Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 339 din 16 septembrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 pct. 2, art. 30, 32, 33, 34 si ale art. 35 alin. 2 si 3 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 695 din  3 octombrie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Iuliana Nedelcu       - procuror
    Florentina Geangu     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 pct. 2, art. 30, 32, 33, 34 si ale art. 35 alin. 2 si 3 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Mariana Porneala in Dosarul nr. 42/2003 al Tribunalului Militar Bucuresti.
    La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei si partea Vintila Porneala, lipsa fiind Primaria Municipiului Tulcea, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Autorul exceptiei solicita admiterea acesteia astfel cum a fost formulata.
    Partea Vintila Porneala arata ca este de acord cu sustinerile autorului exceptiei.
    Reprezentantul Ministerului Public, apreciind ca dispozitiile legale criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 17 aprilie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 42/2003, Tribunalul Militar Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 pct. 2, art. 30, 32, 33, 34 si ale art. 35 alin. 2 si 3 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Mariana Porneala, inculpata in dosarul mentionat.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 26 pct. 2, art. 30 si ale art. 32 - 35 din Codul de procedura penala sunt in vadita contradictie cu prevederile art. 16 si 21 din Constitutie, referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor si accesul liber la justitie, ale art. 20 din Constitutie, care stabilesc aplicarea directa a prevederilor tratatelor internationale in materia drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, in speta dreptul la un proces echitabil, ale art. 49 din Legea fundamentala, privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati, precum si ale art. 125 din Constitutie, referitoare la instantele judecatoresti. In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia arata ca normele ce reglementeaza competenta de judecata, cuprinse in art. 26 pct. 2, art. 30 si art. 32 - 35 din Codul de procedura penala, sunt neconstitutionale, deoarece dau in competenta tribunalului militar fapte savarsite de persoane care nu au calitatea de militar si care ar trebui sa fie judecate de instante civile.
    In opinia Tribunalului Militar Bucuresti, exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat instantele militare judeca dupa aceleasi norme de procedura penala ca si instantele civile, iar potrivit prevederilor art. 125 alin. (3) din Constitutie, competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege. Faptul ca in Codul de procedura penala sunt stabilite competente diferite ale instantelor, inclusiv ale instantelor militare, in raport cu calitatea persoanei inculpatului, nu incalca prevederile constitutionale invocate in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate. Referitor la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 30 din Codul de procedura penala, instanta arata ca exceptia nu are legatura cu cauza, intrucat dispozitiile respective reglementeaza competenta teritoriala a instantelor.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca textele de lege criticate sunt constitutionale, nefiind incalcate prevederile constitutionale si nici cele ale documentelor internationale invocate. Se arata ca instituirea de competente, dupa calitatea persoanei, pentru instantele militare nu inseamna incalcarea prevederilor constitutionale referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor, la aplicarea tratatelor internationale privind drepturile omului, la accesul liber la justitie sau la restrangerea exercitiului unor drepturi ori al unor libertati.
    Guvernul considera, de asemenea, ca exceptia este neintemeiata in raport cu toate prevederile constitutionale si internationale invocate de autorul exceptiei. In acest sens se arata ca textele din Codul de procedura penala criticate nu incalca prevederile art. 16 din Constitutie, intrucat nu se creeaza privilegii sau discriminari. Nu este afectat nici accesul liber la justitie (art. 21), deoarece partile procesului penal beneficiaza de toate garantiile procesuale in fata instantelor militare ca si in cazul judecarii procesului penal de catre instantele civile. In ceea ce priveste sustinerea conform careia dispozitiile art. 26 pct. 2, art. 30 si ale art. 32 - 35 din Codul de procedura penala ar contraveni prevederilor art. 49 din Constitutie, Guvernul arata ca aceasta nu poate fi retinuta deoarece nu se poate vorbi de dreptul de a fi judecat de o anumita instanta, ci de dreptul de a fi judecat de instanta competenta determinata potrivit dispozitiilor din Codul de procedura penala. Or, acest drept nu este restrans. De altfel, potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege. De asemenea, Guvernul considera ca textele legale criticate nu incalca nici prevederile art. 20 din Constitutie raportate la tratatele internationale privitoare la drepturile omului.
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale. Cu privire la dispozitiile art. 26 pct. 2 din Codul de procedura penala, care dau in competenta tribunalului militar unele infractiuni savarsite de civili, se arata ca acestea nu contravin principiului egalitatii cetatenilor, tinand seama de situatia diferita in care se afla persoanele respective. Totodata, dispozitiile art. 30 din Codul de procedura penala stabilesc regulile de competenta teritoriala fara a face deosebire intre instantele civile si cele militare. Se apreciaza a fi lipsita de temei si invocarea neconstitutionalitatii art. 32, 33 si 34 din Codul de procedura penala, dispozitii aplicabile in toate cazurile de indivizibilitate si conexitate a cauzelor, indiferent de natura civila sau militara a instantei. Competenta si procedura de judecata, aceleasi pentru instantele judecatoresti fie civile, fie militare, sunt exclusiv opera legiuitorului [art. 125 alin. (3) din Constitutie]. In aceeasi masura nu se justifica invocarea incalcarii art. 21 din Constitutie privind accesul la justitie si nici a art. 20 raportat la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece drepturile mentionate sunt asigurate si in activitatea instantelor militare, persoanele in cauza avand posibilitatea sa isi exercite drepturile procesuale ca si in fata unor instante civile. In acelasi timp, nu poate fi sustinuta nici incalcarea dispozitiilor art. 49 din Constitutie, intrucat judecarea cauzei de catre o instanta militara reprezinta un aspect de ordin procedural si nu implica o restrangere a drepturilor fundamentale ale persoanei.
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 26 pct. 2, art. 30, 32, 33, 34 si ale art. 35 alin. 2 si 3 din Codul de procedura penala, dispozitii care au urmatorul continut:
    - Art. 26 pct. 2 (Competenta tribunalului militar): "Tribunalul militar judeca in prima instanta: (...)
    2. urmatoarele infractiuni savarsite de civili:
    a) infractiunile contra bunurilor aflate in proprietatea, administrarea sau folosinta Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Ministerului Justitiei - Directia generala a penitenciarelor -, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Telecomunicatii Speciale si Serviciului de Protectie si Paza, care prin natura sau destinatia lor au un caracter militar sau intereseaza capacitatea de aparare ori siguranta statului;
    b) infractiunile prevazute in art. 348 - 354 din Codul penal";
    - Art. 30 (Competenta pentru infractiunile savarsite in tara): "Competenta dupa teritoriu este determinata de:
    a) locul unde a fost savarsita infractiunea;
    b) locul unde a fost prins faptuitorul;
    c) locul unde locuieste faptuitorul;
    d) locul unde locuieste persoana vatamata.
    Judecarea cauzei revine aceleia dintre instantele competente potrivit alin. 1, in a carei raza teritoriala s-a efectuat urmarirea penala.
    Cand urmarirea penala se efectueaza de catre Parchetul General de pe langa Curtea Suprema de Justitie sau de catre parchetele de pe langa curtile de apel ori de pe langa tribunale sau de catre un organ de cercetare central ori judetean, procurorul, prin rechizitoriu, stabileste careia dintre instantele prevazute in alin. 1 ii revine competenta de a judeca, tinand seama ca, in raport cu imprejurarile cauzei, sa fie asigurata buna desfasurare a procesului penal.
    Prin <<locul savarsirii infractiunii>> se intelege locul unde s-a desfasurat activitatea infractionala, in totul sau in parte, ori locul unde s-a produs rezultatul acesteia.";
    - Art. 32 (Reunirea cauzelor): "In caz de indivizibilitate sau de conexitate, judecata in prima instanta, daca are loc in acelasi timp pentru toate faptele si pentru toti faptuitorii, se efectueaza de aceeasi instanta.";
    - Art. 33 (Cazurile de indivizibilitate): "Este indivizibilitate:
    a) cand la savarsirea unei infractiuni au participat mai multe persoane;
    b) cand doua sau mai multe infractiuni au fost savarsite prin acelasi act;
    c) in cazul infractiunii continuate sau in orice alte cazuri cand doua sau mai multe acte materiale alcatuiesc o singura infractiune.";
    - Art. 34 (Cazurile de conexitate): "Este conexitate:
    a) cand doua sau mai multe infractiuni sunt savarsite prin acte diferite, de una sau de mai multe persoane impreuna, in acelasi timp si in acelasi loc;
    b) cand doua sau mai multe infractiuni sunt savarsite in timp ori in loc diferit, dupa o prealabila intelegere intre infractori;
    c) cand o infractiune este savarsita pentru a pregati, a inlesni sau a ascunde comiterea altei infractiuni, ori este savarsita pentru a inlesni sau a asigura sustragerea de la raspundere penala a faptuitorului altei infractiuni;
    d) cand intre doua sau mai multe infractiuni exista legatura si reunirea cauzelor se impune pentru o buna infaptuire a justitiei.";
    - Art. 35 alin. 2 si 3 (Competenta in caz de indivizibilitate sau conexitate): [...] "Daca dintre instante una este civila, iar alta militara, competenta revine instantei militare.
    Daca instanta civila este superioara in grad, competenta revine instantei militare echivalente in grad cu instanta civila."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale mentionate sunt neconstitutionale deoarece prevad competenta tribunalului militar de a judeca infractiuni savarsite de persoane care nu au calitatea si statutul de militar si care ar trebui, in mod firesc, sa fie date in competenta instantelor civile. Asimilarea civililor cu militarii si judecarea lor de catre instantele militare este considerata de autorul exceptiei ca o discriminare si ca o incalcare a drepturilor si libertatilor constitutionale cuprinse in art. 16, 21, 49 si 20 raportate la art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si in art. 125.
    Examinand dispozitiile legale criticate prin raportare la prevederile constitutionale invocate in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea retine ca nici una dintre criticile formulate nu este intemeiata. Astfel, nu se poate sustine incalcarea principiului egalitatii in drepturi consacrat de art. 16 din Constitutie, deoarece regimul juridic diferit, sub raportul competentei instantelor, este consecinta situatiei deosebite in care se gasesc persoanele respective.
    Curtea constata, de asemenea, ca invocarea neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 30 din Codul de procedura penala, care stabilesc competenta teritoriala fara deosebire intre instantele civile si cele militare, este lipsita de temei, ca si invocarea neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 32, 33 si 34 din acelasi cod. Stabilirea competentei si procedurii de judecata fiind atributul legiuitorului, nu se justifica invocarea incalcarii art. 21 din Constitutie si nici a art. 20 raportat la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece drepturile mentionate sunt asigurate si in activitatea instantelor militare, persoanele in cauza avand posibilitatea de a-si exercita drepturile procesuale in aceleasi conditii ca si in fata instantelor civile.
    In acelasi timp, nu se justifica nici invocarea incalcarii art. 49 din Constitutie, deoarece judecarea cauzei de catre instanta militara reprezinta un aspect de ordin procedural si nu implica o restrangere a drepturilor fundamentale ale persoanei.
    Asa cum s-a aratat, stabilirea competentei instantelor de judecata fiind atributul legiuitorului, acesta poate modifica dispozitiile privitoare la competenta. Astfel, de exemplu, prin Legea nr. 281 din 24 iunie 2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura penala si a unor legi speciale (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2003), dispozitiile art. 26 pct. 2 au fost implicit abrogate prin noua redactare a acestui articol. Aceste dispozitii, potrivit art. XI pct. 2 din lege, intra in vigoare de la 1 ianuarie 2004, pana atunci ramanand in vigoare dispozitiile existente, care nu pot fi considerate ca neconstitutionale.
    De altfel, cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 din Codul de procedura penala, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 273 din 26 iunie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 559 din 4 august 2003, prin care exceptia a fost respinsa ca neintemeiata.
    Criticile de neconstitutionalitate fiind neintemeiate, exceptia urmeaza sa fie respinsa.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si (6) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 pct. 2, art. 30, 32, 33, 34 si ale art. 35 alin. 2 si 3 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Mariana Porneala in Dosarul nr. 42/2003 al Tribunalului Militar Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 16 septembrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 339/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 339 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 339/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu