Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 356 din 23 septembrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1015 din  3 noiembrie 2004


SmartCity3


    Ioan Vida               - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Ion Tiuca               - procuror
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Gavril Horincar in Dosarul nr. 678/2004 al Tribunalului Salaj - Sectia civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca modul in care este stabilit punctajul anual in vederea stabilirii pensiilor nu contravine dispozitiilor constitutionale invocate de autorul exceptiei. In acest sens arata ca acelorasi dispozitii legale se supun toti cei care solicita calcularea pensiilor si, prin urmare, nu se poate vorbi de o incalcare a principiului constitutional al egalitatii cetatenilor de catre textul de lege criticat. Avand in vedere aceste argumente, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 17 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 678/2004, Tribunalul Salaj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Gavril Horincar cu prilejul solutionarii contestatiei impotriva deciziei de stabilire a pensiei.
    In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, continand sintagma "sporurile cu caracter permanent", nu permit luarea in considerare, la stabilirea bazei de calcul a punctajului mediu anual, a sporurilor ocazionale, respectiv a premiilor acordate salariatilor, dupa care s-a achitat si contributia legala la fondul de asigurari sociale. Considera ca aceste dispozitii legale au caracter discriminatoriu, nu asigura beneficiul unui proces echitabil pentru persoanele lezate in interesele lor legitime si restrang dreptul fundamental la pensie.
    Tribunalul Salaj - Sectia civila apreciaza ca prevederile art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 338/2002, nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei. Astfel, in opinia sa, sintagma "sporurile cu caracter permanent" intareste ideea ca legea se refera la toate sporurile expres enumerate de legiuitor, "fara a diminua in nici un fel drepturile la pensie anterior recunoscute".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest sens arata ca dispozitiile legale criticate "se aplica, fara nici un criteriu de diferentiere sau privilegiere, tuturor asiguratilor care contribuie la sistemul public de pensii si asigurari sociale, reglementat de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare". In ceea ce priveste prevederile constitutionale care se refera la dreptul la un proces echitabil si solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil, precum si cele care reglementeaza dreptul la pensie, apreciaza ca acestea nu sunt incidente in cauza. In continuare, referindu-se la sustinerile autorului exceptiei cu privire la necesitatea includerii sumelor acordate cu titlu de premii pentru determinarea punctajului ce se are in vedere la calcularea pensiei, considera ca aceste sustineri nu tin seama de dispozitiile art. 26 alin. (1) lit. e) si alin. (2) din Legea nr. 19/2000 si reprezinta, de altfel, o problema de interpretare si aplicare corecta a legii, iar nu una de constitutionalitate.
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 sunt constitutionale, intrucat ele se aplica tuturor persoanelor aflate in aceeasi situatie, fara privilegii si fara discriminari, iar dreptul la pensie nu este atins, prevazandu-se doar conditiile de determinare a punctajului anual in vederea stabilirii cuantumului pensiei.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, asa cum au fost acestea modificate prin articolul unic, punctul 40 din Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Acest text de lege are in prezent urmatoarea redactare: "(3) La determinarea punctajelor anuale, pe langa salariile prevazute la alin. (1) se au in vedere si sporurile cu caracter permanent, care, dupa data de 1 aprilie 1992, au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare si care sunt inregistrate in carnetul de munca sau sunt dovedite cu adeverinte eliberate de unitati, conform legislatiei in vigoare. Sporul de vechime care se utilizeaza la stabilirea punctajelor anuale este urmatorul:
    a) perioada 1 martie 1970 - 1 septembrie 1983:
    3% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 5 - 10 ani;
    5% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 10 - 15 ani;
    7% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 15 - 20 de ani;
    10% pentru o vechime in munca totala de peste 20 de ani;
    b) perioada 1 septembrie 1983 - 1 aprilie 1992:
    3% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 3 - 5 ani;
    6% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 5 - 10 ani;
    9% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 10 - 15 ani;
    12% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 15 - 20 de ani;
    15% pentru o vechime in munca totala de peste 20 de ani."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor dispozitii constitutionale:
    - Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
    - Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
    - Art. 47 alin. (2): "Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asigurari sociale publice sau private, prevazute de lege. Cetatenii au dreptul si la masuri de asistenta sociala, potrivit legii."
    De asemenea, considera ca dispozitiile legale criticate incalca si reglementarile cuprinse in art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, conform carora: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa. [...]"
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale criticate, cu raportare la prevederile constitutionale si reglementarile internationale invocate, Curtea constata ca prevederile art. 47 alin. (2) din Constitutie, republicata, consacra dreptul la pensie pentru toti cetatenii, in conditiile prevazute de lege. Astfel, conditiile ce trebuie indeplinite pentru beneficiul efectiv al dreptului la pensie, criteriile de acordare a pensiei si modul de calcul al cuantumului acesteia, ca si toate celelalte norme de drept substantial ori de procedura privind functionarea sistemului public de asigurari sociale trebuie reglementate prin lege. Legiuitorul are, in consecinta, competenta exclusiva si optiunea libera pentru stabilirea veniturilor in raport cu care se datoreaza contributia la fondul asigurarilor sociale si in raport cu care se calculeaza cuantumul pensiilor si al altor ajutoare sociale. In aceasta privinta Constitutia nu dispune.
    Curtea observa ca dispozitiile art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica, fara nici o distinctie sau exceptie, tuturor persoanelor care, cu prilejul stabilirii drepturilor de pensie, solicita luarea in calcul, pe langa salariul realizat in diferite perioade de timp, si a sporurilor primite.
    In ceea ce priveste modul de reglementare a stabilirii punctajelor anuale in vederea calcularii drepturilor de pensie, Curtea apreciaza ca acesta nu are nici o incidenta asupra respectarii prevederilor constitutionale si a normelor internationale referitoare la dreptul la un proces echitabil. Persoana care considera ca a fost lezata in interesele sale legitime prin modul de calcul al pensiei are dreptul sa conteste la instanta judecatoreasca decizia casei de pensii. In cadrul judecarii contestatiei se asigura desfasurarea unui proces echitabil, in conformitate cu regulile procesului civil.
    In sfarsit, Curtea retine ca dispozitiile legale criticate nu aduc atingere dreptului constitutional la pensie, ci stabilesc veniturile realizate care pot fi luate in considerare la calcularea cuantumului pensiei ce urmeaza a fi acordata.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Gavril Horincar in Dosarul nr. 678/2004 al Tribunalului Salaj - Sectia civila.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 23 septembrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Patricia Marilena Ionea



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 356/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 356 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 356/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu