DECIZIE Nr. 339 din 28 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(1) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind
reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor
publici pentru anul 2005
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 738 din 15 august 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale
functionarilor publici pentru anul 2005, exceptie ridicata de Doina Raileanu in
Dosarul nr. 1.056/2005 al Tribunalului Arad - Sectia comerciala si contencios
administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 228D/2005, avand ca
obiect exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (5) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, exceptie ridicata de Olah
Attila-Remus in Dosarul nr. 1.060/2005 al Tribunalului Arad - Sectia comerciala
si contencios administrativ. De asemenea, Curtea dispune a se face apelul si in
dosarele nr. 441D/2005, nr. 442D/2005, nr. 443D/2005 si nr. 444D/2005, avand ca
obiect dispozitiile art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
92/2004, exceptie ridicata de Cosmin Sebastian Petrea, Sorina Negru, Mioara
Veronica Manea si Adrian Constantin Radu in dosarele nr. 742/CA/2005, nr.
743/CA/2005, nr. 744/CA/2005 si nr. 750/CA/2005 ale Tribunalului Dolj - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal efectuat in dosarele de mai sus raspund Mioara Veronica
Manea si Directia Generala a Finantelor Publice Dolj, prin consilier juridic,
fiind lipsa celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Curtea, avand in vedere stransa legatura intre obiectul exceptiilor de
neconstitutionalitate ridicate in dosarele de mai sus, pune in discutie, din oficiu,
problema conexarii cauzelor.
Partile prezente si reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, pentru o mai buna
administrare a justitiei, dispune conexarea dosarelor nr. 228D/2005, nr.
441D/2005, nr. 442D/2005, nr. 443D/2005 si nr. 444D/2005 la Dosarul nr.
227D/2005, care este primul inregistrat.
Cauza se afla in stare de judecata.
Mioara Veronica Manea solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, intrucat textul legal criticat incalca dispozitiile art.
115 alin. (6) din Constitutie, afectandu-i drepturile si libertatile
constitutionale. Totodata se sustine ca, potrivit art. 73 alin. (3) lit. j) din
Constitutie, statutul functionarilor publici este reglementat prin lege
organica, astfel incat modificarile privind statutul acestora trebuie facute
numai prin lege.
Reprezentantul Directiei Generale a Finantelor Publice Dolj solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile legale
criticate prevad doar o reincadrare a functionarilor publici, fara a se aduce
atingere statutului acestora.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, apreciind ca dispozitiile art. 6 alin. (1) si (5) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 nu retroactiveaza, se aplica
tuturor functionarilor publici si nu suprima drepturile si libertatile fundamentale
ale cetatenilor. Totodata se arata ca analiza eventualelor contradictii
existente intre acestea si Legea nr. 188/1999 excedeaza competentei Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 1 martie 2005, 9 mai 2005 si 12 mai 2005, pronuntate
in dosarele nr. 1.056/2005 si nr. 1.060/2005 ale Tribunalului Arad - Sectia
comerciala si contencios administrativ, nr. 742/CA/2005, nr. 743/CA/2005, nr.
744/CA/2005 si nr. 750/CA/2005 ale Tribunalului Dolj - Sectia comerciala si de
contencios administrativ, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) si (5) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si
a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005, exceptie ridicata
de Doina Raileanu, Olah Attila-Remus, Cosmin Sebastian Petrea, Sorina Negru,
Mioara Veronica Manea si Adrian Constantin Radu in cadrul unor cauze avand ca
obiect solutionarea unor conflicte de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
prevederile art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004
contravin dispozitiilor art. 5, ale art. 16 alin. (1) si (3) si ale art. 53 din
Constitutie. Totodata, se apreciaza ca prevederile criticate incalca
dispozitiile art. 2, ale art. 7 si ale art. 23 paragrafele 1, 2 si 3 din
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, ale art. 2 alin. 2 si ale art. 7
din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si
culturale, precum si pe cele ale art. 26 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice.
De asemenea, autorii exceptiei considera ca "Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 92/2004 retroactiveaza, efectele acesteia se intorc in timp - in
perioada 2000 - 2003, pe cand incadrarea functionarilor publici se facea dupa
clase, grade, trepte".
In argumentarea criticii de neconstitutionalitate autorii exceptiei
apreciaza ca dispozitiile criticate incalca principiul nediscriminarii,
"deoarece reincadrarea in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
92/2004 are in vedere incadrarea [autorilor exceptiei] din perioada 2000 - 2003
[...], net inferioara celei pe care au avut-o ulterior". Totodata, se
apreciaza ca este incalcat si "principiul de drept [conform caruia] un
drept castigat ramane castigat, precum si principiile enuntate de Legea nr.
188/1999, republicata in 2004, si anume: legalitatea, impartialitatea, obiectivitatea,
eficienta si eficacitatea, stabilite in exercitarea functiei publice".
Din motivarea exceptiei rezulta ca autorii acesteia considera ca sunt
incalcate si dispozitiile art. 115 alin. (1) teza a doua si alin. (4) din
Constitutie. Totodata, autorii exceptiei arata ca "nici Parlamentul nu
este autorizat sa modifice, sa abroge sau sa suspende legi organice [Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici] prin legi ordinare sau de un
alt nivel inferior, nici macar in cazuri exceptionale".
De asemenea, se sustine ca dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor art. 73 alin. (3) lit. j) si ale art. 115 alin. (4) si (6) din
Constitutie, intrucat aduc atingere statutului functionarilor publici si
drepturilor acestora, iar ordonanta de urgenta a fost adoptata fara sa fi
existat o situatie extraordinara care sa o justifice, afectand regimul unei
institutii fundamentale a statului.
Autorii exceptiei arata ca "reincadrarea [acestora] are caracterul
unei retrogradari in functie", fara sa existe premisa savarsirii unei
abateri disciplinare. Se mai arata ca dispozitiile criticate restrang
"dezvoltarea carierei in domeniul functiei publice", ceea ce duce la
o discriminare "pe criteriul arbitrar al unei vechi incadrari". De
asemenea, se mai sustine ca "aceasta ordonanta, pe langa faptul ca
stabileste o retrogradare, mai produce si efectele unui conflict intre actele
normative succesiv aparute", iar dispozitiile criticate incalca
prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici.
Tribunalul Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ si
Tribunalul Dolj - Sectia comerciala si de contencios administrativ apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In argumentarea
acestei opinii se apreciaza ca reglementarea criticata "a urmarit atat
reincadrarea functionarilor publici, corespunzator vechilor elemente de
identificare ale [acestora] - categorie, clasa, grad, cat si a functionarilor
publici care nu au avut un corespondent in categorie, clasa, grad, in scopul
implementarii, incepand cu anul 2006, a sistemului unitar de scolarizare a
functionarilor publici, nefiind vorba de incalcarea unor drepturi si libertati,
de retroactivitatea dispozitiilor sale sau de discriminare".
De asemenea, se apreciaza ca prevederile criticate nu incalca textul
constitutional al art. 115 alin. (4), avand in vedere ca urgenta reglementarii
a fost motivata de catre Guvern atat prin faptul ca "masurile cuprinse in
prezenta ordonanta de urgenta reprezinta o etapa in reforma salariala a
functionarilor publici si au la baza negocierile Guvernului Romaniei cu Banca
Mondiala, Fondul Monetar International, precum si cu organizatiile sindicale
reprezentative ale functionarilor publici", cat si prin aceea ca "masurile
prevazute in prezenta ordonanta de urgenta vizeaza interesul social, buna
desfasurare a activitatii in administratia publica, cresterea calitatii
serviciului public [si sunt adoptate in conditii care] constituie situatii de
urgenta si extraordinare".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca dispozitiile legale
criticate nu retroactiveaza, intrucat acestea "stabilesc noul mod de salarizare
(aceasta constituind optiunea legiuitorului), care se aplica de la intrarea in
vigoare a actului normativ criticat".
Totodata, se mai apreciaza ca prevederile criticate "se aplica tuturor
functionarilor publici al caror mod de salarizare indeplineste criteriile
rezonabile si obiective [instituite de textul art. 1 alin. (2) lit. b) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, si anume <<crearea unei
ierarhizari a sistemului de salarizare pe categorii, clase, grade profesionale>>],
fara a stabili alte criterii care nu tin de ierarhizarea sistemului de
salarizare".
Guvernul arata ca exceptia este nemotivata in raport cu prevederile art. 15
alin. (1) si art. 16 alin. (3) din Constitutie, iar in raport cu art. 53 din
Constitutie arata ca dispozitiile criticate "nu au ca obiect de
reglementare restrangerea dreptului la o cariera profesionala".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere se considera ca
"reincadrarea functionarilor publici in functie de noi criterii stabilite
prin lege nu incalca principiul neretroactivitatii legii". Totodata, se
arata ca dispozitiile criticate "modifica pentru viitor o stare de drept
nascuta anterior si suprima producerea in viitor a efectelor unei situatii
juridice constituite sub imperiul legii vechi, fapt pentru care legea noua nu
face altceva decat sa refuze supravietuirea legii vechi si sa reglementeze o
anumita situatie juridica in timpul urmator intrarii ei in vigoare".
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile criticate "se aplica in
mod egal tuturor functionarilor publici de executie salarizati potrivit
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004 [...], fara nici o discriminare,
[...] si nu pun in discutie restrangeri ale exercitiului drepturilor
fundamentale".
Se apreciaza ca dispozitiile criticate nu incalca prevederile art. 115
alin. (4) din Constitutie, avand in vedere ca "reincadrarea functionarilor
publici in functie de noi criterii stabilite este justificata in cuprinsul
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 <<de interesul social,
buna desfasurare a activitatii in administratia publica, cresterea calitatii
serviciului public [masura adoptata in conditii care] constituie situatii de
urgenta si extraordinare>>". Totodata, Avocatul Poporului considera
ca nici dispozitiile art. 115 alin. (6) din Constitutie nu sunt incalcate,
intrucat "reincadrarea functionarilor publici in functie de noi criterii
nu afecteaza regimul institutiilor fundamentale ale statului".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, rapoartele intocmite de judecatorii-raportori, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
6 alin. (1) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind
reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor
publici pentru anul 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 1.091 din 23 noiembrie 2004, aprobata, cu modificari si completari, prin
Legea nr. 76/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
324 din 18 aprilie 2005.
Dispozitiile criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul cuprins:
"(1) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 82/2004 privind unele masuri in domeniul functiei
publice, la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 3 se reincadreaza in gradul
profesional asistent si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta
ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia publica de executie
detinuta, gradul profesional asistent, treapta 3 de salarizare. [...]
(5) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 2
se reincadreaza in gradul profesional principal si beneficiaza de salariul de
baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru
functia publica de executie detinuta, gradul profesional principal, treapta 2
de salarizare."
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele ale art.
15, ale art. 16 alin. (1) si (3), ale art. 53, ale art. 73 alin. (3) lit. j) si
ale art. 115 alin. (4) si (6), acestea avand urmatorul cuprins:
- Art. 15: "(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de
acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1) si (3): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari. [...]
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 73 alin. (3) lit. j): "(3) Prin lege organica se reglementeaza:
[...]
j) statutul functionarilor publici.";
- Art. 115 alin. (4) si (6): "(4) Guvernul poate adopta ordonante de
urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi
amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora. [...]
(6) Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor
constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului,
drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile
electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate
publica."
Totodata, se considera a fi incalcate si dispozitiile art. 2, ale art. 7 si
ale art. 23 paragrafele 1, 2 si 3 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, ale art. 2 pct. 2 si ale art. 7 din Pactul international cu privire la
drepturile economice, sociale si culturale, precum si cele ale art. 26 din
Pactul international cu privire la drepturile civile si politice.
In esenta, autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca reincadrarea
prevazuta de dispozitiile art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 92/2004 are "caracterul unei retrogradari in functie",
ceea ce contravine dispozitiilor art. 15 alin. (1), ale art. 16 alin. (1) si
(3), ale art. 53 din Constitutie, ale art. 2 privind nediscriminarea, ale art.
7 privind egalitatea si ale art. 23 paragrafele 1, 2 si 3 privind dreptul la
munca din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, ale art. 2 pct. 2 privind
nediscriminarea si ale art. 7 privind dreptul la munca din Pactul international
cu privire la drepturile economice, sociale si culturale. Se considera ca
reglementarea criticata contravine principiului constitutional al
neretroactivitatii legii, iar criteriile avute in vedere pentru aceasta
retrogradare in functie sunt discriminatorii, incalcand dispozitiile art. 26
privind egalitatea din Pactul international cu privire la drepturile civile si
politice. Totodata, autorii exceptiei considera ca nu a existat o situatie
extraordinara care sa justifice adoptarea acestei ordonante de urgenta si ca
aceasta aduce atingere statutului functionarilor publici si drepturilor
acestora.
Curtea retine ca dispozitiile art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 92/2004 au mai format obiect al controlului de constitutionalitate.
Astfel, prin deciziile nr. 289 din 7 iunie 2005 si nr. 305 din 9 iunie 2005,
nepublicate inca, Curtea a statuat in sensul ca dispozitiile criticate sunt
constitutionale.
Prin Decizia nr. 289 din 7 iunie 2005, Curtea a stabilit ca, "potrivit
art. 73 alin. (3) lit. j) din Constitutie, statutul functionarilor publici se
stabileste prin lege organica, iar sistemul de salarizare a acestei categorii
de functionari tine de statutul lor". In consecinta, Curtea a statuat ca
"atat incadrarea prin lege a diferitilor functionari publici in anumite
categorii, clase si grade profesionale, cat si salarizarea conform acestei
incadrari nu reprezinta drepturi fundamentale, care nu s-ar putea modifica
pentru viitor tot prin lege. Astfel, legiuitorul este in drept sa modifice
sistemul de salarizare existent ori sa-l inlocuiasca cu altul nou, considerat
mai adecvat pentru atingerea scopului urmarit, tinand seama si de resursele
financiare disponibile in diferite perioade de timp. De asemenea, tine de optiunea
libera a legiuitorului incadrarea in categorii, clase si grade profesionale a
functionarilor publici.
Avand in vedere aceste considerente, apare ca fiind legitimata din punct de
vedere constitutional emiterea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2004,
care, dupa cum se arata in art. 1 alin. (1), isi propune sa reglementeze
drepturile salariale si alte drepturi ale functionarilor publici pentru anul
2005. Din cuprinsul acestui articol rezulta cu claritate ca noile reglementari
nu pot fi aplicate cu efecte retroactive, ci exclusiv pentru anul 2005.
Analizand prevederile art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 92/2004 in raport cu principiul constitutional al egalitatii in
drepturi, Curtea constata ca acest text de lege se aplica deopotriva tuturor
functionarilor publici de executie, fara a crea privilegii sau discriminari.
In consecinta, neretroactivitatea legii, nediscriminarea ori restrangerea
numai in situatii limitativ prevazute a exercitiului unor drepturi sau libertati
fundamentale, principii consacrate de art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) si
art. 53 din Constitutie, in deplina concordanta cu reglementarile
internationale invocate, nu sunt incalcate prin dispozitiile art. 6 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004".
Avand in vedere cele de mai sus, Curtea retine ca dispozitiile criticate nu
ingradesc in nici un mod dreptul la munca al functionarilor publici, acestia
beneficiind in continuare de toate masurile prevazute de dispozitiile art. 7 din
Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale
si ale art. 23 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
Cu privire la sustinerea autorilor exceptiei referitor la faptul ca
dispozitiile criticate incalca textul constitutional al art. 115 alin. (4) si
(6), Curtea, prin Decizia nr. 289 din 7 iunie 2005, a statuat ca
"interdictia reglementarii in domenii care fac obiectul legilor organice
este prevazuta de alin. (1) al aceluiasi articol constitutional pentru ordonantele
emise de Guvern in baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament.
Aceasta interdictie nu opereaza si in cazul ordonantelor de urgenta care se
adopta de catre Guvern in temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din
Constitutie. Emiterea unor asemenea ordonante este conditionata, insa, de
existenta unor <<situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi
amanata>>, iar Guvernul este obligat sa motiveze urgenta in cuprinsul
ordonantei. In ceea ce priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004,
Guvernul a motivat existenta situatiei extraordinare prin aceea ca
<<asigurarea unor drepturi salariale functionarilor publici care,
potrivit legii, indeplinesc prerogative de putere publica si sunt supusi unui
regim sever al incompatibilitatii si conflictului de interese este un obiectiv
prioritar al Strategiei actualizate a Guvernului Romaniei privind accelerarea
reformei in administratia publica 2004 - 2006>> si ca <<masurile
cuprinse in aceasta ordonanta reprezinta o etapa in reforma salariala a
functionarilor publici si au la baza negocierile Guvernului Romaniei cu Banca
Mondiala, Fondul Monetar International, precum si cu organizatiile sindicale
reprezentative ale functionarilor publici>>. Prin urmare, Curtea retine
ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 apare ca un raspuns la
necesitatea de a da curs rezultatelor negocierilor Guvernului cu institutiile
internationale amintite, cat si cu organizatiile sindicale, in sensul
instituirii unor reforme in administratia publica. De asemenea, emiterea
acestei ordonante este justificata de necesitatea reglementarii aplicarii
dispozitiilor legii bugetare pentru anul 2005. De altfel, Curtea observa ca
aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 este
limitata doar pe durata acestui an. In consecinta, Curtea apreciaza ca urgenta
reglementarilor justifica, in acest caz, existenta situatiei extraordinare si,
in consecinta, dispozitiile legale criticate nu sunt contrare prevederilor
constitutionale invocate".
Totodata, Curtea retine ca dispozitiile art. 15 alin. (1) si ale art. 16
alin. (3) din Constitutie nu au incidenta in cauza.
Neexistand elemente noi, de natura a determina schimbarea jurisprudentei
Curtii, considerentele si solutia acestor decizii isi pastreaza valabilitatea
si in prezenta cauza.
In ceea ce priveste sustinerea autorilor exceptiei de neconstitutionalitate
in sensul ca dispozitiile legale criticate contravin Legii nr. 188/1999 privind
Statutul functionarilor publici, este de observat ca, in conformitate cu
prevederile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, instanta de contencios constitutional
realizeaza un control de constitutionalitate a legilor si altor acte normative,
in timp ce eventualele probleme privind coordonarea legislativa revin
autoritatii legiuitoare.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) si lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea
drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru
anul 2005, exceptie ridicata de Doina Raileanu in Dosarul nr. 1.056/2005 al
Tribunalului Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ, de Cosmin
Sebastian Petrea, Sorina Negru, Mioara Veronica Manea si Adrian Constantin Radu
in dosarele nr. 742/CA/2005, nr. 743/CA/2005, nr. 744/CA/2005 si nr.
750/CA/2005 ale Tribunalului Dolj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ, precum si a dispozitiilor art. 6 alin. (5) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si
a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005, exceptie ridicata
de Olah Attila-Remus in Dosarul nr. 1.060/2005 al Tribunalului Arad - Sectia
comerciala si contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly