DECIZIE Nr. 351 din 23 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 din
Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in
prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 801 din 13 noiembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Liviu Negoita in
Dosarul nr. 763/COM/2003 al Tribunalului Timis - Sectia comerciala.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, lipsind cealalta parte, fata
de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea exceptiei,
intrucat art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990 contravine dispozitiilor art. 16
din Constitutie privind egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca neintemeiata. Se arata ca prevederile criticate nu
incalca principiul egalitatii prevazut de art. 16 din Constitutie, deoarece
situatiile diferite in care s-au gasit persoanele persecutate din motive
politice au determinat legiuitorul sa stabileasca drepturi distincte.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
763/COM/2003, Tribunalul Timis - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 din
Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Liviu Negoita.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca textele de lege criticate incalca dispozitiile art. 16 din
Constitutie privind egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice, intrucat nu prevede, pentru persoanele care fac dovada prin hotarare
judecatoreasca de constatare ca nu au putut sa isi exercite profesia pe
perioada cat au fost persecutate politic si dreptul la indemnizatie, ci numai
recunoasterea vechimii in munca, desi pentru alte categorii de persoane aflate
in aceeasi situatie de persecutat politic se recunoaste dreptul la
indemnizatie.
Tribunalul Timis - Sectia comerciala considera ca "articolul invocat
de catre reclamant este neconstitutional, incalcand principiul constitutional
al egalitatii cetatenilor in fata legii, intrucat, fiind beneficiar al
prevederilor art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, drept
recunoscut prin Decizia nr. 113 din 16 ianuarie 2001, emisa de D.M.S.S. Timis,
recunoscandu-i-se vechimea in munca pe perioada cat a fost persecutat politic,
nu este normal ca [...] pentru aceasta perioada sa nu beneficieze de o indemnizatie
baneasca cu titlu de despagubire".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera exceptia neintemeiata. In argumentarea acestui punct de
vedere se sustine ca "principiul egalitatii implica un tratament juridic
diferit la situatii diferite in ceea ce priveste exercitarea efectiva a
drepturilor recunoscute si garantate de Constitutie. Astfel se justifica
existenta unui tratament diferit prevazut de Decretul-lege nr. 118/1990,
republicat, pentru persoanele care s-au aflat in situatiile reglementate in
art. 1, acestea beneficiind, pe langa recunoasterea acelor perioade ca fiind
vechime in munca, si de indemnizatie lunara, fata de persoanele care au fost
impiedicate din motive politice sa isi exercite profesia sau meseria si care
trebuie sa dovedeasca aceste situatii prin hotarare judecatoreasca, si carora
li se recunoaste perioada respectiva ca vechime in munca".
In punctul de vedere prezentat Guvernul invoca si jurisprudenta Curtii
Constitutionale cu privire la principiul egalitatii in fata legii, in legatura
cu care s-a stabilit ca "nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la
situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite,
tratamentul juridic nu poate fi decat diferit". Se mentioneaza, pentru
exemplificare, Decizia Curtii Constitutionale nr. 168 din 10 decembrie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 24 februarie
1999.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca in
jurisprudenta Curtii Constitutionale s-a stabilit ca "principiul
egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat daca la situatii egale trebuie
sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite, tratamentul juridic nu
poate fi decat diferit". De asemenea, sustine Avocatul Poporului,
"Curtea Europeana a Drepturilor Omului considera ca art. 14 din Conventia
europeana a drepturilor omului nu interzice orice deosebire de tratament in
exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute, ci ca egalitatea de
tratament este incalcata daca deosebirea este lipsita de o justificare
obiectiva si rationala".
In conceptia Avocatului Poporului, "situatiile diferite in care s-au
gasit persoanele persecutate din motive politice au determinat legiuitorul sa
stabileasca drepturi distincte, fara ca prin aceasta sa se incalce principiul
egalitatii. Tocmai inegalitatea reala, care rezulta din aceasta diferenta,
justifica reguli distincte".
In afara de aceasta, se precizeaza in punctul de vedere prezentat, art. 3
alin. (1) si (2) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificarile si
completarile ulterioare, "enumera expres persoanele care pot beneficia de
indemnizatia lunara, fara sa faca referire la persoanele care nu si-au putut
exercita profesia sau ocupatia in perioada in care au fost persecutate sau
urmarite din motive politice. Pentru ultima categorie, art. 11 (actualul art.
9) din actul normativ mentionat stabileste ca, in baza unei hotarari
judecatoresti de constatare, persoanele in cauza beneficiaza numai de vechime
in munca". Pe cale de consecinta, se apreciaza ca "este
constitutionala reglementarea unui tratament juridic diferit pentru categorii
diferite de persoane persecutate din motive politice, fara ca prin aceasta sa
se incalce principiul egalitatii".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
partii prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 9 din Decretul-lege nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si
celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 118 din 18 martie 1998, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Textul criticat pentru neconstitutionalitate are urmatorul cuprins:
"Persoanele care fac dovada, prin hotarare judecatoreasca de
constatare, ca nu au putut sa-si exercite profesia sau, dupa caz, ocupatia pe
perioada in care au fost persecutate sau urmarite din motive politice
beneficiaza de vechime in munca pe perioada in care s-au aflat in atare
situatie."
Prevederile constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele cuprinse
la art. 16. Din precizarile facute de autorul exceptiei rezulta insa in mod
evident ca acesta se refera numai la alin. (1) al acestui articol, text care
are urmatorul cuprins:
Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari."
Critica de neconstitutionalitate a textului de lege sus-citat are la baza
sustinerea ca se incalca principiul egalitatii, intrucat textul nu prevede,
pentru categoriile de persoane persecutate sau urmarite din motive politice
care nu au putut sa isi exercite profesia sau, dupa caz, ocupatia, decat
beneficiul vechimii in munca pentru perioada respectiva, iar nu si dreptul la o
indemnizatie lunara, asa cum prevede art. 3 din Decretul-lege nr. 118/1990,
republicat, pentru alte categorii de persoane persecutate, prevazute la art. 1
din acelasi act normativ (persoane private de libertate, internate in spitale
de psihiatrie, stramutate intr-o alta localitate, persoane deportate,
constituite in prizonieri).
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata.
In jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a stabilit, de principiu, in
acord cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului in legatura cu
aplicarea art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, text care consacra interzicerea discriminarii, ca
"egalitatea nu inseamna uniformitate si ca pot fi instituite tratamente
juridice distincte pentru anumite categorii de persoane sau grupuri daca exista
o justificare obiectiva si rezonabila". In acest sens mentionam Decizia
Curtii Constitutionale nr. 243/2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 8 din 10 ianuarie 2002. In ceea ce priveste jurisprudenta
Curtii Europene a Drepturilor Omului, citam solutia in cazul Rassmussen
impotriva Danemarcei - 1984. De altfel, insasi Carta sociala europeana,
revizuita, ratificata de Romania, care consacra in partea a V-a, la art. E,
nediscriminarea, stabileste in anexa privind Campul de aplicare a Cartei, in
privinta persoanelor protejate, "ca o diferenta de tratament pe un motiv
obiectiv si rezonabil nu este considerata ca discriminatorie".
Aceste considerente sunt aplicabile si in cauza de fata.
Dreptul persoanelor prevazute la art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990,
republicat, de a beneficia de vechime in munca pe perioada in care s-au aflat
in situatiile mentionate in text se inscrie in ansamblul masurilor reparatorii
reglementate de decretul-lege sus-citat. Tratamentul juridic diferit al acestei
categorii de persoane, in comparatie cu cele prevazute la art. 3 din acelasi
decret-lege, se bazeaza pe situatiile diferite in care se afla acestea. Faptul
ca legiuitorul a stabilit in mod diferit drepturile acordate diverselor
categorii de persoane persecutate reprezinta optiunea sa, care nu incalca
normele constitutionale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 din
Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in
prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Liviu Negoita in Dosarul nr. 763/COM/2003 al Tribunalului Timis -
Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta