DECIZIE Nr. 338 din 16 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin.
(5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru
accelerarea privatizarii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 745 din 24 octombrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002, exceptie
ridicata de Primaria Municipiului Onesti in Dosarul nr. 12.727/2002 al
Tribunalului Bacau - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textul de lege
criticat nu incalca prevederile art. 119, ale art. 120 alin. (1), (2) si (3) si
nici pe cele ale art. 134 din Constitutie, ci, din contra, da expresie
dispozitiilor constitutionale, creand cadrul favorabil pentru valorificarea
tuturor factorilor de productie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 decembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
12.727/2002, Tribunalul Bacau - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea
nr. 137/2002, exceptie ridicata de Primaria Municipiului Onesti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca autonomia
administratiei publice locale consta in dreptul autoritatilor publice locale de
a dispune toate masurile pentru realizarea pe plan local a sarcinilor puterii
executive. Pentru organizarea si functionarea organelor administratiei publice
locale este necesar ca aceste organe sa dispuna de venituri proprii constituite
din surse realizate pe teritoriul unitatilor administrativ-teritoriale, mai
concret, venituri constituite din impozite si taxe locale. Asa fiind, se
apreciaza ca textul de lege criticat incalca principiul autonomiei locale
prevazut in art. 119 si in art. 120 alin. (1) si (2) din Constitutie, intrucat,
prin aplicarea sa, consiliile locale sunt impiedicate sa isi recupereze debitele
provenite din impozite si taxe locale, fiind incalcat astfel principiul
autonomiei locale.
Autoarea exceptiei apreciaza ca sunt incalcate si dispozitiile art. 134 din
Constitutie, deoarece prin neincasarea impozitelor si taxelor locale este impiedicata
crearea cadrului favorabil pentru valorificarea factorilor de productie, precum
si protejarea intereselor cetatenilor in activitatea economico-financiara.
Tribunalul Bacau - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata, intrucat
dispozitiile art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 prevad doar
o suspendare temporara, iar nu definitiva a actiunilor judiciare sau
extrajudiciare privind instituirea masurilor de executare silita pornite de
creditorii bugetari impotriva societatilor comerciale debitoare, astfel ca,
dupa expirarea termenului prevazut de lege, acestia au posibilitatea legala de
a-si recupera creantele.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile art. 16 alin.
(5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 nu incalca prevederile art. 134 alin.
(1) si (2) din Constitutie, dispozitiile criticate realizand definirea
interesului public in activitatea economica de ansamblu, prin asigurarea
libertatii comertului, apararea intereselor nationale, precum si stimularea
creativitatii stiintifice cu caracter national.
Art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 reglementeaza o
situatie speciala, care presupune luarea unor masuri exceptionale, insa numai
cu caracter temporar si nu cu privire la toate actiunile judiciare sau
extrajudiciare. Creditorii bugetari isi pot exercita dreptul de a-si recupera
debitele dupa expirarea termenului precizat de lege, situatie ce nu contravine
prevederilor din Legea fundamentala.
Se apreciaza, in concluzie, ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 16
alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 este neintemeiata.
Guvernul arata ca textul de lege criticat nu contravine prevederilor art.
119 si ale art. 120 alin. (1) si (2) din Constitutie, in care este consacrat
principiul autonomiei locale, intrucat acest principiu nu poate fi opus unor
masuri legislative de interes general, cum sunt masurile de accelerare a procesului
de privatizare a agentilor economici cu capital de stat din intreaga economie
nationala.
Se considera ca nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 134 alin. (1) si
(2) din Constitutie, deoarece masurile consacrate in Legea nr. 137/2002 au in
vedere asigurarea "protejarii intereselor nationale in activitatea
economica financiara si valutara" tocmai prin accelerarea procesului de
privatizare a societatilor comerciale cu capital de stat, atat prin
instrainarea sau externalizarea activelor detinute de aceste societati, cat si
prin vanzarea actiunilor, masurile prevazute in cuprinsul textului de lege
criticat avand un caracter temporar si instituindu-se numai la societatile
comerciale aflate in proces de privatizare.
Prin urmare, se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 este
neintemeiata.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru
accelerarea privatizarii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 215 din 28 martie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Textul
de lege criticat are urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (5): "De la data instituirii procedurii de
administrare speciala in perioada de privatizare, la societatea comerciala se
aplica urmatoarele masuri exceptionale: [...]
b) creditorii bugetari, la solicitarea administratorului special, vor
ridica toate sarcinile care greveaza asupra activelor societatii comerciale
care urmeaza a fi vandute, externalizate sau transferate, in scopul cresterii
atractivitatii la privatizare, iar sumele incasate din vanzarea activelor se
distribuie proportional creditorilor bugetari care au instituit sarcinile,
potrivit normelor metodologice emise in aplicarea prezentei legi;
c) creditorii bugetari vor suspenda, pana la transferul dreptului de
proprietate asupra actiunilor, aplicarea oricarei masuri de executare silita
inceputa asupra societatii comerciale si nu vor face nici un demers pentru
instituirea unor noi astfel de masuri."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale:
- Art. 119: "Administratia publica din unitatile
administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiul autonomiei locale si pe
cel al descentralizarii serviciilor publice.";
- Art. 120 alin. (1) si (2): "(1) Autoritatile administratiei publice,
prin care se realizeaza autonomia locala in comune si in orase, sunt consiliile
locale alese si primarii alesi, in conditiile legii.
(2) Consiliile locale si primarii functioneaza, in conditiile legii, ca
autoritati administrative autonome si rezolva treburile publice din comune si
din orase.";
- Art. 134: "(1) Economia Romaniei este economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;
c) stimularea cercetarii stiintifice nationale;
d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea
echilibrului ecologic;
f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii."
In ceea ce priveste obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca dispozitiile Legii nr. 137/2002 au fost modificate ulterior
sesizarii instantei constitutionale prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societati nationale, companii nationale si societati
comerciale cu capital majoritar de stat, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 144 din 5 martie 2003, modificata si completata
ulterior, solutia legislativa consacrata de textul de lege criticat ramanand
neschimbata.
In fundamentarea criticii sale, autoarea exceptiei intelege sa absolutizeze
dreptul sau de a dispune masurile pentru realizarea pe plan local a sarcinilor
publice, consacrat de Constitutie, refuzand legiuitorului orice legitimitate in
ceea ce priveste instituirea unor reguli si limite rezonabile in exercitarea
acestuia, in functie de ratiunile si de finalitatea urmarita. Autoarea face abstractie
de faptul ca o asemenea viziune, transpusa in practica, s-ar traduce intr-o
negare cu consecinte prejudiciabile a drepturilor si intereselor altor persoane
fizice sau juridice carora statul este tinut in egala masura sa le acorde
ocrotire.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, desi
reglementarea legala criticata este derogatorie de la principiul constitutional
al autonomiei locale, tinand seama de circumstantele in care isi gaseste
aplicarea, de finalitatea si de caracterul sau temporar, aceasta nu poate fi
calificata ca fiind neconstitutionala. Sub acest aspect, prin Decizia nr. 123
din 25 aprilie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
292 din 4 iunie 2001, Curtea Constitutionala a statuat ca principiul autonomiei
"nu include si absolvirea autoritatilor administratiei publice locale de
la obligatia respectarii legilor cu caracter general si valabilitate pe intreg
teritoriul tarii".
Raportand aceste consideratii principiale la speta, Curtea retine ca norma
legala criticata este aplicabila unei societati comerciale la care statul sau o
autoritate a administratiei publice locale este actionar sau asociat, exclusiv
"de la data instituirii procedurii de administrare speciala in perioada de
privatizare", masurile exceptionale pe care le consacra urmarind
"cresterea atractivitatii la privatizare" a respectivei societati.
Faptul ca "sumele incasate din vanzarea activelor se distribuie
proportional creditorilor bugetari care au instituit sarcinile" demonstreaza
ca acestia nu sunt lipsiti de drepturile lor, ci, in considerarea ratiunii
sociale majore pe care norma legala o mentioneaza in terminis, a intervenit
doar o prorogare a realizarii acestor drepturi.
Aceeasi finalitate o are si prevederea potrivit careia creditorii bugetari
urmeaza sa suspende aplicarea oricarei masuri de executare silita inceputa
asupra societatii comerciale si sa se abtina de la orice demers pentru
instituirea unor noi astfel de masuri, daca se are in vedere ca interdictia astfel
instituita opereaza o perioada de timp limitata, si anume "pana la
transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor".
In consecinta, Curtea constata ca reglementarea legala dedusa controlului
de constitutionalitate a fost astfel conceputa incat sa ofere un cadru juridic
favorabil protejarii intereselor nationale in activitatea economica, financiara
si valutara, in concordanta cu exigenta prevazuta de art. 134 alin. (2) din
Constitutie, si nu contravine nici unuia dintre textele constitutionale de
referinta invocate de autoarea exceptiei.
De altfel, Curtea s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. 16 alin. (5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002 prin
Decizia nr. 228/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
550 din 31 iulie 2003, si, intrucat nu au aparut imprejurari noi care sa
determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale in aceasta materie,
solutia adoptata in precedent, precum si considerentele pe care aceasta se
intemeiaza isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin.
(5) lit. b) si c) din Legea nr. 137/2002, exceptie ridicata de Primaria
Municipiului Onesti in Dosarul nr. 12.727/2002 al Tribunalului Bacau - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu