DECIZIE Nr. 342 din 28 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de
cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si institutiile publice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 727 din 10 august 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind
stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei
publice si institutiile publice, exceptie ridicata de Viorel Monac si Mioara
Pascu in Dosarul nr. 120/CF/2005 al Tribunalului Neamt - Sectia comerciala si
contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde Viorel Monac, lipsind celelalte parti, fata de
care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Viorel Monac sustine ca prevederile legale criticate incalca autonomia
financiara a autoritatilor administratiei publice locale, intrucat acestea,
potrivit dispozitiilor art. 9 din Carta europeana a autonomiei locale, au
dreptul la resurse financiare proprii suficiente de care sa poata dispuna in
mod liber in exercitarea atributiunilor lor.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, aratand ca dispozitiile legale
criticate nu mai sunt in vigoare cu privire la autoritatea administratiei
publice locale implicate in cauza de fata, si anume consiliile locale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
120/CF/2005, Tribunalul Neamt - Sectia comerciala si contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind
stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei
publice si institutiile publice, exceptie ridicata de Viorel Monac si Mioara
Pascu avand ca obiect solutionarea unei sesizari prin care se solicita
stabilirea raspunderii juridice a autorilor exceptiei in urma efectuarii de
catre Curtea de Conturi a verificarii contului de executie bugetara si a
bilantului contabil pe anul 2003 al unui consiliu local.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
prevederile art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 119 [devenit, dupa revizuirea si republicarea
Constitutiei, art. 120] si art. 120 alin. (1) [devenit art. 121 alin. (1)].
Autorii exceptiei apreciaza ca, prin art. 7 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 80/2001, "se aduce atingere principiului constitutional al
autonomiei locale, intrucat plafonarea nivelului cheltuielilor lunare pentru
telefoane ar trebui aprobata prin hotarare de catre consiliul local care are
competenta exclusiva a aprobarii bugetului local".
Tribunalul Neamt - Sectia comerciala si contencios administrativ apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In
argumentarea acestei opinii se arata ca textul de lege criticat nu incalca
principiul constitutional al autonomiei locale, intrucat "prin autonomia
locala, in intelesul art. 3 alin. (1) din Legea administratiei publice locale
nr. 215/2001, modificata, se intelege <<dreptul si capacitatea efectiva a
autoritatilor administratiei publice locale de a solutiona si gestiona, in
numele si interesul colectivitatilor locale pe care le reprezinta, treburile publice,
in conditiile legii>>". Avand in vedere insa masura prevazuta de
textul de lege criticat, instanta considera ca aceasta constituie "o
masura care se incadreaza in cadrul politicii economice nationale, nefiind
incompatibila cu principiul constitutional al autonomiei locale, cu atat mai
putin cu cat autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a
gestiona resursele proprii potrivit atributiilor ce le revin, in conditiile
legii, acestea trebuind sa fie proportionale cu competentele si responsabilitatile
prevazute de lege".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
inadmisibila. In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca prevederile
art. 7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001, "recent modificate
prin Legea nr. 154/2004, includ la exceptarea aplicarii prevederilor art. 7
alin. (1) si consiliile locale si judetene" si, in consecinta,
"exceptia de neconstitutionalitate este ramasa fara obiect".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca
dispozitiile legale criticate nu contravin principiului constitutional al
autonomiei locale, intrucat acesta "se realizeaza prin activitatea
consiliilor locale alese si a primarilor alesi [...] si nu exclude obligatia
autoritatilor administratiei publice locale de a respecta legile cu caracter
general, aplicabile pe intreg teritoriul tarii". In acest sens este
invocata Decizia Curtii Constitutionale nr. 102 din 11 martie 2003.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind
stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei
publice si institutiile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 542 din 1 septembrie 2001, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 247/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 304 din 9 mai 2002. Curtea retine ca, desi autorii exceptiei fac referire
la intregul text al art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 ca fiind
neconstitutional, in realitate, astfel cum rezulta din motivare, sunt criticate
numai dispozitiile alin. (1) al art. 7 din ordonanta. Totodata, Curtea observa
ca dispozitiile criticate au fost modificate prin prevederile art. I pct. 4 din
Legea nr. 188/2003 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
130/2002 pentru modificarea alin. (6) si (7) ale art. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru
autoritatile administratiei publice si institutiile publice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 329 din 15 mai 2003. Art. 7 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001, in redactarea actuala, are urmatorul
cuprins:
"Cheltuielile anuale pentru convorbiri telefonice se reduc cu 10%
pentru toate autoritatile administratiei publice si institutiile publice,
comparativ cu media anuala a acestor cheltuieli efectiv realizate in anul 2001.
Cheltuielile privind convorbirile telefonice vor putea fi majorate in raport cu
evolutia indicelui inflatiei."
Textele constitutionale expres invocate in sustinerea exceptiei sunt cele
ale art. 120 si ale art. 121 alin. (1). Cat priveste incalcarea art. 120 din
Constitutie, Curtea retine ca, in realitate, motivarea exceptiei se intemeiaza
pe dispozitiile alin. (1) al art. 120 din Constitutie. Dispozitiile
constitutionale invocate au urmatorul cuprins:
- Art. 120 alin. (1): "Administratia publica din unitatile administrativ-teritoriale
se intemeiaza pe principiile descentralizarii, autonomiei locale si
deconcentrarii serviciilor publice.";
- Art. 121 alin. (1): "Autoritatile administratiei publice, prin care
se realizeaza autonomia locala in comune si in orase, sunt consiliile locale
alese si primarii alesi, in conditiile legii."
In esenta, autorii exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca
instituirea unui cuantum in ceea ce priveste cheltuielile anuale pentru plata
convorbirilor telefonice constituie o incalcare a principiului constitutional
al autonomiei locale.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca,
in conformitate cu dispozitiile art. 7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
80/2001, astfel cum au fost modificate prin art. 1 pct. 3 din Legea nr.
154/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 85/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 451 din 20 mai 2004, "(2)
Prevederile alin. (1) nu se aplica [...] consiliilor locale si judetene".
In consecinta, Curtea observa ca dispozitiile art. 7 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 80/2001 excepteaza consiliile locale de la aplicarea
dispozitiilor art. 7 alin. (1) din ordonanta sus-mentionata.
Avand in vedere ca obiectul cauzei in care s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate il constituie solutionarea unei sesizari prin care se
solicita stabilirea raspunderii juridice a autorilor exceptiei in urma
efectuarii de catre Curtea de Conturi a controlului contului de executie
bugetara si al bilantului contabil pe anul 2003 al unui consiliu local, Curtea
constata ca dispozitiile legale criticate nu mai sunt in vigoare cu privire la
consiliile locale. Asadar, devin incidente prevederile art. 29 alin. (1) si (6)
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale si, in consecinta, exceptia urmeaza a fi respinsa ca fiind
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca fiind inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind
stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei
publice si institutiile publice, exceptie ridicata de Viorel Monac si Mioara
Pascu in Dosarul nr. 120/CF/2005 al Tribunalului Neamt - Sectia comerciala si
contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly