DECIZIE Nr.
365 din 10 octombrie 2006
privind publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Protocolului avand drept obiect
Metodologia privind utilizarea operelor muzicale prin comunicare publica si
remuneratiile reprezentand drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de opere
muzicale
ACT EMIS DE:
OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 857 din 19 octombrie 2006
Având în vedere dispoziţiile art. 1312 alin. (2) şi ale art. 133 alin. (1)
din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 2 din Decizia
directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 224/2006
privind constituirea Comisiei pentru negocierea Metodologiei privind utilizarea
operelor muzicale prin comunicare publică şi drepturile patrimoniale cuvenite
autorilor de opere muzicale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 692 din 14 august 2006,
în baza prevederilor art. 6 alin. (1) şi ale art. 7 din
Hotărârea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, funcţionarea, structura
personalului şi dotările necesare îndeplinirii atribuţiilor Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor,
ţinând cont de Referatul nr. S.G./5.076 din 10
octombrie 2006 al Direcţiei registre, gestiune colectivă şi relaţii publice,
directorul general al Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor emite următoarea decizie:
Art. 1. - Se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I, Protocolul având drept obiect Metodologia
privind utilizarea operelor muzicale prin comunicare publică
şi remuneraţiile reprezentând drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de
opere muzicale, încheiat între organismul de gestiune colectivă Uniunea
Compozitorilor şi Muzicologilor din România - Asociaţia pentru Drepturi de
Autor (UCMR-ADA), pe de o parte, şi Federaţia Industriei Hoteliere din România
(FIHR), pe de altă parte, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta decizie.
Art. 2. - Se desemnează organismul de gestiune
colectivă Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România - Asociaţia
pentru Drepturi de Autor (UCMR-ADA), cu sediul în municipiul Bucureşti, Calea
Victoriei nr. 141, sectorul 1, drept colector al remuneraţiilor reprezentând
drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de opere muzicale stabilite prin
protocolul prevăzut la art. 1.
Art. 3. - Prezenta decizie intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Directorul general al Oficiului Roman pentru Drepturile
de Autor,
Rodica Pârvu
ANEXA
PROTOCOL
având drept obiect Metodologia privind utilizarea operelor muzicale prin comunicare publică şi
remuneraţiile reprezentând
drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de opere muzicale
Prezentul protocol a fost încheiat între Uniunea
Compozitorilor şi Muzicologilor din România - Asociaţia pentru Drepturi de
Autor (UCMR-ADA), cu sediul în municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 141,
sectorul 1, cod fiscal 8887006, reprezentată legal prin doamna Ana Achim, în
calitate de director general, şi de domnul Alexandru Roată Palade, în calitate
de avocat, şi Federaţia Industriei Hoteliere din România (FIHR), cu sediul în
municipiul Bucureşti, bd. Magheru nr. 7, bloc ONT Carpaţi, et. 3, camera 40,
sectorul 1, cod fiscal 8286669 , reprezentată legal prin domnul Mihai Râjniţă,
în calitate de secretar general.
In baza art. 131 alin. (2) şi a art. 1311 alin. (1) din Legea nr. 8/1996
privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările
ulterioare, şi a Deciziei directorului general al Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor nr. 224/2006 privind constituirea Comisiei pentru
negocierea Metodologiei privind utilizarea operelor muzicale prin comunicare
publică şi drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de opere muzicale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 692 din 14 august 2006, comisia astfel întrunită a
negociat şi a convenit Metodologia privind utilizarea operelor muzicale prin
comunicare publică şi remuneraţiile reprezentând drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de opere muzicale,
reglementată de metodologia care face parte integrantă din pentru
comunicarea publică a operelor muzicale, prezentul protocol, după
cum urmează:
METODOLOGIE
privind utilizarea operelor muzicale prin comunicare
publică şi remuneraţiile reprezentând drepturile
patrimoniale cuvenite autorilor de opere
muzicale
TITLUL I
Comunicarea publică a operelor muzicale în scop
ambiental
1. Prin comunicarea
publică a operelor muzicale în scop ambiental se
înţelege comunicarea făcută într-un loc deschis publicului sau în orice loc în
care se adună un număr de persoane care depăşeşte cercul normal al unei familii
şi al cunoştinţelor acesteia, indiferent de modalitatea realizării comunicării
prin prezentarea directă de către interpreţi ori prin întrebuinţarea de
mijloace electroacustice sau electronice (televizoare, receptoare radio,
casetofoane, combine muzicale, echipament informatic - PC, CD-player,
instalaţii de amplificare şi orice alte aparate de redare a înregistrărilor
sonore sau audiovizuale), cu scopul de a crea ambianţa pentru desfăşurarea
oricărei alte activităţi ce nu necesită utilizarea operelor muzicale.
2. Este utilizator de opere muzicale, în sensul prezentei metodologii, orice persoană juridică sau fizică
ce foloseşte cu orice titlu (de proprietate, administrare, concesiune,
închiriere, subînchiriere etc.) spaţii, închise sau deschise, în care sunt
utilizate în scop ambiental opere muzicale.
3. Utilizatorii au obligaţia ca, înaintea oricărei
utilizări de opere muzicale, cu 3 zile înaintea începerii utilizării, să obţină
din partea organismului de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere
muzicale autorizaţia licenţă neexclusivă pentru utilizarea operelor muzicale şi
să plătească remuneraţiile datorate potrivit tabelului din prezentul titlu şi
prevederilor prezentei metodologii, indiferent de durata efectivă a utilizării.
4. In situaţia închirierii, subînchirierii sau a oricărui
mod de transmitere a folosinţei parţiale a unui spaţiu în care are loc
comunicarea publică a operelor muzicale, deţinătorii, cu orice titlu, persoane
juridice sau fizice, ce utilizează acele părţi din spaţiu, vor plăti, potrivit
spaţiului utilizat, remuneraţiile datorate potrivit tabelului din prezentul
titlu.
5. Plata remuneraţiilor datorate de utilizatori se
efectuează trimestrial. Termenul limită de plată pentru utilizatorii care
plătesc prin virament bancar este ziua a 10-a a primei luni a trimestrului
pentru care se face plata remuneraţiei. Utilizatorii care plătesc remuneraţiile
cu numerar pe bază de chitanţă vor achita remuneraţiile trimestriale la data
semnării autorizaţiei neexclusive.
6. Pentru întârzieri la plată utilizatorii datorează
penalităţi de 0,2%/zi de întârziere.
7. Pentru comunicarea publică a operelor muzicale în
scop ambiental fără autorizarea prin licenţă neexclusivă din partea
organismului de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere muzicale,
utilizatorii vor plăti acestuia, cu titlu de daune interese, o sumă
reprezentând triplul remuneraţiilor ce ar fi fost legal datorate pentru
utilizarea autorizată potrivit prevederilor prezentei metodologii.
8. Organismul de gestiune colectivă a drepturilor de
autor de opere muzicale poate monitoriza, prin reprezentanţi împuterniciţi în
acest sens, utilizarea operelor muzicale în scop ambiental, accesul acestora
fiindu-le permis în mod liber în orice spaţiu de utilizare a muzicii în scop ambiental numai în baza
legitimaţiilor vizate de organismul de gestiune colectivă a drepturilor de
autor de opere muzicale acreditat cu colectarea pe teritoriul României.
Reprezentanţii organismului de gestiune colectivă a drepturilor de autor de
opere muzicale pot utiliza echipamente de înregistrare audio şi/sau video
portabile în spaţiile în care sunt utilizate operele muzicale, înregistrările
astfel efectuate făcând dovada deplină a utilizării operelor muzicale în scop
ambiental.
9. Pentru alte modalităţi de utilizare a operelor
muzicale pentru care remuneraţiile nu sunt cuprinse în tabelele din prezenta
metodologie, organismul de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere
muzicale poate încheia prin negociere, cu avizul Consiliului director,
autorizaţii prin licenţă neexclusivă cu utilizatorii.
10. In cazul în care un utilizator urmează să înceteze
utilizarea operelor muzicale, este obligat să transmită la sediul central al
organismului de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere muzicale, cu
cel puţin 10 zile înainte de data încetării utilizării operelor muzicale, o
notificare scrisă cuprinzând: denumirea şi sediul utilizatorului, numărul şi
data autorizaţiei încheiate cu organismul de gestiune colectivă a drepturilor
de autor de opere muzicale, adresa completă a locaţiei unde încetează
utilizarea şi motivele încetării utilizării operelor muzicale. In urma acestei
notificări, organismul de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere
muzicale este îndreptăţit ca, după caz, împreună cu organisme de control ale
statului sau separat, să efectueze inopinat unul sau mai multe controale la
locaţia pentru care s-a indicat încetarea utilizării operelor muzicale, urmând
a fi aplicate, după caz, dispoziţiile legale. In absenţa unei astfel de
notificări scrise, comunicate către sediul central al organismului de gestiune
colectivă a drepturilor de autor de opere muzicale, utilizatorul datorează în
continuare remuneraţiile prevăzute de prezenta metodologie, conform
autorizaţiei emise, fără a putea invoca o eventuală încetare a utilizării
operelor muzicale.
11. Remuneraţiile forfetare, inclusiv remuneraţiile
minime, se pot modifica anual, potrivit art. 1314 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare,
pe baza indicelui de inflaţie stabilit la nivel naţional. Aceste modificări se
depun la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, urmând a fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala organismului de gestiune colectivă a drepturilor de
autor de opere muzicale, prin decizie a directorului general al Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor, emisă în termen de 5 zile de la data depunerii, şi
intră în vigoare de la data de 1 a lunii următoare celei în care au fost
publicate.
12. Prezenta metodologie se aplică tuturor
utilizatorilor şi poate fi modificată numai după 3 ani de la data publicării
acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
TABEL1)
cuprinzând
remuneraţiile datorate pentru comunicarea publică a operelor muzicale în scop
ambiental(*)
Utilizatori
|
Remuneratii
|
( lei )
|
0
|
1
|
|
A. Unităţi de alimentaţie publică (restaurante,baruri,
berării, birturi, cofetării, pizzerii,plăcintării, fast-food,
terase şi orice asemenea unităţi) şi săli de jocuri şi
internet)(**)(remuneraţii/lună)
|
1. In oraşe sau în statiuni turistice:
a) cu suprafaţa până la 100 m2
b) cu suprafata cuprinsa intre 101 m2
- 200 m2
c) cu suprafata cuprinsa intre 201 m2
- 500 m2
d) cu suprafata de peste 500 m2
2 . In comune şi in sate:
a) cu suprafata pana la 100 m2
b) cu suprafaţa de peste 100 m2
3 . Cazinouri
|
50 RON/luna
60 RON/1una
100 RON/1una
150 RON/1una
35 RON/1una
50 RON/luna
1000 RON/luna
|
B. Unităţi comerciale sau de prestări cu activitate
continuă (magazine de orice tip, mall, supermarket,
hipermarket,galerii comerciale etc.)(**)(***) (remuneraţii/lună)
|
a) cu suprafaţa până in 50 m2
b) cu suprafaţa cuprinsă între 51 m2 si 100 m2
c) cu suprafaţa cuprinsă între 101 m2 si 200 m2
d) cu suprafaţa cuprinsă între 201 m2 si 500 m2
e) unitate comercială cu suprafaţa intre
501 m2 si
1500 m2
f) unitate comercială cu suprafaţa intre
1501 m2 si 30 00 m2
g) unitate comercială cu suprafaţa intre
3001 m2 si
5000 m2
h) unitate comercială
cu suprafaţa peste 5000 m2
|
35 RON/luna
50 RON/luna
7 0 RON/luna
100 RON/luna
250 RON/luna
400 RON/luna
700 RON/luna
1000 RON/luna
|
C. Evenimente ocazionale (remuneraţii/manifestaţie)
|
1. Petreceri cu muzică (nunţi cu dar
şi alte asemenea petreceri organizate de către particulari)
2. Petreceri organizate în cadrul unor
colocvii, simpozioane, congrese, vernisaje, lansări de carte
sau de disc şi alte reuniuni profesionale
similare
3. Evenimente ocazionale in aer liber
cu scenă fixă sau mobilă
|
30 RON/luna
150 RON/luna
400 RON/ORA
|
D. Târguri
şi expoziţii (remuneraţii/zi)
|
1. Târguri, iarmaroace, talciocuri în aer
liber
2. Târguri sau
expoziţii de prezentare a produselor agroalimentare, industriale sau a bunurilor de larg consum:
a) în spaţii cu suprafaţa până la 500 m2
b) în spaţii cu suprafaţa cuprinse intre
501 m2 si
1500 m2
c) în spaţii cu suprafaţa cuprinse intre 1501 m2 si 2000 m2
d) în spaţii cu suprafaţa cuprinse intre 2 001 m2 si 3000 m2
e) în spaţii cu
suprafaţa de peste 3001 m2,
3. Expoziţii de artă, ştiinţă, carte
şi altele asemenea:
a) în spăltii cu suprafata de până la
200 m2
b) în spaţii cu suprafaţa de peste 200 m2
4 . Standuri mobi1 e, autovehicule publicitare
sau electorale
|
100 RON/ZI
200 RON/ZI
400 RON/ZI
600 RON/ZI
1000 RON/ZI
1500 RON/ZI
30 RON/ZI,
50 RON/ZI
30 RON /ZI,
|
1) Tabelul este
reprodus în facsimil.
E. Sport şi agrement (remuneraţii/lună)
|
1. Plaje, ştranduri, pârtii pentru schi
2. Piscine deschise
publicului
3. Patinoare deschise publicului
4. Scoli de dans, centre de sanatate şi
de gimnastica aerobica, culturism
5 . Sali de sport, patinoare şi piscine
de antrenament sportiv
6. Parcuri de distractie, oraşele ale
copiilor şi sate
de vacanţa
7 . Sali de biliard, bowling, popice,
tenis de masa, etc . cu suprafata de pana in 200 m2.
8. Săli de biliard, bowling, popice,
tenis de masa, etc. cu suprafata de până în 500 m2.
9. Săli de biliard, bowling, popice,
tenis de masa, etc. cu suprafata de peste 500 m2
10. Stadioane sub 10.000 de locuri
11. Stadioane peste 10.000 de locuri 1000
12. Parade de modă, concursuri de
frumuseţe
|
200 RON/luna
50 RON/1una
60 RON/luna
60 RON/luna
40 RON/1una
110 RON/1una
30 RON/1una
50 RON/luna
100 RON/1una
600 RON/eveniment sport.i v
1000RON/eveniment sportiv
200 RON/zi
|
F. Unităţi de Cazare (**)(remuneraţii/lună)
|
1 . Hoteluri pânâ la categoria 3 stele:
a) cu capacitate de cazare mică (pana
in 30 de camere)
b) cu capacitate de cazare medie (31 -
100 camere)
c) cu capacitate de cazare mare de
peste 101 camere
2. Hoteluri de categoria 4 stele sau
superioare
a) cu capacitate de cazare până la
100 camere
b) cu capacitate de cazare 101 - 2 00
camere
c) cu capacitate de cazare de peste 200
camere
3. Unităţi de cazare montane, moteluri,
cabane, amenajamente cu căsuţe de vacanţă, campinguri
4. Unităţi de cazare agroturistice,
popasuri turistice, pensiuni, hoteluri
5 . Vile, apartamente, Garsoniere in regim
hotelier
|
40 RON/luna
80 RON/luna
110 RON/luna
175 RON/luna
225 RON/luna
300 RON/luna
40 RON/luna
50 RON/luna
100 RON/luna
|
G. Transporturi(****) (remuneraţii/luna/mijloc de transport)
|
1. Transporturi rutiere de pasageri cu:
a) autobuze, troleibuze, tramvaie
b) microbuze şi taxiuri
c) autocare în
transport intern şi internaţional
d) vehicule de agrement (atelaje,trenuleţe,remorci,platforme)
e)autovehicule închiriate (rent a car)
2. Transporturi feroviare cu:
a) trenuri de pasageri în trafic intern
b) trenuri de pasageri in trafic
international
e) vagoane-restaurant sau bar în trafic
intern
d) vagoane-restaurant sau bar in trafic international
3. Transporturi aeriene de pasageri:
a) zboruri interne
b) zboruri continentale
e) zboruri transcontinentale
4 . Transporturi pe apa :
a) ambarcaţiuni de agrement pe lacuri
b) ambarcaţiuni de agrement (fluviale si
maritime)
c) transporturi de
pasageri fluviale şi maritime
5. Transport pe cablu de pasageri cu:
a) telecabine, telegondole, etc.
b) telescaune
|
30 RON/luna
30 RON/luna
60 RON/luna
30 RON/luna
60 RON/luna
60 RON/luna
80 RON/1una
60 RON/luna
80 RON/1una
60 RON/1una 150RON/1una 300RON/1una
30 RON/luna
70 RON/luna
60 RON/1una
100 RON/1una
20 RON/luna
|
H. Spaţii de aşteptare (remuneraţii/lună)
|
1 . Aeroporturi :
a ) interne
b) internationale
2 . Gari şi statii de metrou (pentru
fiecare statie) :
a) în Bucureşti şi în municipii-reşedinta
de judet
b) în oraşe
c) sali de aşteptare
clasa I
d) săli de aşteptare clasa II
3. Autogari
|
60 RON/1una
80 RON/1una
50 RON/1una
50 RON/luna
40 RON/1una
30 RON/luna
40 RON/1una
|
I. Call
center (remuneraţii/lună/aparat)
|
muzica in aşteptarea
preluării unui apel
|
300 RON/luna
|
J. Parcări (remuneraţii/lună)
|
a) până la 500 m2
b) intre 501 m2 s i 1 000 m2
c) intre 1001 m2 si 2000 m2
d) intre 2001 m2 si 5000 m2
e) peste 5000 m2
|
40 RON/1una
80 RON/1una
100 RON/1una
200 RON/1una
300 RON/luna
|
1) Tabelul este
reprodus în facsimil.
*) Remuneraţiile nu
conţin TVA.
**) La determinarea remuneraţiei datorată de
utilizatori in funcţie de suprafaţă, vor fi luate in considerare spaţiile
comerciale, inclusiv ringurile de dans (bar, terasa, club,etc). Daca acelaşi
spaţiu este utilizat pentru mai multe activităti, remuneraţiile reprezentând
drepturile patrimoniale ale autorilor de opere muzicale se vor plăti pentru
fiecare activitate în parter respectiv pentru fiecare spaţiu dotat, cu casă de marcat
şi vânzător.
***)Se consideră utilizare pentru proba tehnică de
suporturi sau aparate, utilizarea operelor muzicale în prezenţa clientului ce a
solicitat o astfel de testare, prin intermediul unui aparat audio oferit spre
vânzare şi supus testării la standuri special amenajate. Nu reprezintă probă
tehnica ci utilizare în scop ambiental a operelor muzicale menţinerea în stare
de funcţionare a unuia sau mai multor aparate in incinta uni taţii
comerciale sau in afara acesteia.
****) La transportul de pasageri aerian remuneraţiile
forfetare sunt aplicabile pentru fiecare cursă în parte. Se considera
utilizator în cadrul activităţii de taxi prestatorul de servicii (compania) sub
a cărui marcă sau denumire se exercită activitatea, pentru toate autoturismele
ce sunt inscripţionate cu marca sau denumirea sa, inclusiv în cazul unor
colaborări cu persoane fizice autorizate sau alte terţe persoane.
TITLUL II
Comunicarea publică a
operelor muzicale în scop lucrativ
1. Prin utilizare, în
sensul prezentului titlu, se înţelege comunicarea publică a operelor muzicale
în scop lucrativ făcută într-un loc deschis publicului sau în orice loc în care
se adună un număr de persoane care depăşeşte cercul normal al unei familii şi
al cunoştinţelor acesteia, prin interpretarea directă de către artişti sau prin
orice alt mijloc tehnic, prin fir ori fără fir, prin care muzica este
prezentată în sine sau însoţeşte alte acţiuni, cum ar fi dansul, spectacolul de
circ, sportul etc, în spaţii închise sau deschise, în care publicul plăteşte
bilete de acces şi/sau consumaţii ori în care au loc acţiuni promoţionale,
publicitare, demonstrative şi altele asemenea.
2. Este utilizator, în sensul prezentei metodologii, oricare persoană juridică sau fizică
autorizată care organizează activităţi de natura celor enumerate la pct. 1.
3. Utilizatorii au obligaţia să obţină din partea
organismului de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere muzicale, cu
cel puţin 5 zile înaintea oricărei utilizări prin comunicare publică a operelor
muzicale (spectacol, concert etc), autorizaţia prin licenţă neexclusivă pentru
utilizarea operelor muzicale şi să plătească remuneraţiile stabilite potrivit tabelelor cuprinse în prezentul titlu.
4. In vederea obţinerii autorizaţiei neexclusive,
utilizatorii au obligaţia să comunice organismului de gestiune colectivă a
drepturilor de autor de opere muzicale, cu cel puţin 5 zile înainte de
utilizarea operelor muzicale, toate informaţiile privind data şi adresa
locaţiei, programul artistic al spectacolului, numărul de bilete puse în
vânzare sau, după caz, bugetul de cheltuieli al spectacolului ori al
evenimentului artistic organizat, indiferent dacă acesta este suportat de utilizator
sau de un terţ.
5. Remuneraţia procentuală se calculează prin
aplicarea procentelor din coloana 1 a tabelelor din prezentul titlu asupra
bazei de calcul, astfel cum este reglementată la pct. 6, 7 şi 8, dar
remuneraţia datorată nu va fi mai mică decât remuneraţia minimă prevăzută
pentru fiecare utilizare în coloana 2 a tabelelor din prezentul titlu.
6. Baza de calcul a remuneraţiilor procentuale o
reprezintă, după caz:
a) veniturile obţinute din vânzarea de bilete,
publicitate, programe, materiale promoţionale, consumaţii etc;
b) bugetul de cheltuieli în cazul în care nu se obţin
venituri din vânzarea de bilete, materiale promoţionale, consumaţii etc;
7. Baza de calcul minimă în cazul spectacolelor, la
care accesul publicului se face pe bază de bilete, organizate în incinte (săli
de spectacole, grădini, stadioane etc), la care se aplică procentele din
coloana 1 a tabelului nr. I din
prezentul titlu, este reprezentată de valoarea rezultată din înmulţirea
numărului total de spectatori (inclusiv numărul de invitaţi) cu preţul mediu al
biletelor puse în vânzare.
8. Bugetul de cheltuieli, în sensul prezentei
metodologii, reprezintă totalitatea cheltuielilor efectuate de utilizator sau
de terţi pentru realizarea activităţii ce utilizează operele muzicale
incluzând, dar fără a se limita la: cheltuieli cu onorariile interpreţilor,
cheltuielile cu cazarea, cu transportul, cheltuieli pentru locaţia spaţiului de
desfăşurare, cheltuieli de sonorizare, cheltuieli de publicitate şi promoţie,
cheltuieli de regie, cheltuieli pentru serviciul de pază şi alte cheltuieli de
organizare.
9. In cazul în care operele muzicale sunt utilizate
în aceeaşi locaţie atât în scop lucrativ, cât şi în scop ambiental, se plătesc
remuneraţii distincte pentru ambele utilizări.
10. Pentru utilizările de opere muzicale prevăzute în
tabelul nr. I şi III din
prezentul titlu, precum şi pentru alte utilizări periodice, sezoniere sau ocazionale, 30% din remuneraţia
datorată se plăteşte în avans, raportat la valoarea tuturor biletelor oferite
spre vânzare, sau, în cazul în care nu se obţin venituri din vânzarea de
bilete, raportat la bugetul de cheltuieli, dar nu mai puţin decât remuneraţia
minimă prevăzută în coloana 2 a tabelelor nr. I şi III din prezentul titlu. Diferenţa de remuneraţie datorată
potrivit prezentei metodologii se va plăti în termen de cel mult 5 zile de la
data utilizării autorizate.
11. Utilizatorii care desfăşoară activităţi potrivit
tabelului nr. II din prezentul
titlu vor plăti un avans, pentru perioada autorizată, reprezentând valoarea
remuneraţiilor minime prevăzute în coloana 2 a tabelului nr. II, la data încheierii autorizaţiei
neexclusive cu organismul de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere
muzicale. In termen de 15 zile de la încheierea fiecărui trimestru,
utilizatorul are obligaţia de a prezenta un raport ştampilat şi semnat de
reprezentantul legal care să conţină veniturile din încasările din bilete şi
consumaţii, însoţit de copii după balanţa de verificare contabilă „clasa
7". In cazul în care remuneraţia procentuală calculată asupra veniturilor
din vânzările de bilete şi consumaţii este mai mare decât remuneraţia plătită
în avans pentru acel trimestru, diferenţa de remuneraţie va fi plătită de
utilizator organismului de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere
muzicale până cel mai târziu la data de 15 a lunii următoare a trimestrului
pentru care este datorată.
12. In cazul turneelor sau al reprezentaţiilor
repetate ale aceluiaşi spectacol, utilizatorii şi organismul de gestiune colectivă
a drepturilor de autor de opere muzicale pot conveni ca plata remuneraţiilor să
aibă loc după ultimul spectacol al turneului, cu condiţia plăţii unui avans din
remuneraţii agreat de părţi.
13. Pentru întârzieri la plată utilizatorii datorează
penalităţi de 0,2%/zi de întârziere.
14. In cazul în care activităţile de organizare a
unui spectacol, respectiv producerea spectacolului (activitatea de vânzare de
bilete, activitatea de impresariere a participării artiştilor interpreţi,
activitatea de plată a onorariilor artiştilor etc), se fac de două sau mai
multe persoane juridice sau fizice, obligaţia de a obţine autorizaţia prin
licenţă neexclusivă de plată a remuneraţiei pentru utilizarea operelor muzicale
prin comunicare publică şi de predare a raportului revine în solidar tuturor
utilizatorilor care sunt consideraţi astfel coorganizatori.
15. Utilizatorii prevăzuţi în tabelele nr. I şi III din prezentul titlu au obligaţia
să depună la sediul organismului de gestiune colectivă a drepturilor de autor de
opere muzicale, în termen de 15 zile de la data utilizării, un raport
cuprinzând denumirea şi data evenimentului (spectacol, concert etc), adresa
locaţiei, denumirea, autorii şi durata operelor muzicale utilizate (formaţii
participante, eventual interpreţii) şi baza de calcul a remuneraţiei.
Raportul va fi ştampilat şi semnat de reprezentantul
legal al utilizatorului şi va fi însoţit de o declaraţie pe propria răspundere
a reprezentantului legal al utilizatorului că datele cuprinse în raport sunt
complete şi corecte, o copie a decontului privind veniturile obţinute din
vânzarea de bilete, depus la autorităţile competente (direcţia de taxe şi impozite locale), şi copii ale
documentelor contabile privind veniturile ce intră în baza de calcul, potrivit
prezentei metodologii, sau după caz, bugetul de cheltuieli.
16. In cazul în care, cu cel puţin 3 zile înainte de
data utilizării ocazionale a operelor muzicale (spectacole, concerte etc.)
utilizatorul nu a solicitat în scris autorizaţie prin licenţă neexclusivă
pentru utilizarea operelor muzicale, cu toate că organismul de gestiune
colectivă a drepturilor de autor de opere muzicale l-a notificat în scris în
acest sens sau autorizaţia nu a putut fi încheiată, din culpa utilizatorului,
organismul de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere muzicale va
putea solicita interzicerea desfăşurării evenimentului muzical (spectacol,
concert etc).
17. Pentru comunicarea publică a operelor muzicale în
scop lucrativ fără autorizaţie prin licenţă neexclusivă din partea organismului
de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere muzicale, utilizatorii
vor plăti acestuia, cu titlu de daune-interese, o sumă reprezentând triplul
remuneraţiilor ce ar fi fost legal datorate pentru utilizarea autorizată. In
cazul în care nu se poate determina cuantumul remuneraţiei ce ar fi fost legal
datorată de utilizatori, aceştia datorează triplul remuneraţiilor plătite în
mod uzual de utilizatorii din aceeaşi categorie.
18. Organismul de gestiune colectivă a drepturilor de
autor de opere muzicale poate monitoriza, prin reprezentanţi împuterniciţi în
acest sens, utilizarea operelor muzicale în scop lucrativ, accesul acestora
fiindu-le permis în mod liber în orice spaţiu de utilizare a muzicii în scop
lucrativ numai în baza legitimaţiilor vizate de organismul de gestiune
colectivă a drepturilor de autor de opere muzicale. Reprezentanţii organismului
de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere muzicale pot utiliza
echipamente de înregistrare audio şi/sau video portabile în spaţiile în care
sunt utilizate operele muzicale, înregistrările astfel efectuate făcând dovada
deplină a utilizării operelor muzicale în scop lucrativ.
19. Remuneraţiile forfetare, inclusiv remuneraţiile
minime, se pot modifica anual, potrivit art. 1314 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare,
pe baza indicelui de inflaţie stabilit la nivel naţional. Aceste modificări se
depun la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, urmând a fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala organismului de gestiune colectivă a drepturilor de
autor de opere muzicale, prin decizie a directorului general al Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor, emisă în termen de 5 zile de la data depunerii, şi
intră în vigoare de la data de 1 a lunii următoare celei în care au fost
publicate.
20. Pentru alte modalităţi de utilizare, pentru care
remuneraţiile nu sunt cuprinse în tabelele prezentei metodologii, organismul de
gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere muzicale poate încheia, prin
negociere, cu avizul Consiliului director, autorizaţii prin licenţă neexclusivă
cu utilizatorii.
21. Prezenta metodologie se aplică tuturor
utilizatorilor şi poate fi modificată numai după 3 ani de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
TABELUL Nr. I1)
privind remuneraţiile reprezentând drepturile
patrimoniale de autor pentru utilizarea operelor muzicale în concerte şi alte spectacole şi procentele
aplicabile*)
Tipul spectacolului
|
Remuneraţia procentuală
|
Remuneraţie minimă/zi/specatacol
|
0
|
1
|
2
|
A. Concerte şi spectacole cu caracter muzical
|
1. Concerte simfonice, corale, de cameră
|
10%
|
-
|
2. Operă
|
9%
|
-
|
3. Operetă
|
8,5%
|
-
|
4. Balet
|
7%
|
_
|
5. Spectacole de revistă,musicaluri
|
8,5%
|
-
|
6. Concerte rock, pop şi altele asemenea
|
8,5&
|
-
|
7. Concerte de fanfară
|
8,5%
|
200 RON/concert
|
8. Concerte şi spectacole in spaţii publice (gen
pieţe publice, piaţete, bulevarde etc.) sau stadioane din oraşe
sau staţiuni, cu accesul publicului gratuit
|
5%
|
3000 RON/zi
|
9. Concerte şi spectacole in alte locuri publice
(parcuri, grădini şi alte locuri cu acces restrâns al
publicului} la care accesul publicului este
gratuit
|
5%
|
1000 RON/zi
|
10.Concerte şi spectacole in spaţii deschise
din mediu rural cu accesul publicului gratuit
|
4%
|
500 RON/zi
|
B. Alte spectacole
|
1. Circ sau altele asemenea, precum defilari, manejuri
etc.
|
1%
|
100 RON/spectacol
|
2. Spectacole pe gheată
|
7%
|
100 RON/spectacol
|
3. Teatru, alte spectacole cu actori sau cu păpuşi,
recitaluri de muzica:
a)cu durata muzicii mai mica de 40 de minute b)cu
durata muzicii mai mare de 40 de minute
|
5%
8,5%
|
-
|
4. Manifestari sportive pe
fond muzical (gimnastică, patinaj artistic, balet nautic, dans
sportiv şi altele asemenea)
|
5%
|
300 RON/spectacol
|
*) Remuneraţiile nu conţin TVA.
TABELUL Nr. II
privind remuneraţiile reprezentând drepturile
patrimoniale de autor pentru utilizarea operelor muzicale în localuri*)
Tipul localului
|
Remuneraţia procentuală
|
Remuneraţie minimă/luna
|
0
|
1
|
2
|
1. Discoteci, cluburi (**)
a) în oraşe sau statiuni
turistice
b) in comune sau sate
|
8,5%
8,5%
|
600 RON
150 RON
|
2. Cabarete, sexy cluburi (**)
|
8,5%
|
500 RON
|
3 . Baruri si restaurante cu program de varietati**)
|
8,5%
|
500 RON
|
4. Karaoke (***}
|
-
|
100 RON/spectacol
|
5. Tonomate (jukebox, video,multimedia) (***)
|
-
|
150 RON/lună/aparat
|
6. Cafe-concert, piano-bar, baruri sau cafenele în ca
re muzica are o contributie la specificitatea acestora
{specific: regional, gen muzical, de grup, curente de moda sau
altele asemenea} (* *}
a) cu suprafaţă utilă a locaţiei până la 300 m2
b) cu suprafata utila a locatiei peste 300 m2
|
8,5%
8,5%
|
200 RON
500 RON
|
*) Remuneraţiile nu conţin TVA.
**)Remuneraţia procentuală se aplică la valoarea
totala a bilelelor văndute şi a consumatiilor.
***) Remuneraţie forfetară.
TABELUL Nr. III
privind remuneraţiile reprezentând drepturile
patrimoniale de autor pentru utilizarea operelor
muzicale în cadrul
manifestărilor ocazionale*)
Manifestarile ocazionale
|
Remuneratia procentuală (**)
|
Remuneratie minimă
|
0
|
1
|
2
|
1. Evenimente stradale cu caracter festiv
|
1 %
|
300 RON/oră
|
2.. Parade stradale
|
3%
|
300 RON/oră
|
3. Muzica transmisa prin difuzoare, parade sau fanfare
ca re deschid sau însotesc manifestari sportive
|
3%
|
100/RON/oră
|
4. Spectacole de stradă de laser, lumină, artificii
etc.
|
1%
|
200/RON/ora
|
b. Comunicarea publică a operelor muzicale din
spectacole, concerte etc., prin telefonie mobilă sau alte
reţele cu fir sau fără fir(***)(****)
|
10%
|
0,01 RON/min/client
|
*) Remuneraţiile nu conţin TVA.
**) Baza. de calcul a remuneraţiei este cea
prevazută la punctul 8 din Titlul II al
metodologiei.
***)Cu excepţia comunicării publice a
operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoane mobile
sau comunicarea publică prin internet pentru care remuneraţii1e
şi metodologiile sunt reglementate de Hotararile arbitrale nr, 1/2004 si nr. 2/2004 publicate in
Monitorul Oficial Partea I nr. 58/18.01.2005.
****) Baza de calcul este
constituită din veniturile obţinute din comunicarea publica prin
telefonie mobi1ă sau a1te reţele fără fir, constând in preţul
total plătit de beneficiarul final, mai puţin TVA.
Incheiat în 3 exemplare, câte unul pentru fiecare parte,
iar unul pentru a fi depus la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor