DECIZIE Nr. 366 din 30 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 121/1998 privind raspunderea materiala a militarilor, aprobata
prin Legea nr. 25/1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 781 din 6 noiembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 121/1998 privind raspunderea materiala
a militarilor, aprobata prin Legea nr. 25/1999, exceptie ridicata de Radu
Mihail in Dosarul nr. 13.330/2002 al Tribunalului Prahova - Sectia comerciala
si de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei - Radu Mihail, personal si
asistat de avocat Mirela Serbaniuc, cu imputernicire avocatiala la dosar, lipsa
fiind cealalta parte - Inspectoratul Judetean de Politie Prahova, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, avocatul autorului exceptiei solicita
admiterea acesteia asa cum a fost formulata in fata instantei de judecata,
sustinand, pe de-o parte, ca Ordonanta Guvernului nr. 121/1998, care
reglementeaza raporturile de munca, s-a emis cu incalcarea dispozitiilor art.
72 alin. (3) lit. l) din Constitutie, iar pe de alta parte, ca dispozitiile
ordonantei in discutie contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin.
(1), coroborat cu art. 49, ale art. 125, precum si celor ale art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
intrucat ingradesc accesul liber la justitie, prin faptul ca seful sau
comandantul unitatii este atat emitentul deciziei de imputare, cat si cel care
solutioneaza contestatiile impotriva acestor decizii.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, apreciind, pe de-o parte, ca Ordonanta Guvernului nr.
121/1998 a fost emisa cu respectarea dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. l),
intrucat vizeaza aspecte particulare care tin de raporturile de munca, iar pe
de alta parte, ca dispozitiile ordonantei nu contravin prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei, deoarece, potrivit art. 43 din
ordonanta, persoanele care se considera lezate intr-un drept legitim se pot
adresa instantei judecatoresti competente.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 aprilie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 13.330/2002,
Tribunalul Prahova - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei Guvernului nr. 121/1998 privind raspunderea materiala a militarilor,
aprobata prin Legea nr. 25/1999, exceptie ridicata de contestatorul Radu Mihail
in cadrul unei cauze administrative in contradictoriu cu intimatul,
Inspectoratul Judetean de Politie Prahova.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 121/1998 sunt neconstitutionale,
deoarece acestea "instituie o procedura derogatorie de la dreptul comun,
in ceea ce priveste persoanele prin intermediul carora se administreaza actul
de justitie, modalitatile de sesizare si solutionare, termenele de adresare si
caile de atac, instituind un sistem judiciar paralel", derogand astfel de
la prevederile art. 16 din Constitutie, conform carora cetatenii sunt egali in
fata legii si a autoritatilor publice, precum si de la prevederile titlului
III, capitolul VI "Autoritatea judecatoreasca" din Constitutie, care stabilesc,
incepand cu art. 125, "ca justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si celelalte instante judecatoresti stabilite de lege, fiind interzisa
infiintarea de instante extraordinare".
Conform sustinerilor autorului, dispozitiile criticate ingradesc accesul
liber la justitie, intrucat aceeasi entitate care a stabilit elementele
raspunderii materiale se pronunta si asupra legalitatii si temeiniciei masurii,
ceea ce contravine si art. 49 din Constitutie.
Pe de alta parte, autorul exceptiei sustine ca dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 121/1998 contravin si prevederilor art. 72 alin. (3) lit. l) din
Constitutie, intrucat doar Parlamentul este in drept sa adopte legi organice in
categoria carora intra si cele privind regimul general al raporturilor de
munca, sindicatele si protectia sociala.
Totodata apreciaza ca dispozitiile criticate contravin si prevederilor art.
6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, deoarece se ajunge la situatia "in care aceeasi autoritate
sa fie si judecator si parte interesata", fiind incalcat astfel principiul
judecarii in mod echitabil de catre o instanta independenta si impartiala.
Tribunalul Prahova - Sectia comerciala si de contencios administrativ
opineaza in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
"intemeiata in parte", deoarece dispozitiile Ordonantei Guvernului
nr. 121/1998 nu contravin prevederilor art. 16 si 49 din Constitutie, dar
incalca dispozitiile art. 72 alin. (3) din Legea fundamentala, conform carora
doar Parlamentul este in drept sa adopte legi organice in categoria carora
intra si cele privind regimul general al raporturilor de munca, sindicatele si
protectia sociala.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila
fata de dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
intrucat vizeaza in realitate aspecte in legatura cu modul de aplicare a
dispozitiilor legale ce reglementeaza raspunderea patrimoniala si procedura de
contestare a unei dispozitii de imputare, in raport cu dispozitiile art. 63 din
cuprinsul Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului, iar nu aspecte de
neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 121/1998. Astfel, exceptia a
fost ridicata in cadrul unei actiuni in contencios administrativ, avand ca
obiect solutionarea contestatiei pe care autorul exceptiei a introdus-o
impotriva unei decizii de imputare emise de Inspectoratul Judetean de Politie
Prahova pentru recuperarea unor cheltuieli de scolarizare, in temeiul
Ordonantei Guvernului nr. 121/1998, la data de 31 octombrie 2002, data la care
contestatorul nu mai avea calitatea de cadru militar, ci aceea de politist -
functionar public civil, cu statut special, reglementat prin Legea nr.
360/2002, care la art. 63, in legatura cu raspunderea politistilor pentru
pagubele cauzate patrimoniului unitatii, face trimitere la legislatia
aplicabila personalului civil.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate instituie raspunderea
materiala a militarilor, fara a face vreo diferentiere in cadrul aceleiasi
categorii de persoane, iar asa cum a statuat Curtea Constitutionala in mod
constant in jurisprudenta sa, principiul egalitatii nu inseamna uniformitate
(deciziile nr. 70/1993, nr. 102/2000 si nr. 107/2000).
Suportarea cheltuielilor de intretinere pe timpul scolarizarii,
contraprestatia din partea beneficiarului intretinerii si conditiile de
restituire in eventualitatea intervenirii anumitor situatii se stabilesc prin
conventie incheiata intre cele doua parti, materializata si prin angajamentul
asumat, iar imprejurarile legate de conditiile de incheiere a conventiei,
legalitatea clauzelor sale, motivele incetarii activitatii sau cuantumul
cheltuielilor de intretinere ce urmeaza a fi restituite constituie probleme de
fapt, a caror stabilire intra in competenta exclusiva a instantei judecatoresti
investite cu solutionarea litigiului.
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea Ordonantei Guvernului nr.
121/1998, raportata la prevederile art. 21 si 125 din Constitutie, apreciaza ca
aceasta nu poate fi retinuta, deoarece dispozitiile criticate reglementeaza o
procedura speciala privind contestarea deciziilor de imputare, cu caracter
administrativ-jurisdictional, instituind modalitati specifice de contestare in
cadrul unui sistem de cai de atac succesive, iar potrivit art. 43 din Ordonanta
Guvernului nr. 121/1998, persoanele care se considera lezate intr-un drept
legitim se pot adresa instantei judecatoresti competente, potrivit legii.
Referitor la procedurile administrativ-jurisdictionale, prin Decizia nr.
1/1994, Curtea Constitutionala a statuat, de principiu, ca instituirea unor
asemenea proceduri nu contravine dispozitiilor constitutionale, atat timp cat
decizia organului administrativ de jurisdictie poate fi atacata in fata unei
instante judecatoresti, iar existenta unor organe administrative de jurisdictie
nu duce la inlaturarea interventiei instantelor judecatoresti. In acelasi sens
este si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, care, in legatura
cu aplicarea art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale, a statuat ca "ratiuni de flexibilitate si
eficienta, care sunt pe deplin compatibile cu protectia drepturilor omului, pot
justifica interventia anterioara a unor organe administrative". (Cazul Le
Compte, Van Leuven si De Meyere contra Belgiei, 1981).
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 121/1998, raportata la prevederile art. 72 alin. (3) din
Constitutie, apreciaza ca raporturile de munca, sindicatele si protectia
sociala trebuie reglementate prin lege organica, dar aceasta numai in ceea ce
priveste regimul general, nu si cel special, cum este cel privind raspunderea
materiala a militarilor, asa cum a statuat Curtea Constitutionala prin Decizia
nr. 64/1999.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 121 din 28 august 1998 privind raspunderea materiala
a militarilor (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 328
din 29 august 1998), aprobata prin Legea nr. 25 din 26 ianuarie 1999 (publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 34 din 28 ianuarie 1999).
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia apreciaza
ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate urmatoarele prevederi
constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari ...";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.";
- Art. 21: "Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
- Art. 72 alin. (3) lit. l): "Prin lege organica se reglementeaza:
[...] l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia
sociala;";
- Art. 125 alin. (1): "Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege."
De asemenea, autorul exceptiei sustine ca se incalca si prevederile art. 6
pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, potrivit carora "Orice persoana are dreptul la judecarea in
mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de
catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari
fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
[...]".
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
1. In ceea ce priveste pretinsa neconstitutionalitate extrinseca a
Ordonantei Guvernului nr. 121/1998, sustinerile autorului exceptiei, conform
carora dispozitiile criticate ar contraveni art. 72 alin. (3) lit. l) din Legea
fundamentala, sunt neintemeiate, deoarece, asa cum reiese si din titlu,
Ordonanta Guvernului nr. 121/1998, aprobata prin Legea nr. 25/1999,
reglementeaza raspunderea materiala a militarilor, deci un regim special, in
timp ce art. 72 alin. (3) din Constitutie prevede ca raporturile de munca,
sindicatele si protectia sociala trebuie reglementate prin lege organica, dar
aceasta numai in ceea ce priveste regimul general. In acelasi sens este si
Decizia nr. 2/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 5
din 13 ianuarie 1995, prin care Curtea Constitutionala a statuat ca "art.
72 alin. (1) din Constitutie stabileste ca Parlamentul poate adopta trei
categorii de legi, si anume: legi constitutionale, legi organice si legi ordinare.
Cat priveste legile organice, art. 72 alin. (2) stabileste domeniile, iar la
lit. l) arata ca prin asemenea legi se reglementeaza <<regimul general
privind raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala>>. Este
deci evident ca folosirea termenului general circumscrie domeniul legilor
organice la principiile (regulile) comune, fundamentale, care privesc
raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala. Firesc, aspectele
partiale, particulare, eventual mai marunte, pot fi reglementate si prin legi
ordinare sau chiar prin acte normative inferioare acestora, in conformitate
insa cu acest regim general".
2. Referitor la celelalte sustineri ale autorului exceptiei, Curtea
constata ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 121/1998, care reglementeaza
conditiile, cazurile si sanctiunile care se aplica militarilor atunci cand este
angajata raspunderea materiala a acestora, respecta intocmai prevederile si
principiile Legii fundamentale.
Astfel, dupa ce prin art. 2 din ordonanta se reglementeaza conditiile in
care se poate angaja raspunderea materiala a militarilor, iar cap. III
instituie, pentru toti militarii fata de care s-a angajat raspunderea
materiala, o procedura prealabila de cercetare si stabilire a pagubei, data in
sarcina comandantului sau sefului unitatii respective, cap. IV reglementeaza
caile de atac - contestatia si plangerea -, care se depun la unitatea ce are in
evidenta debitul si care se solutioneaza de comandantul sau seful unitatii care
a emis decizia de imputare.
Avand in vedere ca art. 43 din Ordonanta Guvernului nr. 121/1998 prevede ca
persoanele care se considera lezate intr-un drept legitim se pot adresa
instantei judecatoresti competente, sustinerile autorului, conform carora
dispozitiile legale criticate ar contraveni art. 21 si 49 din Constitutie,
precum si celor ale art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale, sunt neintemeiate, intrucat accesul liber la
justitie, incluzand dreptul oricarei persoane de a se adresa instantei
judecatoresti competente pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor sale legitime, precum si dreptul de a starui in continuarea
procesului judiciar declansat pana la solutionarea definitiva a acestuia
printr-o hotarare judecatoreasca irevocabila, inclusiv exercitarea cailor de
atac prevazute de lege, nu este restrans prin dispozitiile criticate, ci,
dimpotriva, este garantat prin prevederile art. 43 din ordonanta.
Totodata, nici critica referitoare la incalcarea art. 125 din Constitutie
nu este intemeiata, intrucat, in jurisprudenta sa referitoare la procedurile
administrativ-jurisdictionale, Curtea Constitutionala a statuat, prin Decizia
Plenului nr. 1/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
69 din 16 martie 1994, cu valoare de principiu, ca instituirea unor asemenea
proceduri nu contravine dispozitiilor constitutionale, atat timp cat decizia
organului administrativ de jurisdictie poate fi atacata in fata unei instante
judecatoresti, iar existenta unor organe administrative de jurisdictie nu duce
la inlaturarea interventiei instantelor judecatoresti, in acelasi sens fiind si
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului (Cazul Le Compte, Van Leuven
si De Meyere contra Belgiei, 1981).
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 121/1998 privind raspunderea materiala a militarilor, aprobata
prin Legea nr. 25/1999, exceptie ridicata de Radu Mihail in Dosarul nr.
13.330/2002 al Tribunalului Prahova - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean