Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 348 din 10 decembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, 10 si 97 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 3 din  7 ianuarie 2003


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Doina Suliman         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, 10 si 97 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ninel Ciochina in Dosarul nr. 2.535/LJ/1999 al Tribunalului Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal Societatea Comerciala "Galmopan" - S.A. din Galati este reprezentata de avocatul Antonie Iorgovan. Lipsesc autorul exceptiei si celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Societatea Comerciala "Galmopan" - S.A. din Galati, prin avocatul sau, considera ca textele de lege criticate sunt constitutionale si solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. In acest sens se arata ca impotriva sentintei pronuntate de judecatorul-sindic se poate declara recurs in conditiile art. 7, 10 si 11 din Legea nr. 64/1995, republicata, judecatorul-sindic avand, de fapt si de drept, rolul si statutul unei adevarate instante de fond care pronunta sentinte ale caror legalitate si temeinicie pot fi verificate, la cererea partii interesate, prin calea recursului la curtea de apel. De asemenea, se considera ca notificarea la care face referire art. 97 din lege, reprezentand o modalitate procedurala speciala prin care creditorilor li se aduce la cunostinta existenta si continutul contestatiilor, nu restrictioneaza in nici un fel dreptul debitorului de a fi incunostintat despre termenul fixat pentru solutionarea contestatiilor. Acesta va fi citat potrivit dispozitiilor corespunzatoare din Codul de procedura civila, interesele si drepturile lui fiind aparate si prin activitatea lichidatorului. In final se arata ca raportarea textelor de lege criticate la art. 49 din Constitutie este lipsita de relevanta pentru sustinerea exceptiei.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate. Se apreciaza ca articolele de lege criticate nu contravin sub nici un aspect prevederilor constitutionale invocate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 28 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.535/LJ/1999, Tribunalul Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, 10 si 97 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Ninel Ciochina, in calitate de actionar majoritar si reprezentant al Societatii Comerciale "Gama" - S.A. din Galati cu ocazia solutionarii cererii de declarare a falimentului formulate de Societatea Comerciala "Combavipor" - S.A. din Galati s.a.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 21, 24, 49 si 128. In acest sens se arata ca, "desi contestatiile debitorului sunt solutionate printr-o sentinta (art. 97 din Legea nr. 64/1995), totusi in enumerarea de la art. 10 din Legea nr. 64/1995 nu sunt mentionate si aceste hotarari, ceea ce inseamna ca implicit nu sunt supuse vreunei cai de atac, contrar art. 128 din Constitutie care da dreptul folosirii cailor de atac de catre partile interesate". De asemenea, se arata ca "hotararea de la art. 97 din Legea nr. 64/1995, nefiind cuprinsa in enumerarea de la art. 10, nu este supusa caii de atac de la art. 7 din lege", fapt ce determina o limitare a accesului liber la justitie si o restrangere a dreptului constitutional de folosire a cailor de atac. In fine, se mai sustine ca "judecatorul-sindic nu poate fi asimilat instantei judecatoresti conform art. 125 din Constitutie".
    Judecatorul-sindic, avand in vedere jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale, apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece textele invocate din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu contravin prevederilor constitutionale invocate.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se apreciaza ca, desi, potrivit art. 5 alin. (1) si (2) din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, "judecatorul-sindic nu este asimilat instantelor judecatoresti, el fiind doar unul din organele care aplica procedura reorganizarii si lichidarii judiciare", persoana ce se considera neindreptatita de hotararile pronuntate de acesta le poate ataca cu recurs, in conditiile legii, conform art. 11 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. De asemenea, se arata ca, in temeiul art. 128 din Constitutie, legiuitorul stabileste atat caile de atac, cat si modalitatea folosirii lor.
    Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate. Relativ la calitatea judecatorului-sindic, se considera ca acesta constituie insasi instanta de judecata, "in numele careia isi exercita atributiile jurisdictionale conferite de lege (art. 6 din Legea nr. 64/1995)".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor si al Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 7, 10 si 97 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 2 februarie 2002.
    Aceste dispozitii legale au urmatorul cuprins:
    - Art. 7: "(1) Curtea de apel va fi instanta de recurs, pentru hotararile date de judecatorul-sindic, in baza art. 10.
    (2) Recursul va fi judecat in termen de 30 de zile de la inregistrarea dosarului la curtea de apel.
    (3) Prin derogare de la prevederile art. 300 alin. 2 si 3 din Codul de procedura civila, hotararile judecatorului-sindic, cu exceptia celei de respingere a contestatiei debitorului - facuta in temeiul art. 31 alin. (5) - si a celei prin care se decide intrarea in faliment - pronuntata in conditiile art. 77 -, nu vor putea fi suspendate de instanta de recurs.";
    - Art. 10: "(1) Principalele atributii ale judecatorului-sindic, in cadrul prezentei legi, sunt:
    a) darea hotararii de deschidere a procedurii;
    b) judecarea contestatiei debitorului impotriva cererii introductive a creditorilor pentru inceperea procedurii;
    c) desemnarea, prin hotarare, a administratorului sau a lichidatorului, stabilirea atributiilor acestora, controlul asupra activitatii lor si, daca este cazul, inlocuirea lor;
    d) judecarea cererilor de a se ridica debitorului dreptul de a-si mai conduce activitatea;
    e) judecarea actiunilor introduse de administrator sau de lichidator pentru anularea unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare deschiderii procedurii;
    f) judecarea contestatiilor debitorului ori ale creditorilor impotriva masurilor luate de administrator sau de lichidator;
    g) confirmarea planului de reorganizare sau, dupa caz, de lichidare, dupa votarea lui de catre creditori;
    h) hotararea de a se continua activitatea debitorului, in caz de reorganizare;
    i) solutionarea obiectiilor la rapoartele trimestriale si la cel final ale administratorului sau ale lichidatorului;
    i^1) autentificarea actelor juridice incheiate de lichidator, pentru a caror validitate este necesara forma autentica;
    j) darea hotararii de inchidere a procedurii.
    (2) Daca examinarea chestiunilor supuse deliberarii in sedintele prezidate de judecatorul-sindic nu se poate finaliza intr-o singura zi, deliberarea va continua de drept in prima zi lucratoare urmatoare fara o noua instiintare, procedandu-se astfel in continuare pana la rezolvarea tuturor chestiunilor.
    (3) Procesul-verbal al sedintelor mentionate la alin. (2) va fi semnat de judecatorul-sindic si de grefier si va cuprinde in rezumat dezbaterile tinute, votul creditorilor pentru fiecare chestiune si deciziile adoptate.";
    - Art. 97: "Tuturor creditorilor ale caror creante vor fi fost contestate de debitor, lichidator sau de un alt creditor li se va comunica, prin notificare, termenul stabilit de judecatorul-sindic pentru sedinta in care acesta va solutiona, deodata, printr-o sentinta, toate contestatiile. Termenul nu va putea depasi 20 de zile de la emiterea notificarii."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste texte de lege sunt contrare urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
    - Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
    (2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.";
    - Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
    - Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, instituie o procedura speciala aplicabila comerciantilor, persoane fizice si societati comerciale, aflati in insolventa. In conceptia legii judecatorul-sindic, numit in aceasta calitate de presedintele tribunalului, are statutul juridic al unui judecator al tribunalului, care indeplineste si alte atributii decat cele privind activitatea de judecata, atributii enumerate exemplificativ in art. 10 din lege. In aceste conditii critica referitoare la pretinsa incalcare a accesului liber la justitie si a dreptului la aparare, prin aceea ca "hotararea de la art. 97 din Legea nr. 64/1995, nefiind cuprinsa in enumerarea de la art. 10, nu este supusa caii de atac de la art. 7 din lege", este neintemeiata. Sub acest aspect dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 21, 24 si 128, fiind in conformitate cu acestea. Persoana care se considera nedreptatita de hotararile pronuntate de judecatorul-sindic le poate ataca cu recurs, in conditiile legii, potrivit art. 11 din lege. Asa cum prevede alin. (1) al art. 7 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, curtea de apel este instanta de recurs pentru hotararile date de judecatorul-sindic in executarea atributiilor sale prevazute de art. 10. Desigur, acest fapt nu aduce atingere prevederilor constitutionale invocate, instanta de recurs avand posibilitatea examinarii cauzei sub toate aspectele.
    Nici critica art. 97 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care reglementeaza notificarea termenului stabilit de judecatorul-sindic pentru sedinta in care vor fi solutionate contestatiile impotriva creantelor creditorilor, nu poate fi retinuta. Termenul stabilit de judecator nu inseamna ca la un singur termen de judecata vor fi solutionate toate contestatiile, solutionarea urmand sa fie realizata cu respectarea tuturor dispozitiilor Codului de procedura civila compatibile cu Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. De altfel, potrivit prevederilor constitutionale ale art. 125 alin. (3) si ale art. 128, legiuitorul stabileste competenta instantelor, procedura de judecata, precum si caile de atac.
    In fine, Curtea constata ca articolele de lege supuse controlului de constitutionalitate nu aduc atingere nici principiului restrangerii exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, prevazut de art. 49 din Constitutie, deoarece acesta nu este aplicabil tezelor cuprinse in normele juridice a caror neconstitutionalitate se sustine.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, 10 si 97 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ninel Ciochina in Dosarul nr. 2.535/LJ/1999 al Tribunalului Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 decembrie 2002.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. Costica Bulai

                              Magistrat asistent,
                              Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 348/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 348 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 348/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu