DECIZIE Nr. 362 din 12 decembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 272/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit, a Legii nr. 200/2002 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit, precum si a art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 132 din 28 februarie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
272/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, a Legii nr. 200/2002
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit, precum si a dispozitiilor art. 23 alin.
(1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata. Exceptia a fost ridicata de Cooperativa de Credit
"Concordia Romana" Sibiu in Dosarul nr. 2.866/2001 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, ca fiind
inadmisibila, in ceea ce priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
272/2000, si ca fiind neintemeiata, in ceea ce priveste dispozitiile Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, precum si ale art. 23 alin. (1) si (6) din
Legea nr. 47/1992, republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea nr. 2.604 din 19 septembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
2.866/2001, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 272/2000
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
97/2000, a Legii nr. 200/2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 97/2000, precum si a dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata. Exceptia a fost ridicata de Cooperativa de Credit "Concordia
Romana" Sibiu intr-o cauza avand ca obiect recursul declarat de aceasta
impotriva Hotararii nr. 40 din 18 iunie 2001 a Consiliului de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei, prin care, in temeiul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 97/2000, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 272/2000, a fost respinsa cererea de avizare prealabila a
reorganizarii cooperativei.
I. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicata, se sustine, in esenta, ca acestea incalca
dispozitiile si principiile Constitutiei; deturneaza intelesul art. 144 lit. c)
din Legea fundamentala, limiteaza competenta Curtii astfel cum este prevazuta
de acest text, ingradesc in mod nejustificat accesul la justitia
constitutionala, imprimand activitatii Curtii un caracter opus scopului sau, si
anume garantarea suprematiei Constitutiei si a statului de drept. Totodata
prevederile art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, au omis sa reglementeze
"problema distincta a momentului la care legea sau ordonanta ori
dispozitia dintr-o lege sau dintr-o ordonanta trebuie sa fie in vigoare, pentru
ca sa fie admisibila realizarea pe fond a controlului de constitutionalitate;
aceste dispozitii si lipsa unei interpretari corecte a Constitutiei au permis
ca emiterea de ordonante de urgenta sa se transforme dintr-o exceptie
constitutionala intr-o regula comuna". Se apreciaza ca, datorita
neconstitutionalitatii acestor prevederi ale Legii nr. 47/1992, a fost
impiedicat si intarziat controlul constitutionalitatii prevederilor
ordonantelor de urgenta ale Guvernului nr. 97/2000 si nr. 272/2000, in
ansamblul lor.
II. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 272/2000 se arata ca aceasta incalca dispozitiile art. 109
alin. (1) si (4) din Constitutie. In opinia autorului exceptiei, din
perspectiva acestor dispozitii, ordonanta "nu putea fi adoptata, nu putea
fi depusa spre aprobare la Parlament, nu putea fi publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei si nu putea intra in vigoare, mai ales la data de 19 decembrie
2000, avand in vedere ca alegerile parlamentare generale au avut loc la 3
noiembrie 2000".
III. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 97/2000 se arata ca publicarea acesteia in
"Monitorul Oficial al Romaniei nr. 330 din 14 iulie 2000 in lipsa
semnaturilor primului-ministru Mugur Isarescu si ministrului functiei publice
Vlad Rosca, constituie dovada incalcarii art. 10 alin. (3) din Legea nr.
24/2000 si a art. 51 din Constitutie si face proba actiunilor indreptate contra
ordinii constitutionale si incriminate de art. 166 din Codul penal." Se
mai arata ca aceasta ordonanta, nefiind semnata de primul-ministru si
contrasemnata de ministrul care are obligatia punerii ei in aplicare, incalca
si prevederile art. 106 alin. (1), (2) si (3), art. 107 alin. (4) si ale art.
78 din Constitutie. De asemenea, se invoca si incalcarea prevederilor
constitutionale ale art. 21 alin. (1) si (2), art. 24 alin. (1), art. 48 alin.
(1), art. 51, art. 99 alin. (1) si ale art. 109 alin. (2) fara insa sa se arate
in ce consta aceasta.
IV. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a Legii nr. 200/2002 se
sustine ca aceasta "a fost adoptata cu ignorarea situatiei juridice a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, in dispretul Constitutiei,
legilor si principiilor ordinii de drept", incalcandu-se flagrant art. 10
alin. (3) din Legea nr. 24/2000 si art. 51 din Constitutie.
V. In sfarsit, se solicita constatarea neconstitutionalitatii urmatoarelor
dispozitii, in ordinea invocarii lor:
- art. 246 alin. 2, art. 249, 264, 286, modificate si raportate la art. 284
alin. 1, art. 146 alin. 3, modificat, art. 246 alin. 1 lit. a) si b) si alin.
3, modificate si completate, art. 250 alin. 2, modificat, art. 251, art. 252
alin. 1 lit. d) liniuta a 5-a, modificat, art. 252 alin. 2, art. 253, art. 254
lit. c), modificat, art. 254, art. 255 alin. 1 si 3, art. 256, 257, 259, 260,
262, modificat, art. 268 alin. 1, art. 273, 283, 285 si 287, toate din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, cu modificarile si completarile
aduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 272/2000, precum si prin Legea
nr. 200/2002;
- art. I pct. 39, 42, 50 si 52, art. II alin. 1 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 272/2000;
- art. I pct. 81, 84, 92 si 98 din Legea nr. 200/2002.
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. Astfel, in legatura cu
sustinerile referitoare la incalcarea prevederilor constitutionale ale art.
107, art. 99 alin. (1), art. 106 alin. (1) - (3), art. 109 alin. (2), art. 51
si art. 114 alin. (4), precum si ale art. 10 alin. (3) din Legea nr. 24/2000,
se arata ca proiectul de lege pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 97/2000 a fost depus la Camera Deputatilor pe data de 29 iunie
2000, cand Parlamentul se afla in sesiune ordinara, cu respectarea art. 114
alin. (4) teza a doua din Constitutie. Se considera ca invocarea incalcarii
art. 106 alin. (2) din Constitutie este irelevanta, iar neconstitutionalitatea
unor prevederi din ordonantele de urgenta ale Guvernului nr. 97/2000 si nr.
272/2000, precum si ale unor prevederi din Legea nr. 200/2002 nu este raportata
la dispozitii din Legea fundamentala, asa incat efectuarea controlului de
constitutionalitate este imposibila. Tot astfel se arata ca nici raportarea
textelor criticate ca fiind neconstitutionale la unele prevederi din alte acte
normative nu poate face obiectul controlului de constitutionalitate. In
legatura cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 alin. (1)
si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, se apreciaza ca acestea nu sunt
contrare art. 21, 49 si 51 din Constitutie.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 97/2000, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
272/2000, a Legii nr. 200/2000 si a dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din
Legea nr. 47/1992, republicata, in raport cu prevederile art. 16, 21, 24, 48,
49, 51, 78, 99, 106, 107, 109 si 144 din Constitutie este neintemeiata. In
acest sens, in esenta, se arata: invocarea prevederilor Legii nr. 24/2000 este
irelevanta; faptul ca legea prevede indeplinirea unor conditii prealabile
intrarii ei in vigoare nu are semnificatia retroactivitatii sale, intrucat prin
aplicarea ei nu se urmareste reglementarea unei situatii juridice anterioare
acestui moment; art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, nu
restrange accesul la controlul constitutional.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit,
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 272/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, Legea nr. 200/2002
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, precum si art.
23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicata.
Art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, are urmatorul
cuprins: "(1) Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in
fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei. [...]
(6) Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1),
(2) sau (3), instanta o respinge printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza
Curtea Constitutionala."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile de lege
criticate sunt contrare art. 16, 21, 24, 48, 49, 51, 78, 99, 106, 107, 109 si
114 din Constitutie, care prevad:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 48: "(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate
publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal
a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins,
anularea actului si repararea pagubei.
(2) Conditiile si limitele exercitarii acestui drept se stabilesc prin lege
organica.
(3) Statul raspunde patrimonial, potrivit legii, pentru prejudiciile
cauzate prin erorile judiciare savarsite in procesele penale.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
- Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie.";
- Art. 78: "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra
in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei.";
- Art. 99: "(1) In exercitarea atributiilor sale, Presedintele
Romaniei emite decrete care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Nepublicarea atrage inexistenta decretului.
(2) Decretele emise de Presedintele Romaniei in exercitarea atributiilor
sale prevazute in articolul 91 alineatele (1) si (2), articolul 92 alineatele
(2) si (3), articolul 93 alineatul (1) si articolul 94 literele a), b) si d) se
contrasemneaza de primul-ministru.";
- Art. 106: "(1) Primul-ministru conduce Guvernul si coordoneaza
activitatea membrilor acestuia, respectand atributiile ce le revin. De
asemenea, prezinta Camerei Deputatilor sau Senatului rapoarte si declaratii cu
privire la politica Guvernului, care se dezbat cu prioritate.
(2) Daca primul-ministru se afla intr-una din situatiile prevazute la articolul
105 sau este in imposibilitatea de a-si exercita atributiile, Presedintele
Romaniei va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar,
pentru a indeplini atributiile primului-ministru, pana la formarea noului
Guvern. Interimatul, pe perioada imposibilitatii exercitarii atributiilor,
inceteaza daca primul-ministru isi reia activitatea in Guvern.
(3) Prevederile alineatului (2) se aplica in mod corespunzator si
celorlalti membri ai Guvernului, la propunerea primului-ministru, pentru o
perioada de cel mult 45 de zile.";
- Art. 107: "(1) Guvernul adopta hotarari si ordonante.
(2) Hotararile se emit pentru organizarea executarii legilor.
(3) Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta.
(4) Hotararile si ordonantele adoptate de Guvern se semneaza de
primul-ministru, se contrasemneaza de ministrii care au obligatia punerii lor
in executare si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. Nepublicarea atrage
inexistenta hotararii sau a ordonantei. Hotararile care au caracter militar se
comunica numai institutiilor interesate.";
- Art. 109: "(1) Guvernul isi exercita mandatul pana la data validarii
alegerilor parlamentare generale.
(2) Guvernul este demis la data retragerii de Parlament a increderii
acordate sau daca primul-ministru se afla intr-una din situatiile prevazute in
articolul 105 ori este in imposibilitatea de a-si exercita atributiile mai mult
de 45 de zile.
(3) In situatiile prevazute in alineatul (2) sunt aplicabile prevederile
articolului 102.
(4) Guvernul al carui mandat a incetat potrivit alineatelor (1) si (2)
indeplineste numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice,
pana la depunerea juramantului de membrii noului Guvern.";
- Art. 114: "(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare
a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care
vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului
(3)."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata
urmatoarele:
II. In legatura cu neconstitutionalitatea prevederilor art. 246 alin. 2,
art. 249, 264, 286, modificate si raportate la art. 284 alin. 1, art. 146 alin.
3, modificat, art. 246 alin. 1 lit. a) si b) si alin. 3, modificate si
completate, art. 250 alin. 2, modificat, art. 251, art. 252 alin. 1 lit. d)
liniuta a 5-a, modificat, art. 252 alin. 2 si art. 253, art. 254 lit. c),
modificat, art. 254, art. 255 alin. 1 si 3, art. 256, 257, 259, 260, 262,
modificat, art. 268 alin. 1, art. 273, 283, 285 si 287, toate din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 97/2000, cu modificarile si completarile aduse prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 272/2000, precum si prin Legea nr.
200/2002, autorul exceptiei nu invoca nici un text din Constitutie care ar fi
incalcat. Asa fiind, Curtea Constitutionala nu este in masura sa se substituie
partii cu privire la invocarea unor motive de neconstitutionalitate, deoarece
ar exercita astfel un control din oficiu, ceea ce este inadmisibil in raport cu
prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie si cu cele cuprinse in Legea nr.
47/1997 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale. Ca urmare,
exceptia de neconstitutionalitate referitoare la aceste prevederi de lege
urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
O alta critica consta in aceea ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
97/2000 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, fara
semnatura primului-ministru Mugur Isarescu si a ministrului functiei publice
Vlad Rosca, incalcandu-se astfel art. 10 alin. (3) din Legea nr. 24/2000
privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative,
precum si art. 51, 106, art. 107 alin. (4) si art. 78 din Constitutie. In
legatura cu aceasta, din punctul de vedere al Guvernului Curtea a retinut ca,
"la data semnarii ordonantei de urgenta, primul-ministru se afla in
imposibilitate de a-si exercita atributiile [situatie reglementata de art. 106
alin. (2) din Legea fundamentala]". De asemenea, cu privire la invocarea
incalcarii art. 78 din Constitutie, Curtea retine ca din insusi faptul
publicarii reiese ca, in prealabil, ordonanta a fost depusa la Parlament.
II. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 272/2000, Curtea constata ca prin Legea nr. 262/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 335 din 20 mai 2002,
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 272/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit a fost respinsa. In consecinta,
dispozitiile sale nu mai pot face obiectul controlului de constitutionalitate,
intrucat, potrivit prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in
fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei", iar in conformitate cu prevederile
alin. (6) al aceluiasi articol, "Daca exceptia este inadmisibila, fiind
contrara prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o
incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala". Asa fiind,
exceptia de neconstitutionalitate referitoare la Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 272/2000 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
III. O alta critica de neconstitutionalitate priveste Legea nr. 200/2002
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, in legatura cu
care se sustine ca "a fost adoptata cu ignorarea situatiei juridice a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, in dispretul Constitutiei,
legilor si principiilor ordinii de drept", incalcandu-se flagrant art. 10
alin. (3) din Legea nr. 24/2000 si art. 51 din Constitutie.
Si aceasta critica urmeaza a fi respinsa, intrucat, asa cum s-a aratat
deja, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 a fost adoptata cu
respectarea dispozitiilor constitutionale, ceea ce face ca legea de aprobare a
ei sa raspunda exigentelor constitutionale.
IV. Critica privitoare la neconstitutionalitatea art. 23 alin. (1) si (6)
din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit careia, in esenta, aceste texte
incalca si deturneaza intelesul art. 144 lit. c) din Constitutie, limiteaza
competenta Curtii astfel cum este prevazuta de dispozitiile constitutionale si
lasa nereglementata "problema distincta a momentului la care legea sau
ordonanta ori dispozitia dintr-o lege sau dintr-o ordonanta trebuie sa fie in
vigoare pentru ca sa fie admisibila realizarea pe fond a controlului de
constitutionalitate".
Examinand critica formulata, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata
si urmeaza a fi respinsa. Art. 144 lit. c) din Constitutie prevede in mod
expres si limitativ competenta Curtii Constitutionale, iar art. 23 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicata, reluand aceste dispozitii, precizeaza
competenta Curtii Constitutionale de a "decide asupra exceptiilor ridicate
in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei". Textul supus controlului trebuie sa
fie in vigoare, deoarece aprecierea constitutionalitatii priveste o lege sau o
ordonanta care exista si care produce efecte juridice. Interventia Curtii in
aprecierea constitutionalitatii unor norme juridice care si-au incetat
existenta ar fi contrara rolului si functiilor sale stabilite prin Constitutie,
precum si principiului neretroactivitatii legii. De aceea exceptiile de
neconstitutionalitate ridicate cu incalcarea prevederilor art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, sunt, potrivit alin. (6) al aceluiasi articol,
inadmisibile, astfel ca trebuiau respinse chiar de instanta de judecata
printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala. De
altfel, cat priveste exercitarea controlului de constitutionalitate asupra unui
text de lege in vigoare, Curtea s-a mai pronuntat in jurisprudenta sa, de
exemplu, prin Decizia nr. 111 din 8 octombrie 1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 297 din 20 noiembrie 1996.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3)
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 272/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit, exceptie ridicata de Cooperativa de
Credit "Concordia Romana" Sibiu in Dosarul nr. 2.866/2001 al Curtii
Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit,
a Legii nr. 200/2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, precum si a dispozitiilor
art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, exceptie ridicata de acelasi
autor in dosarul mentionat.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 decembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu