DECIZIE Nr. 341 din 28 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin.
3 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de
metrologie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 747 din 17 august 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 23 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea
de metrologie, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "F.E.A." -
S.A. Bucuresti in Dosarul nr. 9.249/CV/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
a VIII-a conflicte de munca, asigurari sociale, contencios administrativ si
fiscal.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile legale criticate sunt o
expresie a obligatiei constitutionale a statului prevazute de textul art. 135
alin. (2) lit. a), intrucat acest text constitutional nu presupune eliminarea
oricaror forme de control al activitatilor economice.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
9.249/CV/2004, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca,
asigurari sociale, contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23
din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "F.E.A." - S.A. Bucuresti
intr-o cauza avand ca obiect solutionarea recursului impotriva sentintei prin
care a fost respinsa ca neintemeiata cererea autorului exceptiei de a se anula
un proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei prevazute de
dispozitiile art. 29 alin. (1) lit. f) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile art. 23 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 contravin
dispozitiilor constitutionale ale art. 135 alin. (2) lit. a). In acest sens se
arata ca dispozitiile criticate "instituie si in sarcina fabricantilor de
aparate de cantarit cu functionare neautomata obligatia obtinerii avizului pentru
repararea acestui tip de aparate, [...] in conditiile in care acestia sunt
oricum obligati sa asigure service-ul la aceste aparate". Totodata autorul
exceptiei apreciaza ca "fabricantii sunt pusi in inferioritate [fata] de
persoanele care nu au angajat personal de competenta necesara fabricarii
acestor aparate, motiv pentru care nu desfasoara decat servicii de reparare, nu
si activitati de fabricare". In consecinta, in opinia autorului exceptiei,
are loc "ingreunarea situatiei concurentiale si a libertatii activitatii
comerciale pentru fabricantii acestor aparate, prin cresterea foarte mare a
cheltuielilor operationale".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari
sociale, contencios administrativ si fiscal apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In argumentarea acestei
opinii se apreciaza ca "impunerea unor avize si autorizatii pentru
desfasurarea unor activitati nu presupune ingradirea libertatii comertului si
nici neprotejarea concurentei loiale". Instanta considera ca "anumite
activitati, datorita specificului lor, trebuie astfel organizate incat sa se
asigure un control asupra acestora", fara ca acest control sa ingradeasca
libertatea comertului, ci, dimpotriva, "sa asigure desfasurarea activitatii
astfel incat sa fie protejati consumatorii si beneficiarii serviciilor, precum
si [...] respectarea unor norme legale".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In argumentarea acestui punct
de vedere se arata ca, "datorita specificului activitatii de metrologie,
legiuitorul a stabilit anumite obligatii in sarcina persoanelor fizice si
juridice", de natura sa se asigure un control in acest domeniu, ceea ce
"nu ingradeste libertatea comertului, ci asigura desfasurarea activitatii
astfel incat sa fie protejati atat consumatorii, cat si beneficiarii
serviciilor, precum si respectarea normelor legale".
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
inadmisibila. In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca motivele de
neconstitutionalitate invocate de autorul exceptiei sunt "niste simple
afirmatii care nu sunt argumentate si nici nu pot fi luate in considerare
pentru acest motiv". Totodata se apreciaza ca masura prevazuta de
dispozitiile criticate "este justificata de necesitatea existentei unui
control al acuratetei tehnice a aparatelor [de cantarit cu functionare
neautomata], izvorata din dorinta de a se asigura o protectie eficienta a
consumatorului".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca
dispozitiile legale criticate nu numai ca nu contravin textului art. 135 alin.
(2) lit. a) din Constitutie, ci, dimpotriva, acestea "reprezinta chiar
concretizarea la nivel legislativ a principiului constitutional potrivit caruia
statul are obligatia [...] sa actioneze pentru asigurarea libertatii
comertului, a protectiei concurentei loiale si crearea cadrului favorabil
pentru valorificarea tuturor factorilor de productie".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile art. 23 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind
activitatea de metrologie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 212 din 28 august 1992, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 11/1994 privind unele ordonante ale Guvernului emise in baza Legii nr.
81/1992 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si autorizarea contractarii
si garantarii unor credite externe, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 65 din 14 martie 1994. Curtea observa ca, desi autorul exceptiei
face referire la intreg textul art. 23 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 ca
fiind neconstitutional, in realitate, astfel cum rezulta din motivarea
exceptiei, acesta critica numai dispozitiile alin. 3 lit. a) al art. 23 din
ordonanta sus-mentionata. Dispozitiile art. 23 alin. 3 lit. a) au fost
modificate succesiv, ultima modificare fiind cea operata prin textul art. I
pct. 6 din Legea nr. 98/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 333 din 16 aprilie 2004. Dispozitiile criticate au urmatorul
cuprins:
"Persoanele fizice sau juridice care repara, modifica, verifica, inchiriaza,
vand sau monteaza aparate de cantarit cu functionare neautomata, dupa ce
acestea au fost puse in functiune, solicita emiterea de catre Biroul Roman de
Metrologie Legala, in conditiile prevazute de reglementarile specifice, a
urmatoarelor documente, dupa caz:
a) avize pentru repararea/modificarea, inchirierea, vanzarea si montarea
mijloacelor de masurare [...]."
Textul constitutional expres invocat in sustinerea exceptiei este cel al
art. 135 alin. (2) lit. a), care are urmatorul cuprins:
"(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie [...]."
In esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca instituirea
in sarcina fabricantilor de aparate de cantarit cu functionare neautomata a
obligatiei obtinerii avizului Biroului Roman de Metrologie Legala pentru
repararea acestora este de natura a afecta libertatea comertului, precum si
concurenta loiala si, in consecinta, se incalca dispozitiile art. 135 alin. (2)
lit. a) din Constitutie.
Curtea retine ca specificul activitatilor prevazute de textul criticat
impune necesitatea unei verificari autorizate a asigurarii conditiilor pe care
le presupune buna functionare a oricarui tip de aparat de cantarit pentru
asigurarea exactitatii si uniformitatii masuratorilor, ceea ce este esential
atat pentru buna desfasurare a activitatilor comerciale, cat si pentru
protectia consumatorului sau a beneficiarului serviciului.
In acest sens legiuitorul a apreciat ca este necesara obtinerea unui aviz
din partea Biroului Roman de Metrologie Legala pentru agentii economici care
efectueaza oricare dintre operatiunile prevazute de textul criticat la
mijloacele de masurare, care, asa cum prevede art. 3 alin. (1) al ordonantei
Guvernului, "sunt utilizate in domenii de interes public privind sanatatea
si siguranta populatiei, ordinea publica, protectia mediului, protectia
consumatorilor, perceperea taxelor si impozitelor si corectitudinea
tranzactiilor comerciale, care afecteaza direct sau indirect viata
cetatenilor".
Referitor la sustinerea autorului exceptiei in sensul ca fabricantii de
aparate de cantarit cu functionare neautomata nu ar mai trebui sa solicite
avizul prevazut de art. 23 alin. (3) lit. a) din ordonanta, avand in vedere ca
acestia oricum trebuie sa asigure un termen de garantie si, in consecinta, sa
asigure repararea acestui aparat, atunci cand este cazul, Curtea retine ca,
potrivit art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75
din 23 martie 1994, cu modificarile si completarile ulterioare, nu rezulta in
mod automat ca producatorul trebuie sa efectueze activitatea de reparare, ci se
prevede ca acesta "isi asuma responsabilitatea remedierii [...] produsului
ori serviciului achizitionat, pe cheltuiala sa".
Curtea retine, de asemenea, ca prin masura prevazuta de dispozitia
criticata statul nu isi incalca obligatia constitutionala de a asigura
libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea unui cadru
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie, ci, dimpotriva,
aceasta reprezinta o concretizare la nivel legislativ a principiului constitutional
consacrat de textul art. 135 alin. (2) lit. a) din Legea fundamentala.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin.
(3) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de
metrologie, exceptie ridicata de Societatea Comerciala F.E.A. - S.A. Bucuresti
in Dosarul nr. 9.249/CV/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a
conflicte de munca, asigurari sociale, contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly