Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 351 din 23 septembrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 801 din 13 noiembrie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Liviu Negoita in Dosarul nr. 763/COM/2003 al Tribunalului Timis - Sectia comerciala.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea exceptiei, intrucat art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990 contravine dispozitiilor art. 16 din Constitutie privind egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca neintemeiata. Se arata ca prevederile criticate nu incalca principiul egalitatii prevazut de art. 16 din Constitutie, deoarece situatiile diferite in care s-au gasit persoanele persecutate din motive politice au determinat legiuitorul sa stabileasca drepturi distincte.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 25 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 763/COM/2003, Tribunalul Timis - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Liviu Negoita.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca textele de lege criticate incalca dispozitiile art. 16 din Constitutie privind egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, intrucat nu prevede, pentru persoanele care fac dovada prin hotarare judecatoreasca de constatare ca nu au putut sa isi exercite profesia pe perioada cat au fost persecutate politic si dreptul la indemnizatie, ci numai recunoasterea vechimii in munca, desi pentru alte categorii de persoane aflate in aceeasi situatie de persecutat politic se recunoaste dreptul la indemnizatie.
    Tribunalul Timis - Sectia comerciala considera ca "articolul invocat de catre reclamant este neconstitutional, incalcand principiul constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii, intrucat, fiind beneficiar al prevederilor art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, drept recunoscut prin Decizia nr. 113 din 16 ianuarie 2001, emisa de D.M.S.S. Timis, recunoscandu-i-se vechimea in munca pe perioada cat a fost persecutat politic, nu este normal ca [...] pentru aceasta perioada sa nu beneficieze de o indemnizatie baneasca cu titlu de despagubire".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera exceptia neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere se sustine ca "principiul egalitatii implica un tratament juridic diferit la situatii diferite in ceea ce priveste exercitarea efectiva a drepturilor recunoscute si garantate de Constitutie. Astfel se justifica existenta unui tratament diferit prevazut de Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, pentru persoanele care s-au aflat in situatiile reglementate in art. 1, acestea beneficiind, pe langa recunoasterea acelor perioade ca fiind vechime in munca, si de indemnizatie lunara, fata de persoanele care au fost impiedicate din motive politice sa isi exercite profesia sau meseria si care trebuie sa dovedeasca aceste situatii prin hotarare judecatoreasca, si carora li se recunoaste perioada respectiva ca vechime in munca".
    In punctul de vedere prezentat Guvernul invoca si jurisprudenta Curtii Constitutionale cu privire la principiul egalitatii in fata legii, in legatura cu care s-a stabilit ca "nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite, tratamentul juridic nu poate fi decat diferit". Se mentioneaza, pentru exemplificare, Decizia Curtii Constitutionale nr. 168 din 10 decembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 24 februarie 1999.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca in jurisprudenta Curtii Constitutionale s-a stabilit ca "principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite, tratamentul juridic nu poate fi decat diferit". De asemenea, sustine Avocatul Poporului, "Curtea Europeana a Drepturilor Omului considera ca art. 14 din Conventia europeana a drepturilor omului nu interzice orice deosebire de tratament in exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute, ci ca egalitatea de tratament este incalcata daca deosebirea este lipsita de o justificare obiectiva si rationala".
    In conceptia Avocatului Poporului, "situatiile diferite in care s-au gasit persoanele persecutate din motive politice au determinat legiuitorul sa stabileasca drepturi distincte, fara ca prin aceasta sa se incalce principiul egalitatii. Tocmai inegalitatea reala, care rezulta din aceasta diferenta, justifica reguli distincte".
    In afara de aceasta, se precizeaza in punctul de vedere prezentat, art. 3 alin. (1) si (2) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, "enumera expres persoanele care pot beneficia de indemnizatia lunara, fara sa faca referire la persoanele care nu si-au putut exercita profesia sau ocupatia in perioada in care au fost persecutate sau urmarite din motive politice. Pentru ultima categorie, art. 11 (actualul art. 9) din actul normativ mentionat stabileste ca, in baza unei hotarari judecatoresti de constatare, persoanele in cauza beneficiaza numai de vechime in munca". Pe cale de consecinta, se apreciaza ca "este constitutionala reglementarea unui tratament juridic diferit pentru categorii diferite de persoane persecutate din motive politice, fara ca prin aceasta sa se incalce principiul egalitatii".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 118 din 18 martie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Textul criticat pentru neconstitutionalitate are urmatorul cuprins:
    "Persoanele care fac dovada, prin hotarare judecatoreasca de constatare, ca nu au putut sa-si exercite profesia sau, dupa caz, ocupatia pe perioada in care au fost persecutate sau urmarite din motive politice beneficiaza de vechime in munca pe perioada in care s-au aflat in atare situatie."
    Prevederile constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele cuprinse la art. 16. Din precizarile facute de autorul exceptiei rezulta insa in mod evident ca acesta se refera numai la alin. (1) al acestui articol, text care are urmatorul cuprins:
    Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Critica de neconstitutionalitate a textului de lege sus-citat are la baza sustinerea ca se incalca principiul egalitatii, intrucat textul nu prevede, pentru categoriile de persoane persecutate sau urmarite din motive politice care nu au putut sa isi exercite profesia sau, dupa caz, ocupatia, decat beneficiul vechimii in munca pentru perioada respectiva, iar nu si dreptul la o indemnizatie lunara, asa cum prevede art. 3 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, pentru alte categorii de persoane persecutate, prevazute la art. 1 din acelasi act normativ (persoane private de libertate, internate in spitale de psihiatrie, stramutate intr-o alta localitate, persoane deportate, constituite in prizonieri).
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata.
    In jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a stabilit, de principiu, in acord cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului in legatura cu aplicarea art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, text care consacra interzicerea discriminarii, ca "egalitatea nu inseamna uniformitate si ca pot fi instituite tratamente juridice distincte pentru anumite categorii de persoane sau grupuri daca exista o justificare obiectiva si rezonabila". In acest sens mentionam Decizia Curtii Constitutionale nr. 243/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 8 din 10 ianuarie 2002. In ceea ce priveste jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, citam solutia in cazul Rassmussen impotriva Danemarcei - 1984. De altfel, insasi Carta sociala europeana, revizuita, ratificata de Romania, care consacra in partea a V-a, la art. E, nediscriminarea, stabileste in anexa privind Campul de aplicare a Cartei, in privinta persoanelor protejate, "ca o diferenta de tratament pe un motiv obiectiv si rezonabil nu este considerata ca discriminatorie".
    Aceste considerente sunt aplicabile si in cauza de fata.
    Dreptul persoanelor prevazute la art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, de a beneficia de vechime in munca pe perioada in care s-au aflat in situatiile mentionate in text se inscrie in ansamblul masurilor reparatorii reglementate de decretul-lege sus-citat. Tratamentul juridic diferit al acestei categorii de persoane, in comparatie cu cele prevazute la art. 3 din acelasi decret-lege, se bazeaza pe situatiile diferite in care se afla acestea. Faptul ca legiuitorul a stabilit in mod diferit drepturile acordate diverselor categorii de persoane persecutate reprezinta optiunea sa, care nu incalca normele constitutionale.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Liviu Negoita in Dosarul nr. 763/COM/2003 al Tribunalului Timis - Sectia comerciala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 23 septembrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 351/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 351 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 351/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu