modalitatii de plata a taxelor judiciare de timbru, ca
de altfel si a cuantumului lor, este o optiune a legiuitorului, ce tine de
politica legislativa fiscala. Curtea a constatat ca instituirea diferentiata a
platii taxelor judiciare de timbru, dupa cum obiectul acestora este sau nu este
evaluabil in bani, cu exceptiile prevazute de lege, nu constituie o
discriminare sau o atingere adusa principiului constitutional al egalitatii in
drepturi.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, atat solutiile, cat si
considerentele cuprinse in aceste decizii isi pastreaza valabilitatea si in
cauza de fata.
In legatura cu invocarea infrangerii principiului constitutional prevazut
la art. 44, care consacra dreptul de proprietate privata, Curtea constata ca
aceste critici sunt nerelevante pentru solutionarea exceptiei de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si ale art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si alin. (3) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Moise Cuzman in Dosarul nr.
10.609/2003 al Judecatoriei Timisoara.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora