Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 366 din  5 august 2003

referitoare la stabilirea sanctiunilor pentru incalcarea prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996 de catre Societatea de Asigurare UNITA - S.A.

ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 715 din 14 octombrie 2003


SmartCity3


    Comisia Consiliului Concurentei

    I. In baza:
    1. Decretului nr. 1.075 din 21 decembrie 2001 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;
    2. Legii concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
    3. Regulamentului de organizare, functionare si procedura al Consiliului Concurentei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 50 bis din 25 martie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
    4. Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;
    5. Instructiunilor cu privire la definirea pietei relevante in scopul stabilirii partii substantiale de piata, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
    6. investigatiei declansate in Dosarul RS-171 din 22 iunie 2000, prin Ordinul Presedintelui Consiliului Concurentei nr. 59 din 19 iulie 2000;
    7. prevederilor Deciziei Plenului Consiliului Concurentei nr. 317 din 14 iulie 2003, prin care s-a finalizat investigatia;
    8. Ordinului presedintelui Consiliului Concurentei nr. 142 din 15 iulie 2003, prin care s-a stabilit componenta comisiei care va decide cuantumul amenzilor aplicate pentru practicile anticoncurentiale savarsite de catre 12 societati de asigurare, prin incheierea unei intelegeri privind stabilirea nivelului minim al primelor de asigurare pentru asigurarea de raspundere civila auto cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei (asigurarea tip Carte Verde);
    9. Procesului-verbal nr. V2-1.463 din 30 iulie 2003.
    II. Avand in vedere:
    1. Decizia Plenului Consiliului Concurentei nr. 317 din 14 iulie 2003
    1.1. Prin aceasta decizie, Plenul Consiliului Concurentei a stabilit ca societatile de asigurari Societatea Comerciala Asigurarea Romaneasca ASIROM - S.A. (denumita in continuare ASIROM)*1), Societatea de Asigurare-Reasigurare ASTRA - S.A. (denumita in continuare ASTRA)*2), Societatea Comerciala METROPOL - Compania Internationala de Asigurari si Reasigurari - S.A. (denumita in continuare METROPOL)*3), Societatea de Asigurare-Reasigurare ARDAF - S.A. (denumita in continuare ARDAF)*4), Societatea Comerciala ALLIANZ TIRIAC Asigurari - S.A. (denumita in continuare ALLIANZ)*5), Societatea de Asigurare-Reasigurare OMNIASIG - S.A. (denumita in continuare OMNIASIG)*6), Grupul de Asigurari Roman GRUP AS - S.A. (denumita in continuare GRUP AS)*7), Societatea de Asigurare UNITA - S.A., (denumita in continuare UNITA)*8) si Societatea Comerciala Asigurare-Reasigurare AGI ROMANIA - S.A. (denumita in continuare AGI ROMANIA)*9), INTERAMERICAN ROMANIA INSURANCE - S.A. (denumita in continuare INTERAMERICAN)*10), ASITRANS - S.A. Asigurari-Reasigurari (denumita in continuare ASITRANS)*11) si ASA Asigurari ATLASSIB - S.A. (denumita in continuare ATLASSIB)*12) se fac vinovate de incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin incheierea si/sau punerea in practica a unei intelegeri avand ca obiect fixarea - in cadrul Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (denumit in continuare BAAR) - a unor niveluri minime de prime la asigurarea de raspundere civila auto cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei (Carte Verde).
------------
    *1) Sediul social: bd. Carol I nr. 31 - 33, sectorul 2, Bucuresti; nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J40/304/1991.
    *2) Sediul social: str. Puskin nr. 1, sectorul 1, Bucuresti; nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J40/305/1991.
    *3) Sediul social: bd. Dimitrie Cantemir nr. 1, sectorul 3, Bucuresti; nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J40/12.428/1991.
    *4) Sediul social: str. Samuil Micu nr. 7, Cluj-Napoca, judetul Cluj; nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J12/4.169/1992.
    *5) Sediul social: str. Caderea Bastiliei nr. 80 - 84, sectorul 1, Bucuresti: nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J40/15.882/1994.
    *6) Sediul social: aleea Alexandru nr. 48, sectorul 1, Bucuresti; nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J40/8.364/1994.
    *7) Sediul social: Bd. Unirii nr. 67, bl. G2A, sectorul 3, Bucuresti; nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J40/6.961/1995.
    *8) Sediul social: str. Ofcea nr. 9, Timisoara, judetul Timis; nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului J35/21/1991.
    *9) Sediul social: bd. Mircea Voda nr. 34, bl. M1, et. 2, sectorul 3, Bucuresti; nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J40/10.595/1995.
    *10) Sediul social: sos. Cotroceni nr. 20, sectorul 6, Bucuresti; nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J40/15.656/1994;
    *11) Sediul social: str. Gramond nr. 8, sectorul 4, Bucuresti; nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J40/2.241/1994.
    *12) Sediul social: str. Noica bl. 4, ap. 20, sc. B, et. 4, Sibiu; nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J32/1.053/1996.

    1.2. La data de 20 mai 1999, la sediul BAAR*13) a fost organizata intalnirea reprezentantilor urmatoarelor societati de asigurari: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA si AGI ROMANIA. Aceasta intalnire a avut ca scop analizarea nivelului primei pentru asigurarea de raspundere civila auto cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei (denumita in continuare asigurare tip Carte Verde).
    Dupa analizarea propunerilor concrete avansate de catre participanti, acestia au hotarat ca BAAR "sa recomande societatilor de asigurare un nivel minim al primelor de asigurare, care sa fie avut in vedere de catre societatile de asigurare la stabilirea primelor ce vor fi practicate incepand cu data de 15 iunie 1999 ora 0", nivel majorat fata de cel practicat la acea data. Aceasta hotarare, incluzand si nivelul minim recomandat al primelor de asigurare, a fost transmisa de catre BAAR, prin Circulara nr. 5.067 din 24 mai 1999, catre "toti membrii BAAR autorizati sa elibereze documentele internationale de asigurare - Carte Verde".
------------
    *13) Sediul social: sos. Stefan cel Mare nr. 30, bl. 26, sc. A, et. 6, ap. 16, sectorul 2, Bucuresti.

    1.3. La data de 22 iunie 1999, in sedinta Comitetului de directie al BAAR s-a hotarat ca "nivelul minim de prime la asigurarea de raspundere civila auto, stabilit in sedinta din 20 mai 1999, sa se aplice incepand cu data de 15 iulie 1999, ora 0,00, si nu din 15 iunie 1999"; aceasta hotarare a fost transmisa membrilor BAAR prin Circulara BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999.
    1.4. Transmiterea de catre BAAR a hotararii luate de catre reprezentantii celor 9 societati de asigurare a facut ca aceste niveluri minime "recomandate" ale primelor sa capete caracter de "obligatii" pentru toate societatile de asigurare membre BAAR, care erau autorizate sa practice asigurarea tip Carte Verde. Prin urmare, societatile de asigurare autorizate sa elibereze documente de asigurare internationala tip Carte Verde au considerat ca aceste niveluri minime "recomandate" ale primelor au un caracter obligatoriu si le-au aplicat in consecinta. Cu titlu exemplificativ, la data de 25 octombrie 2001, societatea de asigurari ASTRA a mentionat*14) ca "prima de asigurare practicata de ASTRA privind asigurarea de raspundere civila pentru autovehicule cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei este de 45 de USD [...]. Primele sunt fixe, nenegociabile si sunt practicate de toate societatile de asigurare printr-o conventie ce a fost agreata in cadrul BAAR"; in acelasi sens, societatea UNITA*15) a precizat: "societatea UNITA a inteles sa se alinieze acestor tarife minimale". De asemenea, conform celor declarate de catre societatea ASIROM*16), "prima de asigurare pentru asigurarea tip Carte Verde pentru o perioada de 15 zile, pentru autoturisme, este de 45 de USD".
------------
    *14) Prin Adresa inregistrata la Consiliul Concurentei cu nr. SG - 1.008 din 26 octombrie 2001.
    *15) Prin Adresa UNITA nr. SIAR/92.591 din 5 iulie 2000, inregistrata la Consiliul Concurentei cu nr. V2 639 din 6 iulie 2000.
    *16) Prin Adresa ASIROM nr. 25.870 din 26 octombrie 2001, inregistrata la Consiliul Concurentei cu nr. SG 1.015 din 26 octombrie 2001.

    1.5. Aplicarea, de catre societatile de asigurare, a nivelurilor minime "recomandate" ca fiind obligatorii rezulta si din adresele inaintate BAAR de catre unii dintre membrii sai privind nerespectarea, de catre alte societati de asigurare membre BAAR, a nivelurilor minime "recomandate". Cu titlu exemplificativ, la data de 22 iulie 1999*17), UNITA a instiintat BAAR ca ASTRA, sucursala Arad, nu a respectat hotararea Comitetului de directie al BAAR din data de 22 iunie 1999, referitoare la stabilirea nivelului minim al primelor la asigurarea de raspundere civila auto cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei. De asemenea, la data de 19 august 1999*18) ASIT aduce la cunostinta BAAR ca "ASIT a respectat si continua sa respecte intocmai tariful minimal recomandat de BAAR prin Circulara nr. 5.813 din 28 iunie 1999. Din pacate, am constatat ca nu toti membrii inteleg sa respecte recomandarile BAAR, desi reprezentantii societatilor autorizate de acesta sa elibereze documente de asigurare Carte Verde au fost in unanimitate de acord cu acest tarif in sedinta din 20 mai 1999 [...]. Societatea noastra a considerat ca atat conducerea, cat si membrii BAAR trebuie sa inteleaga consecintele grave pe care le-ar putea avea o practica gresita de vanzare a documentelor de asigurare Carte Verde la preturi de dumping [...], avandu-se in vedere principiul solidaritatii intre societatile membre BAAR".
------------
    *17) Prin Adresa nr. AB 41.716 din 16 iulie 1999, inregistrata la BAAR cu nr. 6.139 din 22 iulie 1999.
    *18) Prin Adresa nr. 5.130 din 19 august 1999, inregistrata la BAAR cu nr. 8.120 din 30 august 1999.

    1.6. Ca urmare a informatiilor primite de catre BAAR cu privire la nerespectarea, de catre unii dintre membrii sai, a acestor niveluri minime, in sedinta din data de 3 septembrie 1999, Adunarea generala extraordinara a membrilor BAAR a hotarat ca se vor sanctiona societatile de asigurare care nu vor respecta nivelurile minime "recomandate", accentuand prin aceasta masura punitiva caracterul lor obligatoriu, si nu de "recomandare", stiut fiind faptul ca nu se poate sanctiona nerespectarea unei "recomandari", ci numai a unei obligatii asumate. Astfel, potrivit rezolutiei Adunarii generale extraordinare BAAR, incepand cu data de 20 septembrie 1999, ora 0,00, s-a decis "sa se respecte cu strictete Circulara BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999 cu referire la recomandarea privind tariful minimal de prime la asigurarea de raspundere civila auto cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei [...] nerespectarea acesteia poate atrage chiar retragerea dreptului societatii dvs. de a elibera documente internationale de asigurare Carte Verde". Aceasta rezolutie a Adunarii generale extraordinare BAAR a fost transmisa membrilor BAAR prin Circulara BAAR nr. 8.165 din 10 septembrie 1999.
    1.7. Intelegerea intervenita - in cadrul BAAR - intre societatile membre BAAR, avand ca obiect fixarea in mod concertat a nivelului minim de prime pentru asigurarea tip Carte Verde, a avut ca efect majorarea primelor de asigurare cu aproximativ 10 USD. Totodata, fixarea acestor niveluri minime ale primelor a avut ca efect eliminarea concurentei pe piata relevanta si prejudicierea consumatorilor, deoarece, incepand cu momentul aplicarii acestora, consumatorul a fost privat astfel de posibilitatea de a alege, societatile autorizate practicand aceleasi niveluri de prime, mai mari decat cele practicate anterior.
    1.8. La momentul incheierii intelegerii, 26 de societati de asigurari de autovehicule erau membre BAAR, dintre acestea 9 fiind autorizate sa practice asigurarea tip Carte Verde, si anume: ASIROM, UNITA, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, METROPOL, ASTRA si AGI ROMANIA. Incepand cu data de 1 decembrie 1999, au mai fost autorizate sa practice aceasta categorie de asigurari si societatile: INTERAMERICAN (1 decembrie 1999 - 18 februarie 2002), ASIGURARE-REASIGURARE "INDUSTRIILOR ARGES" - S.A.*19), denumita in continuare ASIRAG (1 iunie 2000), ASITRANS (1 ianuarie 2001) si ATLASSIB (1 iulie 2001). Cu exceptia societatii ASIRAG, celelalte 3 societati de asigurari, autorizate ulterior sa practice asigurarea tip Carte Verde, desi nu s-au numarat printre initiatorii intelegerii in cauza, au aplicat in practica nivelurile minime de prime pentru aceasta categorie de asigurare, stabilite in cadrul BAAR de catre celelalte 9 societati de asigurari autorizate anterior.
------------
    *19) Sediul social: bd. I.C. Bratianu bl. A5 - A7, parter, Pitesti, judetul Arges.

    1.9. BAAR este o organizatie profesionala, infiintata de asiguratorii de autovehicule din Romania, neguvernamentala, creata in scopul dezvoltarii si cooperarii in domeniul asigurarilor de autovehicule si reprezentarii societatilor membre in relatiile cu alte organizatii din tara si din strainatate. BAAR a fost infiintat si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile art. 24 din Legea nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea si functionarea societatilor comerciale din domeniul asigurarilor, abrogata prin Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, si ale art. 102 din Legea nr. 21/1924 privind persoanele juridice, abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.
    1.10. BAAR, asa cum era constituit si conform statutului in vigoare la data savarsirii practicii anticoncurentiale, avea misiunea de a apara interesele legale ale membrilor sai in relatiile interne si internationale, fara a indeplini si rolul de Birou platitor si Birou gestionar, in sensul rambursarii catre birourile gestionare din strainatate a sumelor platite de acestea cu titlu de despagubiri pentru pagube produse de asiguratii de raspundere civila Carte Verde ai societatilor de asigurare membre ale BAAR, respectiv de a plati sumele datorate catre terte persoane pagubite, in Romania; functia de administrare si gestionare a Fondului Comun Carte Verde, in calitate de Birou platitor si Birou gestionar, i-a fost conferita prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 8/2002 pentru punerea in aplicare a Normelor privind masurile prudentiale pentru practicarea asigurarii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule in afara teritoriului Romaniei (Carte Verde); Adunarea generala si Comitetul de directie ale BAAR nu aveau atributii in stabilirea nivelului primelor de asigurari.
    1.11. Prin urmare, societatile de asigurare: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA si AGI ROMANIA au incalcat dispozitiile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996, prin incheierea si punerea in practica a unei intelegeri avand ca obiect fixarea, in cadrul BAAR, a unor niveluri minime de prime la asigurarea tip Carte Verde. Totodata, desi nu au participat la incheierea intelegerii anticoncurentiale in cauza, fiind autorizate de catre BAAR ulterior, societatile INTERAMERICAN, ASITRANS si ATLASSIB au pus in practica aceasta intelegere, incalcand astfel prevederile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996. Societatea ASIRAG nu a fost membra a intelegerii anticoncurentiale in cauza si nu a pus in practica aceasta intelegere.
    1.12. Includerea prevederilor conform carora BAAR stabileste tarife de prime tehnice minimale pentru asigurarile tip Carte Verde si cuantumul cheltuielilor maximale pentru achizitionarea acestor asigurari, atat in art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, cat si in art. 2 alin. (1) pct. 3 din Normele privind masurile prudentiale pentru practicarea asigurarii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule in afara teritoriului Romaniei (Carte Verde), puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 8 din 2 octombrie 2002, a intarit caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime si a "legiferat" practic intelegerea anticoncurentiala deja existenta intre societatile de asigurare in cadrul BAAR. Aceste prevederi contravin legislatiei in domeniul concurentei, fixarea unor tarife minime pentru asigurarile de tip Carte Verde fiind de natura a impiedica concurenta in detrimentul beneficiarilor acestor servicii. De la data intrarii in vigoare a Ordinului presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 8/2002 nu se mai poate retine vinovatia societatilor de asigurare.
    1.13. Consiliul Concurentei, in temeiul art. 54 din Legea nr. 21/1996, a constatat nulitatea art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, aprobat de Adunarea generala BAAR in sedinta din 18 decembrie 2001. In mod concret, aceasta prevedere are urmatorul continut: "BAAR stabileste tarife de prime tehnice minimale pentru asigurarile Carte Verde si cuantumul cheltuielilor maximale pentru achizitionarea acestor asigurari". Totodata, in temeiul art. 27 lit. a) si al art. 50 lit. a) din Legea nr. 21/1996, Consiliul Concurentei a solicitat Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor modificarea Normelor privind masurile prudentiale pentru practicarea asigurarii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule in afara teritoriului Romaniei (Carte Verde), puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 8 din 2 octombrie 2002, in sensul eliminarii pct. 3 al art. 2 alin. (1), conform caruia BAAR "stabileste nivelul minim al tarifelor de prime si limita maxima a cheltuielilor de achizitionare pentru asigurarea Carte Verde, cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor".
    1.14. Motivatiile BAAR si ale societatilor de asigurare nu pot fi de natura sa justifice o intelegere asupra fixarii, in mod concertat, a nivelurilor minime ale primelor si aplicarea acestora de catre societatile de asigurare.
    1.15. Cu toate acestea, nu se poate face abstractie de faptul ca fixarea unor niveluri minime ale primelor a avut loc in contextul sanctiunilor impuse de Conventie in cazul neindeplinirii obligatiei de restituire a sumelor platite de catre Biroul gestionar tertelor persoane pagubite, ceea ce atragea raspunderea biroului sub egida caruia a fost eliberat documentul de asigurare - BAAR; BAAR trebuia, in ultima instanta, sa suporte contravaloarea despagubirii. Imposibilitatea onorarii obligatiilor de plata ar fi condus la eliminarea Romaniei din sistemul international Carte Verde.
    1.16. Piata produsului
    Produsul care defineste piata il reprezinta asigurarea de raspundere civila auto cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei, eliberata de catre o societate de asigurari autorizata, pentru a acoperi raspunderea ce rezulta din folosirea unui autovehicul.
    Aceasta asigurare acopera despagubirile acordate pentru daunele materiale si vatamarile corporale provocate de autoturismul pentru care s-a eliberat documentul de asigurare in urma unui accident in care acesta a fost implicat si gasit raspunzator pentru provocarea acestuia.
    1.17. La data de 25 ianuarie 1949, Subcomitetul de transporturi rutiere al Comisiei Economice O.N.U. pentru Europa a sugerat asiguratorilor, in vederea protejarii tertilor pagubiti prin accidente de autovehicule, crearea unui document de asigurare de tip uniform, a unui birou national in fiecare tara care adera la acest sistem si a unui organ central - Consiliul Birourilor, cu sediul la Londra. Conventia Tip Interbirouri (denumita in continuare Conventie) are ca obiect punerea in practica a acestor dispozitii adoptate la 25 ianuarie 1949, inlocuite prin anexa nr. 2 a Rezolutiei unificate asupra facilitatii transporturilor rutiere adoptate de Comitetul permanent de lucru la cea de-a 74-a sesiune din 25 - 29 iunie 1949 (denumita Recomandarile de la Geneva).
    1.18. Conform acestei Conventii: (i) certificat de asigurare inseamna Cartea internationala de asigurare auto (Carte Verde), in modelul sau modelele aprobate de Comitetul permanent de lucru pentru transporturi rutiere; (ii) polita de asigurare inseamna o polita de asigurare eliberata de un membru al Biroului emitent unui asigurat, pentru a acoperi raspunderea ce rezulta din folosirea unui autovehicul; (iii) Birou inseamna organizatia infiintata de asiguratori si recunoscuta de guvernul din acea tara ca organizatie care indeplineste solicitarile si dispozitiile din Recomandarile de la Geneva; (iv) Birou gestionar inseamna biroul (si/sau un membru al acelui birou care actioneaza sub autorizarea acestuia) care are raspunderea in tara sa proprie pentru gestionarea si regularizarea daunelor in conformitate cu prevederile Conventiei si legii sale nationale; (v) Birou emitent inseamna biroul (si/sau un membru al acestui birou) sub autorizarea caruia a fost eliberat un certificat de asigurare si care este raspunzator pentru indeplinirea obligatiilor Biroului gestionar, in conformitate cu prevederile Conventiei; (vi) Birou de asistenta inseamna biroul care este autorizat sa gestioneze si sa regularizeze o reclamatie, in conformitate cu prevederile Conventiei.
    1.19. Pe langa facilitarea liberei circulatii transfrontaliere a persoanelor si a bunurilor, Conventia are drept scop atat indemnizarea victimelor accidentelor de autovehicule, de catre Biroul gestionar al tarii unde s-a produs accidentul, cat si rambursarea cu maxima rapiditate (in vederea reintregirii fondului de garantie din care sunt indemnizate aceste victime) a sumelor platite de Biroul gestionar, de catre Biroul emitent (platitor) sau de catre un membru al acestui birou, sub autorizarea caruia a fost eliberat un certificat de asigurare si care este raspunzator pentru indeplinirea obligatiilor Biroului gestionar.
    1.20. In conformitate cu dispozitiile Conventiei, documentul international de asigurare "Carte Verde" este emis sub autoritatea si egida Biroului emitent si este oferit de catre societatile de asigurare membre ale acestui birou posesorilor de autovehicule care doresc sa calatoreasca in strainatate si care incheie cu acestea un contract de asigurare de raspundere civila auto, cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei. Acest document garanteaza ca, in fiecare tara tranzitata de asigurat, Biroul gestionar al acelei tari isi asuma pentru acel autovehicul, in mod obligatoriu, raspunderea pe care ar avea-o o societate de asigurare locala, potrivit reglementarilor legale privitoare la raspunderea pentru prejudiciile cauzate prin accidente de autovehicule in vigoare in tara Biroului gestionar.
    1.21. Daca asiguratul de raspundere civila auto, aflat in tara Biroului gestionar, produce un accident, victima se va adresa Biroului gestionar, care o va despagubi in numele Biroului emitent. Dupa efectuarea platii, Biroul gestionar care a regularizat dauna se va adresa, in mod direct sau prin intermediul Biroului emitent, asiguratorului care a eliberat documentul international de asigurare, iar in cazul in care acest asigurator nu efectueaza plata, din orice motiv, inclusiv din cauze de insolvabilitate, Biroul gestionar se va regresa impotriva Biroului emitent, care va suporta intotdeauna, in ultima instanta, despagubirea acordata de catre Biroul gestionar.
    1.22. In Romania, BAAR este recunoscut de Guvernul Romaniei ca organizatie care da curs solicitarilor si dispozitiilor din Recomandarile de la Geneva, in conformitate cu art. 3 lit. g) din Conventie.
    1.23. Piata relevanta geografica
    Avand in vedere repartizarea in teritoriu a societatilor de asigurare autorizate sa practice asigurarea de raspundere civila auto cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei, precum si a beneficiarilor, piata geografica relevanta este piata nationala.
    1.24. Plenul Consiliului Concurentei a autorizat Comisia sa stabileasca amenzile ce vor fi aplicate societatilor de asigurari sub nivelul minim prevazut de Normele Consiliului Concurentei privind individualizarea si dozarea sanctiunilor prevazute la art. 55 si 56 din Legea concurentei nr. 21/1996.
    2. Dispozitiile art. 56 din Legea nr. 21/1996
    Conform dispozitiilor art. 56 teza a 2-a lit. a) din Legea nr. 21/1996, incalcarea art. 5 alin. (1) din lege se sanctioneaza cu amenda de la 5 la 250 milioane lei, iar pentru agentii economici cu o cifra de afaceri de peste 2,5 miliarde lei, cu o amenda in suma de pana la 10% din cifra de afaceri.
    Cifrele de afaceri ale societatilor de asigurari au fost calculate conform art. 68 lit. b) din Legea nr. 21/1996 si transmise Comisiei Consiliului Concurentei de catre societatile de asigurare in cauza si de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
    Avand in vedere ca cifra de afaceri a UNITA*20) a fost in anul 2002 de 543.696.958.353 lei, deci a depasit 2.500.000.000, rezulta ca amenda ce va fi aplicata acestui agent economic vinovat de incalcarea art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996 va reprezenta pana la 10% din cifra de afaceri.
------------
    *20) Transmisa prin Adresa UNITA nr. DE 2.024 din 18 iulie 2003, inregistrata la Consiliul Concurentei cu nr. V2 - 1.381 din 18 iulie 2003.

    3. Prevederile Normelor privind individualizarea si dozarea sanctiunilor prevazute la art. 55 si 56 din Legea concurentei nr. 21/1996, emise in aplicarea art. 57 din Legea nr. 21/1996
    Conform acestor norme, la individualizarea sanctiunilor ce vor fi aplicate agentilor economici pentru incalcarea prevederilor Legii nr. 21/1996 se va tine cont de urmatoarele aspecte:
    3.1. Impactul si consecintele practicii anticoncurentiale asupra mediului concurential si asupra consumatorilor: efectul negativ se estimeaza prin analiza pietelor relevante, a cotei de piata detinute de catre agentul economic implicat, a duratei practicii anticoncurentiale, a efectelor structurale si/sau conjuncturale ale acesteia.
    3.1.1. Durata practicii si efectele acesteia asupra mediului concurential
    Nivelul minim al primelor de asigurare de raspundere civila auto cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei a fost stabilit de catre "reprezentantii societatilor de asigurare autorizate sa elibereze documente de asigurare <<Carte Verde>> in sedinta din 20 mai 1999", conform Circularei BAAR nr. 5.813 din 28 iunie 1999.
    Hotararea BAAR cuprinzand nivelul minim "recomandat" al primelor de asigurare de raspundere civila auto cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei a fost transmisa de catre acesta - prin circularele nr. 5.067 din 24 mai 1999 si nr. 5.813 din 28 iunie 1999 - catre "toti membrii BAAR autorizati sa elibereze documente internationale de asigurare - Carte Verde"; aceasta "recomandare" privind nivelul minim al primelor pentru asigurarea tip Carte Verde a avut, in fapt, caracter obligatoriu, aspect confirmat de aplicarea in practica a acestor niveluri minime de catre toate societatile care au participat la luarea deciziei in cadrul BAAR si de catre 3 dintre cele 4 societati autorizate ulterior sa elibereze documentul international de asigurare "Carte Verde".
    Intelegerea intervenita - in cadrul BAAR - intre societatile membre BAAR, avand ca obiect fixarea in mod concertat a nivelului minim de prime pentru asigurarea tip Carte Verde, a avut ca efect majorarea primelor de asigurare cu aproximativ 10 USD. Totodata, fixarea acestor niveluri minime ale primelor a avut ca efect eliminarea concurentei pe piata relevanta si prejudicierea consumatorilor deoarece, incepand cu momentul aplicarii acestora, consumatorul a fost privat astfel de posibilitatea de a alege, societatile autorizate practicand aceleasi niveluri de prime, mai mari decat cele practicate anterior.
    Totodata, includerea prevederilor conform carora BAAR stabileste tarife de prime tehnice minimale pentru asigurarile tip Carte Verde si cuantumul cheltuielilor maximale pentru achizitionarea acestor asigurari - atat in art. 5 lit. c) din noul Statut al BAAR, cat si in art. 2 alin. (1) pct. 3 din Normele privind masurile prudentiale pentru practicarea asigurarii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule in afara teritoriului Romaniei (Carte Verde), puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 8/2002 - a intarit caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime si a "legiferat" practic intelegerea anticoncurentiala deja existenta intre societatile de asigurare in cadrul BAAR. Aceste prevederi contravin legislatiei in domeniul concurentei, fixarea unor tarife minime pentru asigurarile de tip Carte Verde fiind de natura a impiedica concurenta, in detrimentul beneficiarilor acestor servicii.

    CONCLUZIE: Incalcarea prevederilor legale s-a materializat in incheierea si punerea in practica a unei intelegeri pe orizontala, intervenita intre societatile de asigurare: ASIROM, ASTRA, METROPOL, ARDAF, ALLIANZ, OMNIASIG, GRUP AS, UNITA si AGI ROMANIA, avand ca obiect fixarea - in cadrul BAAR - a unor niveluri minime de prime la asigurarea tip Carte Verde. Totodata, desi nu au participat la incheierea intelegerii anticoncurentiale in cauza, fiind autorizate de catre BAAR ulterior, societatile INTERAMERICAN, ASITRANS si ATLASSIB au pus in practica aceasta intelegere. Prin urmare, cele 12 societati de asigurari au incalcat dispozitiile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996. Societatea ASIRAG nu a fost membra a intelegerii anticoncurentiale in cauza si nu a pus in practica aceasta intelegere.
    Durata de timp in care intelegerea anticoncurentiala a afectat piata relevanta definita in cauza a fost de 3,5 ani (iunie 1999 - octombrie 2002). Incepand cu data intrarii in vigoare a Ordinului presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 8/2002, s-a legiferat ca atributie a BAAR stabilirea tarifelor de prime tehnice minimale pentru asigurarile tip Carte Verde si cuantumul cheltuielilor maximale pentru achizitionarea acestor asigurari, intarindu-se astfel caracterul obligatoriu al acestor niveluri minime de prime. De la data intrarii in vigoare a Ordinului presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 8/2002 (octombrie 2002) nu se mai poate retine vinovatia societatilor de asigurare.
    Avand in vedere aceste aspecte, din punct de vedere al gravitatii, fapta se inscrie in categoria incalcarilor grave ale regulilor de concurenta, pe urmatoarea scara:
    - incalcari minore;
    - incalcari grave;
    - incalcari foarte grave.
    Din punct de vedere al perioadei de timp in care intelegerea anticoncurentiala a afectat piata relevanta definita in speta - 3,5 ani - fapta se inscrie in categoria incalcarilor de durata medie ale concurentei, pe urmatoarea scara:
    - incalcari de scurta durata: in general, mai putin de 1 an;
    - incalcari de durata medie: 1 - 5 ani;
    - incalcari de durata mare: in general, mai mult de 5 ani.
    Aceste incadrari au fost realizate avandu-se in vedere prevederile Instructiunilor Comisiei Europene referitoare la metoda de stabilire a amenzilor impuse conform art. 15 (2) din Reglementarea nr. 17/1962 si art. 65 (5) din Tratatul ECSC (98/C9/03), publicate in Jurnalul Oficial C 009 din 14 ianuarie 1998*21).
------------
    *21) Art. 15 (2) din Reglementarea nr. 17/1962 este similar art. 56 din Legea nr. 21/1996.

    3.1.2. Cota de piata
    Cota de piata detinuta de catre UNITA in anul 2002, cota calculata in functie de volumul primelor brute incasate din asigurari de tip Carte Verde, a fost de 7,29% .
    3.2. Situatia economica si financiara a contravenientului, pozitia pe piata, puterea de influentare asupra pietei: situatia financiara a agentului economic implicat intr-o practica anticoncurentiala este caracterizata de cifra de afaceri si alti indicatori financiari, dupa caz.
    UNITA
    Anul 2002 (anul anterior emiterii deciziei):
    - cifra de afaceri: 543.696.958.353 lei;
    - pierdere: 70,373 milioane lei.
    3.3. Pozitia autorului fata de fapta si consecintele acesteia, prin savarsirea ei din culpa sau cu intentie (constand din fapte si acte anticoncurentiale care au ca scop impiedicarea, denaturarea sau restrangerea concurentei ori cauze care au mai facut obiectul unor decizii anterioare ale Consiliului Concurentei in care au fost incriminati aceiasi agenti economici), amploarea si repetarea actiunilor anticoncurentiale
    3.3.1. Prin:
    - Decizia nr. 108/2001;
    - Decizia nr. 109/2001;
    - Decizia nr. 255/2001;
    - Decizia nr. 256/2001;
    - Decizia nr. 432/2001,
emise de catre Comisia Consiliului Concurentei, UNITA a fost sanctionata pentru incalcarea art. 16 alin. (1) din Legea nr. 21/1996, prin omisiunea notificarii concentrarilor economice realizate prin dobandirea controlului asupra urmatoarelor societati:
    - Societatea Comerciala "Sarmis" - S.A. - Deva;
    - Societatea Comerciala "Traian" - S.A. - Braila;
    - Societatea Comerciala "Turism Mures" - S.A. - Targu Mures;
    - Societatea Comerciala "Transilvania Turism" - S.A. - Alba Iulia;
    - Societatea Comerciala "Egreta" - S.A. - Tulcea.
    3.3.2. Fata de aceste aspecte se retine faptul ca motivul sanctiunilor aplicate UNITA a fost acela de omisiune a notificarii unor operatiuni de concentrare economica, deci nu suntem in prezenta aceluiasi tip de incalcare a Legii nr. 21/1996 savarsite de catre acelasi agent economic care constituie subiectul prezentei decizii (UNITA).
    3.4. Circumstante agravante si/sau circumstante atenuante
    3.4.1. Circumstante atenuante:
    - fixarea unor niveluri minime ale primelor a avut loc in contextul sanctiunilor impuse de Conventie in cazul neindeplinirii obligatiei de restituire a sumelor platite de catre Biroul gestionar tertelor persoane pagubite, ceea ce atragea raspunderea biroului sub egida caruia a fost eliberat documentul de asigurare - BAAR; BAAR trebuia, in ultima instanta, sa suporte contravaloarea despagubirii;
    - imposibilitatea onorarii obligatiilor de plata ar fi condus la eliminarea Romaniei din sistemul international Carte Verde.
    3.5. Nivelul minim al amenzii pentru contraventia savarsita de catre UNITA, prevazut de Normele Consiliului Concurentei privind individualizarea si dozarea sanctiunilor prevazute la art. 55 si 56 din Legea concurentei nr. 21/1996, este de 2.000.000.000 lei.
    In temeiul art. 56 lit. a) coroborat cu art. 57 si art. 60 alin. (3) din Legea nr. 21/1996,

    DECIDE:

    Art. 1
    Cuantumul amenzii ce va fi aplicat Societatii de Asigurare UNITA - S.A. pentru incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin incheierea si punerea in practica a unei intelegeri avand ca obiect fixarea, in cadrul BAAR, a unor niveluri minime de prime la asigurarea de raspundere civila auto cu valabilitate in afara teritoriului Romaniei (Carte Verde) este de 300.000.000 (trei sute milioane) lei.
    Art. 2
    Suma reprezentand amenda se va vira in termen de maximum 15 (cincisprezece) zile de la data primirii prezentei decizii de catre Societatea de Asigurare UNITA - S.A., la bugetul de stat, cu ordin de plata tip trezorerie, in contul 361280036300, deschis la Banca Nationala a Romaniei - Sucursala Judetului Timis, beneficiar Trezoreria Timis, cu mentiunea: "amenzi aplicate conform Legii nr. 21/1996". Pe versoul ordinului de plata se va mentiona: cod cont: 20220103. O copie de pe ordinul de plata va fi transmisa neintarziat Consiliului Concurentei.
    Art. 3
    Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe cheltuiala Societatii de Asigurare UNITA - S.A., in termen de 30 de zile de la comunicare.
    Art. 4
    Prezenta decizie intra in vigoare la data comunicarii sale de catre Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
    Art. 5
    Prezenta decizie poate fi atacata, conform art. 60 alin. (4) din Legea nr. 21/1996, la presedintele Consiliului Concurentei, in termen de 15 zile de la comunicare.
    Art. 6
    Departamentul servicii si Secretariatul general din cadrul Consiliului Concurentei vor urmari ducerea la indeplinire a prezentei decizii.
    Art. 7
    Secretariatul general va transmite prezenta decizie la:
    Societatea de Asigurare UNITA - S.A.
    Sediul social: str. Ofcea nr. 9, Timisoara, judetul Timis
    Nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului: J35/21/1991
    Telefon/fax: 0256/19.03.08/20.36.50

                      COMISIA CONSILIULUI CONCURENTEI

                              Vicepresedinte,
                              Vasile Seclaman

                         Consilieri de concurenta,
                              Viorel Munteanu
                               Alexe Gavrila



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 366/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 366 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 366/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu