DECIZIE Nr.
339 din 5 decembrie 2008
privind cadrul general al
operarii si utilizarii sistemului „Ghiseul virtual de plati"
ACT EMIS DE:
AGENTIA PENTRU SERVICIILE SOCIETATII INFORMATIONALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 842 din 15 decembrie 2008
In temeiul prevederilor art. 2
lit. g) şi ale art. 4 alin. (5) şi (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 73/2007 privind organizarea si funcţionarea Agenţiei pentru Serviciile
Societăţii Informaţionale, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
125/2008,
preşedintele Agenţiei pentru Serviciile Societăţii
Informaţionale emite prezenta decizie.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta decizie are ca obiect stabilirea
cadrului general de operare şi utilizare ale sistemului „Ghişeul virtual de
plăţi", precum şi reglementarea procedurii de selecţie în vederea
eliberării unei licenţe prin care se acordă dreptul exclusiv de procesare a plăţilor
electronice cu card în cadrul „Ghişeului virtual de plăţi".
(2) „Ghişeul virtual de plăţi", denumit în continuare Ghişeul, reprezintă sistemul informatic de utilitate publică, parte a
sistemului e-guvernare, prin intermediul căruia persoanele fizice şi juridice
pot efectua plăţi electronice cu cardul către autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale din România.
(3) Utilizarea Ghişeului se realizează în vederea
atingerii următoarelor obiective:
a) îmbunătăţirea relaţiei persoanelor fizice şi
juridice cu structurile administraţiei publice, la nivel central şi local, prin
asigurarea unei modalităţi rapide de plată către autorităţile administraţiei
publice;
b) asigurarea unui acces egal şi nediscriminatoriu la
informaţii şi servicii publice;
c) asigurarea confidenţialităţii şi garantarea
protejării datelor cu caracter personal;
d) promovarea utilizării
internetului şi a tehnologiilor de vârf în cadrul furnizării serviciilor
publice;
e) reducerea cheltuielilor publice, combaterea
birocraţiei la nivelul administraţiei publice.
(4) Portalul Ghişeului este disponibil la adresa de
internet http://www.ghiseul.ro
(5) Operatorul Ghişeului este Agenţia pentru
Serviciile Societăţii Informaţionale, instituţie publică cu personalitate
juridică, în subordinea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei.
Art. 2. -In sensul prezentei
decizii, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) operator- operatorul
sistemului „Ghişeul virtual de plăţi"-
Agenţia pentru Serviciile Societăţii Informaţionale;
b) plătitor- persoană fizică sau juridică care efectuează o plată către o
instituţie a administraţiei publice centrale sau locale;
c) debitor- persoana
fizică sau juridică în numele şi pe seama căreia se efectuează plata (nu este
obligatoriu ca între plătitor şi debitor să existe identitate);
d) emitent- autoritatea
administraţiei publice care emite actul pe baza căruia se efectuează plata;
e) beneficiarul plăţii - autoritatea administraţiei publice în contul căreia se efectuează
plata;
f) plată electronică - efectuarea unei plăţi prin intermediul portalului www.ghiseul.ro cu ajutorul unui card bancar;
g) procesare de plăţi - acţiunea securizată prin care se realizează transferul sumei de
plată între contul corespunzător cardului bancar şi contul beneficiarului;
h) procesator de
plăţi - persoana juridică selectată de operator în
conformitate cu prevederile prezentei decizii, care realizează procesarea de
plăţi în cadrul Ghişeului;
i) drept exclusiv de
procesare a plăţilor în cadrul Ghişeului - drept
acordat procesatorului de plăţi selectat, de către operatorul Ghişeului, prin
care i se conferă posibilitatea de a procesa toate plăţile efectuate prin
intermediul Ghişeului şi de a încasa de la plătitor un comision calculat ca
procent din valoarea fiecărei plăţi;
j) licenţă - actul administrativ prin care operatorul
acordă procesatorului de plăţi dreptul exclusiv de procesare a plăţilor în
cadrul Ghişeului, cu respectarea anumitor condiţii, pentru o perioadă limitată;
k) procedură de selecţie - procedura prin care operatorul selectează procesatorul de plăţi
şi în urma derulării căreia eliberează licenţa prin care dreptul exclusiv de
procesare a plăţilor în cadrul Ghişeului este acordat primului clasat, în urma
evaluării ofertelor depuse, pe baza unui set de criterii prestabilite de natură
tehnică, administrativă şi financiară;
l) tarif de procesare -
sumă datorată anual către operator de procesatorul de plăţi pentru acordarea
dreptului exclusiv de procesare a plăţilor în cadrul Ghişeului;
m) ofertant - persoana
care depune o ofertă fermă, definitivă, irevocabilă şi necondiţionată în cadrul
procedurii de selecţie;
n)ASSI-Agenţia pentru
Serviciile Societăţii Informaţionale.
CAPITOLUL II
Dispoziţii privind operarea şi utilizarea Ghişeului
Art. 3. - (1) ASSI operează Ghişeul, asigurând
respectarea următoarelor principii:
a) facilitarea accesului autorităţilor administraţiei
publice la informaţiile legate de plăţile efectuate prin intermediul Ghişeului;
b) asigurarea confidenţialităţii şi protejarea
datelor cu caracter personal procesate prin intermediul Ghişeului;
c) asigurarea securităţii transferului de informaţii
efectuat între Ghişeu şi utilizatorii acestuia (plătitori, emitenţi şi
beneficiari ai plăţilor);
d) asigurarea unor interfeţe standard cu sisteme de
plată deja existente.
(2) In activitatea de operare a
Ghişeului, ASSI are următoarele responsabilităţi:
a) să asigure posibilitatea tehnică de interfaţare a
Ghişeului cu sistemele electronice ale emitenţilor;
b) să asigure posibilitatea tehnică de interfaţare a
Ghişeului cu sistemele electronice ale beneficiarilor plăţilor;
c) să asigure emiterea de dovezi electronice ale
plăţilor semnate cu certificate calificate de semnătură electronică;
d) să asigure arhivarea informaţiilor referitoare la
tranzacţiile desfăşurate prin intermediul Ghişeului;
e) să asigure interacţiunea cu utilizatorii (plătitori,
emitenţi, beneficiari ai plăţilor) şi să ofere acestora suport tehnic în ceea
ce priveşte modalitatea de utilizare a Ghişeului şi modul de efectuare a
plăţilor, inclusiv prin postarea pe pagina de internet
www.ghiseul.ro a unor instrucţiuni de utilizare;
f) să permită plătitorilor să acceseze un istoric al
tranzacţiilor;
g) să deruleze procedura de selecţie şi să acorde primului
clasat dreptul exclusiv de procesare a plăţilor în cadrul Ghişeului.
Art. 4. - (1) Orice persoană fizică sau juridică poate
folosi serviciile furnizate de Ghişeu.
(2) Pentru a putea să efectueze plăţi prin
intermediul Ghişeului, plătitorul trebuie să fie înregistrat în sistem.
(3) Procedura de înregistrare în sistem cuprinde
următoarele faze:
a) completarea on-line a formularului de înregistrare
disponibil pe pagina principală a Ghişeului;
b) transmiterea de către Ghişeu a unui mesaj printr-un
e-mail către plătitor, pentru confirmarea înregistrării;
c) confirmarea înregistrării de către utilizator prin
accesarea paginii de internet indicate în e-mailul de confirmare.
(4) Inregistrarea persoanelor juridice în vederea
efectuării de plăţi electronice prin intermediul Ghişeului este condiţionată de
achitarea unui tarif de înregistrare către operator, tarif al cărui cuantum
este de 46 de lei, la care se adaugă TVA. Persoanele juridice deja înregistrate
în Sistemul electronic naţional nu au obligaţia să achite tariful de
înregistrare, procedura de mai sus aplicându-se corespunzător.
(5) Plătitorul se poate înregistra şi autentifica în
sistem în vederea accesării paginilor de introducere a plăţii şi de vizualizare
a plăţilor efectuate.
(6) Autentificarea în sistem se face securizat, pe bază de cont de utilizator şi parolă.
Art. 5. - (1) Ghişeul permite plata electronică cu
cardurile bancare acceptate pentru plăţi pe internet.
(2) Procedura de efectuare a unei plăţi electronice
cuprinde următoarele faze:
a) accesarea funcţiei de plăţi on-line;
b) alegerea tipului de plată şi completarea
formularului generat în concordanţă cu informaţiile solicitate de emitent,
beneficiarul plăţii sau de către procesatorul de plăţi;
c) completarea datelor din formular de către plătitor
şi confirmarea corectitudinii lor;
d) conectarea la formularul de plată de pe pagina
procesatorului de plăţi şi confirmarea efectuării plăţii;
e) generarea de către Ghişeu a dovezii de efectuare a
plăţii sau a unui mesaj de eroare, în cazul în care plata nu se poate efectua.
(3) Informaţiile introduse electronic de către plătitor
se referă la:
a) informaţii care identifică plătitorul;
b) informaţii care identifică debitorul;
c) informaţii solicitate de către beneficiarul plăţii
sau de către emitent pentru fiecare tip de plată în parte.
(4) Documentul care atestă efectuarea plăţii
electronice va fi semnat electronic cu un certificat digital calificat şi va
conţine următoarele informaţii:
a) datele de identificare ale plătitorului;
b) datele de identificare ale debitorului;
c) informaţii legate de plata
efectuată - valoarea plăţii, data şi ora efectuării plăţii, tipul plăţii.
(5) Plătitorul poate cere oricând retrimiterea dovezii
de plată de către Ghişeu.
(6) Plătitorii sunt responsabili pentru
corectitudinea informaţiilor introduse în Ghişeu.
Art. 6. - (1) Pentru a putea folosi Ghişeul în calitate
de emitent sau de beneficiar al plăţii, orice autoritate a administraţiei
publice centrale sau locale are dreptul de a se înregistra, cu respectarea
următoarelor condiţii:
a) să fie capabilă să efectueze transferuri de
informaţii cu Ghişeul în mod securizat şi în formatele impuse de operator, prin
implementarea unor module proprii de interfaţare;
b) să fie capabilă să proceseze informaţii oferite de
Ghişeu conform aceleiaşi scheme;
c) să furnizeze procesatorului de plăţi toate
informaţiile necesare efectuării cu succes a plăţilor electronice, în formatul
impus de operator.
(2) Ghişeul oferă emitenţilor şi beneficiarilor
plăţilor toate informaţiile legate de plăţile electronice în format
semistructurat şi uşor accesibil.
(3) Inregistrarea emitenţilor sau a beneficiarilor de
plăţi se realizează pe baza unei proceduri de înregistrare adoptate prin
decizie a preşedintelui ASSI, publicată pe pagina de internet www.ghiseul.ro
(4) In cazul în care emitentul şi beneficiarul plăţii
sunt persoane juridice diferite, înregistrarea emitentului va fi posibilă numai
după ce beneficiarul corespondent va fi înregistrat în Ghişeu.
CAPITOLUL III
Dispoziţii privind procedura de selecţie şi
eliberarea licenţei.
Drepturile şi obligaţiile procesatorului de plăţi
Art. 7. - (1) Selectarea procesatorului de plăţi în
cadrul Ghişeului se realizează de către ASSI pe baza procedurii de selecţie reglementate
în continuare.
(2) In urma derulării procedurii de selecţie, ASSI va
elibera primului clasat licenţa prin care se acordă dreptul exclusiv de
procesare a plăţilor electronice cu card în cadrul Ghişeului.
Art. 8. - (1) Etapele premergătoare derulării
procedurii de selecţie sunt următoarele:
a) elaborarea proiectului caietului de sarcini;
b) publicarea proiectului caietului de sarcini în
vederea consultării;
c) transmiterea observaţiilor privind conţinutul
caietului de sarcini;
d) elaborarea formei finale a caietului de sarcini şi
publicarea anunţului de participare la selecţie.
(2) Etapele procedurii de selecţie sunt următoarele:
a) obţinerea caietului de sarcini de către persoanele
interesate;
b) transmiterea solicitărilor de clarificări şi răspunsul
la acestea;
c) depunerea ofertelor şi a garanţiei de participare de
către persoanele care au obţinut caietul de sarcini;
d) evaluarea ofertelor;
e) transmiterea comunicărilor privind rezultatul
evaluării tuturor ofertelor depuse;
f) primirea şi soluţionarea contestaţiilor.
(3) Calendarul detaliat al etapelor procedurii de
selecţie se stabileşte prin caietul de sarcini.
Art. 9. - (1) Pentru organizarea şi conducerea
procedurii de selecţie, preşedintele ASSI va desemna, prin decizie, o comisie
de selecţie formată din 5 membri care nu pot fi acţionari, asociaţi,
administratori, cenzori sau angajaţi, cu carnet de muncă ori în alt mod, ai
vreuneia dintre persoanele juridice care participă la procedura de selecţie sau
ai vreunei persoane juridice care are control asupra vreunui ofertant, în acest
sens membrii comisiei depunând o declaraţie pe propria răspundere.
(2) Prin decizia prevăzută la alin. (1) se va desemna
un preşedinte de comisie, care va conduce procedura de selecţie, şi un
secretar, care va întocmi procesele-verbale de şedinţă.
(3) O persoană juridică are control asupra
ofertantului, conform alin. (1), dacă exercită direct cel puţin 25% din
valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot deţinute
la acesta.
Art. 10. - (1) Comisia de selecţie are următoarele
atribuţii:
a) elaborarea proiectului caietului de sarcini;
b) răspunsul la observaţiile primite în perioada de
consultare;
c) elaborarea formei finale a caietului de sarcini;
d) formularea răspunsurilor la solicitările de
clarificări;
e) evaluarea ofertelor;
f) prezentarea rezultatului evaluării ofertelor
preşedintelui ASSI în scopul aprobării acestuia.
(2) In vederea soluţionării eventualelor
contestaţii, preşedintele ASSI va constitui, prin decizie, o comisie formată
din alte persoane decât cele care au făcut parte din comisia de selecţie.
(3) Procesul-verbal de soluţionare a contestaţiilor
va fi aprobat de preşedintele ASSI.
Art. 11. - (1) ASSI va publica pe pagina de internet
www.assi.ro, în vederea consultării publice, proiectul
caietului de sarcini şi data-limită până la care se pot primi observaţii la
acesta.
(2) Forma finală a caietului de sarcini va fi
elaborată după centralizarea şi analizarea observaţiilor primite.
(3) ASSI va publica cel puţin într-un cotidian de
circulaţie naţională, precum şi pe pagina de internetwww.assi.ro
un anunţ de participare la procedura de selecţie, prin
care va invita persoanele interesate să procure caietul de sarcini, arătând
care este data-limită pentru aceasta, precum şi data-limită pentru depunerea
ofertelor.
Art. 12. - (1) Caietul de sarcini va conţine, în mod
obligatoriu, condiţiile tehnice şi administrative în care se va realiza
procesarea plăţilor efectuate prin intermediul Ghişeului, cerinţele minimale pe
care ofertantul trebuie să le îndeplinească pentru a fi eligibil, obligaţiile
minime pe care acesta va trebui să şi le asume în cazul în care va fi declarat
câştigător al procedurii de selecţie, grila de punctaj, precum şi orice alte
aspecte considerate relevante de comisia de selecţie.
(2) ASSI va asigura obţinerea unui exemplar al
caietului de sarcini de către orice persoană care îşi manifestă intenţia în
acest sens.
Art. 13. - (1) Procedura de selecţie se desfăşoară pe
bază de oferte ferme, definitive, irevocabile şi necondiţionate, primite în
conformitate cu caietul de sarcini pentru elaborarea şi prezentarea ofertei.
(2) Ofertanţii vor constitui o garanţie de
participare în cuantum de 10.000 lei, prin scrisoare de garanţie bancară emisă
de o bancă română sau de o bancă străină cu care o bancă română are relaţii de
corespondent, din care să rezulte fără echivoc angajamentul irevocabil al
acesteia de a plăti imediat, la solicitarea ASSI, fără a invoca vreo excepţie
legată de procedura de selecţie, o sumă în cuantum egal cu garanţia de
participare, în cazul în care:
a) ofertantul declarat câştigător al procedurii de
selecţie renunţă la dreptul de a i se acorda licenţa;
b) ofertantul îşi retrage oferta după data-limită stabilită
pentru primirea ofertelor;
c) ofertantul influenţează sau încearcă să influenţeze
comisia de selecţie în procesul de examinare şi evaluare a ofertelor.
(3) Scrisoarea de garanţie
bancară trebuie să aibă o perioadă de valabilitate de cel puţin 90 de zile de
la data-limită până la care se pot primi ofertele.
(4) Garanţia de participare se restituie integral, la
cerere, tuturor participanţilor, cu excepţia câştigătorului licenţei, căruia îi
va fi restituită, la cerere, după momentul eliberării licenţei.
Art. 14. - Comisia de selecţie va analiza doar acele
oferte care au fost primite în termenul menţionat în caietul de sarcini şi care
sunt însoţite de garanţia de participare în cuantumul şi în forma prevăzute în
prezenta decizie.
Art. 15. - (1) Comisia de selecţie va comunica
ofertanţilor rezultatele evaluării acestora, prin afişarea pe pagina de
internet www.assi.ro
(2) Persoana a cărei ofertă a fost declarată
câştigătoare (prin plasarea pe primul loc) va fi invitată de către ASSI pentru
eliberarea licenţei în termen de maximum 45 de zile de la stabilirea
clasamentului final în cadrul procedurii de selecţie.
Art. 16. - (1) Licenţa se va elibera pentru o perioadă
de 3 ani, fără a exista posibilitatea de prelungire a valabilităţii sale.
(2) Licenţa eliberată de ASSI este netransmisibilă şi
se acordă numai în urma procedurii de selecţie reglementate în prezenta
decizie.
(3) Pentru acordarea dreptului
exclusiv de procesare a plăţilor în cadrului Ghişeului, procesatorul de plăţi
va achita anual către ASSI un tarif de procesare, în cuantum de 30% din totalul
sumelor încasate de procesator cu titlu de comision, în decursul unui an
calendaristic, la care se adaugă TVA. Până la data de 15 februarie a fiecărui
an, preşedintele ASSI va emite o decizie titlu de creanţă care va individualiza
cuantumul tarifului de procesare aferent anului calendaristic anterior.
Art. 17. - (1) Licenţa va conţine, în principal,
drepturile şi obligaţiile procesatorului de plăţi, precum şi condiţiile
tehnice, administrative şi financiare de exercitare a activităţii de procesare
a plăţilor în cadrul Ghişeului.
(2) Principalele drepturi conferite procesatorului de
plăţi prin licenţă sunt următoarele:
a) dreptul exclusiv de a procesa toate plăţile
efectuate prin intermediul Ghişeului;
b) dreptul de a încasa de la plătitori un comision
calculat ca procent din valoarea fiecărei plăţi, comision stabilit prin
licenţă, pe baza ofertei financiare a câştigătorului procedurii de selecţie;
c) dreptul de a solicita operatorului, emitenţilor
sau beneficiarilor de plăţi efectuarea tuturor modificărilor tehnice sau
procedurale impuse de funcţionarea corectă a Ghişeului.
(3) Principalele obligaţii
impuse procesatorului de plăţi prin licenţă sunt următoarele:
a) obligativitatea procesării tuturor plăţilor
efectuate prin intermediul Ghişeului;
b) stabilirea mecanismului tehnic de încasare a
comisionului aferent fiecărei tranzacţii;
c) achitarea în fiecare an a
tarifului de procesare către operatorul Ghişeului;
d) oferirea de suport tehnic permanent pentru utilizatori
în ceea ce priveşte efectuarea plăţilor;
e) transmiterea tuturor informaţiilor utile despre
efectuarea plăţilor către operator şi către ceilalţi utilizatori;
f) asigurarea confidenţialităţii tuturor datelor
referitoare la efectuarea plăţilor.
(4) Nerespectarea de către procesatorul de plăţi a
obligaţiilor impuse prin licenţă atrage dreptul ASSI de a aplica sancţiunea
administrativă a revocării licenţei.
Art. 18. - Prezenta decizie se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei pentru Serviciile Societăţii
Informaţionale,
Daniel Gruia