DECIZIE Nr.
361 din 20 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. c) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 435 din 10 iunie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 lit. c) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de
a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, excepţie ridicată de
Societatea Comercială Pescarul Restaurant & Import-Export - S.R.L. din
Bucureşti în Dosarul nr. 7.636/299/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ
şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă apărătorul autorului
excepţiei, cu delegaţie la dosar, lipsind cealaltă parte, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele constată cauza în stare de judecată şi
acordă cuvântul pe fond.
Apărătorul autorului excepţiei solicită admiterea
acesteia, pentru aceleaşi concluzii puse în faţa instanţei care a sesizat
Curtea.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstitutionalitate, apreciind că se impune
păstrarea jurisprudenţei Curţii în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 19 noiembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 7.636/299/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 lit. c) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor
economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Excepţia a fost ridicată într-o cauză având ca obiect o
cerere de recurs.
In motivarea excepţiei se consideră că dispoziţiile legale criticate sunt
neconstituţionale, deoarece sancţionează neintroducerea pe bonul fiscal a unor
prestări de servicii specifice restaurantelor, ceea ce se datorează însă unei
imposibilităţi tehnice de înregistrare.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal opinează că excepţia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece comercianţii au obligaţia de
a desfăşura activitatea în condiţii de transparenţă faţă de clienţi.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că textul de lege criticat este constituţional, reprezentând o normă coercitivă
şi instituind sancţiuni contravenţionale pentru operatorii economici care nu
respectă dispoziţiile legale în materie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
apărătorului autorului excepţiei, concluziile
procurorului şi dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 10 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de
marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările aduse prin Ordonanţa
Guvernului nr. 47/2007 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 31 august 2007, care au următorul cuprins: „Constituie contravenţii
următoarele fapte dacă, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracţiuni:
[..] c) emiterea bonului fiscal conţinând date eronate sau fără ca acesta să
conţină toate datele prevăzute la art. 4 alin. (1)."
Excepţia este raportată la prevederile constituţionale
ale art. 44 privind dreptul de proprietate privată şi ale art. 135 alin. (2)
lit. a) potrivit căruia statul trebuie să asigure libertatea comerţului.
Examinând excepţia, Curtea observă că asupra
dispoziţiilor de lege criticate s-a mai pronunţat, de exemplu, prin Decizia nr.
161 din 27 februarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 29 martie 2007. Cu acel
prilej, Curtea a reţinut , în esenţă, că textul de lege criticat este
constituţional, deoarece stabilirea unei contravenţii şi sancţionarea acesteia
cu amendă reprezintă o opţiune legitimă a legiuitorului, care dă expresie
preocupării statului pentru a asigura libertatea comerţului, protecţia
concurenţei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de producţie.
Totodată, aşa cum s-a statuat în mod constant în
jurisprudenţa Curţii, aplicarea şi executarea unor sancţiuni pecuniare, cu
toate că determină în mod direct diminuarea patrimoniului celui sancţionat, nu
încalcă dispoziţiile constituţionale privind ocrotirea proprietăţii private,
întrucât sunt consecinţa unor încălcări ale legii. In acest sens este, de
exemplu, Decizia nr. 56 din 13 aprilie 1999, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999.
In final, Curtea constată că nu au intervenit elemente
noi, de natură să determine schimbarea jurisprudenţei acesteia.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 10 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999
privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale, excepţie ridicată de Societatea Comercială Pescarul
Restaurant & Import-Export - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr.
7.636/299/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 martie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu