DECIZIE
Nr. 34 din 19 ianuarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta
anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive
politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice,
masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la
actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist
instaurat in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 160 din 20 februarie 2006
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokar
Gabor - judecător
Acsinte Gaspar
- judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion Predescu -
judecător
Antonia Constantin -
procuror
Ioana Marilena Chiorean -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de
luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni
săvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse,
din motive politice, măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care
au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a
regimului comunist instaurat în România, excepţie ridicată de Mircea Popescu în
Dosarul nr. 369/CA/2005 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă
şi fluvială, precum şi pentru cauze de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.Preşedintele dispune să se facă apelul şi în dosarele
nr. 743D/2005, nr. 744D/2005, nr. 745D/2005 şi nr. 806D/2005, care au acelaşi
obiect.
La apelul nominal, în aceste dosare, se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în
discuţie conexarea dosarelor nr. 743D/2005, nr. 744D/2005, nr. 745D/2005 şi nr.
806D/2005 la Dosarul nr. 704D/2005, având în vedere faptul că sunt îndeplinite
cerinţele prevăzute de art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992.Reprezentantul
Ministerului Public arată că este de acord cu conexarea, întrucât dosarele au
obiect identic.
Curtea, având în vedere identitatea
de obiect a cauzelor menţionate, în temeiul
dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea
dosarelor nr. 743D/2005, nr. 744D/2005, nr. 745D/2005 şi nr. 806D/2005 la
Dosarul nr. 704D/2005, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată, invocând în acest
sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin Incheierea din 1 septembrie
2005, pronunţată în Dosarul nr. 369/CA/2005 al Curţii de Apel Constanţa -Secţia
comercială, maritimă şi fluvială, precum şi pentru cauze de contencios
administrativ şi fiscal, prin încheierile din 28 septembrie 2005, pronunţate în
dosarele nr. 3.353/2005, nr. 3.350/2005 şi nr. 3.346/2005 ale Tribunalului
Maramureş - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal, şi prin
Incheierea din 13 octombrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 3.355/2005 al
Tribunalului Maramureş - Secţia comercială, de contencios administrativ şi
fiscal, Curtea Constituţională a fost sesizată cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 214/1999. Excepţia a fost ridicată de Mircea Popescu şi
Direcţia de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie a Judeţului Maramureş în
cauze având ca obiect cereri de acordare a drepturilor prevăzute de
Decretul-lege nr. 118/1990.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că stabilirea termenului până la care pot fi depuse
cererile are drept consecinţă privarea inechitabilă de drepturile prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 a tuturor persoanelor care nu au
solicitat până la expirarea acestui termen constatarea calităţii de luptător în
rezistenţa anticomunistă.
Curtea de Apel Constanţa -
Secţia comercială, maritimă şi fluvială, precum şi pentru cauze de contencios
administrativ şi fiscal şi-a exprimat opinia în
sensul că dispoziţiile legale criticate creează persoanelor îndreptăţite la
drepturile prevăzute de actul normativ o situaţie discriminatorie, în raport cu
beneficiarii altor drepturi conferite de dispoziţiile Legii nr. 189/2000 ori de
alte acte normative cu caracter reparatoriu, ceea ce contravine principiului
egalităţii în drepturi a cetăţenilor.
Tribunalul Maramureş - Secţia
comercială şi de contencios administrativ şi fiscal şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia de neconstituţionalitate
este întemeiată, întrucât la apariţia Decretului-lege nr. 118/1990 nu era
prevăzut un termen limită pentru depunerea cererilor, iar prin limitarea
depunerii cererilor până la 31 decembrie 2003 se instituie o discriminare în cadrul aceleiaşi categorii de
beneficiari.
Potrivit dispoziţiilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
întrucât termenul stabilit prin art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 214/1999 este un termen aplicabil tuturor persoanelor aflate în
ipoteza reglementată de acest text.
Avocatul Poporului consideră că excepţia este neîntemeiată, întrucât, pe de-o parte,
reglementarea dedusă controlului de constituţionalitate se aplică tuturor celor
aflaţi în situaţia prevăzută în ipoteza normei legale, iar, pe de altă parte,
exercitarea unui drept de către titularul său nu poate avea loc decât într-un
anumit cadru, prestabilit de legiuitor, cu respectarea anumitor exigenţe,
cărora li se subsumează şi instituirea unor termene, după a căror expirare
valorificarea dreptului nu mai este posibilă.
Preşedinţii celor două Camere
ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de
vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost
legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 5 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în
rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite
din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive
politice, măsuri administrative
abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu
arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat în România
(publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 30 decembrie
1999), aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 568/2001 (publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 30 octombrie 2001).
Textul art. 5 alin. (1) a suferit,
ulterior aprobării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 prin Legea
nr. 568/2001, două modificări - prin care s-a prelungit termenul de depunere a
cererilor -, mai întâi prin Ordonanţa Guvernului nr. 64/2002 (publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 647 din 31 august 2002), şi apoi
prin Legea nr. 670/2002 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 935 din 20 decembrie 2002), astfel că, în prezent, textul are următorul
cuprins: „Cererea poate fi introdusă de persoana condamnată sau supusă unei
măsuri administrative abuzive ori, după decesul acesteia, de soţul sau rudele
până la gradul al patrulea inclusiv, până cel târziu la 31 decembrie
2003."
Autorii excepţiei consideră că
dispoziţiile legale atacate contravin prevederilor constituţionale ale art. 16
alin. (1) privind egalitatea în drepturi.
Analizând excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile legale atacate, în forma
actuală, au mai făcut obiectul controlului de constituţionalitate, Curtea
statuând, prin Decizia nr. 466/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 962 din 31
octombrie 2005, că instituirea unui termen în cadrul căruia se poate valorifica
un drept nu poate crea o stare de inegalitate, de discriminare între persoanele
aflate în aceeaşi situaţie, atât timp cât acestea acţionează în concordanţă şi
cu respectarea dispoziţiilor legii, iar imposibilitatea exercitării dreptului
are natura unei sancţiuni legale, fiind o consecinţă firească a nerespectării
normelor juridice aplicabile.
Neintervenind elemente noi de
natură a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, considerentele şi
soluţia acestei decizii sunt valabile şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive
politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la
acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist
instaurat în România, excepţie ridicată de Mircea Popescu în Dosarul nr.
369/CA/2005 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi
fluvială, precum şi pentru cauze de contencios administrativ şi fiscal şi de
Direcţia de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie a judeţului Maramureş în
dosarele nr. 3.353/2005, nr. 3.350/2005, nr. 3.346/2005 şi nr. 3.355/2005 ale
Tribunalului Maramureş - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi
fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din
data de 19 ianuarie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean