Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 356 din 23 septembrie 2003

asupra sesizarii de neconstitutionalitate a Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 686 din 30 septembrie 2003


SmartCity3


    Curtea Constitutionala a fost sesizata, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, la data de 22 septembrie 2003, de 69 de deputati, in vederea declansarii controlului de constitutionalitate asupra Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei.
    Potrivit tabelului cuprinzand semnaturile autorilor sesizarii de neconstitutionalitate, cei 69 de deputati sunt urmatorii: Ludovic Abitei, Maria Apostolescu, Mitzura Domnica Arghezi, Gheorghe Ariton, Stefan Baban, Mitica Balaet, Ioan Baldea, Angela Bogea, Augustin Lucian Bolcas, Damian Brudasca, Constantin Bucur, Florea Buga, Daniela Buruiana Aprodu, Cristian Valeriu Buzea, Corneliu Ciontu, Radu Ciuceanu, Emil Crisan, Gheorghe Dinu, Ion Dolanescu, Dumitru Dragomir, Constantin Dutu, Nicolae Enescu, Gelil Eserghep, Vlad Gabriel Hogea, Iancu Holtea, Costel Marian Ionescu, Daniel Ionescu, Mihaela Ionescu, Smaranda Ionescu, Marius Iriza, Florina Ruxandra Jipa, Leonida Lari Iorga, Stefan Lapadat, Nicolae Leonachescu, Irina Loghin, Paul Magheru, Ludovic Mardari, Adrian Maracineanu, Ilie Merce, Ioan Miclea, Iulian Mincu, Costache Mircea, Ion Minzina, Ion Mocioi, George Moisescu, Adrian Moisoiu, Vasalie Mois, Stefan Pascut, Doru Dumitru Palade, Eugen-Lucian Plesa, Constanta Popa, Costel Eugen Popescu, Gheorghe Pribeanu, Octavian-Mircea Purceld, Dumitru Puzdrea, Grigore Emil Radulescu, Emil Rus, Octavian Sadici, Danut Neculai Saulea, Ioan Sonea, Anghel Stanciu, Mircea Stoian, Paul Snaider, Marcu Tudor, Lia Olguta Vasilescu, Nicolae Vasilescu, Marinache Visinescu, Ion Bancescu si Nicolae Gradinaru.
    Sesizarea a fost trimisa Curtii Constitutionale prin Adresa nr. 51/651 din 22 septembrie 2003 a secretarului general al Camerei Deputatilor si a fost inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 4.416 din 22 septembrie 2003, formand obiectul Dosarului nr. 407A/2003.
    Sesizarea inaintata Curtii cuprinde, in esenta, urmatoarele critici de neconstitutionalitate:
    1. Incalcarea limitelor revizuirii, consacrate in dispozitiile art. 148 alin. (1) din Constitutie, prin aceea ca se recunoaste dreptul cetatenilor romani apartinand minoritatilor nationale de a se exprima in limba materna in fata instantelor de judecata.
    2. Incalcarea principiului independentei justitiei si a principiului separatiei puterilor in stat ca urmare a faptului ca Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei, prin noua redactare a art. 132 alin. (2) lit. c), prevede ca din Consiliul Superior al Magistraturii fac parte, de drept, ministrul justitiei si procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
    3. Incalcarea de catre Parlament a dispozitiilor art. 61 alin. (5) din Constitutie prin modul de constituire a comisiei de mediere.
    4. Incalcarea dispozitiilor art. 147 alin. (1) din Constitutie prin aceea ca nu a existat cvorumul necesar pentru adoptarea unei legi constitutionale.

    CURTEA,
examinand sesizarea de neconstitutionalitate, dispozitiile art. 72 - 78, art. 144 lit. a) si g), ale art. 146, 147 si 148 din Constitutie, ale Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, precum si ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, retine:
    Autorii sesizarii solicita Curtii Constitutionale ca, in temeiul art. 144 lit. a) din Constitutie, sa constate neconstitutionalitatea Legii privind revizuirea Constitutiei Romaniei.
    Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat la 18 septembrie 2003, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 669 din 22 septembrie 2003, urmand sa fie supusa aprobarii prin referendumul ale carui organizare si desfasurare au fost stabilite prin Legea nr. 375/2003, publicata in acelasi numar al Monitorului Oficial al Romaniei.
    Examinand sesizarea, Curtea constata ca nu intra in atributiile sale controlul constitutionalitatii Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei, dupa adoptarea acesteia de catre Parlament, care urmeaza sa fie supusa aprobarii prin referendum.
    Astfel, in conformitate cu prevederile art. 146 si 147 din Constitutia Romaniei, revizuirea Constitutiei are loc in cadrul unui proces legislativ care incepe prin initierea revizuirii si se termina dupa aprobarea prin referendum a legii de revizuire adoptate de cele doua Camere ale Parlamentului.
    Atributiile Curtii Constitutionale in ceea ce priveste initiativele de revizuire a Constitutiei sunt limitativ prevazute in art. 144 lit. a) teza finala din Constitutia Romaniei, in Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 187 din 7 august 1997, si in Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 84 din 24 februarie 2000.
    Potrivit art. 144 lit. a) teza finala din Constitutia Romaniei, Curtea Constitutionala se pronunta din oficiu asupra initiativelor de revizuire a Constitutiei. La lit. g) a aceluiasi articol se prevad atributia Curtii Constitutionale de a veghea la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului, precum si obligatia de a confirma rezultatele acestuia.
    Pentru exercitarea atributiei stabilite prin art. 144 lit. a) teza finala din Constitutie, prevederile art. 36 alin. (1) si (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, stabilesc ca, inainte de sesizarea Parlamentului cu o initiativa de revizuire a Constitutiei, proiectul de lege sau propunerea legislativa se depune la Curtea Constitutionala, care este obligata sa se pronunte in termen de 10 zile asupra constitutionalitatii sale. Decizia Curtii Constitutionale se pronunta in plen, cu votul a doua treimi din numarul judecatorilor Curtii, si se comunica celor care au initiat proiectul de lege sau propunerea legislativa ori, dupa caz, reprezentantului acestora. Decizia se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    In exercitarea atributiei prevazute de art. 144 lit. g) din Constitutie, potrivit art. 45 din Legea nr. 3/2000, Curtea Constitutionala confirma rezultatele referendumului national, pe care le publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Legea de revizuire a Constitutiei intra in vigoare de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a hotararii Curtii Constitutionale de confirmare a rezultatelor referendumului.
    Curtea Constitutionala si-a exercitat atributiile privind controlul constitutionalitatii initiativelor de revizuire a Constitutiei, prevazute de art. 144 lit. a) teza finala din Constitutie, pronuntandu-se asupra constitutionalitatii sale prin Decizia nr. 148 din 16 aprilie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 317 din 12 mai 2003.
    Nici Legea fundamentala, nici alte legi nu prevad atributia Curtii Constitutionale de a se pronunta, inca o data, asupra constitutionalitatii Legii de revizuire a Constitutiei, adoptata de Parlament in conditiile prevazute de art. 147 alin. (1) si (2) din Constitutie.
    Nu s-ar putea retine atributia Curtii Constitutionale de a examina sesizarea privind neconstitutionalitatea legii de revizuire, pe baza dispozitiilor cuprinse in prima teza a art. 144 lit. a) din Constitutie, dat fiind ca acest text se refera in mod explicit la legile supuse promulgarii dupa adoptarea acestora de catre Parlament, adica la legile organice si la cele ordinare, cu privire la care procesul legislativ este reglementat prin art. 73 - 78 din Legea fundamentala. Or, Legea de revizuire a Constitutiei face parte din categoria legilor constitutionale, potrivit art. 72 alin. (2) din Constitutie, iar procedura de adoptare si de intrare in vigoare a acesteia este reglementata prin dispozitiile cu caracter special ale art. 146 si 147 din Constitutie, care nu prevad procedura promulgarii legii de catre Presedintele Romaniei. Aceasta lege devine definitiva ca urmare a referendumului si intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a hotararii Curtii Constitutionale de confirmare a rezultatului referendumului.
    De principiu, atunci cand poporul, detinatorul suveranitatii nationale, este chemat sa se pronunte prin referendum asupra Legii de revizuire a Constitutiei, si din momentul in care Parlamentul a adoptat legea respectiva, cu respectarea procedurii si limitelor stabilite de Constituanta, nici o autoritate publica nu se mai poate pronunta. Astfel se explica faptul ca instanta de contencios constitutional, in cadrul unui control a priori, se pronunta din oficiu numai asupra initiativelor de revizuire a Constitutiei [art. 144 lit. a) teza finala din Constitutie].

    Avand in vedere considerentele expuse in prezenta decizie, dispozitiile art. 72 - 78, art. 144 lit. a) teza finala si lit. g), ale art. 146, 147 si 148 din Constitutie, ale Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, precum si ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Constata ca solutionarea sesizarii privind neconstitutionalitatea Legii privind revizuirea Constitutiei Romaniei, adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedintele din 18 septembrie 2003, nu intra in atributiile Curtii Constitutionale.
    Decizia se trimite presedintelui Camerei Deputatilor si presedintelui Senatului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Definitiva.
    Dezbaterea a avut loc la data de 23 septembrie 2003 si la ea au participat: Nicolae Popa, presedinte, Costica Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Serban Viorel Stanoiu, Lucian Stangu, Ioan Vida, judecatori.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Prim magistrat asistent,
                              Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 356/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 356 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 356/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu