DECIZIE Nr. 36 din 17 februarie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 41/1997 pentru modificarea si completarea Decretului-lege nr.
118/1990
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 146 din 10 aprilie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 pentru modificarea si completarea
Decretului-lege nr. 118/1990, invocata de Bogdan Traian in Dosarul nr. 2.982/1997,
aflat pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 10 februarie 1998,
in prezenta partilor si a reprezentantului Ministerului Public, fiind
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 17 februarie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 octombrie 1997, pronuntata de Tribunalul Bucuresti -
Sectia a IV-a civila in Dosarul nr. 2.982/1997, Curtea Constitutionala a fost
sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 41 din 10 iulie 1997 pentru modificarea si completarea
Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in
prizonieri, invocata de Bogdan Traian.
In motivarea exceptiei se sustine ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
41/1997, care modifica si completeaza Decretul-lege nr. 118/1990, este
neconstitutionala, deoarece incalca prevederile art. 16, 19, 21, 47, 48, 49,
125 si ale art. 128 din Constitutie.
Opinia instantei de judecata este ca prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 41/1997 deroga de la principiile dreptului comun, in sensul ca
retroactiveaza, aplicandu-se la cauzele aflate in curs de solutionare. In
conditiile in care actul normativ nu prevede modul de solutionare a situatiilor
tranzitorii, se lasa la latitudinea fiecarei instante solutia pronuntata, in
cazul invocarii exceptiei de necompetenta materiala a tribunalului.
In temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au
solicitat punctele de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului,
precum si Guvernului asupra exceptiei invocate.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca exceptia ridicata nu
priveste textele Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997, ci
interpretarea data Decretului-lege nr. 118/1990 de catre comisia de aplicare a
acestui decret. Deoarece Curtea Constitutionala nu se poate substitui
instantelor judecatoresti, se apreciaza ca exceptia este nefondata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor si concluziile
procurorului, prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997,
raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata,
retine:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al prevederilor art. 23 din
Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia cu care a fost sesizata.
Prin exceptia invocata se critica Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
41/1997 ca neconstitutionala in ansamblul sau, fara a se arata dispozitiile
care contravin prevederilor constitutionale incalcate si nici un alt motiv de
ordin juridic in justificarea acestei solicitari, incalcandu-se astfel
prevederile art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora orice
sesizare adresata Curtii Constitutionale trebuie motivata. Textul fiind
imperativ, incalcarea dispozitiilor sale are drept consecinta imposibilitatea
exercitarii controlului, Curtea neputandu-se substitui autorului sesizarii, in
ceea ce priveste invocarea unui motiv de neconstitutionalitate. In acest sens
este si jurisprudenta Curtii, astfel cum rezulta din Decizia nr. 338 din 18
iulie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 163 din
21 iulie 1997, si din Decizia nr. 392 din 15 octombrie 1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 299 din 4 noiembrie 1997.
In exceptie se sustine ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1997
incalca prevederile art. 16, 19, 21, 47, 48, 49, 125 si ale art. 128 din
Constitutie.
Se constata, in subsidiar, ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 41/1997 nu sunt contrare normelor constitutionale invocate de
autorul exceptiei. Acestea nu incalca principiul accesului liber la justitie,
prevazut la art. 21 din Constitutie, chiar daca au fost abrogate dispozitiile
art. 9 ale Decretului-lege nr. 118/1990, care reglementeaza calea de atac
impotriva deciziilor date de comisia prevazuta la art. 8 din decretul-lege
sus-mentionat.
Potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, instituirea unei proceduri
administrativ-jurisdictionale nu este contrara principiului accesului liber la
justitie, cat timp decizia organului administrativ poate fi atacata la instanta
judecatoreasca. In acest sens mentionam Decizia nr. 1 din 8 februarie 1994 si
Decizia nr. 282 din 1 iulie 1997.
In speta, decizia comisiei prevazute la art. 8 din Decretul-lege nr.
118/1990, ca si actul administrativ emis de directia de munca si protectie
sociala pentru stabilirea perioadelor de persecutie politica, pot fi atacate pe
calea contenciosului administrativ, potrivit Legii nr. 29/1990, aceasta fiind
in conformitate cu dispozitiile art. 48 din Constitutie.
Celelalte dispozitii constitutionale invocate in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate nu sunt incidente in cauza.
Asa fiind, urmeaza ca exceptia de neconstitutionalitate sa fie respinsa.
Fata de considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 41/1997 pentru modificarea si completarea
Decretului-lege nr. 118/1990, invocata de Bogdan Traian in Dosarul nr.
2.982/1997 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 17 februarie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta