DECIZIE Nr. 356 din 23 septembrie 2003
asupra sesizarii de neconstitutionalitate a Legii de revizuire a Constitutiei
Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 686 din 30 septembrie 2003
Curtea Constitutionala a fost sesizata, in temeiul dispozitiilor art. 144
lit. a) din Constitutie, la data de 22 septembrie 2003, de 69 de deputati, in
vederea declansarii controlului de constitutionalitate asupra Legii de revizuire
a Constitutiei Romaniei.
Potrivit tabelului cuprinzand semnaturile autorilor sesizarii de
neconstitutionalitate, cei 69 de deputati sunt urmatorii: Ludovic Abitei, Maria
Apostolescu, Mitzura Domnica Arghezi, Gheorghe Ariton, Stefan Baban, Mitica Balaet,
Ioan Baldea, Angela Bogea, Augustin Lucian Bolcas, Damian Brudasca, Constantin
Bucur, Florea Buga, Daniela Buruiana Aprodu, Cristian Valeriu Buzea, Corneliu
Ciontu, Radu Ciuceanu, Emil Crisan, Gheorghe Dinu, Ion Dolanescu, Dumitru
Dragomir, Constantin Dutu, Nicolae Enescu, Gelil Eserghep, Vlad Gabriel Hogea,
Iancu Holtea, Costel Marian Ionescu, Daniel Ionescu, Mihaela Ionescu, Smaranda
Ionescu, Marius Iriza, Florina Ruxandra Jipa, Leonida Lari Iorga, Stefan
Lapadat, Nicolae Leonachescu, Irina Loghin, Paul Magheru, Ludovic Mardari,
Adrian Maracineanu, Ilie Merce, Ioan Miclea, Iulian Mincu, Costache Mircea, Ion
Minzina, Ion Mocioi, George Moisescu, Adrian Moisoiu, Vasalie Mois, Stefan
Pascut, Doru Dumitru Palade, Eugen-Lucian Plesa, Constanta Popa, Costel Eugen
Popescu, Gheorghe Pribeanu, Octavian-Mircea Purceld, Dumitru Puzdrea, Grigore
Emil Radulescu, Emil Rus, Octavian Sadici, Danut Neculai Saulea, Ioan Sonea,
Anghel Stanciu, Mircea Stoian, Paul Snaider, Marcu Tudor, Lia Olguta Vasilescu,
Nicolae Vasilescu, Marinache Visinescu, Ion Bancescu si Nicolae Gradinaru.
Sesizarea a fost trimisa Curtii Constitutionale prin Adresa nr. 51/651 din
22 septembrie 2003 a secretarului general al Camerei Deputatilor si a fost
inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 4.416 din 22 septembrie 2003,
formand obiectul Dosarului nr. 407A/2003.
Sesizarea inaintata Curtii cuprinde, in esenta, urmatoarele critici de
neconstitutionalitate:
1. Incalcarea limitelor revizuirii, consacrate in dispozitiile art. 148
alin. (1) din Constitutie, prin aceea ca se recunoaste dreptul cetatenilor
romani apartinand minoritatilor nationale de a se exprima in limba materna in
fata instantelor de judecata.
2. Incalcarea principiului independentei justitiei si a principiului separatiei
puterilor in stat ca urmare a faptului ca Legea de revizuire a Constitutiei
Romaniei, prin noua redactare a art. 132 alin. (2) lit. c), prevede ca din
Consiliul Superior al Magistraturii fac parte, de drept, ministrul justitiei si
procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie.
3. Incalcarea de catre Parlament a dispozitiilor art. 61 alin. (5) din
Constitutie prin modul de constituire a comisiei de mediere.
4. Incalcarea dispozitiilor art. 147 alin. (1) din Constitutie prin aceea
ca nu a existat cvorumul necesar pentru adoptarea unei legi constitutionale.
CURTEA,
examinand sesizarea de neconstitutionalitate, dispozitiile art. 72 - 78, art.
144 lit. a) si g), ale art. 146, 147 si 148 din Constitutie, ale Legii nr.
3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, precum si ale Legii
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, retine:
Autorii sesizarii solicita Curtii Constitutionale ca, in temeiul art. 144
lit. a) din Constitutie, sa constate neconstitutionalitatea Legii privind
revizuirea Constitutiei Romaniei.
Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei a fost adoptata de Camera
Deputatilor si de Senat la 18 septembrie 2003, a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 669 din 22 septembrie 2003, urmand sa fie
supusa aprobarii prin referendumul ale carui organizare si desfasurare au fost
stabilite prin Legea nr. 375/2003, publicata in acelasi numar al Monitorului
Oficial al Romaniei.
Examinand sesizarea, Curtea constata ca nu intra in atributiile sale
controlul constitutionalitatii Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei, dupa
adoptarea acesteia de catre Parlament, care urmeaza sa fie supusa aprobarii
prin referendum.
Astfel, in conformitate cu prevederile art. 146 si 147 din Constitutia
Romaniei, revizuirea Constitutiei are loc in cadrul unui proces legislativ care
incepe prin initierea revizuirii si se termina dupa aprobarea prin referendum a
legii de revizuire adoptate de cele doua Camere ale Parlamentului.
Atributiile Curtii Constitutionale in ceea ce priveste initiativele de
revizuire a Constitutiei sunt limitativ prevazute in art. 144 lit. a) teza
finala din Constitutia Romaniei, in Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 187 din 7 august 1997, si in Legea nr. 3/2000 privind
organizarea si desfasurarea referendumului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 84 din 24 februarie 2000.
Potrivit art. 144 lit. a) teza finala din Constitutia Romaniei, Curtea
Constitutionala se pronunta din oficiu asupra initiativelor de revizuire a
Constitutiei. La lit. g) a aceluiasi articol se prevad atributia Curtii Constitutionale
de a veghea la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea
referendumului, precum si obligatia de a confirma rezultatele acestuia.
Pentru exercitarea atributiei stabilite prin art. 144 lit. a) teza finala
din Constitutie, prevederile art. 36 alin. (1) si (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata, stabilesc ca, inainte de sesizarea Parlamentului cu o initiativa
de revizuire a Constitutiei, proiectul de lege sau propunerea legislativa se
depune la Curtea Constitutionala, care este obligata sa se pronunte in termen
de 10 zile asupra constitutionalitatii sale. Decizia Curtii Constitutionale se
pronunta in plen, cu votul a doua treimi din numarul judecatorilor Curtii, si
se comunica celor care au initiat proiectul de lege sau propunerea legislativa
ori, dupa caz, reprezentantului acestora. Decizia se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
In exercitarea atributiei prevazute de art. 144 lit. g) din Constitutie,
potrivit art. 45 din Legea nr. 3/2000, Curtea Constitutionala confirma
rezultatele referendumului national, pe care le publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I. Legea de revizuire a Constitutiei intra in vigoare de la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a hotararii Curtii
Constitutionale de confirmare a rezultatelor referendumului.
Curtea Constitutionala si-a exercitat atributiile privind controlul
constitutionalitatii initiativelor de revizuire a Constitutiei, prevazute de
art. 144 lit. a) teza finala din Constitutie, pronuntandu-se asupra
constitutionalitatii sale prin Decizia nr. 148 din 16 aprilie 2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 317 din 12 mai 2003.
Nici Legea fundamentala, nici alte legi nu prevad atributia Curtii
Constitutionale de a se pronunta, inca o data, asupra constitutionalitatii
Legii de revizuire a Constitutiei, adoptata de Parlament in conditiile
prevazute de art. 147 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Nu s-ar putea retine atributia Curtii Constitutionale de a examina sesizarea
privind neconstitutionalitatea legii de revizuire, pe baza dispozitiilor
cuprinse in prima teza a art. 144 lit. a) din Constitutie, dat fiind ca acest
text se refera in mod explicit la legile supuse promulgarii dupa adoptarea
acestora de catre Parlament, adica la legile organice si la cele ordinare, cu
privire la care procesul legislativ este reglementat prin art. 73 - 78 din
Legea fundamentala. Or, Legea de revizuire a Constitutiei face parte din
categoria legilor constitutionale, potrivit art. 72 alin. (2) din Constitutie,
iar procedura de adoptare si de intrare in vigoare a acesteia este reglementata
prin dispozitiile cu caracter special ale art. 146 si 147 din Constitutie, care
nu prevad procedura promulgarii legii de catre Presedintele Romaniei. Aceasta
lege devine definitiva ca urmare a referendumului si intra in vigoare la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a hotararii Curtii
Constitutionale de confirmare a rezultatului referendumului.
De principiu, atunci cand poporul, detinatorul suveranitatii nationale,
este chemat sa se pronunte prin referendum asupra Legii de revizuire a
Constitutiei, si din momentul in care Parlamentul a adoptat legea respectiva,
cu respectarea procedurii si limitelor stabilite de Constituanta, nici o
autoritate publica nu se mai poate pronunta. Astfel se explica faptul ca
instanta de contencios constitutional, in cadrul unui control a priori, se
pronunta din oficiu numai asupra initiativelor de revizuire a Constitutiei
[art. 144 lit. a) teza finala din Constitutie].
Avand in vedere considerentele expuse in prezenta decizie, dispozitiile
art. 72 - 78, art. 144 lit. a) teza finala si lit. g), ale art. 146, 147 si 148
din Constitutie, ale Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului,
precum si ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca solutionarea sesizarii privind neconstitutionalitatea Legii
privind revizuirea Constitutiei Romaniei, adoptata de Camera Deputatilor si de
Senat in sedintele din 18 septembrie 2003, nu intra in atributiile Curtii
Constitutionale.
Decizia se trimite presedintelui Camerei Deputatilor si presedintelui
Senatului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Definitiva.
Dezbaterea a avut loc la data de 23 septembrie 2003 si la ea au participat:
Nicolae Popa, presedinte, Costica Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur,
Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Serban Viorel Stanoiu, Lucian Stangu, Ioan Vida,
judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu