DECIZIE Nr. 341 din 21 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in
afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie
domiciliate in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 252/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 924 din 11 octombrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea
unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de
persoane fara cetatenie domiciliate in Romania, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 252/2002, exceptie ridicata de Mugurel Sebastian Stroie in Dosarul
nr. 215/2004 al Judecatoriei Brasov.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca dispozitiile legale
criticate nu incalca prevederile constitutionale invocate, solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 215/2004,
Judecatoria Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii
de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 252/2002. Exceptia a fost ridicata de inculpatul
Mugurel Sebastian Stroie, trimis in judecata - prin rechizitoriul din 18
noiembrie 2003 al Parchetului de pe langa Judecatoria Brasov - pentru
savarsirea, in cursul lunii noiembrie 2001, a infractiunii prevazute de art. 1
alin. (1) din ordonanta de urgenta criticata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 sunt neconstitutionale,
deoarece nu exista un caz exceptional care sa justifice emiterea ei, ceea ce
contravine art. 114 alin. (4) din Constitutie.
Judecatoria Brasov considera ca exceptia este neintemeiata, intrucat, dupa
aprobarea ordonantei de urgenta criticate prin lege, ea ar fi trebuit sa
priveasca dispozitiile legii de aprobare, iar nu pe cele ale ordonantei de
urgenta, astfel cum este cazul in speta.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul arata ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila,
nefiind motivata. Astfel, notele scrise depuse de autorul exceptiei se refera
numai la indeplinirea conditiilor de admisibilitate prevazute de art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, iar instanta, in considerentele incheierii de
sedinta din 25 martie 2004, apreciaza ca exceptia ar trebui sa vizeze
prevederile Legii nr. 252/2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara
teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie
domiciliate in Romania, fara a analiza vreo critica de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei Romaniei, republicata, precum
si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, precum si
ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si ale art. 29 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 (publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 549 din 3 septembrie 2001), aprobata cu modificari
prin Legea nr. 252/2002 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 307 din 9 mai 2002).
Examinand sub aspectul constitutionalitatii extrinseci Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 112/2001, Curtea retine ca respectarea conditiilor delegarii
legislative trebuie analizata cu raportare la prevederile constitutionale in
vigoare la data la care Guvernul a emis ordonanta. Astfel, in prezenta cauza
Curtea urmeaza a stabili daca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001
s-a adoptat cu respectarea conditiilor prevazute de dispozitiile
constitutionale ale art. 114 alin. (4), in redactarea sa anterioara revizuirii
si republicarii Constitutiei. In aceasta privinta, ordonanta de urgenta este
considerata de autorul exceptiei ca fiind neconstitutionala, in sensul ca
adoptarea ei nu a fost justificata de existenta vreunui caz exceptional.
Este de observat ca, in absenta unei definitii constitutionale a notiunii
de caz exceptional, asa cum a statuat Curtea Constitutionala prin Decizia nr.
65 din 20 iunie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
129 din 28 iunie 1995, acesta trebuie privit in raport cu "necesitatea si
urgenta reglementarii unei situatii care, datorita circumstantelor sale exceptionale,
impune adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri
aduse interesului public". Astfel, in cauza examinata, asa cum rezulta din
continutul Notei de fundamentare care a insotit Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 112/2001, existenta cazului exceptional a fost determinata de
urgenta reglementarii mai stricte a domeniului vizat, datorita
"securizarii frontierelor" si a "combaterii migratiei
ilegale", ceea ce a determinat luarea unor masuri legislative pentru sanctionarea
cetatenilor romani sau a persoanelor fara cetatenie domiciliate pe teritoriul
Romaniei, care savarsesc fapte de trecere ilegala a frontierei unui stat strain
sau care racoleaza, indruma ori calauzesc mai multe persoane in scopul trecerii
frauduloase a frontierei unui stat strain sau organizeaza aceste activitati
ilegale.
Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate ridicata urmeaza sa fie
respinsa.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, precum si al art. 1, 2, 3,
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in
afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie
domiciliate in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 252/2002,
exceptie ridicata de Mugurel Sebastian Stroie in Dosarul nr. 215/2004 al
Judecatoriei Brasov.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu