Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 347 din 18 decembrie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2001 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara, precum si ale Legii nr. 206/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 62 din 29 ianuarie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2001 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara, precum si ale Legii nr. 206/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara, exceptie ridicata de Consiliul Judetean Neamt in Dosarul nr. 1.653/RC/2001 al Tribunalului Neamt.
    La apelul nominal raspunde Aurel Ciuchin, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Aurel Ciuchin, avand cuvantul, solicita urgentarea solutionarii exceptiei pentru ca prin aceasta sa se poata trece la solutionarea cauzei la instanta care judeca fondul. Solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, arata ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 serviciile publice, printre care si cele de protectie a plantelor, au trecut din subordinea administratiei centrale in subordinea consiliilor judetene sau al municipiului Bucuresti. Refuzul Consiliului Judetean Neamt de a le prelua, motivand ca aceste dispozitii incalca principiul autonomiei locale si, din aceasta cauza, sunt neconstitutionale, nu are suport constitutional. Curtea Constitutionala, referindu-se la aceasta problema, a statuat ca dispozitiile art. 119 si ale art. 120 alin. (2) din Constitutie instituie principiul autonomiei locale, iar nu existenta unei autonomii de decizie in afara cadrului legal, care este general obligatoriu. Considera ca solutia care se impune este respingerea exceptiei ca nefondata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 28 mai 2001 Tribunalul Neamt a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2001 si ulterior aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 206/2001, exceptie ridicata de Consiliul Judetean Neamt in Dosarul nr. 1.653/RC/2001 al acelei instante, avand ca obiect solutionarea unui litigiu de munca.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca dispozitiile criticate, prin care activitatea de protectie a plantelor se reorganizeaza, infiintandu-se servicii publice de protectie a plantelor in subordinea consiliilor judetene si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, incalca dispozitiile art. 121 din Constitutie. Se mai sustine ca serviciul public pentru protectia plantelor, infiintat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/1999, mentinuta prin celelalte doua acte normative modificatoare, este in realitate un serviciu public "de interes local", asa cum "se afirma in mod expres in art. 5 al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999". Or, se arata in continuare, daca se voia sa se faca descentralizare, asemenea servicii trebuiau infiintate pe langa consiliile locale ale municipiilor, oraselor si comunelor.
    In opinia autorului exceptiei neconstitutionalitatea actului normativ in discutie rezulta si din aceea ca, potrivit Legii administratiei publice locale, intre atributiile consiliului judetean nu se regasesc "competente referitoare la agricultura in general si, cu atat mai putin, la activitatea fitosanitara".
    Se mai arata ca actul normativ criticat contravine si principiului constitutional al autonomiei locale, consacrat de art. 119 din Constitutie si prevazut de altfel atat de Legea administratiei publice locale nr. 69/1991 (abrogata), cat si de actuala Lege nr. 215/2001, intrucat aceasta autonomie locala este administrativa si financiara. Or, se considera ca "a se emite un act normativ, in timpul executiei bugetare, prin care se impun unui consiliu judetean cheltuieli neprevazute, inseamna, cert, o incalcare a autonomiei locale, atat sub imperiul vechii legi a administratiei publice locale, cat si sub al celei actuale". Este, de asemenea, invocat in sprijinul criticii de neconstitutionalitate si principiul potrivit caruia "Nici o cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara stabilirea sursei de finantare", principiu prevazut la art. 137 alin. (5) din Constitutie, preluat si de dispozitiile Legii nr. 189/1998 privind finantele publice locale.
    Tribunalul Neamt, exprimandu-si opinia, considera ca dispozitiile criticate sunt constitutionale. Conform opiniei instantei prevederile criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 119 si 121 si nici dispozitiilor Legii administratiei publice locale.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In sustinerea acestui punct de vedere Guvernul arata ca masura criticata se intemeiaza pe principiul constitutional al autonomiei locale si pe cel al descentralizarii, prevazute de Constitutie si de Legea administratiei publice locale nr. 215/2001. In acelasi timp, referitor la mijloacele financiare si materiale necesare organizarii serviciului respectiv, Guvernul indica prevederile art. 6 si 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/1999, care stabilesc conditiile in care acestea se asigura.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 232 din 25 mai 1999, cele ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 83 din 19 februarie 2001, prin care a fost modificata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/1999, precum si cele ale Legii nr. 206/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 26 aprilie 2001.
    Examinand actele normative criticate, Curtea constata ca prin dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 s-a prevazut ca in subordinea consiliilor judetene si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti se organizeaza servicii publice de protectie a plantelor, unitati cu personalitate juridica, care indeplinesc anumite activitati publice de interes local in domeniul fitosanitar. In mod corespunzator, conform alin. (2) al art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/1999, au fost trecute in structura serviciilor publice de protectie a plantelor judetene si al municipiului Bucuresti centrele de protectie a plantelor si carantina fitosanitara. Totodata s-a prevazut ca serviciile publice de protectie a plantelor sunt coordonate din punct de vedere tehnic si metodologic de catre directiile fitosanitare judetene si a municipiului Bucuresti. Referitor la finantarea serviciilor publice de protectie a plantelor, judetene si al municipiului Bucuresti, art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 precizeaza ca aceasta "se face de la bugetele consiliilor judetene si al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, precum si din venituri extrabugetare". De asemenea, pentru situatia aparitiei agentilor daunatori, care prin atacul lor pun in pericol productia agricola atat din punct de vedere cantitativ, cat si calitativ, ordonanta de urgenta prevede la art. 7 ca "Ministerul Agriculturii si Alimentatiei aloca fonduri de la buget pentru actiunea de combatere a acestora, in scopul achizitionarii produselor de uz fitosanitar si achitarii contravalorii lucrarilor de combatere a agentilor daunatori".
    Ulterior, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2001 au fost aduse modificari unor articole (2 si 3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/1999, precizandu-se rolul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor ca autoritate de reglementare in domeniul protectiei plantelor, carantinei fitosanitare si al produselor de uz fitosanitar (art. 2), precum si rolul coordonator din punct de vedere tehnic al Directiei fitosanitare din cadrul acestui minister pentru Laboratorul de control pentru carantina fitosanitara, directiile fitosanitare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, precum si pentru Institutul de Cercetari pentru Protectia Plantelor.
    Prin Legea nr. 206 din 20 aprilie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 26 aprilie 2001, a fost aprobata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 cu unele modificari si completari, care vizeaza rolul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor ca autoritate de reglementare in domeniu (art. 2) si precizarea atributiilor Directiei fitosanitare din cadrul minister (art. 2^1, introdus prin lege), precum si fixarea unui termen de 30 de zile pentru stabilirea "patrimoniului aferent activitatilor prevazute la art. 5 alin. (1), care va fi dat in administrarea serviciilor publice de protectie a plantelor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti" (noul cuprins al art. 9). De asemenea, conform modificarii aduse art. 10 din ordonanta aprobata legea a prevazut: "Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti vor stabili tarife pentru activitatile prevazute la art. 5 alin. (1)."
    Critica de neconstitutionalitate adusa celor trei acte normative care formeaza obiectul exceptiei (dintre care Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2001 si Legea nr. 206/2001, pentru faptul de a fi mentinut Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/1999) se intemeiaza pe sustinerea ca au fost incalcate dispozitiile constitutionale ale art. 119 privind principiile de baza ale administratiei publice locale si ale art. 121 privind consiliul judetean, care au urmatorul cuprins:
    - Art. 119: "Administratia publica din unitatile administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiul autonomiei locale si pe cel al descentralizarii serviciilor publice.";
    - Art. 121: "(1) Consiliul judetean este autoritatea administratiei publice pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale si orasenesti, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean.
    (2) Consiliul judetean este ales si functioneaza in conditiile legii."
    In legatura cu incidenta principiului autonomiei locale, prevazut la art. 119 din Constitutie, Curtea constata ca, potrivit principiului obligativitatii respectarii legilor prevazut la art. 51 din Constitutie, "autonomia locala se exercita conform legilor statului". De asemenea, in lumina Cartei europene "Exercitiul autonom al puterii locale" din 15 octombrie 1985 (document al Consiliului Europei), ratificata de Romania prin Legea nr. 199/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 331 din 26 noiembrie 1997, "autonomia locala este inteleasa ca un principiu stabilit prin constitutie sau prin legile statelor-parti, ce confera colectivitatilor locale dreptul si capacitatea de a rezolva si de a gestiona, in cadrul legii, sub propria lor raspundere si in interesul populatiei acestora, o parte importanta din treburile publice".
    Curtea Constitutionala a retinut in jurisprudenta sa ca dispozitiile art. 119 si ale art. 120 alin. (2) din Constitutie "se refera la principiul autonomiei locale in cadrul organizarii administratiei publice din unitatile administrativ-teritoriale, iar nu la existenta unei autonomii de decizie in afara cadrului legal, care este general obligatoriu" (de exemplu, Decizia nr. 136 din 3 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 647 din 16 octombrie 2001). Curtea constata ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 s-a realizat o descentralizare a serviciilor publice de specialitate in domeniul protectiei plantelor si carantinei fitosanitare, servicii care au trecut din sistemul autoritatilor administratiei publice centrale la consiliile judetene.
    Cu privire la finantarea activitatii respective actele normative criticate cuprind unele dispozitii ce denota preocuparea pentru asigurarea conditiilor materiale de functionare a serviciilor trecute la consiliile judetene si la Consiliul General al Municipiului Bucuresti, inclusiv trecerea patrimoniului, posibilitatea de a se stabili tarife pentru serviciile prestate etc. In ceea ce priveste volumul surselor de finantare, care in realitate este motivul criticii de constitutionalitate, Curtea constata ca aceasta nu este o problema de constitutionalitate, ci de legiferare.
    In legatura cu incidenta in cauza a dispozitiilor art. 121 din Constitutie privind consiliul judetean, invocata de autorul exceptiei, Curtea constata ca textul respectiv confera acestuia "coordonarea activitatii consiliilor comunale si orasenesti, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean" si prevede ca "functioneaza in conditiile legii", ceea ce nu este incompatibil cu obligatia de a organiza un serviciu public de interes judetean, stabilita printr-un act normativ cu putere de lege. Acest serviciu intereseaza in mod evident si consiliile comunale si orasenesti, intrucat asigura protectia plantelor si carantina fitosanitara in intregul judet, respectiv in municipiului Bucuresti.
    In legatura cu sustinerea ca intre dispozitiile criticate pentru neconstitutionalitate si cele ale Legii administratiei publice locale ar exista necorelari in ceea ce priveste domeniile in care consiliile judetene isi exercita competenta, Curtea retine ca eventuala lipsa de coordonare legislativa nu intra sub incidenta contenciosului constitutional.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara, precum si ale Legii nr. 206/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara, exceptie ridicata de Consiliul Judetean Neamt in Dosarul nr. 1.653/RC/2001 al Tribunalului Neamt.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 18 decembrie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 347/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 347 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 347/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu